Sivu 1/2
Jarrujen ilmaus, vinkkejä kaivataan pikaisesti
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 1:35 pm
Kirjoittaja Jenkkikyttä
Vaihdoin gikseriin punosletkut eteen ja nyt on jarrut aivan sekaisin. Vaikka pumppaan kahvan kovaksi, niin parin metrin ajon jälkeen kahvan voikin painaa pohjaan. Sama toistuu uudestaan ja uudestaan. Itselläni on semmoinen käsitys, että ilmaa sisältävät jarrut ovat vain pehmeät, mutta tuntuma säilyy samana? Näissä tuntuma vaihtelee mielialan mukaan.
Kaikki perinteiset ilmausmenetelmät on kokeiltu. Olen pitänyt jopa kahvaa puristettuna yön yli ja aamulla päästänyt "ilmaa" pois. Kirkkaassa letkussa näkyy pelkkää nestettä.
Tonnisessa on radiaalijarrut ja kolme nippaa ilmausta varten, pääasiassa olen käyttänyt "kahvassa" olevaa nippaa, koska voisi kuvitella ilman nousevan ylöspäin. Onko sillä merkitystä mistä nipasta ilmaa koittaa laskea ulos?
About tähän tyyliin olen mielestäni toiminut, mutta ei tunnu auttavan:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 14;t=13003
Kertokaas vinkkejä pikaisesti. Huomenna pitäisi päästä Alastaroon kiskomaan...
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 1:45 pm
Kirjoittaja motley
Kahva pohjaan ja jarrusatulalta ilmaus ja ennekuin kahva menee pohjaan ilmausruuvvi kiinni.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 2:07 pm
Kirjoittaja Laiskiainen
Varomattomasti voisin heittää tähän, että kannattaa käyttää sitä nippaa,
mikä yleensä löytyy siitä jarrusatulasta letkun öbaut vierestä.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 2:48 pm
Kirjoittaja -Zone-
Etujarrussa on joskus vaikeutena saada ilma pois, kun sehän pyrkii nousemaan ylös ja pumpattaessa sitä yritetään tunkea alas. Toisinaan käy, että ilma vain liikkuu edestakas. Niissätapauksissa olenkin, jättänyt satulasta ilmauspropun hiukka löysälle ja sitten fillarinpumpulla nesteet takaperin sisään. Ilma poistuu nesteen edellä säiliön kautta. Kun nestepinta on säiliössä oikealla korkeudella ilmausproppu pikapikaa kiinni.
Jos jonnekkin mutkaan kaikesta huolimatta jää ilmakuplia, niin sitten edelliseen jatkona: Säiliön kansi kiinni ja koko pääsylinteri irti tangosta, jotta letkun saa vedettyä aivan suoraksi ja sellaiseen asentoon, että ilma pääsee takuulla ylös. Ilmakuplien nousua voi vielä helpottaa koputtelemalla ruuvvarin kahvalla hiukka letkuja ja liitoksia.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 2:56 pm
Kirjoittaja jaket
ilmaa kaikista nipoista niin maan perusteellisesti ja koputtele letkuja meisselin perällä. sitten toistat sitä vaan niin kauan kuin homma pelaa, yleensähän tommoseen letkunvaihtoilmaukseen menee noin viikko.

ensin saa jarrut ihan hyviksi, mutta sitten miettii, että olisko ne ehkä paremmatkin ja vielä löytyy ilmaa, tätä viikko, niin jarrut on kunnossa
hae apoteekista semmoinen armottoman kokoinen lääkeruisku, ja kytke se letkuun ja se täyteen jarrunestettä, ja tunge sitä nestettä alanipasta sisään, niin että se tulee säiliöön. sitten toisella ruutalla tyhjentelet sitä säiliötä, ettei mene yli. tämä voi olla nopeampi kuin se viikko.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 3:58 pm
Kirjoittaja sir_thomaz
Retron jarrurempan aikana toimin näin. Ensin ilmasin perinteisellä tavalla niin paljon kuin pystyin ja kun kahva oli edelleen pehmeä, avasin jarrunestesäiliön kannen ja sidoin kahvan pohjaan liinalla. Yön yli kun annoin kahvan olla pohjassa niin johan oli hyvän tuntuinen jarru. Ilmakuplat nousivat yön aikana ylös ja tulivat pois siinä vaiheessa kun varovasti päästin kahvan normaali asentoon. Näin tulen toimimaan jatkossakin.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 9:14 pm
Kirjoittaja Lazz1
Tjaa omassa gixerissä ei meinannu saada millää ilmattua, piti sitten lopulta irrottaa satulat ja pyöritellä niitä eriskummallisissa asennoissa ja ilmailla silleen, molempia satuloita ja välillä kahvaltakin. Ei niitä muuten tununu saavan ilmattua. Satulat irti ja palojen väliin joku about jarrulevyjen paksuinen kappale, joka estää ettei palat painaudu yhteen. Sitten vaan pumppausta ja ilmailua...joku jakkara viereen minkä päälle laittaa vuorotellen satulan ja sit siinä ilmailee..
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 9:20 pm
Kirjoittaja Make.S
Isolla ruiskulla (apteekista) + silikooniletkulla.
Letku ilmausnippaan, lisäillään nestettä, ja turataan ruutan ja ilmausruuvin kanssa. Nestettä menee mutta hyvä tulee, ainakin 636 kavassa.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 9:45 pm
Kirjoittaja Komentaja
Hae jostain autotarvikeliikkeestä sellainen paineilmalla toimiva jarrunilmauskannu. Kannun kumilutsi nippaan kiinni , imu päälle ja nippa auki. Jatka niin kauan että lakkaa ilmakuplat tulemasta (muista nesteen lisäys...) nippa kiinni. It´s magic!! Helpompaa kun RUNKATA jarruvipua n.2000 kertaa. Alaspäästä nesteen painaminen on myös hyvä konsti...
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 10:00 pm
Kirjoittaja jaket
siinä on myös semmoinen juttu, että kun menee hermot ja jarrukahvan pumppaus muodostuu raivokkaaksi, niin se hajottaa ne isot kuplat mikroskooppisiksi ja sitä ei pysty oikein ilmaamaan, ennenkuin se neste on taas isompina ilmakuplina. Jarruneste ei ole kuin vesi, jossa kuplat ovat suuria, vaan ilmakuplat voivat olla niin pieniä, että neste näyttää vain sumuiselta, koska se on täynnä mikroskooppisia kuplia.
Lähetetty: Ke Heinä 30, 2008 10:18 pm
Kirjoittaja JK1.1
Just ilmattiin ISR:n jarrukahva + suikan satulat, nopeasti!
Eli ensin isolla ruiskulla alakautta kauimmaisena letkuissa olen satulan kautta nesteet järjestelmään. Sitten samaan ilmausruuviin kirkas letku, toinen pää kahvan nestesäiliöön. Sitten vaan pumppausta ja nesteen lisäämistä säiliöön kunnes ilmausruuvista ei tule enää kuplia. Pidä huoli, että kahvasta ei pääse höräämään ilmaa, muuten homma uusiksi.. Saattaa olla että ilmaa nousee vielä ajan kanssa häiritsemään, mutta todella kivuttomasti meni, tuntuma kahvassa on hyvä. Takana oli sama juttu.
J
Lähetetty: To Heinä 31, 2008 12:09 am
Kirjoittaja Jenkkikyttä
Parin tunnin tuloksettomat ilmailuyritykset taas takana. Tuli tuommonen lääkeruiskukin hommattua. Koitin tosin ainoastaan imeä sillä nestettä. Avasin nipan satulasta ja painoin kahvan pohjaan. Sitten ruisku letkulla kiinni nippaan ja imua. Kuvittelin, että voisin imeä ilmat pois systeemistä. Kuplia tuli letkuun vaikka millä mitalla, mutta kahva ei jäykentynyt yhtään. Nestesäiliön nestepintaa tuli luonnollisesti vahdattua huolella. Ei vaikuttanut kokeilujen perusteella kovin tehokkaalta.
Aamulla täytyy koittaa vielä tuota tyyliä, että puristaa satulasta nestettä järjestelmään sisään.
Kiitokset porukalle kuitenkin vinkeistä. Katotaan miten homma edistyy...
Lähetetty: To Heinä 31, 2008 7:05 am
Kirjoittaja Aparts
Jenkkikyttä kirjoitti:Parin tunnin tuloksettomat ilmailuyritykset taas takana. Tuli tuommonen lääkeruiskukin hommattua. Koitin tosin ainoastaan imeä sillä nestettä. Avasin nipan satulasta ja painoin kahvan pohjaan. Sitten ruisku letkulla kiinni nippaan ja imua. Kuvittelin, että voisin imeä ilmat pois systeemistä...
Kahva pohjassa poraus ja yhteys jarrusäiliöstä satuloihin katkeaa, neste pääsee läpi ainoastaan kahva ylhäällä
Lähetetty: To Heinä 31, 2008 8:16 am
Kirjoittaja Arttu
Pääsylinterin tiivisteet voi myös olla entiset niin, että nestettä ei vuoda mistään ulos, mutta ilmaa menee sisään. Etenkin jos tuntuu, että ilmattaessa tulee koko ajan ilmaa ulos, mutta tuntuma ei parane, niin kyse voi hyvinkin olla tästä.
Lähetetty: To Heinä 31, 2008 8:52 am
Kirjoittaja Manza
Törmäsin kerran tähän. Kun kahvan vapautti liian nopeasti, tiivisteet päästi ilmaa sisään männän liikkuessa.