Virittely

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
gsx750
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Pari suzukia ja ducati

Viesti Kirjoittaja gsx750 » Ke Loka 10, 2001 3:09 pm

Kaikkihan tiedämme mihin tehon tuotto noin pohjimmiltaan perustuu. Elikkäs bensa reagoi ilmassa olevan hapen kanssa jne... Ilmastahan suurin osa on typpeä: joku 70%, taas itse palamiseen tarvittavaa happea on vain n.20%. Siis noin suuruusluokkana, en muista tarkkoja osuuksia.

Turbo-koneessa palaminen tehostuu kun ilmaa ahtamalla saadaan samaan tilavuuteen enemmän happea, eikö?

Ja sitten itse asiaan. Eikö sama ilmiö saataisi aikaan yksinkertaisesti (tai ehkä kuitenkin aika pahuksen monimutkaisesti
:roll: ) pyörään asennetun happipullon avulla, joka syöttäisi happea kaasuttimien imuauokkojen tuntumaan. Kone siis kävisi normaalisti ottaen ilmansa totuttuun tapaan ilmanputsarin kautta, ei siis pelkällä hapella. Lisähapella ainoastaan nostettaisiin hieman imuilman happipitoisuutta, mikä vastaisi turbon avulla tuotettua kasvanutta happimäärää tilavuusyksikössä.

Niinpä, hapenkulutus olisi varmasti sitä luokkaa ettei pullollisesta pitkään riittäisi. Mutta miksi hapen tarvitsisi koko ajan virrata? Rakenteesta voisi tehdä sellaisen, että venttiili päästäisi happea imuilman sekaan ainoastaan täyskaasukiihdytyksissä; pyörä toimisi täysin normaalisti, kunnes kaasu olisi täysin avattu...

Niin, ehkä se toimisi myös tällöin täysin normaalista poikkeamatta, tai ehkä koko motti räjähtäisi kappaleiksi. Sitä ei tiedetä, ellei joku ole kokeillut. Onko?? Ainoa selvä juttu sensijaan on, että paloturvallisuus saattaa hieman laskea, eikä muutoskatsastusta välttämättä kannata harkita...

Kommenttia? Kokemuksia?

Maukka77
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 18, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R 750 W -92 ,Honda MBX 125 F
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maukka77 » Ke Loka 10, 2001 4:25 pm

Asia olisi vallan mainio jos ei olisi yhtä ongelmaa joka sekin on tietysti poistettavissa.....

Eli puhdas happi ja öljy on "räjähtävä" yhdistelmä....jos imusarjassa on syystä tai toisesta öljyä niin seuraukset saattavat olla villit....

Kerrotaan tarinaa jossa huumoriveikkona tunnettu kaveri usein pilaili kavereiden kustannuksella ja puhalteli paineilmapistoolilla ilmaa näiden vaatteiden alle ihan yllättäen....kerran ei ollut paineilma letkua lähettyvillä kun oli otollinen tilaisuus kepposeen mutta hän keksi että miksei kaasupillin happi kelpaisi.....lopputulos: kaverin selkänahka paloi karrelle hapen ja iholla olevan rasvan aiheuttamasta räjähdysmäisestä palosta....

En haluisi että kaasareissa tapahtuu tällaista....tietysti jos muutettaisiin seosta eli lisättäisiin sekaan typpeä niin näin ei kävisi mutta silloin tarvitsee taas kasvattaa painetta....hyöty olisi taas nolla.....

Joskus on kokeiltu laittaa pappatunaan juuri kyseistä hitsaushappea ilmanputsarin kautta....tuna kiersi kaasuun koskematta enemmän kuin normaalitilanteessa kaasu pohjassa mutta tuskin olis kestänyt sellaista rääkkiä kovin kauaa....eli jos olisi turvallinen tapa lisätä puhdasta happea se olisi mainio tapa tuottaa lisähevosia.....sitä varten on kuitenkin ilokaasu joka tekee saman asian ilman näitä edellämainittuja riskejä....

Harmi kun kaasuttaminen ei ole laillista katukäytössä :burnout:

Avatar
Tohtori
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Onhan noita...... muutama.....

Viesti Kirjoittaja Tohtori » Ke Loka 10, 2001 5:06 pm

Miettikääs nyt uudestaan... ettei sula nyt mitään.... Se palamisen lämpötila lähtee hapen lisäämisellä sitten täysin käsistä....
Ei hyvä... :grayno: :D

Avatar
BoostER
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Syys 03, 2001 12:00 am
Paikkakunta: XT600 Supermoto

Viesti Kirjoittaja BoostER » Ke Loka 10, 2001 6:09 pm

Kyllä ahdin määrää tahdin.
Dr. S luultavasti tietää mistä on kyse...
:burnout: :burnout: :burnout:

Avatar
gsx750
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Elo 31, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Pari suzukia ja ducati

Viesti Kirjoittaja gsx750 » Ke Loka 10, 2001 7:00 pm

Joo, toi nyt oli tuollaista ajatuksella leikittelyä sen kummemmin pohtimatta. Luultavasti jos se oikeesti toimisi niin oltaisiin sellaisiin viritelmiin jossain jo törmätty.

Ilmeisesti joskus ammoin ilmakehää suunnitellessa joku moottorien päälle ymmärtävä on jo laskenut valmiiksi optimiseokset, joten mitäpä niitä muuttelemaan. :D





<font size=-1>[ Tätä viestiä on muokannut: gsx750 2001-10-10 19:00 ]</font>

Vastaa Viestiin