r6 sammuu lämmetessään

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

r6 sammuu lämmetessään

Viesti Kirjoittaja pallo » Ti Huhti 14, 2009 2:41 pm

Eli ongelma on tommosessa 2000 vuoden rukkasessa.
Kaupungissa ajaessa kun lämmöt nousee 105 ja 110 väliin niin pyörästä vaan häviää veto ja sammuu. Esim liikennevaloissa, kun lämpö nousee, liikkeelle lähdettäessä sammuu. Ja siis ei lähde käyntiin ennen, kun antaa jäähtyä.

Kyseessä erittäin ärsyttävä vika.

Pyörässä on suutin sarja ja katkaistu vakio slipari.


Jos kellään tulee mitään mieleen niin avun tarve olis kova.


Tulpat tuli jo vaihdettua, mutta vika ei ollu moksiskaan.
Voisko kaasareissa olla likaa? Vai pitäiskö ne vallan säädättää uudestaan?


nm. newbie
Kuva

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Re: r6 sammuu lämmetessään

Viesti Kirjoittaja Plaaf » Ti Huhti 14, 2009 3:14 pm

pallo kirjoitti:Eli ongelma on tommosessa 2000 vuoden rukkasessa.
Kaupungissa ajaessa kun lämmöt nousee 105 ja 110 väliin niin pyörästä vaan häviää veto ja sammuu. Esim liikennevaloissa, kun lämpö nousee, liikkeelle lähdettäessä sammuu. Ja siis ei lähde käyntiin ennen, kun antaa jäähtyä.

Kyseessä erittäin ärsyttävä vika.

Pyörässä on suutin sarja ja katkaistu vakio slipari.


Jos kellään tulee mitään mieleen niin avun tarve olis kova.


Tulpat tuli jo vaihdettua, mutta vika ei ollu moksiskaan.
Voisko kaasareissa olla likaa? Vai pitäiskö ne vallan säädättää uudestaan?


nm. newbie
Kuulostaa jotenkin korkeilta nuo lämpötilat.. Se alkaa keittää jos nousee lämmöt vielä enemmän jos siinä ei flekti pyöri tuolloin.. Mopo siis sammuttaa itse ittensä!

Veikkaisin jotain flektin anturin olevan rikki yms..

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

Viesti Kirjoittaja pallo » Ti Huhti 14, 2009 4:42 pm

Kyllä flekti lähtee pyörimään ihan ajallaan, joten ongelma ei ole kyllä siinä. Ja siis noi lämmöt vaan ruuhkassa seisoskellessa.

Mistähän tommosen pyörän nestejärjestelmän pääsis ilmaileen?

Ja sit semmonen täsmennys vikaan, että alkaa tehdä sitä jo 80c kieppeillä. Jos kierrokset laskee alle 2000rpm niin niitä ei siitä enään yli saa. Jos sammuttaa käyntilämpösen pyörän ja sitten yrittää käynnistää, niin se ei käynnistykkään. Käyntiin saa ainoastaa kaasu pohjassa starttaamalla ja pitämällä kaasua pohjassa, mutta tuolloinkaan ei kierroksia yli 2000 saa.
Pitää siis aina antaa jäähtyä ja varoa, ettei liikenteessäkään kierrokset sinne pariin tonniin pääsis putoamaa. Mikä kumma voi aiheuttaa tälläisen?

Rokkailee kuitenkin ihan hyvin aina jos kierroksia se n. 4000 tai enemmän missä ne pyrin pitämään.

Jotenkin tuntuu, että kaasareis vois tää mätä olla mutta tiedä sit sanoa.
Kuva

Avatar
P.D
Viestit: 183
Liittynyt: La Elo 28, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Z110J

Viesti Kirjoittaja P.D » Ti Huhti 14, 2009 4:47 pm

Onkos vena välykset zekkailtu koska?

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

Viesti Kirjoittaja pallo » Ti Huhti 14, 2009 5:04 pm

P.D kirjoitti:Onkos vena välykset zekkailtu koska?
Hmm.. Nyt kun otit asian puheeks niin ei aavistustakaan.

Juuri oli kyllä KX-centteris huollettavana kun nokkaketjun laahain vaihdettiin. Mut eihän ne välttämättä niitä välyksiä siel ole katsonu. Prkl
Mitähän ne tommoses pitäis olla?
Kuva

Avatar
juupetti
Viestit: 943
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja juupetti » Ti Huhti 14, 2009 5:19 pm

pallo kirjoitti:
P.D kirjoitti:Onkos vena välykset zekkailtu koska?
Hmm.. Nyt kun otit asian puheeks niin ei aavistustakaan.

Juuri oli kyllä KX-centteris huollettavana kun nokkaketjun laahain vaihdettiin. Mut eihän ne välttämättä niitä välyksiä siel ole katsonu. Prkl
Mitähän ne tommoses pitäis olla?
Imupuolella 0.15mm ja pakopuolella 0.25mm..

Ja tuolla loputkin inffot pyörästä.. KLIK!

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ti Huhti 14, 2009 5:53 pm

yksi vika voisi olla, että ryyppy on päällä.

tosta huollosta tuli mieleen, että ei vaan ne oo sotkenut nokkien ajotukset siellä huollossa...

vie takas huoltoon jos kerran on ollut siellä, niidenhän vika se on. aina kannattaa syyttää, ne on voinut myös sotkea ne ryyppyvaijerit yms ottaessaan sitä venttiilikoppaa pois.


lisäksi vaikuttaisi melko idioottimaiselta hommalta ottaa venttiilikoppa pois ja jättää venttiilit tarkistamatta. ainakin luulis liikkeen kysyvän asiakkaalta, koska saisihan siitä tarkistuksesta vähän rahastettua lisää ja tulis samalla tehtyä.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

shakes
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:00 am
Paikkakunta: FZR1000 -89

Viesti Kirjoittaja shakes » Ti Huhti 14, 2009 6:20 pm

pallo kirjoitti:... Jos kierrokset laskee alle 2000rpm niin niitä ei siitä enään yli saa. Jos sammuttaa käyntilämpösen pyörän ja sitten yrittää käynnistää, niin se ei käynnistykkään. Käyntiin saa ainoastaa kaasu pohjassa starttaamalla ja pitämällä kaasua pohjassa, mutta tuolloinkaan ei kierroksia yli 2000 saa...
Jännältä vialta kuulostaa. :D Vois olla vaikka joku alipainejuttu, kun pyörässä Juupetin "klik"-speksien mukaan on alipainetoimiset kaasarit. En nyt kyllä äkkisiltään keksi mikä häiriö aiheuttaisi juuri tuollaisen varsin erikoisen käytöksen joka kaiken kukkuraksi riippuu lämpötilasta, mutta kuitenkin aloittaisin vianetsinnän alipainehärdelleistä.

Oletko btw silloin kun olet käynnistänyt kuuman pyörän kaasu pohjassa oikeesti yrittänyt kaikkea mahdollista saadaksesi kierrokset nousemaan? Ensinnäkin, miten eroaa jos käynnistymisen jälkeen jatkat kaasun pitämistä pohjassa tai suljet sen heti kokonaan? Ja miltä kuulostaa se matalakierroksinen käynti (kuulostaako se esim buuaukselta)? Itse tässä tapauksessa yrittäisin ekaksi niin, että pitäisin kaasun pohjassa kunnes käynti suunnilleen vakiintuu, sitten sulkisin kaasun mahdollisimman nopeasti kokonaan (tämä aiheuttaa paineiskun) ja avaisin heti uudestaan korkeintaan puoleen väliin. Tavoitteena olisi siis, että käynti ei ehtisi muuttua ennen kuin kaasu on suljettu ja avattu uudestaan nopealla edestakaisella liikkeellä, ja näin koittaisin ikään kuin "poimia" kierrokset sieltä alhaalta nousemaan. Kässäätkö? Ja ellei tuo tehoa, niin sitten vaan pelaamaan muilla tavoin. Ryypystäkin voi olla apua (voi oikeesti olla, vaikka kuinka on kuuma kone jos kerta häikkää on). Näillä vinkeillä tarkoitan nyt sitä, että kertomasi perusteella pyörän käynnissä on epäjatkuvuuskohta, josta voi olla mahikset päästä yli, kunhan löytää keinon. Itse asiassa minusta olisi kiva päästä itse kokeilemaan, mutta taitaa olla turhan pitkä matka. Ylläoleva nyt ei vielä tietenkään olisi mikään ratkaisu ongelmaan (joka voi olla pahenemaankin päin), mutta ens alkuun olisi kuitenkin varmaan kiva, ettei jää tielle. Sinänsä rullauskäynnistys (siis vaikka alamäen avulla) on ainakin vaihtoehto jäähtymisen odottamiselle.

shakes
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:00 am
Paikkakunta: FZR1000 -89

Viesti Kirjoittaja shakes » Ti Huhti 14, 2009 6:45 pm

jaket kirjoitti:yksi vika voisi olla, että ryyppy on päällä...
Päällä oleva ryyppy voi olla ongelmana jos se on kuristustyyppinen (siis ryyppyläppä, joka kuristaa ilmavirtausta kaasareihin) , mutta vaikea uskoa, että auki oleva ryyppypiiri (erillinen bensatie) aiheuttaisi sen, ettei käynnistyneen moottorin kierroksia saataisi nousemaan. Tällöin sen ryyppypiirin täytyisi nimittäin syöttää paljon enemmän bensaa kuin oikeasti olisi tarpeen kylmäkäynnistyksessä. Mutta, onko tässä pyörässä nyt kummanlainen ryyppy? Ja onko se käsikäyttöinen vai automaattinen?

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

Viesti Kirjoittaja pallo » Ti Huhti 14, 2009 7:41 pm

Ryyppy on siis käsikäyttöinen. Ja ilmeisesti pelaa ihan normaalisti, koska kylmästä ei ilman sitä lähde käyntiin.

Eli siis, kun pyörän saa käyntiin kuumana kaasu pohjassa:
-Ryyppy vivun kääntö ei vaikuta suuntaan ei toiseen
-Jos kaasua höllää vähänkin -> sammuu pyörä välittömästi

Ei se kai auta, kun soittaa huomenna kx-centteriin ja kysyä säätivätkö venttiili välykset. Jos ovat säätäneet niin taas pyörä lihoiks ja tutkia alipaine vuotoja(yritin jo katsella, mutta eipä ihmeitä ainakaan näkynyt. Jonkun huohotin letkun välissä oli t-haara mistä yhteen lähtöön ei tullut mitään, oli siis vain auki. Toinen lähdön päässä oli joku muovinen mollukka tulppana???)

Ja kierroksia ei kylläkään millään saa nousemaan, kun sammuu vain heti jos kaasua päästää. "mäkilähtö" voisi todella olla lääke siihen, että saa ne kierrokset yli siitä "kuolleesta" pisteestä.

Henkilökohtaisesti ymmärrä mitään tommosista paineohjatuista kaasareista. Itselle vähän pimennossa mitkä on ne muoviläpät siinä kaasuläppien yläpuolella, jotka ilmeisesti itsestään vetäytyvät jotenkin sivuun siitä.

Mutta yritetään, ja pitää soitella huoltoonkin. Samaa vikaa oli jo ennen nokkaketjun laahaimen vaihtoa, joten epäilen ettei jako ainakaan heillä ole pieleen mennyt.

Kiitoksia ajatuksista, ja lisää niitä otetaan ilolla vastaan.
Kuva

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Plaaf » Ti Huhti 14, 2009 8:26 pm

pallo kirjoitti:Ryyppy on siis käsikäyttöinen. Ja ilmeisesti pelaa ihan normaalisti, koska kylmästä ei ilman sitä lähde käyntiin.

Eli siis, kun pyörän saa käyntiin kuumana kaasu pohjassa:
-Ryyppy vivun kääntö ei vaikuta suuntaan ei toiseen
-Jos kaasua höllää vähänkin -> sammuu pyörä välittömästi

Ei se kai auta, kun soittaa huomenna kx-centteriin ja kysyä säätivätkö venttiili välykset. Jos ovat säätäneet niin taas pyörä lihoiks ja tutkia alipaine vuotoja(yritin jo katsella, mutta eipä ihmeitä ainakaan näkynyt. Jonkun huohotin letkun välissä oli t-haara mistä yhteen lähtöön ei tullut mitään, oli siis vain auki. Toinen lähdön päässä oli joku muovinen mollukka tulppana???)

Ja kierroksia ei kylläkään millään saa nousemaan, kun sammuu vain heti jos kaasua päästää. "mäkilähtö" voisi todella olla lääke siihen, että saa ne kierrokset yli siitä "kuolleesta" pisteestä.

Henkilökohtaisesti ymmärrä mitään tommosista paineohjatuista kaasareista. Itselle vähän pimennossa mitkä on ne muoviläpät siinä kaasuläppien yläpuolella, jotka ilmeisesti itsestään vetäytyvät jotenkin sivuun siitä.

Mutta yritetään, ja pitää soitella huoltoonkin. Samaa vikaa oli jo ennen nokkaketjun laahaimen vaihtoa, joten epäilen ettei jako ainakaan heillä ole pieleen mennyt.

Kiitoksia ajatuksista, ja lisää niitä otetaan ilolla vastaan.
Jos vika on ollut jo ennen, kun korjausta on tehty niin kannattaa soittaessa ottaa semmoinen apua kysyvä sävy siihen.. Eikä suoraan kaataa firman piikkiin sitä! Voi olla tuttu vika heille ja kertoa sen sulle suoraan puhelimessa yms..

jupa771
Viestit: 159
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 1:00 am
Paikkakunta: -05 z750

Re: r6 sammuu lämmetessään

Viesti Kirjoittaja jupa771 » Ti Huhti 14, 2009 8:55 pm

Plaaf kirjoitti:
pallo kirjoitti:Eli ongelma on tommosessa 2000 vuoden rukkasessa.
Kaupungissa ajaessa kun lämmöt nousee 105 ja 110 väliin niin pyörästä vaan häviää veto ja sammuu. Esim liikennevaloissa, kun lämpö nousee, liikkeelle lähdettäessä sammuu. Ja siis ei lähde käyntiin ennen, kun antaa jäähtyä.

Kyseessä erittäin ärsyttävä vika.

Pyörässä on suutin sarja ja katkaistu vakio slipari.


Jos kellään tulee mitään mieleen niin avun tarve olis kova.


Tulpat tuli jo vaihdettua, mutta vika ei ollu moksiskaan.
Voisko kaasareissa olla likaa? Vai pitäiskö ne vallan säädättää uudestaan?


nm. newbie
Kuulostaa jotenkin korkeilta nuo lämpötilat.. Se alkaa keittää jos nousee lämmöt vielä enemmän jos siinä ei flekti pyöri tuolloin.. Mopo siis sammuttaa itse ittensä!

Veikkaisin jotain flektin anturin olevan rikki yms..
lämmöistä ei kannata olla huolissaan,koska yamahahoissa on paineistettu jäähdytysjärjestelmä eli flektin kuuluukin lähteä n.105 asteen kohdilla vasta päälle,soitin huoltoon ja kysyin kun pelkäsin entisen moponi keittävän.ongelmaan en kyllä osaa ratkaisua antaa.
ääni ei riitä,voimaa pitää olla<br>

Avatar
C-rämäR
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: on myyty ;S

Viesti Kirjoittaja C-rämäR » Ti Huhti 14, 2009 10:12 pm

en tiedä, mutta täältä voisi apua löytyä myös. en kerenny kattoo, ku pakko valua nukkumaan. huomenna luvattu mopo säätä ja lupasin yhtä kissaa kierrättää aamusta aikasi :wavey:
www.yrc.fi
Se piirtää kel on liituu

shakes
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 1:00 am
Paikkakunta: FZR1000 -89

Viesti Kirjoittaja shakes » Ti Huhti 14, 2009 11:38 pm

pallo kirjoitti:Ja kierroksia ei kylläkään millään saa nousemaan, kun sammuu vain heti jos kaasua päästää.
Jaa. No saako sen sitten käyntiin kaasu pohjassa useita kertoja? Lähteekö se kaasu pohjassa kutakuinkin heti? Et sanonut, miltä se matalakierroksinen kaasu pohjassa käynti kuulostaa, eli buuaako vai röpöttääkö? Onko se käynti tasaista? Pääseekö sillä liikkeelle? Jos ei ryypyn asento vaikuta, niin entä bensahanan asento? Sehän on ilmeisesti myös alipainetoiminen, joten jos hanassa on PRI-asento, niin kokeilehan sitä.

Lyhyt oppimäärä kaasuttimien toiminnasta: Imutahdissa oleva sylinteri vetää ilmaa sisäänsä ja muodostaa näin alipainetta (tyhjiötä, imua) imuputkeen. Imuputken jatkeena oleva kaasutin on sekin pelkistetysti vain putki, joka on keskeltä kapeampi. Kapeinta kohtaa kutsutaan kaasuttimen kurkuksi, ja siinä imuilman virtausnopeus on suurin, joten Bernoullin yhtälönä tunnetun luonnonlain mukaan paine on siinä pienin eli alipaine suurin. Siinä kohtaa sijaitsee bensan ns pääsuutinpiirin purkausaukko, mistä alipaine vetää bensaa imuilman sekaan. Näin pitkälle kaikki kaasuttimet toimivat samalla tavalla.

Sen sijaan syöttöä (sitä mitä kaasulla säädetään) voidaan säätää kolmella tavalla. Autojen kaasuttimet ovat yleensä ns kiinteäkurkkuisia, eli niissä ei ole kurkun kohdalla liikkuvia osia, vaan syöttöä säädetään kurkun jälkeen sijaitsevalla kaasuläpällä. Moottoripyörien kaasarit sen sijaan ovat yleensä luistikaasuttimia, eli niissä on kurkun kohdalla luisti, joka liikkuessaan muuttaa kurkun poikittaispinta-alaa. Tämä luisti riittää yksin syötön säätämiseenkin, ja jos sitä käytetään siihen, sitä liikutetaan kaasuvaijerilla suoraan, ja kyseessä on suoratoiminen luistikaasutin. Toisessa luistikaasutintyypissä kaasuvaijerilla liikutetaan kurkun jälkeen sijaitsevaa kaasuläppää aivan kuten kiinteäkurkkuisessa kaasuttimessa. Sitten kurkussa vallitseva alipaine liikuttaa luistia kalvon välityksellä (vetää ilmaa pois kalvon yläpuolelta jolloin kalvo ja siihen kiinnitetty luisti nousevat). Tämän tuplasäädön vuoksi virtausnopeus kurkun kohdalla on vakio, ja siksi tällä itse- eli alipainetoimisella luistikaasuttimella saavutetaan jouhevimmin laajin käyttökelpoinen käyntinopeusalue.

Alipainetoimiset kaasarit ovat herkkiä alipaineongelmille, koska jos alipaine ei jossain tilanteessa pysty liikuttamaan luistia täysin asianmukaisesti, syöttö vääristyy pahasti. Usein tyhjäkäynti on suhteellisen normaalia, mutta kaasuun vastaavuus on mitä on. Alipainevuodot tai luistien juuttuminen (alas juuttuminen voi johtua esim puhjenneista kalvoista) saavat yleensä aikaan tehon asteittaisen heikkenemisen kierrosluvun myötä, mutta alipainesilmukka luistin puolelta toiselle (esim kaasareiden tuuletusletkun pää moottorin ilman sisäänottoaukossa) aiheuttaa kierrosluvulle terävän ylärajan.

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

Viesti Kirjoittaja pallo » To Huhti 16, 2009 2:32 pm

Kaasu pohjassa siis lähtee käyntiin hetken starttauksen jälkeen. Käyntiääni melko normaali, ehkä vähän röpöttävä, kun kaasupohjassa starttaa.
Lähtee kyllä aina kaasupohjassa käyntiin. Hanassa muistaakseni vain on ja off asennot, empä varmaks sano tuota kuitenkaan.

pysyy siinä karvan alle kahdessa tonnissa jenka kun tauti kaasupohjassa, eikä sillä pääse liikkeelle. Sammuu heti jos vähänkin rasittaa.

Kaasareiden perusteet on kyl juu kutakuinkin hanskassa kun autoasentaja olen ammatiltani, mutta nää rukkasenkin kaasarit vaan jotenkin niin kummat.

Menee vati kohta pyörään - viedä kx-centteriin fixattavaks ja maksaa omaisuus sinne =&

Viel semmonen kysymys, että paljonkohan puolien vastusarvo pitäis olla?
Kuva

Vastaa Viestiin