Vesiruisku

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Loka 15, 2012 1:08 pm

Älkää nyt vaan menkö kokeilemaan kitata metanolia. Se on ihan ihka aitoa myrkkyä ja kuulemma kun viikon pidetään kännissä se ei ole edes järin hauskaa. Tätäkin foorumia kumminkin lukee kaikenlaiset höyrypäiset lapset. Itse tein tutkivaa journalismia, ryyppäsin tummaa olutta = eniten metanolia ja sittemmin kirkasta viinaa = vähiten metanolia ja voin vakuttaa että krapula kyllä tulee ihan takuuvarmasti molemmista. Liittynee nestehukkaan ja suolatasapainon järkkymiseen.. Ja onhan etanolikin ihan kiva liuotin, kaikki jotka on pelleilleet 99,5+% etanolin kanssa tietää mitä se se tekee iholle, kaippa siitä elimistökin hiukan järkkyy. Skool!
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
hellboy
Viestit: 1375
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ma Loka 15, 2012 5:35 pm

Eikö se mennytkään niin, että mitä vahvempaa etanoliseosta pystyy nauttimaan niin sitä kovempi mies on? Omasta mielestäni kyseessä on kenties parhaimpia idioottitestejä mitä maa päällään kantaa.
Nomex est omen

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Loka 16, 2012 5:54 pm

No en kai mä nyt kurkkuuni tuollaista myrkkyä ole kaatanut jos sitä meinaat.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » To Loka 18, 2012 2:01 am

Smokie kirjoitti:No en kai mä nyt kurkkuuni tuollaista myrkkyä ole kaatanut jos sitä meinaat.
:D

Varsinaiseen asiaan liittyen vesiruiskussa on nyt siirrytty käyttämään etanolipohjaista lasinpesunestettä joka tuntuu toimivan ihan hyvin ja ehkäisee nakutusta pelkkää vettä paremmin. Tosin mulla suihkuttaa nyt vähän liikaa sitä nestettä kun painekotelon kyljessä sijaitsevan dumpin mäntä rupes jumittaan kun sinne olisi muodostunut jotain epämääräistä töhnää. Ensi kesäksi pienennetään suihkutusta. Aikaisempina kesinä kun viimeksi testasin lasinpesunestettä niin nakutti aivan törkeästi ja silloinen neste oli Lasolia. Sitä ei kannata käyttää, sisältää jotain mitä pullon kyljessä ei kerrota.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Loka 18, 2012 8:52 am

VELOCITY kirjoitti: Aikaisempina kesinä kun viimeksi testasin lasinpesunestettä niin nakutti aivan törkeästi ja silloinen neste oli Lasolia. Sitä ei kannata käyttää, sisältää jotain mitä pullon kyljessä ei kerrota.
Vähän yllättävää. Mutta tuohonkin saattaa olla looginen selitys. Muistaakseni Lasolin selosteen mukaan se sisältää tai saattaa sisältää isopropanolia enemmän tai vähemmän. Joidenkin tietojen mukaan isopropanoli ei olisi oikein sopivaa tavaraa tähän tarkoitukseen.

Jos historia kiinnostaa, niin tuolla olisi pitkähkö juttu, jossa käsitellään myös ensimmäisiä kokeiluja vesiruiskutuksen parissa: http://enginehistory.org/Frank%20WalkerWeb1.pdf
Tästä löytyy myös mainintaa tuon isopropanolin sopimattomuudesta. Tosin jutussa oleva selitys sopimattomuuden syistä ei oikein vakuuta.
Arttu

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » To Loka 18, 2012 4:55 pm

Tuossa nykyisessäkin nesteessä on isopropanolia, tietääkseni melkein kaikissa etanolipohjaisissa lasinpesunesteissä on sitä jonkinverran seassa. Oisko niin että jos sitä on yli tietyn prosenttimäärän niin sitten tulee ongelmia. Jollain autofoorumilla joku oli törmännyt samaan ilmiöön Lasolin kanssa. Tuossa historiajutussa sanottiin että menee liian rikkaalle ja siksi ei toimi halutulla tavalla tjsp!?

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Loka 18, 2012 5:31 pm

Kuten sanottu, selitys ei ollut mun mielestä oikein uskottava. Eiköhän se alkoholi pala sylinterissä joka tapauksessa, oli se mitä laatua tahansa, ja vaikuta siten seokseen.

No, vaikka selitys olisikin puuta heinää, niin havainnot lienee kuitenkin todellisia. Olisko tuolla isopropanolilla sitten huono puristuskestävyys?

Edit: Pikaisen googlailun perusteella isopropanolin puristuskestävyys on vähintään yhtä hyvä kuin metanolilla tai etanolilla. Eli ei ole ilmeisesti siitäkään kyse. Muuten näytti löytyvän vähän ristiriitaista tietoa. Monessa paikkaa väitettiin isopropanolin toimivan siinä missä muutkin alkoholit, mutta sitten löytyi myös tarinoita huomattavasta nakutusherkkyyden kasvusta.
Arttu

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » To Loka 18, 2012 7:20 pm

Tuohon vesiruiskuun ja sen toimivuuteen ainoa oikea tie mielestäni on itse testailla eri aineet ja niiden suihkutusmäärät jotta saa sen toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Aika paljon vaivannäköä se vaatii. Toinen tapa on viedä pyörä "ammattilaiselle" säädettäväksi mutta lopputuloksesta ei siltikään ole takeita. Netistä löytyvä tieto koskien vesiruiskun säätöä on todella ristiriitaista ja turhauttavaa.

Jos laittaa välijäähdyttimen niin ei tarvi ihmetellä niin paljoa, mulla on molemmat.

jaskajii
Viestit: 39
Liittynyt: To Elo 07, 2014 6:53 pm

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja jaskajii » To Loka 20, 2016 2:19 pm

Mites pitkä on tuollaisen ruutan säiliön vaihtoväli? Jos ajattelis että gixun takakuupan alle sellaisen väkertäisi. Jos 4-5 tunnin ratapäivillä ajelee, nii riittääkö vai voiko loppua? Jos sen kerran saa säädettyä niin ettei koko ajan ruiski. Ihan olen taas pihalla tässä kaikessa ihmeellisessä...

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Loka 20, 2016 6:34 pm

No riippuu aika paljon siitä, että kuinka kova kuski on. Eli kuinka paljon pystyy ajamaan kaasu auki.



Yhtenä esimerkkinä ratapäivä videon mukaisella tahdilla ajeltuna, siis varsin rauhalliseen tahtiin. Oliskohan ollut puolenkymmentä 20min settiä, niin 1,5l säiliötä sai täydennellä pariin otteeseen. Luultavasti meni noin yksi säiliöllinen kaikkineen radalla. Vesiruisku oli säädetty lähtemään päälle 0,6 barin kohdalla.

Sivistyneessä katuköröttelyssä tuota ei tarvii kovin usein tankata, ehkä 500-1000km välein. Mutta riippuu tietty hyvin paljon ajotyylistä.
Arttu

jaskajii
Viestit: 39
Liittynyt: To Elo 07, 2014 6:53 pm

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja jaskajii » To Loka 20, 2016 7:00 pm

Ok. Hienosti pelitti tuo prätkä videolla, oliko sun? Mitä sinne säiliöön ei pidä laittaa?? Eiks se ollu 50/50 vettä ja jotain metanolia mitä käytetään yleisesti?

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Loka 20, 2016 8:24 pm

Joo, on mun. Kiitoksia vaan.

Ihan pelkkä vesikin toimii, mutta alkoholia lisäämällä saa enemmän jäähdytysvaikutusta ja nakutuksen estoa. 50/50-seos vettä ja metanolia olisi kai tehokkain vaihtoehto. Itse olen käyttänyt 20% etanolia (yleensä Sinolia) veden joukossa. Metanoli kun on kohtuullisen myrkyllistä, niin en ole viitsinyt alkaa läträämään sen kanssa pienen edun takia. Ja tuon etanolin määrän olen pitänyt pienenä siksi, ettei se vaikuttaisi liikaa seoksiin. Näin säätöjä ei tarvitse muuttaa vesiruiskua varten ja seokset ei mene laihalle vaikka joskus joutuisi tankkaamaan pelkkää vettä.

Isopropanolista väitetään siellä täällä, että se lisäisi nakutusherkkyyttä. Eli varmuuden vuoksi välttäisin sitä. Esim. Lasol taitaa sisältää isopropanolia enemmän tai vähemmän.
Arttu

salminen
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 24, 2017 10:51 pm

Re: Vesiruisku

Viesti Kirjoittaja salminen » Ma Syys 17, 2018 9:35 pm

Mä mitään tiä mut mut.. Aattelin et jos ilokaasupullo olis hyvä aihio vesiruiskun säiliölle. Tilavuuden sais ihan valita ja niitä telineitäkin on ja se muotokin olis ehkä hyvä.

Vastaa Viestiin