Keulan säädöistä radalla. Stefat antautuu?
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
- Viestit: 304
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2002 1:00 am
Keulan säädöistä radalla. Stefat antautuu?
Viimeksi muokannut Jenkkikyttä, Su Tammi 27, 2013 2:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jaket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace
Esijännitys ei lisää jousivakiota. sen takia esijännityksen kiristyksellä ei voi kompensoida löysiä jousia.
stefojen meno tuntuu olevan noiden gixxereiden perusvika. aika rahalla joku gixxerikuski valittaa, että keula vuotaa.
räkäkeulojen helppous tommosella tonnisella voi tietty osaltaan auttaa asiaa.
kyllä aika kohtuu säädön saa jolla toimii rata ja katu.
JT
stefojen meno tuntuu olevan noiden gixxereiden perusvika. aika rahalla joku gixxerikuski valittaa, että keula vuotaa.
räkäkeulojen helppous tommosella tonnisella voi tietty osaltaan auttaa asiaa.
kyllä aika kohtuu säädön saa jolla toimii rata ja katu.
JT
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------
------------------
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: kaksi
Onko olemassa mitään hyvää kirjaa tai teitolähdettä noihin alustan säätöihin. Joutuuko kaiken kokeilemaan itse kantapään kautta?
Valitaanko jousen jäykkyys pyörän ja kuskin painon mukaan, eli jos jousitus pohjaa niin kevennetään pyörää ja kuljettajaa.
Vielä kun löytää sopivat säädöt radalle, kadulle ja stripille (siis erikseen).
Eli tietolähdettä kaivataan.
Valitaanko jousen jäykkyys pyörän ja kuskin painon mukaan, eli jos jousitus pohjaa niin kevennetään pyörää ja kuljettajaa.
Vielä kun löytää sopivat säädöt radalle, kadulle ja stripille (siis erikseen).
Eli tietolähdettä kaivataan.
- Willik
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am
- Paikkakunta: 1000rr
Racetechillä on muutama artikkeli
Jousen/jousien jäykkyys valitaan aivan täysin kuskin mukaan. Jos jousitus pohjaa niin helpompi on vaihtaa uudet jouset, kuin keventää pyörää tai kuljettajaa
Sag, eli painauma pitää olla aina tietyissä rajoissa, niissä kuskin omat mieltymykset myös hieman korostuu.
Vapaa painauma ettei kuski ole päällä pitää myöskin olla tietyissä rajoissa. Tämä vapaa painauma yleensä merkkaakin sen, onko jousi liian jäykkä vai löysä.
Näillä opeilla yleensä saadaan jousien puoli kohdalleen. Sitten onkin shimmityksistä ja öljyistä kiinni pohjaileeko se ja miten se joustaessa toimiikin. Ne onkin sitten oman alan ammattilaisten juttuja. Ei ole tullu itse niin perehdyttyä niin ei tiedä ja uskalla kertoa.
Edit: Niin ja jos tosiaan pohjaaminen ongelma niin pieni resepti on nostaa öljynpinnan korkeutta 10-50mm vaikkapa. Tällä ilmatilavuuden pienentämisellä(korkeammalla öljynpinnalla) iskarin saa enemmän progressiivisemmaksi. Vaikutus tulee iskunvaimentimen ollessa lähes pohjilla.
Jos pyörät seisoo talven yli niin kannattaa myös silikonisprayta suihkuttaa pölysuojiin sekä stefoihin. Tuo filmi/rakotulkki/paperi on mielestäni lähinnä pielavetinen.
Jousen/jousien jäykkyys valitaan aivan täysin kuskin mukaan. Jos jousitus pohjaa niin helpompi on vaihtaa uudet jouset, kuin keventää pyörää tai kuljettajaa
Sag, eli painauma pitää olla aina tietyissä rajoissa, niissä kuskin omat mieltymykset myös hieman korostuu.
Vapaa painauma ettei kuski ole päällä pitää myöskin olla tietyissä rajoissa. Tämä vapaa painauma yleensä merkkaakin sen, onko jousi liian jäykkä vai löysä.
Näillä opeilla yleensä saadaan jousien puoli kohdalleen. Sitten onkin shimmityksistä ja öljyistä kiinni pohjaileeko se ja miten se joustaessa toimiikin. Ne onkin sitten oman alan ammattilaisten juttuja. Ei ole tullu itse niin perehdyttyä niin ei tiedä ja uskalla kertoa.
Edit: Niin ja jos tosiaan pohjaaminen ongelma niin pieni resepti on nostaa öljynpinnan korkeutta 10-50mm vaikkapa. Tällä ilmatilavuuden pienentämisellä(korkeammalla öljynpinnalla) iskarin saa enemmän progressiivisemmaksi. Vaikutus tulee iskunvaimentimen ollessa lähes pohjilla.
Jos pyörät seisoo talven yli niin kannattaa myös silikonisprayta suihkuttaa pölysuojiin sekä stefoihin. Tuo filmi/rakotulkki/paperi on mielestäni lähinnä pielavetinen.
Viimeksi muokannut Willik, To Elo 16, 2007 11:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gotham Squad
Acme Motorsport
Acme Motorsport
- ZaDi
- Viestit: 930
- Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: -13 450 SMR
- jaket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace
-
- Viestit: 304
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2002 1:00 am
Kerpele, otin pölysuojan irti ja pyörittelin ohutta muovikalvoa muutaman kierroksen liukuputken ja stefan välissä. Öljy näytti kohtuullisen puhtaalta, eikä sieltä oikeen roskaakaan tuntunut irtoovan. Suhailin lisäksi brakecleaneria (en tiedä oliko kovin fiksu veto) sinne stefaan ja lopuksi vielä hieman yleisöljyä. Edelleen näyttäs vuotavan ku seula. Täytyypi ny viel jollain paperilla tms. kaivella jos siihen vaikka tarttus paska paremmin kiinni.
- D_Mann
- Viestit: 100
- Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: Gsx-R 1100
En usko että kannattaa kaivella sitä stefaa enää millään vaihda ihan suosiolla uudet stefat! Mulla alkoi talven jälkeen keväällä vuotamaan kumpikin stefa ja kun askartelin paskartelin uusia stefoja keulaan niin ei niistä vanhoista stefoista silmällä erottanu että mistä kohti ne rikki oli ja silti ne vuotivat kuin Titanic konsanaanJenkkikyttä kirjoitti:Edelleen näyttäs vuotavan ku seula. Täytyypi ny viel jollain paperilla tms. kaivella jos siihen vaikka tarttus paska paremmin kiinni.
-
- Viestit: 304
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2002 1:00 am
Noh, kaivelinpas sitte kuitenki paperilla. Hyvin vähän jotain mustaa sieltä sai irti. Nyt tuntuisi pitävän pikkasen paremmin, mitä nyt tuossa kotikadulla vähän kokeilin. Uudet stefat ja öljyt on kyllä tulossa, mutta ajattelin koittaa noita vanhoja vähän elvyttää jotta selviää paremmin remppaan saakka.D_Mann kirjoitti:En usko että kannattaa kaivella sitä stefaa enää millään vaihda ihan suosiolla uudet stefat! Mulla alkoi talven jälkeen keväällä vuotamaan kumpikin stefa ja kun askartelin paskartelin uusia stefoja keulaan niin ei niistä vanhoista stefoista silmällä erottanu että mistä kohti ne rikki oli ja silti ne vuotivat kuin Titanic konsanaanJenkkikyttä kirjoitti:Edelleen näyttäs vuotavan ku seula. Täytyypi ny viel jollain paperilla tms. kaivella jos siihen vaikka tarttus paska paremmin kiinni.