Tehoputken tekeminen

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
paakula
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 12:00 am
Paikkakunta: honda nsr125r

Viesti Kirjoittaja paakula » Ti Tammi 31, 2006 2:03 pm

kun osais :eek: ja jos osais niin vois väännellä fillareihin hassutus piippuja :P , eikös tossa voi käydä köpelösti jos nakuna hitsailee voi karvat palaa ja sillai :upto:
Chuck Norris voi polttaa muurahaisia suurennuslasilla.. yöllä

Avatar
slamor
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ktm 530moto

Viesti Kirjoittaja slamor » La Helmi 18, 2006 10:07 pm

saisikohan tuolla tavalla myös oikastua paisarista klommon?
onnistuuko se silleen et vettä paineella sisään ja lämpöö klommon kohille??? :-?
-slamor-

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Helmi 19, 2006 12:07 am

Joo. Tosin oikeaa kaikki semmosetkin paikat mitkä on tarkoituksella litissä. Paremmin saa kohdistettua muovailun kun laittaa ilmaa ja kaasupillillä / isolla toholla lämpöä, kumpaakaan ei kovin paljoa. Tälleen voi putki mosahtaa naamalle ja jos poltat reiän lentää sulaa metallia aika vaikuttavasti notta järki käteen. Jos epäilyttää niin paree jos jättää suosiolla väliin, on oikeasti vaarallista puuhaa.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
slamor
Viestit: 234
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 12:00 am
Paikkakunta: ktm 530moto

Viesti Kirjoittaja slamor » Su Helmi 19, 2006 12:38 am

pystyiskö sitä myös tekemään ns."vetovasaralla". sellasella millä oiottaan autoista peltejä?? mutta se on taas sitten eri asia mistä sellasen saa? :-?
-slamor-

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Su Helmi 19, 2006 10:52 am

Myö en tiijä kun oon yrittänyt vältellä autoja. Joskus oon kokeillut pienestä tangosta tehtyä liukuvasaraa ja lopputulos näytti siltä kuin joku olis yrittänyt tulla putkesta läpi. Ainaskin täytyis olla tikkuaskin kokoinen levy minkä heftais kiinni ja mielellään pitäis vielä joustaakkin.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
ZaDi
Viestit: 930
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
Paikkakunta: -13 450 SMR

Viesti Kirjoittaja ZaDi » Ma Helmi 20, 2006 10:35 am

Yeps, lommojen oikomisessa syytä käyttää paksua hitsaushaalaria. Sekä koko naamaan/kurkun suojaavaa suoja pleksiä..
Voi kuvitella mitä jälkeä tulee kun tulikuumaa teräsilppua lentää 80ms kurkulle :-? ...

vanhavalo
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 12, 2006 1:00 am
Paikkakunta: Honda NSR 125R -99

Viesti Kirjoittaja vanhavalo » Ma Tammi 08, 2007 6:07 pm

Rupes kauheest kiinnostaan tää "vesipaine tekniikka". Tos linkis näemmä vaan pistettiin kumpaankin putken päähän venttiili, toinen suljettiin ja toisesta päästään vettä sisään? Millaset laitteet tos täytyy olla, tai et millais se paine sinne kehitetään? Ja pullistuuko putki vaan tuon veden paineella vai täytyykö putkea lämmitellä?

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ma Tammi 08, 2007 7:28 pm

Tsekkaa täältä kliketi kliks

Hitsauksesta sen verran, että oon päättänyt sitten viimesien että kaasuhitsauskin on ihan penaalista. Samaten pelkkä TIG, seuraava kokeilu oliskin sitten TIG kaasupussissa ettei tule yhtäkään hapettunutta rauta-atomia. Painaessa lähtee järki noiden hapettumien kanssa.

Toki kaasulla ja TIGillä saa, migilläkin varmaan jos ei välitä rumista saumoista mutta se homma vaatii sitten hermoja. Lähtee järki kun joka välissä saa tyhjätä ja täyttää putkea, varsinkin jos pajassa ei oo viemäriä. Hardcore-virittäjä tietty kantaa tarvittavat laitteet pesuhuoneeseen :D
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

vanhavalo
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 12, 2006 1:00 am
Paikkakunta: Honda NSR 125R -99

Viesti Kirjoittaja vanhavalo » Ti Tammi 09, 2007 3:11 pm

Mimmonen pumppu tohon soveltuu et kestää ton 60bar ja suuremmat paineet, mitä mahd. maksaa ja mistä saa?

TUME
Viestit: 215
Liittynyt: La Loka 20, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Pari haisevaa ja savuttavaa

Viesti Kirjoittaja TUME » Ti Tammi 09, 2007 6:49 pm

Ite ajattelin käyttää "rykipumppua", löytynee konevuokraamoista nimellä koeponnistuspumppu. Hinnasta ei ole mitään hajua, siis jos haluu omaksi.....

Mites tuosta jakaantuu mielipiteet, kannattaako reunaan tehdä taitos ja hitsata siitä yhteen, mun mielestäni muovautuu siten paremmin....
mit䠳e mulle kuuluu, mit䠭䠴een

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Ti Tammi 09, 2007 7:41 pm

Tommoset oldskool rykipumput antaa kunnosta riippuen yli 50 bar. Uudemmat pienemmät lootamallit vähempi ja painemittari tietty hajoaa jos se on joku 10 bar malli. Pumppu nyt on helppo tehdä vaikka itte kun vähän miettii ja painepesurillahan saa painetta ties kuinka paljon. Voi olla vähän vaikeampi homma hallita paineen nousua painepesurin kans...

Pääsee helpommalla kun tekee taitokset reunaan vaikka niinku tälleen:

Kuva

Joku 70 astetta riittää, silloon voi heftatessa naputella vasaralla rakoja umpeen mikä on mahdotonta jos 90 astetta taittaa. Kaikenmaailman ongelmaa riittää noitten taitostenkin kanssa, mutta hitsaussaumasta saa helpommalla paremman näköisen.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Pe Helmi 02, 2007 5:23 pm

Pumpuksi pullistukseen soveltuu pullotunkista modattu tai kuten itse kokeilussani hyväksi havaitsin, painepesuri. Painepesurini antaa paketin mukaan 100bar. En tiedä sitten antaako ihan sitä, kun on tollanen halpis-kiinalais rotisko, mutta 0,75 pelli taipuu komeasti muotoihinsa.

Pesurilla tahtoo vähän turhankin helposti mossauttaa sen putken hajalle. Niin nopeasti pullistus käy. Jos rakennatte pesureita pullistuskäyttöön, kannattaa rakentaa liitosputkeen säädettävä ylivuotoventtiili, joka aukeaa ennen putken repeämistä.

einomies
Viestit: 8
Liittynyt: To Huhti 12, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja einomies » To Huhti 12, 2007 3:04 pm

Kukahan alkais rakentaan mittatilaustyönä tehoputkea? Tarvis jonkun jolla olis kokemusta ja älliä, kyseessäkun on aikamoinen yhdistelmä moottori rakennelma, ja aikasen viritettynä vielä.
Jos tiedätte osavaa kaveria niin laittakaa linkkiä. Itselläkun ei älli/taito riitä tuon putken rakennukseen. Eikä kehtais laittaa mitään kaupan putkea joka ei ole tarkoitettu KO koneseen, menis kalliita tehoja hukkaan.
:freak2:

Wilpertti
Viestit: 364
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Husqvarna TE450

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » Ma Huhti 23, 2007 10:11 am

Onkos kenelläkään tietoa/kokemusta noiden piippujen mutkien vaikutuksesta? Joku viisas joskus väitti että alku sais olla suoraa mahd pitkään. Tätä rupesin toteuttamaan, niin tuli kohtuu jyrkkä tosta kurvista. Vaikeahan sitä on todeta että miten toimii, mutta alkoi vaivaamaan että tuliko liian jyrkkä mutka tehtyä. Tilavuus pitäisi olla kohdallaan kun piirsin mutkan leikkaa, liimaa ja askartele tyylillä.

Toinen noihin kaavoihin liittyvä asia vielä. Eli mihin mahtaa perustua kun noissa ikiaikaisissa laskelmissa on stinger järjestäen suurempi halkaisijalta kun esim GP Blairin kaavoissa. Jotenkin luulisi että uudet nykyaikaiset kaavat ja suuremmat tehot kaipaisivat enemmän polkua. Vaan ei. Bellin ja muiden vanhojen opusten mukaan RD:hen tulisi noin 25mm sisähalkaisijaltaan oleva stinger. Blairin väännöillä nykyisiin isoihin pyttylöihin 23-24mm ja omilla pytyillä 22mm. Viimeksi laiskuuttani tosin Blairin kaavalla oli putket mutta stinger tuolla pienemmällä. Kuumanahan männät käy mutta keskialue on terävän tuntuinen. Kukaan jaksanut pelkän stingerin vaikutusta kokeilla?


Vilhelmiina

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Huhti 23, 2007 2:20 pm

Wilpertti kirjoitti:Onkos kenelläkään tietoa/kokemusta noiden piippujen mutkien vaikutuksesta? Joku viisas joskus väitti että alku sais olla suoraa mahd pitkään. Tätä rupesin toteuttamaan, niin tuli kohtuu jyrkkä tosta kurvista. Vaikeahan sitä on todeta että miten toimii, mutta alkoi vaivaamaan että tuliko liian jyrkkä mutka tehtyä. Tilavuus pitäisi olla kohdallaan kun piirsin mutkan leikkaa, liimaa ja askartele tyylillä.
No minähän en näistä mitään tiedä, mutta... :) Joskus mopoaikoina tuli kokeiltua muuten samaan kokoonpanoon erimallisia putkia samojen laskukaavojen avulla mitoitettuna. Näppituntumaksi jäi, että mitä enemmän mutkia sitä kapeampi tehoalue. Huipputehoihin mutkilla ei tuntunut olevan niin suurta vaikutusta.

Periaatteessa mutkat ei varmaan haittaa juurikaan, jos ne vaan saa tehtyä ideaalisesti, ilman äkillisiä poikkipinta-alan muutoksia jne. Noissa mun kokeiluissa mutkat oli kyllä kaukana ideaalisista.
Arttu

Vastaa Viestiin