Teollisuusratas eturattaana

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Teollisuusratas eturattaana

Viesti Kirjoittaja Bart » To Tammi 15, 2009 12:50 am

Onko tietoa tai kokemuksia ns. teollisuusrattaiden kestosta eturattaana. Takarattainahan noita on kyllä käytetty hyvällä menestyksellä, mutta eturattaaseenhan kohdistuu aika paljon isompi voima piikkiä kohden. Jako tulee olemaan 530 tai 630. Teollisuusratas kiinnostaa offset ratasta tehdessä helpomman työstettävyyden vuoksi kuin sikakova mp-ratas.
Kilometrikestävyydellä matka-ajossa ei ole merkitystä, mutta pitäisi kestää 400hp rykäyksiä kanttisliksin kanssa varttimaililla ilman hammasvaurioita.

Avatar
The_Hooligan
Viestit: 2270
Liittynyt: Ti Loka 15, 2002 12:00 am
Paikkakunta: GSXR x2, H-D ja Honda
Viesti:

Re: Teollisuusratas eturattaana

Viesti Kirjoittaja The_Hooligan » To Tammi 15, 2009 1:54 am

Pakollinen puukotus: mitä väliä kun ajat kuitenkin puolikaasulla ja rikot vaihteiston joka kerta kun olisi näytön paikka edessä. :upto:
Bart kirjoitti:Teollisuusratas kiinnostaa offset ratasta tehdessä helpomman työstettävyyden vuoksi kuin sikakova mp-ratas.
Onkohan niin tiukkaa kuitenkaan, käsityökaluin työstö sujui aika sutjakkaan, luulis sorvinkin pystyvän.
Tahallaan paska.

Älä vaan klikkaa: ANY10 Dragrace & Landspeed Team

Avatar
ToMatti
Viestit: 321
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ktm 250sx

Viesti Kirjoittaja ToMatti » To Tammi 15, 2009 8:23 am

Eturatas on karkaistu jonka johdosta se kestää paremmin. Yksi vaihto ehto on että ottaa alkuperäisestä rattaasta keskiön ja upottaa lämmöllä sen raakarattaaseen näin se voisi kestää paremmin.

Jos raakarattaaseen alkaa booria pistämään toden näköisesti se siitä myös antaa periksi.
Lieveilmiö on isompi ilmiö kuin itse ilmiö.

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Bart » To Tammi 15, 2009 11:36 am

ToMatti kirjoitti:Eturatas on karkaistu jonka johdosta se kestää paremmin. Yksi vaihto ehto on että ottaa alkuperäisestä rattaasta keskiön ja upottaa lämmöllä sen raakarattaaseen näin se voisi kestää paremmin.

Jos raakarattaaseen alkaa booria pistämään toden näköisesti se siitä myös antaa periksi.
Toki, toki, juuri siksi se onkin niin pirun kova.
Keskiö booreineen on toki tarkoitus ottaa karkaistusta, nyt on kysymys nimenomaan piikeistä.

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Re: Teollisuusratas eturattaana

Viesti Kirjoittaja Bart » To Tammi 15, 2009 11:43 am

The_Hooligan kirjoitti:Pakollinen puukotus: mitä väliä kun ajat kuitenkin puolikaasulla ja rikot vaihteiston joka kerta kun olisi näytön paikka edessä.
Tehdään uusi ratas paremmalla tuennalla just siksi että vaihteistot kestäisi vähän pidempään.
Mutta kaasu on kyllä aina auki, johan sen on nähnyt tiedonkeruustakin :P
The_Hooligan kirjoitti:Onkohan niin tiukkaa kuitenkaan, käsityökaluin työstö sujui aika sutjakkaan, luulis sorvinkin pystyvän.
Voi olla joo. Rattaan tekijä vaan pohti mahtaako hänen käytössään oleva sorvi tohon pystyä ilman että menee useita teriä. Eli jos teollisuusratas kestäisi pääsisi helpommalla. Lähinnähän sillä karkaisulla haetaan hyvää kulutuskestävyyttä noin niinkuin normikäytössä. Kai? Sitä tässä just selvittelen.

Avatar
Kaapo
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:00 am
Paikkakunta: Bussi, Kx450F, R6, HD-68

Eturatas

Viesti Kirjoittaja Kaapo » To Tammi 15, 2009 5:24 pm

Viimekesänä tein kahdesta kovastarattaasta offset rattaan.
Toisesta piikit pois ja toiseen sorvasin sisä halk. isoks. Niiden
väliin sit offset palikka ja stelliittipuikolla kii.Vai mikä se oli...
Hienosti on kaverilla kestäny.
Booripala kestää sorvata.


Stelliitti:

Stelliitti on koboltti-kromi-wolframiseos.
Co-pitoisuus on yli 50% seostuksesta riippuen. Stelliitin kovuus ja sitkeys ovat yli 800 oC:n lämpötilassa samat kuin huoneen lämpötilassa. Korkean kromipitoisuuden ja alhaisen rautapitoisuuden vuoksi stelliitin korroosion kestävyys on parempi kuin ruostumattoman teräksen.

Tyypillisiä stelliitti-kappaleita ovat:

holkit
venttiilit
suuttimet
leikkaavat terät
teollisten sahojen "hampaat"
muotit
laakerit
moottoreiden ja turbiinien pyörivät osat jne.
Käyttöalueita:

atomivoimalat
auto- ja lentokoneteollisuus
kemianteollisuus
maatalouskoneet
massa-, paperi-, puu- ja terästeollisuus

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Re: Eturatas

Viesti Kirjoittaja Bart » To Tammi 15, 2009 7:04 pm

Kaapo kirjoitti:Viimekesänä tein kahdesta kovastarattaasta offset rattaan.
Toisesta piikit pois ja toiseen sorvasin sisä halk. isoks. Niiden
väliin sit offset palikka ja stelliittipuikolla kii.Vai mikä se oli...
Hienosti on kaverilla kestäny.
Näin juuri. Mutta mitä tarkoitat kovalla rattaalla? Normi mp-ratasta vai tässä haettua ei karkaistua teollisuus tjsp. ratasta.

Avatar
Kaapo
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:00 am
Paikkakunta: Bussi, Kx450F, R6, HD-68

ratas

Viesti Kirjoittaja Kaapo » To Tammi 15, 2009 7:10 pm

2 normi mp-ratasta.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Tammi 15, 2009 8:32 pm

Olen kanssa miettinyt samanlaista viritystä. Kestääkö hitsaukset? Autossa on napsahnut hitsattu napa irti vetoakselista. Tosin niiden hitsaaminen taisi olla kiellettyä :) Auton vetareissa taitaa olla vähän suuremmat voimat kyseessä.

Avatar
Kaapo
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 1:00 am
Paikkakunta: Bussi, Kx450F, R6, HD-68

sauma

Viesti Kirjoittaja Kaapo » To Tammi 15, 2009 8:44 pm

Kyllä on saumat kestäny. Puikolla/tigillä kun hitsaa, ei tule niin jyrkkää "kuumarajaa" kuin migillä. Mig saumojen vierestä tuppaa repeen.
Ja vielä kun on tarkotuksen mukanen puikko/lisäaine.

Bart
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Elo 27, 2001 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Bart » To Tammi 15, 2009 9:23 pm

Kyllähän ne hyvin tehdyt on kestäneet. Mulla on offsettiä joku kymmenisen senttiä, mutta on toki myös toisesta päästä tuettu ja laakeroitu.
Edelleen kaipaisin mahdollisia kokemuksia teollisuusrattaan kestävyydestä.

storbacka
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Homo'O'sohva

Viesti Kirjoittaja storbacka » Pe Tammi 16, 2009 4:16 am

Paljonkos siihen tulisi hampaita? Joku nokkelahan vois laskea paljonko sellanen vääntöä kestää suunnilleen.

meneekös noita tavallisia karkaistuja rattaita "sileäksi" kuinka helpolla noissa kiihdyttelyissä?

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Pe Tammi 16, 2009 11:42 am

Minkälaisesta seoksesta teollisuusrattaat on tehty?
JT: "Through accurate machining and by using only the best grade of C45 High Carbon steel for rear sprockets and SCM415 Chromoly steel alloy for front sprockets "
Eikös se karkaisu ole vaan pinnassa ja ei vaikuta luujuuteen vaan kulumiskestävyyteen?

Avatar
Liivai
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 12:00 am
Paikkakunta: cbr

Viesti Kirjoittaja Liivai » Pe Tammi 16, 2009 2:44 pm

Kappaletta karkaistaessa se koko kappale lämmitetään ja sitten sammutetaan nopeasti jolloin se koko kappale karkaistuu. Kovuus kasvaa ja sitkeys huononee.

Eri asia sitten esim. typetyskarkaisu eli tutummin nitraus jossa vain pinta kovenee ja sisäosa säilyy sitkeänä.

storbacka
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Homo'O'sohva

Viesti Kirjoittaja storbacka » Pe Tammi 16, 2009 3:14 pm

Liivai kirjoitti:Kappaletta karkaistaessa se koko kappale lämmitetään ja sitten sammutetaan nopeasti jolloin se koko kappale karkaistuu. Kovuus kasvaa ja sitkeys huononee.

Eri asia sitten esim. typetyskarkaisu eli tutummin nitraus jossa vain pinta kovenee ja sisäosa säilyy sitkeänä.
On toikin totta, mutta ei ihan koko totuus. :freak:

Vastaa Viestiin