Hiilikuitu Fatbar

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Rottweiler
Viestit: 1420
Liittynyt: Ke Elo 02, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Rottweiler » La Joulu 20, 2008 9:31 am

Mun mielestä ihan asiallisen näkönen stonga,,, ja ei toi hintakaan mikään paha ole :firing:

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » La Joulu 20, 2008 1:03 pm

Niinkuin sanoin, tarvitaan sekä kosteutta, että happea, että eristämätön yhteys kuidusta ympäröivään metalliin. Tämä onnistuu parhaiten, jos teet teräs- tai alumiinipultille suht'tiukan porauksen paksuun umpijöötihiileen, pidät palikan lämpimässä, kastelet liitoksen sadevedellä säännöllisesti ja kuormitat sitä niin, että liitoksessa tapahtuu jatkuvasti pientä liikettä.
Toinen keino simuloida nopeutettuna tuota syöpymistä olisi kääriä pieniä teräs- tai alumiinipaloja kuivaan kuitumattoon, kastella systeemi säännöllisesti vedellä ja katsella vierestä..
MECH kirjoitti:Se on kyllä äärimmäisen totta, että korroosio vaatii kosteutta.

Täytyypä tehdä omat koepalat eri metalli/hiilikuitupaloilla ja laitan ne tallin vintille, niin näkee montako vuotta menee ennenkuin huomaa kovahkoa koorroosiota.

pkinnune
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: ZG1300+KRL1003

Viesti Kirjoittaja pkinnune » La Joulu 20, 2008 1:25 pm

speedmaster kirjoitti:Niinkuin sanoin, tarvitaan sekä kosteutta, että happea, että eristämätön yhteys kuidusta ympäröivään metalliin. Tämä onnistuu parhaiten, jos teet teräs- tai alumiinipultille suht'tiukan porauksen paksuun umpijöötihiileen, pidät palikan lämpimässä, kastelet liitoksen sadevedellä säännöllisesti ja kuormitat sitä niin, että liitoksessa tapahtuu jatkuvasti pientä liikettä.
Toinen keino simuloida nopeutettuna tuota syöpymistä olisi kääriä pieniä teräs- tai alumiinipaloja kuivaan kuitumattoon, kastella systeemi säännöllisesti vedellä ja katsella vierestä..
MECH kirjoitti:Se on kyllä äärimmäisen totta, että korroosio vaatii kosteutta.

Täytyypä tehdä omat koepalat eri metalli/hiilikuitupaloilla ja laitan ne tallin vintille, niin näkee montako vuotta menee ennenkuin huomaa kovahkoa koorroosiota.
Toinen keino simuloida nopeutettuna tuota syöpymistä olisi kääriä pieniä teräs- tai alumiinipaloja kuivaan kuitumattoon, kastella systeemi säännöllisesti vedellä ja katsella vierestä.


onko nuo omia päätelmiäsi,vai ihan jossain tutkittuja asioita?
se mun pointti oli se,että aika mikä siihen alsan korroosioon menee.on pitkä,luultavasti se mopo lahoo ympärilyä nopeemmin pois

PS:hiilikuitu mattoa ei ole olemassa,kankaita on....

Avatar
MECH
Viestit: 397
Liittynyt: To Joulu 21, 2006 1:00 am
Paikkakunta: FZR 600 + M45, XJR Cafe 1?00, VFR 750 Cafe, DR 800 tracker

Viesti Kirjoittaja MECH » Su Joulu 21, 2008 11:32 pm

Kattellaan vuoden päästä tuloksia. Jouluna laittan testin käyntiin.

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ma Joulu 22, 2008 11:17 am

Ei tarvi ihan vuotta odotella. Nyt on pari erilaista ruuvia ollut 2 pv hiilikuituun käärittynä kosteassa; kaikki vesi on värjäytynyt tumman ruskeaksi. Toinen ruuvi on pahasti ruosteessa, toinen vasta aloittaa (taisi olla varastorasva tms pinnassa).
MECH kirjoitti:Kattellaan vuoden päästä tuloksia. Jouluna laittan testin käyntiin.

Avatar
Smistik
Viestit: 88
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:00 am
Paikkakunta: talviunilla

Viesti Kirjoittaja Smistik » Ma Joulu 22, 2008 1:16 pm

Olikos Snopro tai joku muu kelkkatanko myös hiilikuitua. Onhan noita Snopron tankoja ollut mopoissakin.

pkinnune
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: ZG1300+KRL1003

Viesti Kirjoittaja pkinnune » Ma Joulu 22, 2008 3:43 pm

speedmaster kirjoitti:Ei tarvi ihan vuotta odotella. Nyt on pari erilaista ruuvia ollut 2 pv hiilikuituun käärittynä kosteassa; kaikki vesi on värjäytynyt tumman ruskeaksi. Toinen ruuvi on pahasti ruosteessa, toinen vasta aloittaa (taisi olla varastorasva tms pinnassa).
MECH kirjoitti:Kattellaan vuoden päästä tuloksia. Jouluna laittan testin käyntiin.
Siis kaksi ruuvia(terästäkö) ruostui parissa päivässä kosteassa?
Mihin siitä hiilikuitua tarvittiin?

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ti Joulu 23, 2008 10:07 am

pkinnune kirjoitti: Siis kaksi ruuvia(terästäkö) ruostui parissa päivässä kosteassa?
Mihin siitä hiilikuitua tarvittiin?
Ymmärsit oikein.

Hiilikuitua tarvittiin sähkökemiallisen korroosioparin katodiksi.

Jos hiilikuitua on paikalla käy kahdessa päivässä näin:

Kuva

Pelkässä vedessä taas käy näin:

Kuva

Kun tarkasti katsoo, näkyy ruostumisnopeuksissa ero.

Alkutilanne oli tämä:

Kuva

pkinnune
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: ZG1300+KRL1003

Viesti Kirjoittaja pkinnune » Ti Joulu 23, 2008 6:30 pm

speedmaster kirjoitti:
pkinnune kirjoitti: Siis kaksi ruuvia(terästäkö) ruostui parissa päivässä kosteassa?
Mihin siitä hiilikuitua tarvittiin?
Ymmärsit oikein.

Hiilikuitua tarvittiin sähkökemiallisen korroosioparin katodiksi.

Jos hiilikuitua on paikalla käy kahdessa päivässä näin:

Kuva

Pelkässä vedessä taas käy näin:

Kuva

Kun tarkasti katsoo, näkyy ruostumisnopeuksissa ero.

Alkutilanne oli tämä:

Kuva
No,eikös tässä ollu alsa/hiili korroosio asia?
Joka tapauksessa turhaa hössötystä asiasta,on noita ollu kilpureissa ja lentokoneissa iät ja kaiket.enkä noissa juuri korroosioon ole törmännyt.kanattaa Malmilla PIK:läisten PIK-23
Suhinuun käydä tutustumassa.siinä on hiili/epoksi osia,joissa pultti liitoksia,jos noissa olis korroosiota,lähinnä noissa olosuhteissa noi mopotkin on,eikä missään suolasumu kaapissa,mitä noi teidän kotikemisti jutut lähinnä on....








i

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ti Joulu 23, 2008 6:49 pm

Jos tiedossasi on, että teräspultteja voi käyttää menestyksellisesti lentokoneiden hiilikuituosien suojaamattomissa liitoksissa, kannattaa tehdä aiheesta miljoonabusiness: tällä hetkellä käyttävät aivan turhaan titaani- tai rst-kiinnittimiä tai kalliita eristyksiä, mikä maksaa jo yhden matkustajakoneen osalta useita miljoonia enemmän verrattuna tavallisesta teräksestä tehtyihin pulttiliitoksiin.
pkinnune kirjoitti: Joka tapauksessa turhaa hössötystä asiasta,on noita ollu kilpureissa ja lentokoneissa iät ja kaiket.

pkinnune
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: ZG1300+KRL1003

Viesti Kirjoittaja pkinnune » Ti Joulu 23, 2008 8:38 pm

speedmaster kirjoitti:Jos tiedossasi on, että teräspultteja voi käyttää menestyksellisesti lentokoneiden hiilikuituosien suojaamattomissa liitoksissa, kannattaa tehdä aiheesta miljoonabusiness: tällä hetkellä käyttävät aivan turhaan titaani- tai rst-kiinnittimiä tai kalliita eristyksiä, mikä maksaa jo yhden matkustajakoneen osalta useita miljoonia enemmän verrattuna tavallisesta teräksestä tehtyihin pulttiliitoksiin.
pkinnune kirjoitti: Joka tapauksessa turhaa hössötystä asiasta,on noita ollu kilpureissa ja lentokoneissa iät ja kaiket.
Nooh,noilla miljoonilla hössötys on vielä turhempaa.......

PIK-23 ne pultit on ollu jo 30vee paikoillaan,eikä sielä mainittavaa korroosioo ole,niin mitä siitä päättelet?
miks ne ei ole parissa yössä
Korrosoituneet ,kuten teidän kokeessanne?
Kuinka vertaat käyttöolosuhteiltaan matkustajakoneita ja tyypillisiä katu mopoja toisiinsa?
Joko alsa/ hiili testi on valmis?

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ke Joulu 24, 2008 11:11 am

Päättelen, ettei PIK-23:ssa käytetä eristämättöminä hiilikuidun kanssa kosketuksissa olevia hiiliteräs- tai alumiinipultteja tai niittejä.
pkinnune kirjoitti:
PIK-23 ne pultit on ollu jo 30vee paikoillaan,eikä sielä mainittavaa korroosioo ole,niin mitä siitä päättelet?

Avatar
kimmo1
Viestit: 690
Liittynyt: La Kesä 21, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja kimmo1 » To Joulu 25, 2008 4:29 am

oma mopo ainaki sen verran kovassa käytössä että en ois heti tommosta laittamassa...sunnuntai-ajelijoille näyttelymopoon käy kyl.
hullu saa olla muttei tyhmä

pkinnune
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: ZG1300+KRL1003

Viesti Kirjoittaja pkinnune » To Joulu 25, 2008 1:15 pm

kimmo1 kirjoitti:oma mopo ainaki sen verran kovassa käytössä että en ois heti tommosta laittamassa...sunnuntai-ajelijoille näyttelymopoon käy kyl.
huono paikka tuo hiilikitu komposiitille onkin,nuo menee vähän överiks,kun survotaan hiiltä ihan joka paikkaan,hiili/joku hartsin murto venymät on teräkseen niin huonot,et teräs ajaa tuossa asiansa hyvin,ehkä hiili/PA eli polyamidi muovit vois noissa toimia,proteesi sovellutuksissa käytävät noita kestomuovi sovellutuksia jonkun verran.

Vastaa Viestiin