painekotelo

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
viilaaja
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja viilaaja » Pe Touko 08, 2009 3:06 pm

tässä, erinomainen forum topikki lontoon kielellä koskien painekotelon suunnittelua, kannattaa todellakin zekata!

http://forums.hybridz.org/showthread.php?t=127863

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Touko 09, 2009 11:26 am

[
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 10:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » Ma Kesä 01, 2009 11:34 am

Jatketaan erilaisten painekoteloiden virtausten tutkiskelua ja tällä kertaa ei niin hyvänmallisesta kotelosta. Kyseessä on siis suorasta putkesta tehty muistaakseni 2.5 litran vetoisesta kotelosta.

Mulla oli Hornetin kattila siis kansipahvin vaihdon vuoksi auki ja samalla ajattelin kokeilla täälläkin esiteltyä virtaustestiä teipin ja paperinpalan avulla. Tuolla ==> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/MVI_0089.AVI on clippi testistä. Ykkös-ja kakkossylinterit olivat selvästi saaneet paremman täytöksen koska kolmonen ja nelonen olivat selvästi vaaleampia pakokanavastaan ja palotilastaan. Pienellä kompuralla testillä saadulla pienellä ilmanvirtauksella jo näkyy että takimmaiset sylinterit saavat ensin tavaraa ja vasta senjälkeen etummaiset. Miten suuresti ko.ongelma vaikuttaa moottorin kestävyyteen on vaikea sanoa. Tehoihin varmasti vaikuttaa tuntuvasti. Miten paljon suuremmaksi tai epätasaisemmaksi virtaus vielä muuttuukaan kun turbo työntää sinne moninkertaisesti suuremmalla teholla ilmaa? Kuka senkin osaisi laskea??

Nyt tekisi mieli tehdä uusi kotelo ja toisenlainen mutta kun tilaa on niin vähän ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin täyttää kotelo sen toisesta päästä. Kotelon yläpuolella on runkoputki ja alapuolella akku. Tänäkesänä jää ajelut muutenkin vähiin olkapääleikkauksen vuoksi joten olisi mukava ajella edes vähän eikä seisottaa Horoa tallissa ja painekotelo hitsarilla :( Ehkä ensitalvena tuunaisi kotelon paremmaksi ja tyytyisi tämänkesän ajelemaan vaan pikkasen pienemmillä tehoilla. Toisaalta uusi projekti olisi jo mielessä tai ollut jo kauan mutta taitaa siirtyä entistä kauemmaksi :( :-?

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ma Kesä 01, 2009 9:25 pm

[t
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 10:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » Ma Kesä 01, 2009 10:24 pm

ruuvi kirjoitti: Vedä tuloputki kotelon läpi keskellä koteloa takaseinään ja halkaise rälläkällä tuloputken takapuolelle (kiihdytyssuppiloiden vastakkaiselle puolelle) kotelon pituinen aukko, jonka pinta-ala on sama kuin tuloputken. Ilman pitäisi jakautua tasaisesti ja ilma "kiertää" painekotelon takaseinästä kiihdytyssuppiloihin. Kotelon sisällä oleva putki ei saa kaventua takareunaan, niinkuin olisi hyvä olla, jos putki olisi kotelon ulkopuolella. Muuten kotelo ei ole symmetrinen sisäpuolelta. Kotelon ulkomitat säilyy samana.
Kuulostaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta mutta myös tänään kun katselin Horoa niin huomasin että akkua voi siirtää senverran että painekotelon alapuolelle saa tehtyä liitoksen tuloputkelle. Jos tuloilma tulee kotelon keskelle ja nyt siis alapuolelta kakkos-ja kolmossylinterin kohdalle niin varmaan nämä sylinterit työskentelisivät nyt eniten mutta jos tämän tuloputken saisi levitettyä liitoskohdastaan ikäänkuin veen-muotoiseksi ja tehtyä siihen jopa pari ohjuria niin EHKÄ myös reunimmaiset sylinterit saisivat tavaraa enemmän tai sitten ei :-? Tuo kertomasi läpiputki-tyyppinen ratkaisu vois kyllä olla parempi ja ei ainakaan vaikeampi toteuttaa mikä on yksi hyvä puoli. Tarvii tuumailla :upto:

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » Ke Kesä 03, 2009 11:01 pm

cooleri kirjoitti:
ruuvi kirjoitti: Vedä tuloputki kotelon läpi keskellä koteloa takaseinään ja halkaise rälläkällä tuloputken takapuolelle (kiihdytyssuppiloiden vastakkaiselle puolelle) kotelon pituinen aukko, jonka pinta-ala on sama kuin tuloputken. Ilman pitäisi jakautua tasaisesti ja ilma "kiertää" painekotelon takaseinästä kiihdytyssuppiloihin. Kotelon sisällä oleva putki ei saa kaventua takareunaan, niinkuin olisi hyvä olla, jos putki olisi kotelon ulkopuolella. Muuten kotelo ei ole symmetrinen sisäpuolelta. Kotelon ulkomitat säilyy samana.
Jatketaan harjoituksia eli yritin mr.Ruuvin ehdotusta mutten silläkään tavalla saanut virtauksia painekotelossa tasattua. Tein kuvankaltaisen=>> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/turbo-Hornet/IMG_0091.JPG harjoituskappaleen jonka työnsin kotelon sisään. Pidensin muutamaan kertaan "lovea" putkessa mutten siltikään saanut virtauksia tasan. Ykkös-sylinteriin virtaus oli suurin edelleen. Tosin virtaukset jonkinverran tasaantuivat muttei riittävästi :( Suunnittelin jo tuloa kotelon alapuolelle mutta tilanpuutteen vuoksi se ei onnistu. Nyt sitten päätin tehdä ilmantulon kotelon molemmilta puolilta. Se on viimeinen keino yrittää saada virtaukset tasaisemmiksi käytössäolevaan painekoteloon. Tai tasaantuuko ne en vielä tiedä :) Tuskin ne huonommiksikaan voi mennä. Turbon jälkeen on tietty tehtävä haaroitus paineputkistoon mutta sen haitta on varmaankin pienempi kuin epätasaiset täytökset sylintereissä. Nyt siis ilma työnnetään koteloon sen molemmista päistä. Törmätessään toisiinsa vistaukset uskoakseni tasaavat täytöksen kotelossa josta se uskoakseni siirtyy sylintereihin tasaisesti. Vai onko jollain viisaammalla oikeaa tietoa miten virtaukset käyttäytyvät em.tilanteessa? :-? Totuus paljastuu muutaman päivän kuluttua kun saan kotelon valmiiksi ja paikalleen.

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ke Kesä 03, 2009 11:22 pm

Nythän ilmavirtaukset törmää keskellä koteloa, mutta kyllähän 2 täystyöllistettyä sylinteriä on paree kuin 1 :D

Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu. Laita video jos puhaltelet.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » Ke Kesä 03, 2009 11:32 pm

Smokie kirjoitti:Nythän ilmavirtaukset törmää keskellä koteloa, mutta kyllähän 2 täystyöllistettyä sylinteriä on paree kuin 1 :D

Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu. Laita video jos puhaltelet.
Juuri noin sen itsekin ajattelin. Miten sitten viimekädessä ja käytännössä nuo virtaukset käyttäytyvät kun toisiinsa osuvat on vaikea sanoa (omalla,sangen vähäisellä järjellä!!). Omalla pienellä kompressorilla ei päästä lähellekään sitä määrää ilmaa kuin turbo puhaltaa. Mutta jotain suuntaa tuo pienikin "koepuhallus" antaa.

Videoita koitan järkätä viikonlopun aikana.... :)

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Kesä 04, 2009 12:13 am

Kyllähän sillä pääsee isompiinkin määriin muttei järin pitkäksi aikaa. Jos vaan viittii vähän viritellä putkia.. Laita suoraan painesäiliöstä 1" palloventtiili josta haaroitat 2 letkulähtöä ja puutarhaletkuilla painekotelolle. Painesäiliöön 10 bar, kamera kuvaamaan, venttiili kerrasta auki ja prööööööööööööt.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Kesä 04, 2009 7:41 am

cooleri kirjoitti: Jatketaan harjoituksia eli yritin mr.Ruuvin ehdotusta mutten silläkään tavalla saanut virtauksia painekotelossa tasattua. Tein kuvankaltaisen=>> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/turbo-Hornet/IMG_0091.JPG harjoituskappaleen jonka työnsin kotelon sisään.
Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.

Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?

Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Arttu

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Kesä 04, 2009 9:17 am

Arttu kirjoitti:Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Tekee pakosarjaankin pikku muutoksia ja laittaa tuplaturbot :lol:

Jos ei millään 90 asteen T-haaralla suoraan ahtoputken kyljestä haaroita niin ei kait se niin nuukaa ole? Jos ajattelee tilannetta kotelon päässä (saman muotoisessa kopassa siis) niin on kait tilannne parempi jos toisesta päästä tulee 60% ja toisesta 40%, vrt 1-putken koppa missä 100% tulee yhdestä päästä. Tämä on tosin täyttä ja ihka-aitoa mutua.

Semmoinen hyvä pointti Artulla on että jossain vaiheessa homma leviää käsiin jos rakentaa kokoajan itselleen uutta säädettävää :freak2:
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » To Kesä 04, 2009 9:26 am

Arttu kirjoitti: Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.

Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?

Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Sahailin tuota putkea kolmessa vaiheessa siten että joka kerralla suurensin/pidensin aukkoa. Ensimmäisellä kerralla aukko oli vain noin kolmasosa putken pituudesta,viimeinen versio kuvanmukainen ja toinen siltä väliltä. Reiän suuntausta myös vaihtelin. Mikälie syynä mutta vaikutus ei ollut kuitenkaan riittävä vaan viimeinen sylinteri eli ykkönen sai suurimman täytöksen.

Näissä itsetehdyissä turbo-leluissa ei varmaan pysty mitään takaamaan :D ehkä vähiten juuri tuon t-kappaleen virtausominaisuuksia mutta uskoisin ettei tilanne ainakaan alkuperäisestä huonone. Näinollen päädyin tähän nykyiseen ratkaisuun. Nyt vaan jäädään odottamaan tuloksia....... :)

cooleri
Viestit: 394
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ******-turbo

Viesti Kirjoittaja cooleri » To Kesä 04, 2009 9:40 am

Smokie kirjoitti:Semmoinen hyvä pointti Artulla on että jossain vaiheessa homma leviää käsiin jos rakentaa kokoajan itselleen uutta säädettävää :freak2:
Tämän allekirjoitan kyllä!! :lol: Mutta kuluuhan tässä aika ja rahat. Toisaalta bensalasku pysyy pienenä samoin sakkokiintiö :blah:

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » To Kesä 04, 2009 10:42 am

Garage bikers LTD. Smokie for president!

Mulla on homma jo pidemmällä, ei tarvi ees lähtee tien päälle. Sen kun lykkää pyörän pajasta dynoon, testaa ja pistää lihoiksi.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Kesä 04, 2009 12:29 pm

cooleri kirjoitti:
Arttu kirjoitti: Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.

Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?

Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Sahailin tuota putkea kolmessa vaiheessa siten että joka kerralla suurensin/pidensin aukkoa. Ensimmäisellä kerralla aukko oli vain noin kolmasosa putken pituudesta,viimeinen versio kuvanmukainen ja toinen siltä väliltä. Reiän suuntausta myös vaihtelin. Mikälie syynä mutta vaikutus ei ollut kuitenkaan riittävä vaan viimeinen sylinteri eli ykkönen sai suurimman täytöksen.

Näissä itsetehdyissä turbo-leluissa ei varmaan pysty mitään takaamaan :D ehkä vähiten juuri tuon t-kappaleen virtausominaisuuksia mutta uskoisin ettei tilanne ainakaan alkuperäisestä huonone. Näinollen päädyin tähän nykyiseen ratkaisuun. Nyt vaan jäädään odottamaan tuloksia....... :)
Jos tuloputken sisähalkaisija on 46 mm ja kotelon sisäpituus 350 mm, niin ilma-uran leveys putkessa max. 4.75 mm. Uran pitää myös ulottua pituussuunnassa painekotelon päädystä toiseen päätyyn (350 mm) ja uran suuntaus kotelon sisällä poispäin imukurkuista.

En kyllä ajatellut, että ilma tulee koteloon yhdellä turbolla molemmista päistä. Siinä voi äkkiä tulla jonkinnäköinen "hullunkierto" toiseen haaraan ja ilma kulkee vain toista haaraa, jos putket eivät ole täysin symmetriset haarautumiskohdasta. Jos ilmamassojen kohtaamista keskellä kompensoi kaventamalla ima-uraa keskellä, niin tilanne varmaan muuttuu virtausmäärän ja ahtopaineen muuttuessa.

Yksi vaitoehto olisi tehdä kotelon sisällä olevan lieriöputken sisälle keskelle kapenevat kartiot tai jokin pelti, mikä kaventaa tuloputken tilavuuden nollaan keskelle putkea mentäessä. Näihin kartoihin tai pelteihin 4.75 mm leveä ilma-ura samaan suuntaan kuin lieriöputken ilma-ura. Tässä systeemissä olisi paineentasauskammio painekotelon sisällä olevassa putkessa kartoiden ulkopuolelle jäävässä tilassa ennen varsinaista painekoteloa. Nyt vaikka virtaukset eivät olisi molemmissa haaroissa aivan tasaiset, niin paine tasaantuu kammiossa ja kartiot estävät, että ilmamassa eivät törmää toisiinsa. Ylimääräiset levyt lisävät vähän painehäviöitä, mutta sillä ei ole merkitystä ennen kuin ei pysty enää tuottamaan enempää painetta (yli 3.5 bar). Tuli vaan mieleen...

Eihän sulla ole painekotelon sisällä mitään ylimääräistä tavaraa, vaan se on sisältäkin tuollainen lieriö? Tuon päästä-päähän menevän uran pitäisi toimia aika hyvin, kunhan ura ei ole liian leveä. Aloita jostakin 2 mm urasta ja testaa virtaukset. Levennä sitten uraa, kunnes huononee. Sen uran pitää kuitenkin mennä kotelon päästä-päähän, muuten se ei toimi.

Vastaa Viestiin