stopparit ja kriittinen massa?
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Elo 30, 2001 12:00 am
- Paikkakunta: zrx, nx 650
- Viesti:
stopparit ja kriittinen massa?
hmm.. ny kännispäissään mietin.. mielenkiintoista.. varmasti on joku kriittinen massa ihan kiloissa jota suurempi ei stoppiin nouse? eli ei varmaan v-max, gsx 1400? mutta onko zrx viä siinä rajoilla 230 kg? vai onko joku muu muuttuja, renkaan pito, nopeus, jarruteho, akseliväli ehkä ratkaiseva?
- penikka
- Viestit: 135
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2002 12:00 am
- Paikkakunta: gixxeri
- Viesti:
taitaapi tuolla renkaan pidolla olla jotain tekemistä asiaan. saattaa jotenkin liittyä sanaan kitka. samoin painopisteellä. Ja ehkäpä myös nopeudella. Joku fyysikkohan voisi hienoja kaavioita esittää? Kiinnostaisi itseänikin, miten sen voi laskea.
There are no races, only countries of people Chuck Norris has beaten to different shades of black and blue.
-
- Viestit: 439
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2003 12:00 am
- Paikkakunta: Husqvarna SM450R
En jaksa fysiikan oppikirjaa esiin kaivaa, mutta eiköhän se jotenkin niin olisi, että kriittisiä tekijöitä olisivat vauhti,massa, sekä renkaan ja tienpinnan välinen kitka. Riippuu vähän myös vähän mitä haluaa laskea.
Massahan tuppaa jatkamaan liikettään kiihdytyksen jälkeen (matka riippuu siis kiihdytyksen jälkeisestä nopeudesta.), joten jos moottoripyöristä puhutaan pelaavat myös etujarrut merkittävää roolia.
Mites tämän nyt tiivistäisi... Massaa ja nopeutta saa periaattessa olla rajattomasti, kunhan on rengas, missä on äärettömän hyvä pito ja tarpeeksi herkät/voimakkaat jarrut jolla takarenkaan kulmaa tienpintaan nähden voidaan säädellä.
Massahan tuppaa jatkamaan liikettään kiihdytyksen jälkeen (matka riippuu siis kiihdytyksen jälkeisestä nopeudesta.), joten jos moottoripyöristä puhutaan pelaavat myös etujarrut merkittävää roolia.
Mites tämän nyt tiivistäisi... Massaa ja nopeutta saa periaattessa olla rajattomasti, kunhan on rengas, missä on äärettömän hyvä pito ja tarpeeksi herkät/voimakkaat jarrut jolla takarenkaan kulmaa tienpintaan nähden voidaan säädellä.
Ei se taito, vaan se yritys
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Elo 30, 2001 12:00 am
- Paikkakunta: zrx, nx 650
- Viesti:
teoria .. käytäntö?
näin teoriassa.. miten käytännössä?.. aika kevyillä pyörillä yleensä noita stoppeja/endoja näytetään vetävän? kertokaa asiantuntijat planbee jne...
- rosvoroope
- Viestit: 680
- Liittynyt: Su Touko 16, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: KX500
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: Pari haisevaa romua
Tulikoha vähä väärää paikkaa?pallo kirjoitti:Toi on feikki ... ei vielä esitutkintakaan kunnolla käynnissä. alkuperäsessä kuvan julkasu paikassa luki vielä että "tälläisiä ei toivottavasti kenellekkään tule, minun tekemä varoittava esimerkki Terveisin:*****"
A coward dies a thousand deaths.
A warrior dies, but once.
A warrior dies, but once.
- B1200
- Viestit: 458
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2001 12:00 am
- Paikkakunta: Hayabusa + Minimoto
- Viesti:
- jaket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace
- Bomber#1
- Viestit: 2297
- Liittynyt: Ti Elo 28, 2001 12:00 am
- Paikkakunta: Kwaka(painava) ja Suzuki(matala) ja KTM(kilvetön)
- Viesti: