stopparit ja kriittinen massa?

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Vastaa Viestiin
blastmaster
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 30, 2001 12:00 am
Paikkakunta: zrx, nx 650
Viesti:

stopparit ja kriittinen massa?

Viesti Kirjoittaja blastmaster » To Joulu 16, 2004 3:44 pm

hmm.. ny kännispäissään mietin.. mielenkiintoista.. varmasti on joku kriittinen massa ihan kiloissa jota suurempi ei stoppiin nouse? eli ei varmaan v-max, gsx 1400? mutta onko zrx viä siinä rajoilla 230 kg? vai onko joku muu muuttuja, renkaan pito, nopeus, jarruteho, akseliväli ehkä ratkaiseva?

Avatar
penikka
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Syys 06, 2002 12:00 am
Paikkakunta: gixxeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penikka » To Joulu 16, 2004 3:54 pm

taitaapi tuolla renkaan pidolla olla jotain tekemistä asiaan. saattaa jotenkin liittyä sanaan kitka. samoin painopisteellä. Ja ehkäpä myös nopeudella. Joku fyysikkohan voisi hienoja kaavioita esittää? Kiinnostaisi itseänikin, miten sen voi laskea.
There are no races, only countries of people Chuck Norris has beaten to different shades of black and blue.

Suomipoika
Viestit: 439
Liittynyt: Su Heinä 20, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Husqvarna SM450R

Viesti Kirjoittaja Suomipoika » To Joulu 16, 2004 4:45 pm

En jaksa fysiikan oppikirjaa esiin kaivaa, mutta eiköhän se jotenkin niin olisi, että kriittisiä tekijöitä olisivat vauhti,massa, sekä renkaan ja tienpinnan välinen kitka. Riippuu vähän myös vähän mitä haluaa laskea.
Massahan tuppaa jatkamaan liikettään kiihdytyksen jälkeen (matka riippuu siis kiihdytyksen jälkeisestä nopeudesta.), joten jos moottoripyöristä puhutaan pelaavat myös etujarrut merkittävää roolia.
Mites tämän nyt tiivistäisi... Massaa ja nopeutta saa periaattessa olla rajattomasti, kunhan on rengas, missä on äärettömän hyvä pito ja tarpeeksi herkät/voimakkaat jarrut jolla takarenkaan kulmaa tienpintaan nähden voidaan säädellä.
Ei se taito, vaan se yritys

blastmaster
Viestit: 31
Liittynyt: To Elo 30, 2001 12:00 am
Paikkakunta: zrx, nx 650
Viesti:

teoria .. käytäntö?

Viesti Kirjoittaja blastmaster » Pe Joulu 17, 2004 12:31 pm

näin teoriassa.. miten käytännössä?.. aika kevyillä pyörillä yleensä noita stoppeja/endoja näytetään vetävän? kertokaa asiantuntijat planbee jne...

Avatar
rosvoroope
Viestit: 680
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 12:00 am
Paikkakunta: KX500

Viesti Kirjoittaja rosvoroope » Pe Joulu 17, 2004 4:24 pm

jep,keulakulma ja jarrut kova sana,koitappa vetää h-d:lla stoppi.. :D

JakeCBR

Viesti Kirjoittaja JakeCBR » Pe Joulu 17, 2004 5:54 pm

Yx tärkee asia massaan liittyen on painopiste. Mitä korkeammalla, sitä helpommin lähtee stoppiet...

pallo
Viestit: 132
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 1:00 am
Paikkakunta: XTM

Viesti Kirjoittaja pallo » Pe Joulu 17, 2004 9:07 pm

Toi on feikki :D... ei vielä esitutkintakaan kunnolla käynnissä. alkuperäsessä kuvan julkasu paikassa luki vielä että "tälläisiä ei toivottavasti kenellekkään tule, minun tekemä varoittava esimerkki Terveisin:*****"

Tessuttelija
Viestit: 208
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Pari haisevaa romua

Viesti Kirjoittaja Tessuttelija » La Joulu 18, 2004 12:13 pm

pallo kirjoitti:Toi on feikki :D... ei vielä esitutkintakaan kunnolla käynnissä. alkuperäsessä kuvan julkasu paikassa luki vielä että "tälläisiä ei toivottavasti kenellekkään tule, minun tekemä varoittava esimerkki Terveisin:*****"
Tulikoha vähä väärää paikkaa? :deal:
A coward dies a thousand deaths.
A warrior dies, but once.

Avatar
B1200
Viestit: 458
Liittynyt: Ke Elo 29, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Hayabusa + Minimoto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B1200 » La Joulu 18, 2004 1:18 pm

Hmm, blackbird ja busa näyttävät jo vakuuttavilta eturenkaall.. Isompi bandiitti nousee melko helposti. Mitenkäs muut vähänkin "isommat" pyörät ?

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ma Joulu 20, 2004 2:54 pm

Kriittinen piste varmaan löytyy siitä, että nouseeko pelkällä jarrulla. Mutta semmoisenkin pyörän joka ei nouse puhtaasti jarrulla saa sopivalla nykäytyksellä ylös.

JT
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
Bomber#1
Viestit: 2297
Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Kwaka(painava) ja Suzuki(matala) ja KTM(kilvetön)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomber#1 » Ti Joulu 21, 2004 3:02 pm

Eipä tartte möhköä yrittää nostaa etupyörälle, kokeiltu on ja se vain piirtää pitkää raitaa etupyörä lukossa. :upto:
ZX12-R:ää piti aikoinaan härnätä aika pitkälle, et sen sai etupyörälleen. Se taitaa ollakkin koeajettujen isoimmasta päästä, mikä on saatu nousemaan?!

Vastaa Viestiin