Koneistusta

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Mr_purpleheart
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Syys 11, 2009 12:00 am
Paikkakunta: 919 ja 929

Viesti Kirjoittaja Mr_purpleheart » Ma Maalis 01, 2010 9:18 pm

Tommosil ois tarvetta menos pc23 takahäkkiin...
Oks tekijä ehdokkait??

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1628723.jpg
Viimeksi muokannut Mr_purpleheart, Ti Maalis 02, 2010 9:40 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Motohörhö
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Motohörhö » Ti Maalis 02, 2010 3:43 pm

perskeles...

Käytettävissä ollut jyrsin sanoi työehtosopimuksensa irti..

Eli tampereen lähistöllä oleva sotevajyrsijä sais iskarinkorva projektin halutessaan :D

Avatar
Boostholic
Viestit: 97
Liittynyt: To Helmi 18, 2010 1:00 am
Paikkakunta: GSX-R 1000 K1

Viesti Kirjoittaja Boostholic » Ti Maalis 02, 2010 8:33 pm

Happosta,RST ja alumiini tig hitsausta voipi kysellä multa Jyväskylän seudulla. Joitan pikkuhommia ehtii tekeen vapaa-ajalla.
On the 8th day God raised the BOOST..

Alu / RST / Titaanin hitsausta JKL seudulla harrastepuuhana..Tuikkaa yv

Ps*
Viestit: 786
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2005 1:00 am
Paikkakunta: ulkoreunaltaan pyörähdyskappaleen muotoinen esine.

Viesti Kirjoittaja Ps* » Ma Maalis 08, 2010 5:33 pm

Unohtui aikoinaan pistää kuvaa kaapon työnjäljestä. Homma toimii kuin junan vessa.

Kuva
On kahdenlaisia ihmisiä. Miehiä ja naisia. Miehen tunnistaa punaisesta baretista.

Avatar
Thompson
Viestit: 186
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Thompson » Ke Heinä 28, 2010 1:58 pm

Olisko jollakin intoa sorvailla tämmösiä kierre tsydeemejä (ammattilaisen piirtämä kuva:)

Kuva

Materiaalina 10mm rosteri/alumiinitanko.
Innokaat laittakaa privaa.

Husa123
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 19, 2011 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Husa123 » La Helmi 19, 2011 5:35 am

Tuli taas projektissa mutkia matkaan. Katsotaan löytyisikö täältä apua. Tilanne on tämä:

"Kävi moottorilohkon kanssa pieni huolimattomuusvirhe mihin kaipailisin apua.

Irrotin vanhaa petilaakeria lohkosta kaasupolttimen kanssa sillä tuloksella, että onnistuin saamaan laakeripesän kieroon!
Ilmeisesti lämmitin liian kauan ja liian läheltä laakeripesää jolloin se viilentyessään? ei palannut enään alkuperäisiin mittoihin. ( en voi tajuta miten onnistuin )

Prässätessä uutta rullalaakeria sisään se meni pesään kohtalaisen nihkeästi, toisessa lohkossa ei samaa ongelmaa ollut. Sovittaessa rullalaakerin holkkia sisään, huomasin, että se ei "tippunut" rullien väliin kuten sen normaalisti pitäisi. Sain sen kyllä rullien väliin pyörimään, mutta hiukan voimaa käyttäen -> ei hyvä.

Asiaan: Laakeripesä ei siis ole enään ilmeisesti symmetrinen ja on jostain kohti kierossa. Tämä siis vaatisi koneistusta. Millä vaikeusasteella tässä liikutaan?

Lohkon mukana voin toimittaa saman laakerin joka siinä nyt on kiinni. Prässään sen ensin irti. Vai tarvitsetko kenties uuden laakerin mukaan sovitusta varten? "

Joo tiedetään, että moka oli alkeellinen erittäin typerä. Näin nuorelle ja alottelevalle "mp intoilijalle" virheitä sattuu. Virheistä täytyy oppia ja jatkaa eteenpäin.

Löytyykö Foorumilta ketään, joka osaisi mua tässä asiassa auttaa? Olisi kiva päästä taas projektissa yksi harppaus eteenpäin :).. kunnes jälleen tapahtuu jotain vastaavaa...

Tässä vielä muutama kuva:

http://img30.imageshack.us/i/lohko1.jpg/
http://img262.imageshack.us/i/lohkoiso.jpg/

Fillari: Husaberg

[/i]

Avatar
turboman
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ahdettu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turboman » La Helmi 19, 2011 10:37 am

Husa123 kirjoitti:Tuli taas projektissa mutkia matkaan. Katsotaan löytyisikö täältä apua. Tilanne on tämä:

"Kävi moottorilohkon kanssa pieni huolimattomuusvirhe mihin kaipailisin apua.

Irrotin vanhaa petilaakeria lohkosta kaasupolttimen kanssa sillä tuloksella, että onnistuin saamaan laakeripesän kieroon!
Ilmeisesti lämmitin liian kauan ja liian läheltä laakeripesää jolloin se viilentyessään? ei palannut enään alkuperäisiin mittoihin. ( en voi tajuta miten onnistuin )

Prässätessä uutta rullalaakeria sisään se meni pesään kohtalaisen nihkeästi, toisessa lohkossa ei samaa ongelmaa ollut. Sovittaessa rullalaakerin holkkia sisään, huomasin, että se ei "tippunut" rullien väliin kuten sen normaalisti pitäisi. Sain sen kyllä rullien väliin pyörimään, mutta hiukan voimaa käyttäen -> ei hyvä.

Asiaan: Laakeripesä ei siis ole enään ilmeisesti symmetrinen ja on jostain kohti kierossa. Tämä siis vaatisi koneistusta. Millä vaikeusasteella tässä liikutaan?

Lohkon mukana voin toimittaa saman laakerin joka siinä nyt on kiinni. Prässään sen ensin irti. Vai tarvitsetko kenties uuden laakerin mukaan sovitusta varten? "

Joo tiedetään, että moka oli alkeellinen erittäin typerä. Näin nuorelle ja alottelevalle "mp intoilijalle" virheitä sattuu. Virheistä täytyy oppia ja jatkaa eteenpäin.

Löytyykö Foorumilta ketään, joka osaisi mua tässä asiassa auttaa? Olisi kiva päästä taas projektissa yksi harppaus eteenpäin :).. kunnes jälleen tapahtuu jotain vastaavaa...

Tässä vielä muutama kuva:

http://img30.imageshack.us/i/lohko1.jpg/
http://img262.imageshack.us/i/lohkoiso.jpg/

Fillari: Husaberg

[/i]
Sorvaa umpijöötistä tuurna , joka on pari satkua laakeria pienempi. Lämmitä sitten lohko taas liian kuumaksi :D ja laita tuurna laakeripesään ja anna jäähtyä.
Koneistus on hankalaa, kun ei siitä kestä lastua ottaa, sitten on jostainkohtaa väljä.

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Helmi 19, 2011 12:18 pm

Mä ehkä lähestyisin pesää em. umpijöötin ja hiomatahnan kanssa. Eikö se laakeri pyöri enää kunnolla vai mikä ongelma siinä on?
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

username
Viestit: 57
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 1:00 am
Paikkakunta: tekohengitetty

Viesti Kirjoittaja username » La Helmi 19, 2011 12:20 pm

Thompson kirjoitti:Olisko jollakin intoa sorvailla tämmösiä kierre tsydeemejä (ammattilaisen piirtämä kuva:)

Kuva

Materiaalina 10mm rosteri/alumiinitanko.
Innokaat laittakaa privaa.
Jos tuon pitäisi kantaa jotain muitakin voimia kuin tuon kalikan oma
massa, niin kannattaisi ehkä vähä paksummasta aihiosta tehdä.
Ainevahvuus tuossa sisäkierteen kohdalla on vissiin n. 1mm.
No real power, just turboshit!

Husa123
Viestit: 2
Liittynyt: La Helmi 19, 2011 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Husa123 » La Helmi 19, 2011 2:59 pm

Smokie kirjoitti:Mä ehkä lähestyisin pesää em. umpijöötin ja hiomatahnan kanssa. Eikö se laakeri pyöri enää kunnolla vai mikä ongelma siinä on?
Laakeri kyllä pyörii OK, mutta kampiakseli pitää naputtaa vasaralla sisään... En voi mitata edes akselin kelluvuutta kun se akseli ei mihinkään liiku. Tuurna aka? :)Turbomanin Ideana olisi siis lämmittää pesä kuumaksi ja asettaa muotti sisään ja antaa jäähtyä muotti sisällä oikeisiin mittoihin?

Normaalistihan moottorin ollessa kyljellään pitäisi sormella pystyä nostelemaan akselia ja tarkistaa kellunta (0,50mm) Sen pitäisi myös palata omalla painollaan alas. Nyt se on niin tiukassa, ettei se liiku mihinkään.

Avatar
MustaSurma
Viestit: 567
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » La Helmi 19, 2011 8:30 pm

Thompson kirjoitti:Olisko jollakin intoa sorvailla tämmösiä kierre tsydeemejä (ammattilaisen piirtämä kuva:)

Kuva

Materiaalina 10mm rosteri/alumiinitanko.
Innokaat laittakaa privaa.
Kuva

Saako tollasia tiedostoja (.dxf, .stl, .igs) ajettua suoraan jyrsimeen?
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Avatar
slip
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ZX-12

Viesti Kirjoittaja slip » La Helmi 19, 2011 11:53 pm

MustaSurma kirjoitti: Saako tollasia tiedostoja (.dxf, .stl, .igs) ajettua suoraan jyrsimeen?
Tavallaan, mutta kuitenkaan ei. CAM ohjelmointi. Ohjelmia ei siis väännetä enää välttämättä 2D kuvien pohjalta vaan ne voidaan napsutella noiden stp, iges ja part (mitä kaikkea niitä onkaan) tiedostojen pohjalta, mutta aina niitä joutuu ihminen peukaloimaan kuitenkin.

Mun mielestä yksinkertaisille kappaleille pätevä koneistaja tekee nopeammin ohjelman perinteisellä tyylillä kun CAM:lla, mutta sitten kun esim jotain jokasuuntaan kaarevia muotoja koneistetaan CAM on hyvä.

Ohjelmointia suht helpolla kappaleella:
http://www.youtube.com/watch?v=hP0gQ0wjvIA

Vähän vaikeempi kappale, jonka ohjelma tehty CAMilla:
http://www.youtube.com/watch?v=RnIvhlKT7SY

Avatar
juupetti
Viestit: 943
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja juupetti » Su Helmi 20, 2011 1:41 am

Kuka tekis mulle volkkarii 20mm speiserit?
Alumiinist, mustast tai rosterist... iha sama!

Edit: Kouvola-Lahti akselilla...

Avatar
Dae_
Viestit: 719
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Polku sellainen

Viesti Kirjoittaja Dae_ » Su Helmi 20, 2011 10:51 pm

juupetti kirjoitti:Kuka tekis mulle volkkarii 20mm speiserit?
Alumiinist, mustast tai rosterist... iha sama!

Edit: Kouvola-Lahti akselilla...
http://slamit.net/product/6868/spacer-- ... mper-puoli

http://www.specialfalgar.fi/tarvikkeet/levikepalat.aspx


http://www.autovaruste.net/content/fi/1 ... word=hinta


toivottavasti auttoi
joo o

Avatar
Lpr_JK
Viestit: 733
Liittynyt: To Joulu 25, 2003 1:00 am
Paikkakunta: Yamaha FZR600 Kawasaki ZX750 Honda CR125

Viesti Kirjoittaja Lpr_JK » Ma Helmi 21, 2011 8:30 am

Olisi tarvetta jatkoille! Swingistä pitäisi jyrsiä vanhat osat pois ja tehdä uudet 15-20cm jatkopalat, hitsata ei tarvitse... Kyseessä alumiini swingi... YV:tä kehiin jos joku tästä innostuu... :wavey:

Vastaa Viestiin