Eri valmistajilta on jälleen tullut markkinoille uusia touring-malleja, joissa on äärimmäisen tehokkaat moottorit ja kisapyöriä vastaavat alustat. Vaikka Bomber Magazine ei varsinaisesti olekaan mikään matkapyörälehti, on B-toimituksessakin jonkin verran pohdittu, onko näistä sporttipyörien ja matkamallien kompromisseista mihinkään muuhun kuin siihen, että niillä posotetaan suoraa maantietä.

Teksti: Leevi Tuomivaara

Kuvat: Niklas Jäntti, Leevi Tuomivaara

Päätimme ottaa selvää asiasta koeajamalla KTM:n 1290 Super Duken Grand Touring -matkamallin.

Super Duke GT poikkeaa R-mallista muutoinkin kuin isomman tankin ja muutaman lisämuovin verran. GT-mallissa on nimittäin täysin erilainen kampiakseli, sylinterin kannet ja uusi ruiskukartta, joiden ansiosta KTM lupaa yli 114 Nm väännön jo 3250 rpm, huippuväännön ollessa huikeat 144 Nm.  Ärhäkkyys ei jää vain numeroiksi papereihin, sillä sen myös huomaa, kun istuu puikkoihin.

Super Duke

Ns. Super Herttua eli Super Duke tuli markkinoille vuonna 2005, jolloin se aiheutti suurta hämmästystä.  Silloinen 999cc V2-moottori ei ollut tehon puolesta sellainen, että se olisi aiheuttanut kovinkaan suurta oho-ilmiötä. Tosin sen radikaali ulkonäkö ja vakiovarustelu, kuten WP täysin säädettävät iskarit ja tehokkaat Brembon jarrut eivät olleet mikään perusjuttu sen aikaisissa nakupyörissä. Vuonna 2013 KTM esitteli täysin uuden Super Herttuan, joka on varusteltu reilusti muokatulla 1190 RC8-moottorilla, jonka kuutiotilavuutta on nostettu reilusti, mm. F1-autoistakin tutulla tavalla veistetyistä männistä huimaan 1301cc kuutiotilavuuteen. Samalla Kotariin tuli myös runsaasti elektroniikkaa ja esim. yksipuolinen takahaarukka.

Uunituore Super Duke GT on hyvin pitkälti sama pyörä kuin Super Duke R, mutta siihen on lisätty hieman matkaystävällisempää pakkausmuovia ja laukut voi kiinnittää suoraan takapäähän. Ajotietokoneesta voi sitten laittaa eri alusta-asetuksia kyytiläiselle ja laukuille. Myös alustan jäykkyyssäätöihin on lisätty Comfort mode, joka pitää huolta siitä, ettei perse puudu ainakaan alustan jäykkyyden takia.

Moottori

Moottori on siis muuten sama kuin R -mallissa, mutta sen jo valmiiksikin alhaalla olevaa vääntöaluetta on laskettu vieläkin hieman alemmas uudella kampiakselilla. Lisäksi tehtaan lupaamat 173-hevosvoimaa varmistavat sen, että pyörä vaihtaa paikkakuntaa tarvittaessa hyvinkin ripeästi. Taajamassa noin 50 km/h vauhdissakin etutassu käy ilmassa, ihan pienelläkin kaasun näpäytyksellä runsaan vääntöreservin ansiosta. Myös tyhjäkäynnillä tuntuu siltä, että ei tarvitse kuin hipaista kaasua, niin kierrokset ovat rajoittimella. Pyörä on siis erittäin kierrosherkkä. Tällaista brutaalia alavääntöä ei ole edes tehokkaimmissa Supersport-luokan muoviluodeissa, ainakaan vakiona.

Alusta

Super Duke GT on varustettu samoilla iskunvaimentimilla kuin R-malli. Etu- ja takaiskarit ovat laadukkaat WP:n elektroniset. Ajotietokoneesta saa näppärästi säädettyä pommittamiseen parhaiten soveltuvat Sport ja Street modit… Lisäksi R-mallista poiketen GT-malliin on lisätty Comfort mode, jos jostain syystä kyllästyy paahtamaan ja haluaa ajaa vähän rauhallisemmin tai mukavammin. Koska tehdas lupaa moottorille huimat 173 hevosvoimaa, on pyörässä myös WP:n ohjausiskari vakiovarusteena vastaten siitä, ettei keula ihan pienistä urista tai tiepompuista lähde vatkaamaan. Tehokkaan moottorin ansiosta keula ei kovissakaan kiihdytyksissä tunnu liian raskaalta. Super Herttuassa on myös Brembon nelimäntäiset radiaalijarrusatulat edessä ja kaksimäntäinen takana. Lisäksi pyörässä on ABS:t ja erikseen Supermoto mode, joka antaa pelkän takajarrun lukittua. ABS:t saa myös kytkettyä kokonaan pois, jos tykkää vedellä jarrua vasten.

Sähköt

Tämä pyörä jos mikä on varustettu suurella määrällä apuja ja ajotietokoneesta on luettavissa paljon dataa, aina rengaspaineista lähtien. Super Duke GT:ssä on R:n tapaan kolme erinäistä tehokarttaa: Sport, Street ja Rain mode.  Sport mode on kaikista tehokkain ja sen keskeisin ero Street modeen on se, että luistonesto antaa pikkaisen jopa kurvissa piirtää mustaa viivaa pelkän tehon voimin. Rain mode puolestaan rajoittaa tehon 173:sta 100 hevosvoimaan. Kottaraisen luistoneston (MTC:n) saa myös kokonaan kytkettyä pois – jos tuntuu siltä, että haluaa enemmänkin piirrellä tai vaikkapa nostella hyttiä yläilmoihin. Super Duke GT on myös ensimmäinen moottoripyörä, jossa on kallistuksen tunnistavat vilkut ja kääntymisvalot. Kyllä, pyörään syttyy valo sille kyljelle joka kallistuu! Myös vilkut sammuvat automaattisesti 10 sekunnin tai 150 metrin päästä kallistuksen loputtua. Pyörässä on vakiovarusteena myös shifteri, joka helpottaa kiihdytyksissä ja sudittelussa kierrosmittarin viisarin noustessa punarajalle sekunneissa. Pyörässä on myös mäkilähtöavustin, joka pitää kytkintä päästäessä pyörää hetken paikoillaan. Niinpä tohelompikin kuski välttyy ostelemasta uusia takavaloja eikä pääse valumaan valoissa takana olevan rekan keulaan. Lisäksi pyörässä on myös vakiovarusteena lämpökahvat ja vakionopeuden säädin.

Runko ja design

GT-mallissa on R-mallin putkirunko ja yksipuolinen takahaarukka. Myös takakate on tehty hyvin samanlaiseksi kuin R-mallissa, mutta siihen on kuitenkin tehty metalliset upotukset sivulaukkuja varten. GT:ssä on myös hiukan massiivisemmat sivukatteet, jotka ovat lähes yhtenäiset etuvalon kanssa. Säädettävä tuulipleksi löytyy jo vakiona ja sen saa halutessaan myös pois ilman isompaa väkivaltaa. Myös putkisto on identtinen R-mallin pakoputkiston kanssa.

Ajossa

Vaikka Super Duke GT on hyvin kierrosherkkä ja vääntää jopa jäätävän alhaalta, se ei kuitenkaan ole monen muun V2- pyörän tapaan normaalissa ajossa mitenkään nykivä. Sillä pystyy ajamaan myös ruuhkassa eikä ranteet puudu. Massiivisten etuvarttikatteiden ja varmaan huipussaan olleen säädettävän tuulipleksin ansiosta tuuli ei pääse pahemmin hakkaamaan alle 200 km/h tuntinopeudella 181 cm pitkää kuskia turpaan. Matkanopeus hyppääkin helposti moottoritiellä yli kahden markan ja ajossa sitä melkein koko ajan ihmetteleekin, miten helposti vauhtisokeus iskee. Vaikka pyörä ei todellakaan ole pienimmästä päästä ja sen akseliväli on melkein sama kuin Suzuki Hayabusassa, on se yllättävän näppärä viedä mutkapätkillä. Tällä viattoman näköisellä matkapyörällä ei ole pelkoa, että jää jälkeen kyykkypyöristä edes perusripeässä mutkapätkäkurvittelussa.

GT on kotonaan myös kaupungissa, mikä johtuu osittain noin 30 mm kyykkypyöriä korkeammasta joustovarasta. Isosta painosta huolimatta se muistuttaa etäisesti jopa Supermotoa. Duken ABS-jarrut toimivat tosi hienosti mutkapätkillä. Sitä paitsi absien ollessa pois kytkettyinä jopa niin hyvin, ettei jarrua edes paina mielellään ihan pohjaan asti – ellei ole pakko. Super Moto modella on mukava liu’utella takajarrulla mutkaan ja etujarrulla voi säädellä pyörän kallistuskulmaa mutkassa sen lukittumatta. Myös Super Duken luistokytkin auttaa moottorijarruttamista. 23 litran bensatankilla pääsee nätillä ajolla noin 290 km. Ainoa miinus, josta allekirjoittanut voi valittaa, on keulan hieman levoton käytös kovemmissa vauhdeissa, toisin sanoen yli 230 km/h. Tosin kotimaan liikenteessähän tämä ongelma ei ihan helposti tule eteen.

Matkapyörä, jonka resurssit riittävät rankempaankin kurvailuun

Lopuksi täytyy kyllä myöntää ja vähän ihmetelläkin, kuinka onnistuneesti Kotari on yhdistänyt rauhallisen matkapyörän ja kiukkuisen rähinäpyörän geenit samaan pakettiin.

Super Duke GT:llä pystyy mihin vain. Siitä todisteena löytyy muun muassa BomberMagazineTV-Youtube -kanavalta video, jossa kyseisellä yksilöllä otetaan GT:stä kaikki irti. Lujaa ajaminen ja muu hauskanpito voi olla myös mukavaa. Super Duke GT:llä se on juuri sitä!

SPEKSIT:

Moottori: 1301cc, 2-sylinterinen, 4-tahti, 75-asteinen V2

Teho: 173 hv

Vääntö: 144 Nm

Märkäpaino: 228 kg

Akseliväli: 1483 mm

Iskunvaimennus (etu): WP 48 mm semiaktiivinen USD

Iskunvaimennus (taka): WP semiaktiivinen Monoshock

Joustovara (etu): 125 mm

Joustovara (taka): 156 mm

Jarrut (etu): Brembon nelimäntäiset radiaalisatulat, Brembon kelluvat 320mm jarrulevyt, ABS.

Jarrut (taka): Brembon 2 mäntäinen jarrusatula, Brembon 156mm jarrulevy, ABS.

Bensatankki: 23 l

Maavara: 140 mm

Istuinkorkeus: 835 mm

Hinta: 24 700 e




FacebookTwitterDiggGoogle BookmarksShare on Google+