kiilloitetun alumiinin puhtaana pito

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
bomberfighter
Viestit: 306
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-F ZZR1100

kiilloitetun alumiinin puhtaana pito

Viesti Kirjoittaja bomberfighter » Pe Marras 28, 2008 11:29 am

hei herrat! miten ootte pessy pyörää kesän aikana ja huoltaneet kiilloitettuja aluosia? itsellä pyörässä kiilloitettuna vanteet (kokonaan jarrulevyjä myöden) , runko ja svingi.. et jos onkin samanmoinen vetinen keli ku viime kesänä...

Kuva
Kuva

mikä pesuaine toimii? tietty kuivata pitää pesun jälkeen mut mites autoglymin käyttö, joka kerta?ku ei ain jaksais... :nono:

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Pe Marras 28, 2008 1:55 pm

Se nyt vaan on niin, että siihen kiilloitettuun alumiiniin ei ole oikotietä...
Sen puhtaana/siistinä pitämiseen on vaan pakko uhrata aikaa ja vaivaa, sekä oheistuotteena hakata rystyset verille ja sormenpäät kipeiksi. Toi autoglymin kama on ihan jees tohon suojaukseen/viimeistelyyn ja kannattaa tutustua myös tuohon alumagic:iin jos sitä vielä jostain saa, helvetin hyvä suojaava aine. Vanteissa ja rungossa myös vanha kunnon sinoli toimii aika mainiosti suojana. Mutta jos sitä mopoa pesee joka ajokerran jälkeen, niin tuohon duuniin vaan pitää varautua, jos haluaa että se kiiltävänä pysyy. Paljon on tietysti kiinni siitä mikä kenellekkin on se riittävä kiilto, omasta exästä kaikki kiilloitetut osat käytiin läpi joka helvetin ajokerran jälkeen ja siinä sitä kiilloiettua osaa nimittäin riitti, osa oli piilossakin olevia osia, mutta friikkinä nekin piti aina käydä läpi :freak2:

Avatar
bomberfighter
Viestit: 306
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-F ZZR1100

Viesti Kirjoittaja bomberfighter » Pe Marras 28, 2008 4:56 pm

serious-sam kirjoitti: Toi autoglymin kama on ihan jees tohon suojaukseen/viimeistelyyn ja kannattaa tutustua myös tuohon alumagic:iin jos sitä vielä jostain saa, helvetin hyvä suojaava aine.
juu äkkiseltään en löytänyt googlettamalla mistään..

se on vaa tuo etuvanne paska kiillottaa ku ei tahdo nyrkki mahtua levyjen taakse.pukilla tuo takavanne on ihan helppo homma. sitä sinolia on joku muukin kehunut, mutta autoglymi on saanu ehkä eniten kannatusta... kun on kuitekii ison työn tehny ni tekis mieli pitää se sellaisena. hoitamaton kiilloitettu alumiini näyttää ihan paskalta.

Onko pesuaineella väliä? olen aiemmin käyttänyt liottimena 4% sitruunahappoa ja jotain halpaa robbarin autopesuainetta.

OT. serius-samin fzr oli kyllä ihan helvetin hieno mun mielestä.

Avatar
T.A
Viestit: 1377
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 1:00 am
Paikkakunta: gpz 500,smr 511

Viesti Kirjoittaja T.A » Pe Marras 28, 2008 6:39 pm

Ite kävin aina pesun jälkeen kaikki kiilotetut osat autoglymin metalpolishilla läpi ja sen jälkeen joku autovaha päälle niin pysyi kiiltävinä.

Avatar
Crix
Viestit: 195
Liittynyt: La Huhti 29, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Crix » Pe Marras 28, 2008 6:45 pm

Perkele ku jätkät jaksaa jynssätä. Ite mitä talven/kevään aikana kiillottaa kiltää minkä kiiltää ja ens talvena uus kiillotus :drin:
Kyllä se paskakin maistuu kunhan sitä tarpeeksi syö.

Ross A Stronghole
Viestit: 100
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Husky te410

Viesti Kirjoittaja Ross A Stronghole » Pe Marras 28, 2008 8:04 pm

Minä olen laiska. En pessyt kesällä pyörää kuin kerran. Onneksi se on niin ruma että ei haittaa...
Mutta ne kiiltävät vanteen reunat pitää aina olla.
Minä pesen Wurthin tehopesulla ja alumiinit hinkkaan Autosolilla. Riittää mulle :lol:
PoRn to ride

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Pe Marras 28, 2008 11:46 pm

No noita vahojakin tuli tuohon alumiiniin kokeiltua vaikka mitä, niin halpoja kuin kalliitakin... Yksikään vaha ei vaan toimi niin hyvin kuin tuo sinoli. Ja siis tuo sinolikin pintaan siis samalla tavalla kuin vaha, eli ensin se puhdistus autoglymin metal polishilla ja sen jälkeen sinoli pintaa->antaa kuivahtaa harmaaksi ja kiillotus. Tuota omaa mopoa pesin samoin kuin autoja turtle waxin shampoilla, yleesä ihan sillä perus shampoolla ja välillä käytin sitä turtlen nano-techiä.

Mä nyt tosiaan olen ton puhtauden kanssa vähän liian friikki, niin mua ei oikein voi laskea :P
Mutat tuosta omasta ex.moposta tuli nuo alumiinit käytyä läpi lähes joka ikisen ajokerrankin jälkeen ja joka ajon jälkeen se myös pestiin/vahattiin... Niin ja sateella sillä ei ajettu koskaan, ei edes jos oli sateen uhka :D Aikamoista hinkkaamistahan se oli, kun tosiaan kiilloitettuja osia oli järkyttävä määrä ja osa niin hiton pieniä (mm.ohjausiskarin kiinnikkeet, maskin kiinnikkeet, "miljoona" rosteri ruuvia ja kaiken maailman pikku yksityiskohdat).

Tota alumagic ainetta muuten saa edelleen tuolta:
http://www.laspek.com/kemikaalit_rasvat.htm

Suosittelen :wavey:

gscount
Viestit: 72
Liittynyt: La Maalis 01, 2008 1:00 am
Paikkakunta: Suzuki gsx 1261cc

Viesti Kirjoittaja gscount » La Marras 29, 2008 1:19 am

Joskus joku sanoi käyttäneensä mehiläisvahaa alumiinin hoitoon, onko kellään tietoo toimiiko? :-?

koomake
Viestit: 315
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TL1040 Hybrid

Viesti Kirjoittaja koomake » Su Marras 30, 2008 2:25 pm

Paras neuvo on kuitenki et ajaa vaan pilvettömällä taivaalla ja sunnuntaisin kirkkoon :lol:

Avatar
bomberfighter
Viestit: 306
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-F ZZR1100

Viesti Kirjoittaja bomberfighter » Su Marras 30, 2008 3:56 pm

koomake kirjoitti:Paras neuvo on kuitenki et ajaa vaan pilvettömällä taivaalla ja sunnuntaisin kirkkoon :lol:
prkle!sellaihan mie oon tähän astikin tehny.. :D

Avatar
häjy
Viestit: 138
Liittynyt: La Elo 06, 2005 12:00 am

Viesti Kirjoittaja häjy » Su Marras 30, 2008 7:27 pm

hei herrat! miten ootte pessy pyörää kesän aikana ja huoltaneet kiilloitettuja aluosia? itsellä pyörässä kiilloitettuna vanteet (kokonaan jarrulevyjä myöden) , runko ja svingi..
Mä oon pessy pyörää silleen, että se on seisonta jalalla ja sit oon kastellu sen aina ensin vedellä.

Sen jälkeen oon pessy sen jollain sienellä jossa on ollut autoshampoota ( Auto Glymin laatutuotetta, ei mitään halpaa skeidaa ).

Kiilloitetut osat hoituu ja puhdistuu/kiillottuu parhaiten esim. Autosolin tahnalla, kuten jo tiesitkin varmaan, ei se muuta tartte !!!

jansav
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 12:00 am
Paikkakunta: GsxR 1100

Viesti Kirjoittaja jansav » Su Marras 30, 2008 8:26 pm

Perus pesulla suurimmat paskat ja perään Kent Brake Parts Cleaner 2 ...
Ei tarvi jynssäillä ja kyllä kiiltää

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Ma Joulu 01, 2008 12:15 am

häjy kirjoitti:Kiilloitetut osat hoituu ja puhdistuu/kiillottuu parhaiten esim. Autosolin tahnalla, kuten jo tiesitkin varmaan, ei se muuta tartte !!!
Autosol kelpaa mainiosti sellaiseen esikiilloitukseen, mutta todellisen kiiltävän loppupinnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä...

Avatar
hurZi
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 12:00 am
Paikkakunta: IRONHEAD

Viesti Kirjoittaja hurZi » Ma Joulu 01, 2008 6:45 pm

serious-sam kirjoitti:
häjy kirjoitti:Kiilloitetut osat hoituu ja puhdistuu/kiillottuu parhaiten esim. Autosolin tahnalla, kuten jo tiesitkin varmaan, ei se muuta tartte !!!
Autosol kelpaa mainiosti sellaiseen esikiilloitukseen, mutta todellisen kiiltävän loppupinnan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä...
Millä viimeistelemällä olet saanut paremman lopputuloksen kun tolla autosolilla. Ite hinkannu aina autosolilla ja ihan ok tullu mutta ainahan se on kiva tietää jos jollain saa parempaa. Tällä hetkellä kiillottelen vanteita, yleensä oon hionu 4000 asti käsin mutta nyt meinasin että kokeilen noilla vahoilla aloittaa kun olen hionut johonkin tonniin asti. Mitä mieltä oot kuinka hienolla pitää hioo ennen ku alottaa vahoilla pulaamisen? Kyselen koska sulla tuntuu olevan kiillotus hallussa. Kiitos

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » Ma Joulu 01, 2008 11:59 pm

hurZi kirjoitti:Millä viimeistelemällä olet saanut paremman lopputuloksen kun tolla autosolilla. Ite hinkannu aina autosolilla ja ihan ok tullu mutta ainahan se on kiva tietää jos jollain saa parempaa. Tällä hetkellä kiillottelen vanteita, yleensä oon hionu 4000 asti käsin mutta nyt meinasin että kokeilen noilla vahoilla aloittaa kun olen hionut johonkin tonniin asti. Mitä mieltä oot kuinka hienolla pitää hioo ennen ku alottaa vahoilla pulaamisen? Kyselen koska sulla tuntuu olevan kiillotus hallussa. Kiitos
noi pari mainitsemaani ainetta, eli tuo alumagic ja Autoglym metalpolish

nuo molemmat toimii hiton hyvin ihan sellaiseen pilkunvarmaan viimeistelyyn :) noihin molempiin verrattuna autosol on vaan niin hiton karkea tuohon ihan viimeiseen viimeistelyyn ja jotenkin se kiilto on sellainen tumman sävyinen. Sitten vaan seuraavana päivänä vielä se sinoli pintaan ja hillitön hinkkaaminen hyvällä puuvilla rätillä tai kiilloitusliinalla :)

Joskus aikaan kokeilin noihin jenkkien vanteiden kiilloitukseen noita paperien eroja ja tulin siihen tulokseen että 2000 hienompaa ei tarvi ollenkaan. Varsinkin jos ja kun on käytössä noita kunnon teollisuus kiilloitukseen tarkoitettuja vahoja.
Mulla on itselläni näihin kiilloitushommiin vahoja täältä:
http://www.snt-group.fi/norpol/finnish/ ... ounds.html

Noilla sen 2000 paperin jälkeen ensin ja sitten vaikka vielä autosolilla välissä ja loppuhomma joko sillä glymillä tai sitten sillä alumagicillä -> PERKELE MIKÄ KIILTO :D
Noita vahoja saatan vielä saada hommattua, jos niihin jollain on tarvetta.

Edit: Kuva mistä näkyy hiton hyvin ero... Etuvanne viimeistelty ja takavanne vasta vedetty muistaakseni just autosolilla...
Kuva

No joo, laitetaan vielä tämäkin, vaikka jossain toisessa topickissa jo laitoinkin... Näissä vanteissa meinasi kyllä usko loppua ja kestävyys käsistä, puhtaasti käsi duunina kiiltoon :)
Kuva

Vastaa Viestiin