D.I.Y putki..

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

D.I.Y putki..

Viesti Kirjoittaja Dogma » Ti Maalis 17, 2009 8:55 pm

Eli miten on virkavalta reagoinut itse tehtyihin pönttöihin. Tekasin tuossa yhden ja äänet kuristu ihan siedettäviksi.
Ei valmistunukkaan..

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » Ti Maalis 17, 2009 9:19 pm

Ihan normaalisti, kun on tehty E-hyväksyttyihin vakio hylsyihin...
Ja äänet on maltilliset...

Kuva
Arvaa kumpi vakio :D
Kuva

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

Viesti Kirjoittaja Dogma » Ti Maalis 17, 2009 9:22 pm

Nuita kuvia en osaa ite liittää, mutta mulla tuli aika silmiin pistävä... Ääni on maltillinen kun se turbokin syö siitä osansa..
Ei valmistunukkaan..

Avatar
RedruM
Viestit: 287
Liittynyt: La Loka 25, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Tellu

Viesti Kirjoittaja RedruM » Ti Maalis 17, 2009 9:24 pm

Jos tohon 88' kiksuun ne rakensit ei tarvitse olla edes e-hyväksytyt ku noin vanha pyörä? Kuhan äänet ei ylitä sitä 120db rajaa? Hirveätä mutua, mutta muistasin näin kuulleeni.

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

Viesti Kirjoittaja Dogma » Ti Maalis 17, 2009 9:36 pm

Ratkaisin kuva ongelman laittamalla kuvan avatariksi. Desibelit jää reilusti alle 120dB:n. Pienempi möykkä entä edellisessä 1000 K4 vakiopöntöllä..
Ei valmistunukkaan..

telleri
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 12:00 am
Paikkakunta: K8

Viesti Kirjoittaja telleri » Ti Maalis 17, 2009 10:08 pm

mitähän nuo sanoo tosta...

aivan sama ko on kevyt :)

http://www.fotopankki.fi/telleri1/kuva/ ... umit/putki

Avatar
Manza
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Loka 05, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Tellu S, DR-Z400S, SRAD Fighter Bitch
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manza » Ke Maalis 18, 2009 1:49 pm

Fiksut kyyt sanoo, että ompa komee ja komiat äänet. Ne toisenlaiset puhuu numeroilla... :deal:
-Manza-
Bitch Fighter

telleri
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 12:00 am
Paikkakunta: K8

Viesti Kirjoittaja telleri » Ke Maalis 18, 2009 4:35 pm

..harvinaisia ne fiksut...

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

Viesti Kirjoittaja Dogma » Ke Maalis 18, 2009 7:55 pm

Nyt on selvyyttä, eli vanhemmissa kuin -90 ei sitä E merkkiä tarvi. Desibelit mitataan 3m takaa ja 1m maasta. Pitäis jäädä ~82dB:iin. MAFF:in sivuilla oli myös tälläinen lausahdus:
"E-merkintää ei edelleenkään vaadita sellaisten pyörien pakoputkista, joissa katalysaattoria ei ole alkuperäisenäkään ollut."
Huomenna saan dB mitaria lainaan ja piruuttani mittaan tuon mökän, sittenpähän näkee miten pöntön teko onnistu.. :D
Ei valmistunukkaan..

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » To Maalis 19, 2009 11:00 am

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/tools/silencer.msi
Tuollainenkin vaimentimen suunnitteluohjelma on ilmaiseksi saatavissa.

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

Viesti Kirjoittaja Dogma » To Maalis 19, 2009 4:43 pm

Jaajaa... Taas tuli hutkittua ennen ko tutkittua. Eli AKE:n sivuilta löytyi sitten ne lopulliset tiedot moottoripyörän dB:en mittaukseen. 45 asteen kulmasta takaa, 0.5m etäisyydeltä, 20cm maasta, 50% kaasulla. Siellä oli listat myön yli sadan pyörän tuloksista sekä mittaus pöytäkirja jonka voi ilokseen täytellä (esim. HD:n tulos 125dB tehoputkella). Omat mölyt just mitattiin ja tulos ilman paukahtelua 96dB. Jäi reilusti alle monen vakiopyörän melun. Mitään tarkkoja rajoja ei AKE antanut. Vaimentimen suunnitteluohjelma? :nono: Jos vm. -88 räpellykseen pitää käyttää jotain ohjelmaa, ni menee jo hifistelyksi.. :lol:
Ei valmistunukkaan..

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » To Maalis 19, 2009 5:57 pm

Dogma kirjoitti:...os vm. -88 räpellykseen pitää käyttää jotain ohjelmaa, ni menee jo hifistelyksi.. :lol:
En mä nyt tiedä, onko se nyt niin hifistelyä, jos katsoo esim. hiukka minkä kokoisilla reikäputken reijillä ja mitoilla saa riittävän tehokkaan vaimennuksen. Tosin ohjelma on kyllä itseasiassa 2T moottoriin ja sinne voidaan antaa ihan pakoaukon pinta-alaa myöten 2T:n pakopuolen mittoja, mutta kyllä sillä leikkiessä 4T mieskin voi kokeilla etukäteen, mikä asia vaikuttaa eniten mihinkin.

Avatar
Dogma
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO

Viesti Kirjoittaja Dogma » To Maalis 19, 2009 6:19 pm

En mie milhän pahalla. Meinasin vaan, että itestä on mukava tuuskata mutulla ja huomata sen perkeleen vielä toimivan. Varmaan jollekkin jolla on kiinnostusta perehtyä asiaan paremmin, on tuollainen ohjelma ihan jees. :D
Ei valmistunukkaan..

Zippaaja
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Zippaaja » To Maalis 19, 2009 6:48 pm

Itsellä oli mönkijässä täysrosterinen putkisto ja äänet oli saatanalliset. Paikallisia poliiseja ei kauheasti moinen kiinnosta.

Avatar
hurtta
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 07, 2009 1:00 am
Paikkakunta: yksi kasa osia, 950SM

Viesti Kirjoittaja hurtta » La Heinä 04, 2009 11:35 pm

arvasin että tällekin on oma topikki.

pyörä on gsx600f -91 ja meinasin siihen jonkinmoista mökäpönttöparia vääntää. ajatusasteella mennään ja tykkään hiukan pohtia ennen toteutusta, ettei mene (niin pahasti) vituiksi. onko ollut mitään selkeitä ongelmia tehdessä, ruosteen kanssa pelaaminen, suositeltavia pajoja itä-suomessa, säädätyksiä käynnin kannalta (ei kiinnosta ajella ropeltavalla paukkupommilla)? harkinnassa olis ottaa vanhat alkukäyrät ja niistä joko ehostaa uudet ja päähän sliparit tai sitten mitat ja kokonaan uudet.

Vastaa Viestiin