Etupumppujen kromauksen korjaus vinkkejä kaivataan

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Etupumppujen kromauksen korjaus vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Ke Maalis 11, 2009 1:49 pm

Alkaa pyörän kasaus kassa oleen lähellä nollaa ja etupumppujen liukuputkista on lähtenyt pieniltä alueilta kromaus irti.

Pari aluetta on 5*5mm pelkkä ohut kromaus on irronnut, mutta yksi alue on 10*10mm ja syvyyttä paikotellen 1,5mm. Onkohan kenelläkään mitään pirkka patenttia jolla ajelis kesän yli ?

Avatar
ToMatti
Viestit: 321
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ktm 250sx

Viesti Kirjoittaja ToMatti » Ke Maalis 11, 2009 3:14 pm

Eipä siihen ole keppos konsteja... Yksi homma jolla voit koittaa pienentää naarmua on hitsaus rosteri puikolla ei tule pahaa reuna haavaa ja hiomaan käsityöllä tasaiseksi.. Näin ollaan korjattu isoja sylinteri varsia joissa on pieniä lommoja.. Toinen on sitten että viet sen putken kromaukseen.
Lieveilmiö on isompi ilmiö kuin itse ilmiö.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Maalis 11, 2009 4:17 pm

Veikkaisin, että helpoin ja halvin toimiva konsti on liukuputkien vaihto. Ellet sitten satu omaamaan hyviä suhteita johonkin puljuun, joka voi kromata vanhat putket uudestaan.

Liukuputkia voi kysellä vaikka tuolta: http://www.oitracon.fi/jousitus/index3.html Tämän päivän hinnat näyttävät olevan alkaen 240e/pari. Onko tuo sitten paljon vai vähän, on jokaisen itse päätettävissä.
Arttu

_thanatos_
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Maico MC 400 '78/ Yamaha XS 650 '73/ Vespa V90 '68/Kawasaki KX 125 '00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja _thanatos_ » Ke Maalis 11, 2009 4:53 pm

Halvempi vaihtoehto on uudelleenkromaus. Itse teetin hintaan 50€/putki sis. pieni suoristus, täyttöhitsaus ja uudelleenkromaus.
Mulkunluonteesta johtuen en viitsi paikan nimeä kertoa. Google auttaa varmasti tässäkin asiassa.
"I always wanted to be quoted"
-Lyle V. Coon

Avatar
hellboy
Viestit: 1375
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 1:00 am
Paikkakunta: GSXR12Ti MS3

Viesti Kirjoittaja hellboy » Ke Maalis 11, 2009 6:41 pm

_thanatos_ kirjoitti:Mulkunluonteesta johtuen en viitsi paikan nimeä kertoa. Google auttaa varmasti tässäkin asiassa.
Nyt sekin on nähty: Apinakin voi olla mulkku!
Nomex est omen

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Ke Maalis 11, 2009 8:06 pm

hellboy kirjoitti:
_thanatos_ kirjoitti:Mulkunluonteesta johtuen en viitsi paikan nimeä kertoa. Google auttaa varmasti tässäkin asiassa.
Nyt sekin on nähty: Apinakin voi olla mulkku!
Niin, mitäpä sitä muille kertomaan.
Rahat on toistaiseksi vähissä ja tilanne paranee vasta juhannuksen jälkeen, eli uusia putkia ei pysty sitä ennen ostaan.

Nyt olis pika patenttina mielessa koritina tai hopealla juotto noihin kohtiin, tuntuis että koritinakin kestäisi tuon aikaa ? vai häh ?

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ke Maalis 11, 2009 8:14 pm

Hydraulisylintereistä on teräviä koloja korjattu tinalla ihan siedettävällä menestyksellä. Titaanikitillä (esmes weicon st115) vähän paremmalla mutta siitä on varmaan mahdoton saada mitään sentti x sentti ohutta läiskää.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Ke Maalis 11, 2009 11:01 pm

Taidampa kokeilla tuota tinausta. Tina on kummiskin helposti muokattavaa ja tarttuu lujasti. Eihän tuo toiminnaltaan juuri eroa hydraulisyliteristä, stefan ja putken pinta pitää vain saada tiiviiksi.

Kai nyt joku on jotain kemiallista metallia yrittäny noihin ?

Tuo hitsaaminen on kans vaihtoehto, tosin luulen että se kromaus karkaa ja tekee ns. reunahaavan siihen rajaan.

No pari viikkoa menee muissa hommissa, niin saa miettiä miten tuota yrittää tekohengittää.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Maalis 12, 2009 10:30 am

_thanatos_ kirjoitti:Halvempi vaihtoehto on uudelleenkromaus. Itse teetin hintaan 50€/putki sis. pieni suoristus, täyttöhitsaus ja uudelleenkromaus.
Mulkunluonteesta johtuen en viitsi paikan nimeä kertoa. Google auttaa varmasti tässäkin asiassa.
No jos tuohon hintaan onnistuu, niin sitten kuulostaa ihan kannattavalta. Itse kun selvittelin näitä vaihtoehtoja pari vuotta sitten, niin aika heikosti löytyi tuon tyylistä palvelua tarjoavia firmoja. Ja niissä mitä löytyi, olisi homma tullut maksamaan vähintään saman verran kuin uudet putket.
Arttu

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » To Maalis 12, 2009 1:44 pm

Arttu kirjoitti:
_thanatos_ kirjoitti:Halvempi vaihtoehto on uudelleenkromaus. Itse teetin hintaan 50€/putki sis. pieni suoristus, täyttöhitsaus ja uudelleenkromaus.
Mulkunluonteesta johtuen en viitsi paikan nimeä kertoa. Google auttaa varmasti tässäkin asiassa.
No jos tuohon hintaan onnistuu, niin sitten kuulostaa ihan kannattavalta. Itse kun selvittelin näitä vaihtoehtoja pari vuotta sitten, niin aika heikosti löytyi tuon tyylistä palvelua tarjoavia firmoja. Ja niissä mitä löytyi, olisi homma tullut maksamaan vähintään saman verran kuin uudet putket.
Soittelin kolmeen paikkaan, mutta nuin edullista en löytänyt.
Hinnat pyöri 90-150 €/kpl, jos vie putket nykyisessä kunnossa. Halvemmalla saa jos tekee itse pohjia. Ainut mikä onnistuis itseltä on täyttöhitsaus, mutta kromia en 20€ takia alkais itse rappaan irti.

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » La Huhti 04, 2009 10:07 pm

Olikin ruostunut putket melkein poikki asti. Toisessa ei näkynyt päälle kuin pieni kromin irtoaminen, mutta viilatessa totuus alkoi paljastua :angry:

Nyt pitääkin alkaa miettiin mistäs uudet liukuputket. Edellä mainittuun linkkiin pistetty kyselyä, jos tiedätte muita niin saa kertoa.

Miten nuo liukuputket on noissa alaosassa kiinni, keulana siis usd-mallinen. Miten noi vanhat putket saa niistä irti ?

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Su Huhti 05, 2009 8:22 pm

Oitraconilta tulikin jo vastaus, 260€+tk 15€ tulisi putkille hintaa. Ihanan kallista.

Sitten kun vielä joku guru kertoisi miten noi on siinä ala osassa kiinni ja miten ne saa siitä irti.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Huhti 06, 2009 8:48 am

No, ainakin -91 GSX-R:n putket irtosi seuraavalla tavalla:
-Alakappaleen sivussa oleva lukitusruuvi pois. Ruuvi oli varmistettu lyömällä lovi päähän, joten alun joutui ensin poraamaan auki.
-Sitten alakappale ruuvipenkkiin kiinni ja liitoskohdan lämmitys kuumailmapuhaltimella sadan asteen kieppeille. Tällä pehmennetään liitoksessa oleva kierrelukite.
-Sitten vaan kierretään liukuputki irti, kierre on normaalikätinen. Lämmityksestä huolimatta saa vääntää melko reippaasti.
Arttu

Avatar
8pallo
Viestit: 263
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 1:00 am
Paikkakunta: gsx-r 1100w

Viesti Kirjoittaja 8pallo » Ma Huhti 06, 2009 11:06 am

Arttu kirjoitti:No, ainakin -91 GSX-R:n putket irtosi seuraavalla tavalla:
-Alakappaleen sivussa oleva lukitusruuvi pois. Ruuvi oli varmistettu lyömällä lovi päähän, joten alun joutui ensin poraamaan auki.
-Sitten alakappale ruuvipenkkiin kiinni ja liitoskohdan lämmitys kuumailmapuhaltimella sadan asteen kieppeille. Tällä pehmennetään liitoksessa oleva kierrelukite.
-Sitten vaan kierretään liukuputki irti, kierre on normaalikätinen. Lämmityksestä huolimatta saa vääntää melko reippaasti.
No nyt voi ainakin olettaa kumpaan suuntaan vääntää. Voihan olla, että tuohon liittokseen on tullu 17 vuoden aikana luontaisia lukitteita :P

Vastaa Viestiin