painekotelo
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
Jatketaan erilaisten painekoteloiden virtausten tutkiskelua ja tällä kertaa ei niin hyvänmallisesta kotelosta. Kyseessä on siis suorasta putkesta tehty muistaakseni 2.5 litran vetoisesta kotelosta.
Mulla oli Hornetin kattila siis kansipahvin vaihdon vuoksi auki ja samalla ajattelin kokeilla täälläkin esiteltyä virtaustestiä teipin ja paperinpalan avulla. Tuolla ==> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/MVI_0089.AVI on clippi testistä. Ykkös-ja kakkossylinterit olivat selvästi saaneet paremman täytöksen koska kolmonen ja nelonen olivat selvästi vaaleampia pakokanavastaan ja palotilastaan. Pienellä kompuralla testillä saadulla pienellä ilmanvirtauksella jo näkyy että takimmaiset sylinterit saavat ensin tavaraa ja vasta senjälkeen etummaiset. Miten suuresti ko.ongelma vaikuttaa moottorin kestävyyteen on vaikea sanoa. Tehoihin varmasti vaikuttaa tuntuvasti. Miten paljon suuremmaksi tai epätasaisemmaksi virtaus vielä muuttuukaan kun turbo työntää sinne moninkertaisesti suuremmalla teholla ilmaa? Kuka senkin osaisi laskea??
Nyt tekisi mieli tehdä uusi kotelo ja toisenlainen mutta kun tilaa on niin vähän ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin täyttää kotelo sen toisesta päästä. Kotelon yläpuolella on runkoputki ja alapuolella akku. Tänäkesänä jää ajelut muutenkin vähiin olkapääleikkauksen vuoksi joten olisi mukava ajella edes vähän eikä seisottaa Horoa tallissa ja painekotelo hitsarilla
Ehkä ensitalvena tuunaisi kotelon paremmaksi ja tyytyisi tämänkesän ajelemaan vaan pikkasen pienemmillä tehoilla. Toisaalta uusi projekti olisi jo mielessä tai ollut jo kauan mutta taitaa siirtyä entistä kauemmaksi
Mulla oli Hornetin kattila siis kansipahvin vaihdon vuoksi auki ja samalla ajattelin kokeilla täälläkin esiteltyä virtaustestiä teipin ja paperinpalan avulla. Tuolla ==> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/MVI_0089.AVI on clippi testistä. Ykkös-ja kakkossylinterit olivat selvästi saaneet paremman täytöksen koska kolmonen ja nelonen olivat selvästi vaaleampia pakokanavastaan ja palotilastaan. Pienellä kompuralla testillä saadulla pienellä ilmanvirtauksella jo näkyy että takimmaiset sylinterit saavat ensin tavaraa ja vasta senjälkeen etummaiset. Miten suuresti ko.ongelma vaikuttaa moottorin kestävyyteen on vaikea sanoa. Tehoihin varmasti vaikuttaa tuntuvasti. Miten paljon suuremmaksi tai epätasaisemmaksi virtaus vielä muuttuukaan kun turbo työntää sinne moninkertaisesti suuremmalla teholla ilmaa? Kuka senkin osaisi laskea??
Nyt tekisi mieli tehdä uusi kotelo ja toisenlainen mutta kun tilaa on niin vähän ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin täyttää kotelo sen toisesta päästä. Kotelon yläpuolella on runkoputki ja alapuolella akku. Tänäkesänä jää ajelut muutenkin vähiin olkapääleikkauksen vuoksi joten olisi mukava ajella edes vähän eikä seisottaa Horoa tallissa ja painekotelo hitsarilla
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
Kuulostaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta mutta myös tänään kun katselin Horoa niin huomasin että akkua voi siirtää senverran että painekotelon alapuolelle saa tehtyä liitoksen tuloputkelle. Jos tuloilma tulee kotelon keskelle ja nyt siis alapuolelta kakkos-ja kolmossylinterin kohdalle niin varmaan nämä sylinterit työskentelisivät nyt eniten mutta jos tämän tuloputken saisi levitettyä liitoskohdastaan ikäänkuin veen-muotoiseksi ja tehtyä siihen jopa pari ohjuria niin EHKÄ myös reunimmaiset sylinterit saisivat tavaraa enemmän tai sitten eiruuvi kirjoitti: Vedä tuloputki kotelon läpi keskellä koteloa takaseinään ja halkaise rälläkällä tuloputken takapuolelle (kiihdytyssuppiloiden vastakkaiselle puolelle) kotelon pituinen aukko, jonka pinta-ala on sama kuin tuloputken. Ilman pitäisi jakautua tasaisesti ja ilma "kiertää" painekotelon takaseinästä kiihdytyssuppiloihin. Kotelon sisällä oleva putki ei saa kaventua takareunaan, niinkuin olisi hyvä olla, jos putki olisi kotelon ulkopuolella. Muuten kotelo ei ole symmetrinen sisäpuolelta. Kotelon ulkomitat säilyy samana.
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
Jatketaan harjoituksia eli yritin mr.Ruuvin ehdotusta mutten silläkään tavalla saanut virtauksia painekotelossa tasattua. Tein kuvankaltaisen=>> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/turbo-Hornet/IMG_0091.JPG harjoituskappaleen jonka työnsin kotelon sisään. Pidensin muutamaan kertaan "lovea" putkessa mutten siltikään saanut virtauksia tasan. Ykkös-sylinteriin virtaus oli suurin edelleen. Tosin virtaukset jonkinverran tasaantuivat muttei riittävästicooleri kirjoitti:ruuvi kirjoitti: Vedä tuloputki kotelon läpi keskellä koteloa takaseinään ja halkaise rälläkällä tuloputken takapuolelle (kiihdytyssuppiloiden vastakkaiselle puolelle) kotelon pituinen aukko, jonka pinta-ala on sama kuin tuloputken. Ilman pitäisi jakautua tasaisesti ja ilma "kiertää" painekotelon takaseinästä kiihdytyssuppiloihin. Kotelon sisällä oleva putki ei saa kaventua takareunaan, niinkuin olisi hyvä olla, jos putki olisi kotelon ulkopuolella. Muuten kotelo ei ole symmetrinen sisäpuolelta. Kotelon ulkomitat säilyy samana.
- Smokie
- Viestit: 3037
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vanha mutta paska
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
Juuri noin sen itsekin ajattelin. Miten sitten viimekädessä ja käytännössä nuo virtaukset käyttäytyvät kun toisiinsa osuvat on vaikea sanoa (omalla,sangen vähäisellä järjellä!!). Omalla pienellä kompressorilla ei päästä lähellekään sitä määrää ilmaa kuin turbo puhaltaa. Mutta jotain suuntaa tuo pienikin "koepuhallus" antaa.Smokie kirjoitti:Nythän ilmavirtaukset törmää keskellä koteloa, mutta kyllähän 2 täystyöllistettyä sylinteriä on paree kuin 1![]()
Mielenkiinnolla odottelen mitä tapahtuu. Laita video jos puhaltelet.
Videoita koitan järkätä viikonlopun aikana....
- Smokie
- Viestit: 3037
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vanha mutta paska
Kyllähän sillä pääsee isompiinkin määriin muttei järin pitkäksi aikaa. Jos vaan viittii vähän viritellä putkia.. Laita suoraan painesäiliöstä 1" palloventtiili josta haaroitat 2 letkulähtöä ja puutarhaletkuilla painekotelolle. Painesäiliöön 10 bar, kamera kuvaamaan, venttiili kerrasta auki ja prööööööööööööt.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: GSX1100ti
- Viesti:
Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.cooleri kirjoitti: Jatketaan harjoituksia eli yritin mr.Ruuvin ehdotusta mutten silläkään tavalla saanut virtauksia painekotelossa tasattua. Tein kuvankaltaisen=>> http://cooleri.kuvat.fi/kuvat/turbo-Hornet/IMG_0091.JPG harjoituskappaleen jonka työnsin kotelon sisään.
Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?
Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Arttu
- Smokie
- Viestit: 3037
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vanha mutta paska
Tekee pakosarjaankin pikku muutoksia ja laittaa tuplaturbotArttu kirjoitti:Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Jos ei millään 90 asteen T-haaralla suoraan ahtoputken kyljestä haaroita niin ei kait se niin nuukaa ole? Jos ajattelee tilannetta kotelon päässä (saman muotoisessa kopassa siis) niin on kait tilannne parempi jos toisesta päästä tulee 60% ja toisesta 40%, vrt 1-putken koppa missä 100% tulee yhdestä päästä. Tämä on tosin täyttä ja ihka-aitoa mutua.
Semmoinen hyvä pointti Artulla on että jossain vaiheessa homma leviää käsiin jos rakentaa kokoajan itselleen uutta säädettävää
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
Sahailin tuota putkea kolmessa vaiheessa siten että joka kerralla suurensin/pidensin aukkoa. Ensimmäisellä kerralla aukko oli vain noin kolmasosa putken pituudesta,viimeinen versio kuvanmukainen ja toinen siltä väliltä. Reiän suuntausta myös vaihtelin. Mikälie syynä mutta vaikutus ei ollut kuitenkaan riittävä vaan viimeinen sylinteri eli ykkönen sai suurimman täytöksen.Arttu kirjoitti: Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.
Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?
Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Näissä itsetehdyissä turbo-leluissa ei varmaan pysty mitään takaamaan
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: ******-turbo
-
- Viestit: 1251
- Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am
Jos tuloputken sisähalkaisija on 46 mm ja kotelon sisäpituus 350 mm, niin ilma-uran leveys putkessa max. 4.75 mm. Uran pitää myös ulottua pituussuunnassa painekotelon päädystä toiseen päätyyn (350 mm) ja uran suuntaus kotelon sisällä poispäin imukurkuista.cooleri kirjoitti:Sahailin tuota putkea kolmessa vaiheessa siten että joka kerralla suurensin/pidensin aukkoa. Ensimmäisellä kerralla aukko oli vain noin kolmasosa putken pituudesta,viimeinen versio kuvanmukainen ja toinen siltä väliltä. Reiän suuntausta myös vaihtelin. Mikälie syynä mutta vaikutus ei ollut kuitenkaan riittävä vaan viimeinen sylinteri eli ykkönen sai suurimman täytöksen.Arttu kirjoitti: Pikaisesti katsoen näyttäisi, että tuo aukko putken kyljessä taitaa olla turhan iso. Vai hämääkö kuva? Aukon pinta-alan pitäisi olla samaa suuruusluokkaa putken poikkipinta-alan kanssa. Tuollaisen raon vaihtoehtona voisi kokeilla myös useampia pienempiä reikiä.
Tuo putken kyljessä oleva aukko / reiät kannattaa myös suunnata poispäin sylinterien lähdöistä, jos mahdollista. Ja varmaan teitkin näin?
Tuosta kahden tulon painekotelosta tulee mieleen yksi potentiaalinen ongelma. Nimittäin millä taataan ilmavirtauksen tasainen jakaantuminen siinä paineputken haarassa?
Näissä itsetehdyissä turbo-leluissa ei varmaan pysty mitään takaamaanehkä vähiten juuri tuon t-kappaleen virtausominaisuuksia mutta uskoisin ettei tilanne ainakaan alkuperäisestä huonone. Näinollen päädyin tähän nykyiseen ratkaisuun. Nyt vaan jäädään odottamaan tuloksia.......
![]()
En kyllä ajatellut, että ilma tulee koteloon yhdellä turbolla molemmista päistä. Siinä voi äkkiä tulla jonkinnäköinen "hullunkierto" toiseen haaraan ja ilma kulkee vain toista haaraa, jos putket eivät ole täysin symmetriset haarautumiskohdasta. Jos ilmamassojen kohtaamista keskellä kompensoi kaventamalla ima-uraa keskellä, niin tilanne varmaan muuttuu virtausmäärän ja ahtopaineen muuttuessa.
Yksi vaitoehto olisi tehdä kotelon sisällä olevan lieriöputken sisälle keskelle kapenevat kartiot tai jokin pelti, mikä kaventaa tuloputken tilavuuden nollaan keskelle putkea mentäessä. Näihin kartoihin tai pelteihin 4.75 mm leveä ilma-ura samaan suuntaan kuin lieriöputken ilma-ura. Tässä systeemissä olisi paineentasauskammio painekotelon sisällä olevassa putkessa kartoiden ulkopuolelle jäävässä tilassa ennen varsinaista painekoteloa. Nyt vaikka virtaukset eivät olisi molemmissa haaroissa aivan tasaiset, niin paine tasaantuu kammiossa ja kartiot estävät, että ilmamassa eivät törmää toisiinsa. Ylimääräiset levyt lisävät vähän painehäviöitä, mutta sillä ei ole merkitystä ennen kuin ei pysty enää tuottamaan enempää painetta (yli 3.5 bar). Tuli vaan mieleen...
Eihän sulla ole painekotelon sisällä mitään ylimääräistä tavaraa, vaan se on sisältäkin tuollainen lieriö? Tuon päästä-päähän menevän uran pitäisi toimia aika hyvin, kunhan ura ei ole liian leveä. Aloita jostakin 2 mm urasta ja testaa virtaukset. Levennä sitten uraa, kunnes huononee. Sen uran pitää kuitenkin mennä kotelon päästä-päähän, muuten se ei toimi.