Vesiruisku

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Elo 29, 2006 5:04 pm

jaket kirjoitti:"Mun ainoa turbopyörä on IC ja luulenpa ettei sitä voi vesiruiskulla pelastaa "

ellei sitten suihkuta vettä siihen IC:n ulkopintaan ja siten jäähdytä sitä ilmaa entisestään. tietysti MP:ssä ei viitsi pidon takia vedellä läträtä, mutta autoissa toimii?
IC=vanha Venäläinen 2-tahtinen moottoripyörä (?!!), ei välijäähdytin tässä tapauksessa.

Joku pure jenkki elvisteli sivuillaan että se oli tehnyt pumpun 12V halpiskompurasta, noitahan saa jollain kympillä Lidl:stä ja mitä 12 bar sen pitäis tuottaa. Sitä en tiedä pumppasko se tuolla ilmaa vesitankkiin ja hoiteli ruiskutusta magneettiventtiilillä vai sitten suoraan nestettä. Epäilempä että kajahtaa paskaks jos nestettä pumppaa.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Elo 29, 2006 5:30 pm

Smokie kirjoitti:
jaket kirjoitti:"Mun ainoa turbopyörä on IC ja luulenpa ettei sitä voi vesiruiskulla pelastaa "

ellei sitten suihkuta vettä siihen IC:n ulkopintaan ja siten jäähdytä sitä ilmaa entisestään. tietysti MP:ssä ei viitsi pidon takia vedellä läträtä, mutta autoissa toimii?
IC=vanha Venäläinen 2-tahtinen moottoripyörä (?!!), ei välijäähdytin tässä tapauksessa.

Joku pure jenkki elvisteli sivuillaan että se oli tehnyt pumpun 12V halpiskompurasta, noitahan saa jollain kympillä Lidl:stä ja mitä 12 bar sen pitäis tuottaa. Sitä en tiedä pumppasko se tuolla ilmaa vesitankkiin ja hoiteli ruiskutusta magneettiventtiilillä vai sitten suoraan nestettä. Epäilempä että kajahtaa paskaks jos nestettä pumppaa.
Voihan sen paineen tuottamisen hoitaa paineistamalla vesisäiliö ulkopuolisesta ilma/co2 pullosta.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ti Elo 29, 2006 5:33 pm

Jostain kumman syystä on ruvennut tuntumaan siltä, että taidan suosiolla ruveta suunnittelemaan sitä normaalin välijäähdyttimen asennusta, kun nämä vesiruiskuhommat on niin... :mad: :firing: :-?
Vois koittaa mahduttaa kaarevan kuulerin siihen alkuperäisen öljynjäähdyttimen päälle tai sitte vaihtaa vanhempi suora öljynjäähdytin tai jotain...

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Elo 29, 2006 6:52 pm

VELOCITY kirjoitti:Jostain kumman syystä on ruvennut tuntumaan siltä, että taidan suosiolla ruveta suunnittelemaan sitä normaalin välijäähdyttimen asennusta, kun nämä vesiruiskuhommat on niin... :mad: :firing: :-?
Vois koittaa mahduttaa kaarevan kuulerin siihen alkuperäisen öljynjäähdyttimen päälle tai sitte vaihtaa vanhempi suora öljynjäähdytin tai jotain...
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/aquamist/fi_FI/1S/
585 e

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ti Elo 29, 2006 8:49 pm

http://www.sporttiauto.com/tuotteet/aquamist/fi_FI/1S/
585 e

Niinpä niin mutta pihi kun on...välijäähdytin tulee halvemmaksi(uskoisin näin) ja sen nyt ainakin luulis toimivan ilman mitään jatkuvaa ruuvaamista, mikä olisi välistä ihan mukavaa! Se onkin juttu erikseen sitte että paljonko ahtoja voi nostaa normaali kokoisella kuulerilla. Jos nyt nakuttaa noin 1,1 barissa niin välijäähdyttimellä nakuttaa jossain...missä? ehkä 1,6 barissa? Puhdas arvaus. Miten muilla joilla on välijäähdytin niin kuinka kovaksi olette pystyneet paineita nostaa ilman että nakuttaa??

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Elo 29, 2006 9:00 pm

VELOCITY kirjoitti:http://www.sporttiauto.com/tuotteet/aquamist/fi_FI/1S/
585 e

Niinpä niin mutta pihi kun on...välijäähdytin tulee halvemmaksi(uskoisin näin) ja sen nyt ainakin luulis toimivan ilman mitään jatkuvaa ruuvaamista, mikä olisi välistä ihan mukavaa! Se onkin juttu erikseen sitte että paljonko ahtoja voi nostaa normaali kokoisella kuulerilla. Jos nyt nakuttaa noin 1,1 barissa niin välijäähdyttimellä nakuttaa jossain...missä? ehkä 1,6 barissa? Puhdas arvaus. Miten muilla joilla on välijäähdytin niin kuinka kovaksi olette pystyneet paineita nostaa ilman että nakuttaa??
Paljonko puristuksia? Millä bensalla? Tuolla saa +4 oktaania
http://www.kaasutinexpertti.fi/shop/pro ... 063cb1&n=2

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ti Elo 29, 2006 9:10 pm

Puristukset noin 7,5 ja bensana v-power. Tuo oktaanibuusteri olisi ihan kokeilemisen arvoinen mutta pitäis kyllä saada joku pysyvämpi ratkaisu eli melkeimpä se kuuleri.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Elo 29, 2006 9:34 pm

VELOCITY kirjoitti:Puristukset noin 7,5 ja bensana v-power. Tuo oktaanibuusteri olisi ihan kokeilemisen arvoinen mutta pitäis kyllä saada joku pysyvämpi ratkaisu eli melkeimpä se kuuleri.
Paljonko sytytysennakkoa? Pystytkö säätämään sytytystä myöhäisemmälle ahtopaineen mukaan? Pikkuturbo, isoturbo vai pesuvati? Eipä taida tuollaisilla paineilla olla enää mitään kovin pysyvää :)

Avatar
joop
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSXR1216Ti

Viesti Kirjoittaja joop » Ti Elo 29, 2006 9:44 pm

VELOCITY kirjoitti:Puristukset noin 7,5 ja bensana v-power. Tuo oktaanibuusteri olisi ihan kokeilemisen arvoinen mutta pitäis kyllä saada joku pysyvämpi ratkaisu eli melkeimpä se kuuleri.
En tiedä oliko tuo 1,1bar nakutusraja vain esimerkki, mutta kyllä noin matalilla puristuksilla ja v-powerilla pitäisi minusta kestää selvästi enemmän ahtoja. Ettei olisi karstaiset palotilat tms.? Miten muuten olette todenneet tuon nakutuksen? Peltorit+letku lienee yksi vaihtoehto mutta mopokäytössä vähän huono. Tuommoinen mikrofonityyppinen nakutusanturikaan ei ole kovin luotettava etenkään isoilla kierroksilla(=mopossa lähes käyttökelvoton). Ionisaatiomittaus olisi hyvä systeemi mutta taitaa olla aika hankalasti toteutettavissa kotikonstein. Saabin syttyboksin hyödyntäminen voisi olla yksi vaihtoehto, mutta vaatisi sekin perehtymistä aika paljon.

Vesi-ilma välijäähdytin olisi aika tehokas, lyhyissä pyräyksissä jopa ilman erillistä jäähdytintä(imuilma jäähdyttää nesteen kun ei ole ahtoja). Erillisen jäähdyttimen kanssa alkaa sitten mennä jo monimutkaisemmaksi ja painavaksi mopokäyttöä ajatellen. Tuo oktaanibuusteri tulee turhan kalliiksi jos paljon ajelee, joskus on ollut mielessä että ruiskuvehkeeseen voisi laittaa tyhjäkäynti/osakaasu-suuttimet suihkuttelemaan 95:tta, ja toiset suuttimet jotka suihkuttaisivat oktaanibuustattua bensaa paineilla. Kaasarimopoon tuo ei tosin onni0stu kovin helposti. Tietty jos tekisi pääsuuttimille omat kohokammiot niin toimisi kai se niinkin, meillä oli joskus petrooli-eskortissa viritetty kiihdytyspumppu toimimaan bensalla.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ti Elo 29, 2006 10:23 pm

Turbona se kaikille tuttu mitsun16T ja se nakutus yleensä alkaa kovassa kiihdytyksessä siinä vaiheessa kun painemittarin viisari on ohittanut yhden barin merkin eli noin 1,1-1,2 barin kohdalla ja on korvin kuultavissa semmoisena ritinänä/metallisena kilahteluna, jos kaasua ei höllää niin tämä kilahtelu kyllä loppuu parissa sekunnissa ja siinä vaiheessa ollaan jo melkein rajoittimessa. Koneen ollessa "kylmä" nakutusraja on hieman korkeammalla.

Yleensä kun sanotaan että pienellä turbolla nakuttaa helpommin johtuen pakopaineista yms. niin aikaisemmin kun oli paikoillaan mitsun13T niin sitä oli huomattavasti vaikeampi saada nakuttamaan mikä on sinällään aika kummallista.

Sytytyksestä en paljoa osaa sanoa kun ei ole koskaan sen kanssa tarvinnut pelata mutta vahvasti epäilen, että on täysin alkuperäinen ja perussäädöissään. Sytytyksen myöhäistäminen on tavallaan huono tapa estää nakutusta koska se lisää lämpökuormia entisestään. Mutta jos sitä tulisi säädettyä niin viilataanko sitä ennakkolevyä jostain kohdasta vai miten säätö tapahtuu?

Tarkoitus olisi kyllä, että kun tuon nakutusongelman saa ratkaistua niin paineita nostettaisiin reilusti niin paljon kuin pystyy. Suurin rajoittava tekijä lienee, että turbo rupeaa ahdistaan.

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ti Elo 29, 2006 10:30 pm

Tosiaan tuo ilma-vesi välijäähdytin voisi olla ihan hyvä systeemi vaikka erillistä nestejäähdytin ei olisikaan. Eihän turbopyörällä ajettaessa läheskään koko ajan ole ahtoja päällä joten neste voisi jäähtyä ihan ilman jäähdytintä riippuen miten/mistä nesteputket on vedetty.

Avatar
Casull
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Kawasaki ZX12RTIC

Viesti Kirjoittaja Casull » Ke Elo 30, 2006 12:03 am

Kuuleri tuo mukanaan todennäköisesti lämpöongelmia moottoriin jäähdyttimen pienentyneen ilmavirtauksen vuoksi.

Eikä se kuuleri edes toimi kuin vasta kovemmassa vauhdissa.
Vesiruisku jäähdyttää ahtoilmaa jo heti pienessä nopeudessa. Esim varttimaililla vesiruisku on paljon ilmakuuleria parempi.
Myöskin kuulerin teho muuttuu ilman lämpötilan mukaan.
Vesiruiskulla saadaan muistaakseni n.30 asteen lasku ahtoilman lämpöihin hyvin nopeasti. Välijähdyttimestä ei ole mulla ainakaan tiedossa mitattua tietoa.

Jos nakutus todellakin johtuu liian suuresta ahtoilman lämmöstä, jokin on silloin pielessä.
Turbon ominaisuudet ei kenties vain sovi yhteen muun moottorin kanssa?
Jos turbosta otetaan väkisin tubolle suunniteltua enemmän painetta suhteessa ilman tuottoon niin hyötysuhde huononee rajusti ja ilman lämpö kasvaa nopeasti.

Mietityttää tietysti sekin että miten paljon tosta vehkeestä lähtee tehoa vaikkapa juurikin tuolla kilon ahdolla?
Luulisi sen jo kummasti riittävän ainakin noin aluksi? Niissä sovelluksissa mitä minä tiedän, takapyöräteho liikkuu 0,8 paineilla jo lähellä 270hv.
Mutta toisaalta, vanha totuushan on ettei tehoa ole koskaan liikaa.
Paitsi sitten viimein kun sitä on jo AIVAN liikaa! :D
Jos jokin toimii loistavasti, älä huolestu, kyllä se siitä vielä murheeksi muuttuu!!

VELOCITY
Viestit: 172
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 1:00 am
Paikkakunta: hayabusa mcx

Viesti Kirjoittaja VELOCITY » Ke Elo 30, 2006 12:34 am

Casull kirjoitti:Kuuleri tuo mukanaan todennäköisesti lämpöongelmia moottoriin jäähdyttimen pienentyneen ilmavirtauksen vuoksi.

Eikä se kuuleri edes toimi kuin vasta kovemmassa vauhdissa.
Vesiruisku jäähdyttää ahtoilmaa jo heti pienessä nopeudessa. Esim varttimaililla vesiruisku on paljon ilmakuuleria parempi.
Myöskin kuulerin teho muuttuu ilman lämpötilan mukaan.
Vesiruiskulla saadaan muistaakseni n.30 asteen lasku ahtoilman lämpöihin hyvin nopeasti. Välijähdyttimestä ei ole mulla ainakaan tiedossa mitattua tietoa.

Jos nakutus todellakin johtuu liian suuresta ahtoilman lämmöstä, jokin on silloin pielessä.
Turbon ominaisuudet ei kenties vain sovi yhteen muun moottorin kanssa?
Jos turbosta otetaan väkisin tubolle suunniteltua enemmän painetta suhteessa ilman tuottoon niin hyötysuhde huononee rajusti ja ilman lämpö kasvaa nopeasti.

Mietityttää tietysti sekin että miten paljon tosta vehkeestä lähtee tehoa vaikkapa juurikin tuolla kilon ahdolla?
Luulisi sen jo kummasti riittävän ainakin noin aluksi? Niissä sovelluksissa mitä minä tiedän, takapyöräteho liikkuu 0,8 paineilla jo lähellä 270hv.
Mutta toisaalta, vanha totuushan on ettei tehoa ole koskaan liikaa.
Paitsi sitten viimein kun sitä on jo AIVAN liikaa! :D
Ei ole tullut käytyä penkissä tällä nykyisellä puhaltimella mutta tuo noin 270hv@0,8bar on varmaan saatu korkealla puristussuhteella tai ko. moottorissa on ollut joku isoventtiilikansi tms. Ja ei ehkä voi sanoa että "riittävän ainakin noin aluksi" kun pyörällä on tämä kesä tullut ajettua ja jonkinverran viimekesänäkin. :wavey: Kyllä tuolla 16T ahtimella yli 300 heppaa irtoaa.
Luulempa että nykyahtimella tehoa ei voi saada liikaa, tarpeeksi ehkä. Ja mikä on liikaa, sehän määräytyy aika pitkälle pyörän ajo-ominaisuuksien mukaan :)

Avatar
Casull
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Marras 23, 2004 1:00 am
Paikkakunta: Kawasaki ZX12RTIC

Viesti Kirjoittaja Casull » Ke Elo 30, 2006 7:13 am

Tuonsuuntaisia tehoja ovat mittailleet Pro-Boostin tuotteilla piristetyistä busista kemin pessimistisellä penkillä ilman välijäähdytintä.
Tehon suhteen olen itsekkin kyltymätön. Mikään ei ikinä riitä! :D
Tällä hetkellä huipputehoa on lähes riittävästi, vielä kun sen saisi jalostettua hieman käyttäjäystävällisempään muotoon.
Jos jokin toimii loistavasti, älä huolestu, kyllä se siitä vielä murheeksi muuttuu!!

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ke Elo 30, 2006 8:00 am

Casull kirjoitti:Tuonsuuntaisia tehoja ovat mittailleet Pro-Boostin tuotteilla piristetyistä busista kemin pessimistisellä penkillä ilman välijäähdytintä.
Tehon suhteen olen itsekkin kyltymätön. Mikään ei ikinä riitä! :D
Tällä hetkellä huipputehoa on lähes riittävästi, vielä kun sen saisi jalostettua hieman käyttäjäystävällisempään muotoon.
1 bar periaatteessa tuplaa tehon ts. tuplamäärä ilmaa/bensaa koneessa. Voi olla yli tai alle 2 kertaa riippuen puristuksista, ilman jäähdytyksestä ja sytytysennakosta. Esim busa 0.8 bar x160 hp + 160 hp = 288 hp. gsxr 1 bar 130 hp x 2 = 260 hp. Hondassa oli 1:10.5 puristuksilla 1 bar ahtopainetta ilman nakutus ongelmia (v-power + cvl turbo buusteri ja sytkässä retardia 10 astetta).

Vastaa Viestiin