Menovettä...
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- D_Mann
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: Gsx-R 1100
Menovettä...
Olen ajanut aina 98 bensalla Suitsalla ja ajan tästä lähtienkin sillä 98:lla mutta jotenkin semmonen muistikuva että jostakin olisin kerran kuullut että 95 bensa ei tee hyvää moottorille esim venttiilien säätöväli tihenisi tai jotaki semmosta onko näin???
- Bulletproof
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 1100
Re: Menovettä...
Ite ainaki ajelen sillä mitä pumpusta sattuu löytymään (pl. naftat). En oo ainakaan huomannu mitään eroja 95 ja 98 välillä. Eikä sen enempää shellin 99+ oo tehny vaikutusta. Niin, ja mun pyörässä on vielä kantta veistetty alemmas. Ei onkelmia venttiilien kanssa... ainakaan vielä 12000 km aikana...
- enriikke
- Viestit: 356
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: 1000 k7
- Tylyttäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 1070 K5
Re: Menovettä...
Eipä ne venttiilit sitä tiedä paljonko bensassa on oktaaneja. Eiköhän toi 1100 mee sillä 95:llä siinä missä muutkin.D_Mann kirjoitti:Olen ajanut aina 98 bensalla Suitsalla ja ajan tästä lähtienkin sillä 98:lla mutta jotenkin semmonen muistikuva että jostakin olisin kerran kuullut että 95 bensa ei tee hyvää moottorille esim venttiilien säätöväli tihenisi tai jotaki semmosta onko näin???
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: To Tammi 13, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Husqvarna TE450
Re: Menovettä...
[quote="Tylyttäjä
Eipä ne venttiilit sitä tiedä paljonko bensassa on oktaaneja. Eiköhän toi 1100 mee sillä 95:llä siinä missä muutkin.[/quote]
Kyllä ne jostain syystä tietää. Liekö lisäaineistus vai jostain syystä erilainen palotapahtuma, mutta kymmenisen vuotta tiiraillu tätä asiaa ja tutun merkkinen pipo kun tulee näkyviin ja kilometrit on tiedossa, niin melkolailla tarkasti uskaltaa sanoa kummalla on menty. Aina yritän käyttäjältä kysyä bensankäyttö tottumuksista ja lähes poikkeuksetta seetipinnan kuppaisuus täsmää käytettyyn menoveteen. Ja tähän asti kaikki palaneet venttiilit autojen kanssa ovat tulleet 95 oktaanisella. Sattumalla voi olla pieni osuus, mutta otanta on melko laaja.
Vai liekö niin että 98:lla ajavat ajavatten muutenkin rajusti jolloin paikat pysyy siivompana. Tiedä häntä mutta itse en käytä Ysivitosta edes kirkon polttoon.
Viljo
Eipä ne venttiilit sitä tiedä paljonko bensassa on oktaaneja. Eiköhän toi 1100 mee sillä 95:llä siinä missä muutkin.[/quote]
Kyllä ne jostain syystä tietää. Liekö lisäaineistus vai jostain syystä erilainen palotapahtuma, mutta kymmenisen vuotta tiiraillu tätä asiaa ja tutun merkkinen pipo kun tulee näkyviin ja kilometrit on tiedossa, niin melkolailla tarkasti uskaltaa sanoa kummalla on menty. Aina yritän käyttäjältä kysyä bensankäyttö tottumuksista ja lähes poikkeuksetta seetipinnan kuppaisuus täsmää käytettyyn menoveteen. Ja tähän asti kaikki palaneet venttiilit autojen kanssa ovat tulleet 95 oktaanisella. Sattumalla voi olla pieni osuus, mutta otanta on melko laaja.
Vai liekö niin että 98:lla ajavat ajavatten muutenkin rajusti jolloin paikat pysyy siivompana. Tiedä häntä mutta itse en käytä Ysivitosta edes kirkon polttoon.
Viljo
- S^X
- Viestit: 1048
- Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: K5 ja 636
Re: Menovettä...
Komppaan!Wilpertti kirjoitti:Tiedä häntä mutta itse en käytä Ysivitosta edes kirkon polttoon.
- Julberg
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 12:00 am
oktaani lukuhan just kertoo sen puristus kestävyyden mitä suurempi niin sen suurempi on puristus kestävyys. todella alhainen oktaani luku aiheuttaa nakutusta.
sitä ei pidä mennä väittämään, että ei olis mitään eroa ei pakosti tehoissa näykkää, mutta kone käy nätimmin eihän sitä korva kuulolla edes huomaa
loput osaatte päätellä
älkää ottako ihteenne
sitä ei pidä mennä väittämään, että ei olis mitään eroa ei pakosti tehoissa näykkää, mutta kone käy nätimmin eihän sitä korva kuulolla edes huomaa
loput osaatte päätellä
älkää ottako ihteenne
- Tylyttäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 1070 K5
Joo joo, mutta kun noi normivessat ei tosiaan nakuta 95:llä. Ainakaan mikään niistä uusista "kireistä" japsi-kilokyykyistä jne ei nakuta 95:llä.Julberg kirjoitti:oktaani lukuhan just kertoo sen puristus kestävyyden mitä suurempi niin sen suurempi on puristus kestävyys. todella alhainen oktaani luku aiheuttaa nakutusta.
sitä ei pidä mennä väittämään, että ei olis mitään eroa ei pakosti tehoissa näykkää, mutta kone käy nätimmin eihän sitä korva kuulolla edes huomaa
loput osaatte päätellä
älkää ottako ihteenne
Eli niissä ei kone käy yhtään se nätimmin 98:llä kuin 95:llä.
Ja tuo venttiilien kuluminen 95:llä on myös aikamoista tuubaa. Varmaan sitten osaatte kertoa mikä lisäaine tai minkä puute sen aiheuttaa?
- jaket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace
Tylyttäjä kirjoitti:Joo joo, mutta kun noi normivessat ei tosiaan nakuta 95:llä. Ainakaan mikään niistä uusista "kireistä" japsi-kilokyykyistä jne ei nakuta 95:llä.Julberg kirjoitti:oktaani lukuhan just kertoo sen puristus kestävyyden mitä suurempi niin sen suurempi on puristus kestävyys. todella alhainen oktaani luku aiheuttaa nakutusta.
sitä ei pidä mennä väittämään, että ei olis mitään eroa ei pakosti tehoissa näykkää, mutta kone käy nätimmin eihän sitä korva kuulolla edes huomaa
loput osaatte päätellä
älkää ottako ihteenne
Eli niissä ei kone käy yhtään se nätimmin 98:llä kuin 95:llä.
Ja tuo venttiilien kuluminen 95:llä on myös aikamoista tuubaa. Varmaan sitten osaatte kertoa mikä lisäaine tai minkä puute sen aiheuttaa?
Itsellä on käynyt mielessä, että ei ne varmaan vakiona nakuta 95:sella, mutta se jos on vaihdettu putkisto ja filtteri ja sytkäpyörä ja commanderilla sotkettu soppaa, niin voihan se yhdistelmä olla semmoinen, että vähän 95:sella nakuttaakin ja 98 ei.
tän takia olen tankannut radalle 98:sia, koska siellä tulee hapetettua isolla aukolla ja silloinhan se nakutus on todennäköisintä kun dynaaminen puristus on kovin.
ihan vain teoreettisen turvallisuuden vuoksi se ei hirveitä per ratapäivä kustanna.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------
------------------
- Tylyttäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 1070 K5
Eipä taida suurin osa nakuttaa silloinkaan. Nuo kun ei puristuksiin vaikuta.jaket kirjoitti:Tylyttäjä kirjoitti:Joo joo, mutta kun noi normivessat ei tosiaan nakuta 95:llä. Ainakaan mikään niistä uusista "kireistä" japsi-kilokyykyistä jne ei nakuta 95:llä.Julberg kirjoitti:oktaani lukuhan just kertoo sen puristus kestävyyden mitä suurempi niin sen suurempi on puristus kestävyys. todella alhainen oktaani luku aiheuttaa nakutusta.
sitä ei pidä mennä väittämään, että ei olis mitään eroa ei pakosti tehoissa näykkää, mutta kone käy nätimmin eihän sitä korva kuulolla edes huomaa
loput osaatte päätellä
älkää ottako ihteenne
Eli niissä ei kone käy yhtään se nätimmin 98:llä kuin 95:llä.
Ja tuo venttiilien kuluminen 95:llä on myös aikamoista tuubaa. Varmaan sitten osaatte kertoa mikä lisäaine tai minkä puute sen aiheuttaa?
Itsellä on käynyt mielessä, että ei ne varmaan vakiona nakuta 95:sella, mutta se jos on vaihdettu putkisto ja filtteri ja sytkäpyörä ja commanderilla sotkettu soppaa, niin voihan se yhdistelmä olla semmoinen, että vähän 95:sella nakuttaakin ja 98 ei.
tän takia olen tankannut radalle 98:sia, koska siellä tulee hapetettua isolla aukolla ja silloinhan se nakutus on todennäköisintä kun dynaaminen puristus on kovin.
ihan vain teoreettisen turvallisuuden vuoksi se ei hirveitä per ratapäivä kustanna.
Sytkäennakko on pirun hyvin kohdallaan täydellä kaasulla ja täysillä kierroksilla vakiokartalla suurimmassa osassa kyykkypyöriä. Tehtaalta sytkäkäyrät on tosi hyviä.. Sytkäpyörää en edes laittaisi, se kun muuttaa ennakkoa koko alueella ja kaikilla kaasunasennoilla: joihinkin kohtiin osuu vähän parempi ennakko ja joihinkin huonompi. Vois sanoa että tulos on +/- 0.
Omassa pyörässäni hierottiin sytkää penkissä Ignition modulella (sitä pystyy säätämään tarkasti kierrosaluettain ja kaasunasennoittain), ja tuli jopa 1 aste lisää ennakkoa täyskaasulla isoille kiekoille Osakaasulle tuli joihinkin kohtiin enemmän ennakkoa. Tehon kannalta siis yhtä tyhjän kanssa.
Jos ohjekirjassa seisoo, että 95 riittää, niin ei se tarvii sitä 98:a putkiston ja filsunkaan jälkeen. Ei nakuta edelleenkään 95:llä.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Turbobussi harkinnassa...
kuten myös tylyttäjän kanssa samaa mieltä. jos kone on specsattu jollekkin polttoaineelle esim. 95:lle niin ei hyödytä yhtään käyttää isompi octaanista polttoainetta, koska kone ei pysty käyttämään niitä "ylimääräisiä" octaaneja hyväksi. Toisaalta jos litrahinnalla on eroa 2senttiä niin tuleehan sitä tankilliselle jo huimat 40senttiä eroa. Onko jollakin oikeasti niin tarkkaa tämäkin harrastus, että pitää kattoa mitä bensaa sinne tankkiin työntää?
Alle 2bar on vapari!
- Tylyttäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2001 1:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 1070 K5
Ei kai se oli siitä kiinnni, mutta jotenkin huvittaa nämä kommentit tyyliin "kulutus putosi 98:lla", "kone ei enää raksuta ja käy tasaisemmin", "ihan kuin olisi tehoa enemmän", "95 ei käy kuin osien pesuun" jne.. Ihan kuin ostos-tv:n motor-up mainoksestavisa kirjoitti:kuten myös tylyttäjän kanssa samaa mieltä. jos kone on specsattu jollekkin polttoaineelle esim. 95:lle niin ei hyödytä yhtään käyttää isompi octaanista polttoainetta, koska kone ei pysty käyttämään niitä "ylimääräisiä" octaaneja hyväksi. Toisaalta jos litrahinnalla on eroa 2senttiä niin tuleehan sitä tankilliselle jo huimat 40senttiä eroa. Onko jollakin oikeasti niin tarkkaa tämäkin harrastus, että pitää kattoa mitä bensaa sinne tankkiin työntää?
Sillä ku ei normipyörällä ole paskankaan väliä onko siellä 95 vai 98.. Suurin muutos tapahtuu tankkaajan korvien välissä
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am
Millä bensalla hierominen tapahtui?Tylyttäjä kirjoitti: Omassa pyörässäni hierottiin sytkää penkissä Ignition modulella (sitä pystyy säätämään tarkasti kierrosaluettain ja kaasunasennoittain), ja tuli jopa 1 aste lisää ennakkoa täyskaasulla isoille kiekoille Osakaasulle tuli joihinkin kohtiin enemmän ennakkoa. Tehon kannalta siis yhtä tyhjän kanssa.
- Pakoputki
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: Suzuki 1028 Tic, sx 525, Pv 1300gsx-r