Aerox kulkee liian kovaa

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » To Huhti 03, 2008 10:22 pm

Smokie kirjoitti: Mulla on '85 mallinen pärrä missä on vastaava systeemi, tosin venttiilin takana. Se sekoittaa putken alavireiset negatiiviset pulssiaallot, joten sen avulla moottori toimii yhtä hyvin kuin ilman pakoputkea! Eli kun sun jopossa se sivuputki hitsattu kiinni, se sekoittaa kaikki pulssiaallot jolloin se ei toimi yläkierroksillakaan kunnolla. RG500 menee tuo venttiili suljettuna mittarinopeutta 170 km/h, venttiili kiinni se kulkee 260 km/h, eli ehkä 220 oikeasti. Aika makaroni meininkiä jokatapaukses 80-luvun alun japsi alumiinirungolle...

Kyllä se prikka sitä skootteria hidastaa, usko pois! Paa vaikka 6mm korilaatta niin johan on ristus jonsei vehe himmene. Siihen vanhaan jälkeen pakoputkessa voit hitsata vaikka pätkän romuloodasta löytynyttä putkea ja katsastuksen jälkeen heität sen prikan menemään ja keulit niin perkeleesti.
Tuttu peli tuo RG, oli se melkoinen laitos ajella. ja korjata. huh! Enpä kyllä muista mitään tuollaista venttiiliä siinä.. noh mutta skoduun tulee se vakio putki niin ei tarvii hitsailla prikkoja toivottavasti siinä vakio putkessa on myös hienot ja hiljaiset vakio äänet. ja jos ei tuolla putkella mene 40km/h niin loput rajotetaan vaikka tollasella konkalla.

Ja mitä siihen luistamiseen tulee niin epäilen noiden linkkeistä ammentamieni tiedon jyvästen perusteella, notta olisiko se variaattorin takajousi kuoleentunut tai hihna kulahtanut luistavaksi.

Hieman epäselväksi on vielä jäänyt tuo kytkimen toiminta, sekö siis ihan pelkällään perustuu keskipakovoimaan vai onko esim voimansiirtolevyssä joku mekanismi joka painaa kytkintä kiinnipäin sitä mukaa kun vääntömomentti "pienentää takaratasta"

joopa joo, eipä ollutkaan ihan niin yksiselitteinen pikkukeksintö tämä skootterin voimansiirto. ehkä käyn hakemassa takajousen ja hihnan, painot on tuskin kuluneet kevyemmiksi.

kiitoksia linkeistä.
:) mitäs mä siellä motototo netissä kun täälläkin näin hyviä neuvoja saa.

Avatar
serious-sam
Viestit: 3176
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Vanhoja, kuten kuskikin

Viesti Kirjoittaja serious-sam » To Huhti 03, 2008 10:37 pm

kawa6r kirjoitti:Hieman epäselväksi on vielä jäänyt tuo kytkimen toiminta, sekö siis ihan pelkällään perustuu keskipakovoimaan vai onko esim voimansiirtolevyssä joku mekanismi joka painaa kytkintä kiinnipäin sitä mukaa kun vääntömomentti "pienentää takaratasta"
Yamahasta en tiedä,mutta pösössä se ainakin perustui ihan tohon keskipakovoimaan. Jouduin tuota pösöä itsekin rajoittamaan, kun piti rekisteröidä... Sen jälkeen siihen sitten tulikin tehari, suutinta ja kisavariaattori+kytkin. Hyvinhän se kulki, mutta kun rouva ajeli sillä duuni matkaa, niin väitti että pitää liikaa ääntä :D Vaihdoin sitten putken vaan vakioksi, mistä oli vaan se hukkaputki hitsattu umpeen. Äänet muuttui nätiksi ja edelleen sai rouva ajettua työmatkan autoa nopeammin :)

Avatar
Kkallioj
Viestit: 855
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 1:00 am
Paikkakunta: origiSRAD, minisuper-Honda ja minimoto

Viesti Kirjoittaja Kkallioj » Pe Huhti 04, 2008 8:20 am

kawa6r kirjoitti: ja jos ei tuolla putkella mene 40km/h niin loput rajotetaan vaikka tollasella konkalla.
Saivarrellaan sen verran, että suurin sallittuhan on nykyään 45km/h.

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Huhti 04, 2008 11:21 am

kawa6r kirjoitti:Tuttu peli tuo RG, oli se melkoinen laitos ajella. ja korjata. huh! Enpä kyllä muista mitään tuollaista venttiiliä siinä..
SAEC venttiili sylinterissä ja kanava menee kanteen missä on se hölmön mallinen kammio. Ajaa saman asian kuin putkenpätkä nykymopoissa, tosin vähän eri tarkoitusta palvelee tuo RG:n systeemi.

Nojoo, se OT:sta..
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Pe Huhti 04, 2008 4:22 pm

Smokie kirjoitti:SAEC venttiili sylinterissä ja kanava menee kanteen missä on se hölmön mallinen kammio...
Jeps. Lähes sama, kuin hondan atac.
SAEC:tä selvennetty tässä jälkimmäisessä osassa: http://www.viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/K ... iikkaa.pdf

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Pe Huhti 04, 2008 7:05 pm

-Zone- kirjoitti:
Smokie kirjoitti:SAEC venttiili sylinterissä ja kanava menee kanteen missä on se hölmön mallinen kammio...
Jeps. Lähes sama, kuin hondan atac.
SAEC:tä selvennetty tässä jälkimmäisessä osassa: http://www.viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/K ... iikkaa.pdf
Just niin, hieno linkki pitää joskus lukea jos jaksaa ja on aikaa, olispa tollanen selitys tuosta variaattorista ja varsinkin siitä kytkimen tarraamisesta. Olihan tuossa edellä kyllä ihan hyviä linkkejä.
Joopa joo olin siis koko rg500 ajan vääräuskoinen tuosta venttiilistä, luulin sen toimivan kuten ypvs, mutta eipä ollutkaan.
varmaan ihan kiva peli radalla, mutta miksi se piti kadulle hommata, en voi vieläkään käsittää. miksi silloin piti kaikki ollan niin vitun racea.

mutta smokie eiköhän tuon suizan venttiilin ainakin tarkoituksena ole tuoda alas hurjaa vääntöä ja voimaa. 2t vääntöä.

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Huhti 04, 2008 7:14 pm

kawa6r kirjoitti:mutta smokie eiköhän tuon suizan venttiilin ainakin tarkoituksena ole tuoda alas hurjaa vääntöä ja voimaa. 2t vääntöä.
Niin siis mitä??? :D Joo RG:ssä näin mutta skootterissa sen putken tehtävä on sekoittaa putken toiminta yläkierroksilla. Ihan yhtä hyvin olis voinut laittaa moottorisahatyyliset laatikkopakarin..
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

Avatar
k0rppi
Viestit: 96
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: K6

Viesti Kirjoittaja k0rppi » Su Huhti 13, 2008 2:36 am

eikö se ois helpompi sorvauttaa muutaman millin paksumpi prikka entisen tilalle. sehän se rajottaa niiden lautasten liikettä, joka taas vastaa lyhempää välitystä.

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Ti Huhti 29, 2008 7:15 pm

k0rppi kirjoitti:eikö se ois helpompi sorvauttaa muutaman millin paksumpi prikka entisen tilalle. sehän se rajottaa niiden lautasten liikettä, joka taas vastaa lyhempää välitystä.
Joo mutta pörinä ja vauhti tippuis molemmat samalla kerralla kun asentaa kunnon vakio putken. eihän sitä pörinää jaksa kunnella pör pör pör. mutta toi on hyvä vinkki ja duunaan sinne isomman prikan jos vielä kulkee tajutonta kyytiä.

OSTETAAN aeroksi vakio putki...

rupes ebay ostotkin tökkimään kun yhet osat jäi tulliin ja hävis sen siliän tien eikä myyjä vastaile. plääh...
ja sitten toi putki on myös mysteeri mihin jäi? noh. makso sen 14e posteineen joten ihan sama.

Avatar
k0rppi
Viestit: 96
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: K6

Viesti Kirjoittaja k0rppi » Ma Touko 05, 2008 12:04 pm

kawa6r kirjoitti:
k0rppi kirjoitti:eikö se ois helpompi sorvauttaa muutaman millin paksumpi prikka entisen tilalle. sehän se rajottaa niiden lautasten liikettä, joka taas vastaa lyhempää välitystä.
Joo mutta pörinä ja vauhti tippuis molemmat samalla kerralla kun asentaa kunnon vakio putken. eihän sitä pörinää jaksa kunnella pör pör pör. mutta toi on hyvä vinkki ja duunaan sinne isomman prikan jos vielä kulkee tajutonta kyytiä.

OSTETAAN aeroksi vakio putki...

rupes ebay ostotkin tökkimään kun yhet osat jäi tulliin ja hävis sen siliän tien eikä myyjä vastaile. plääh...
ja sitten toi putki on myös mysteeri mihin jäi? noh. makso sen 14e posteineen joten ihan sama.
tarkennusta sen verran, että se prikka pitää olla leveämpi ei halkaisialtaan paksumpi. en jaksa uskoo, että se vauhti siitä paljon hidastuu putken vaihdolla, vaan se kelaa hitaammin sen vauhdin.

alle 45e tjsp tavaroitahan niiden ei pitäis ees tullata.

EetuTheDrifter
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 09, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja EetuTheDrifter » La Kesä 14, 2008 10:18 pm

Miksi haluat sen ihan vakioksi? eihän siinä ole yhtään ylätehoja? joudut keulimaan jotain 5-10kmh vauhtia että jaksaa mennä :D
Ja kyllä, se kytkin toimii keskipakoperiaatteella, jäykemmät jouset vaan kiini, eli puree vasta isommilla kierroksilla. Paljonko on skootterillas ajettu? jos vähänki enemmän niin avaa takavariaattori ja hio kytkimen kitkapinnat ja kytkinkellon sisäpinta karheeks, rupeaa kytkin taas pitämään, tai parashan ois lasikuulapuhallus. Se että se ei lähe räväkkään voi johtua liian painavista rullista, eli välitys on liian iso kun kytkin ottaa kiinni = ei jaksa lähteä, kevyemmät rullat jolloin tarviit enemmän kierroksia siihen että etuvari "sulketuu" eli hihna menee ulkokehälle = pitempi välity, eli kevyillä rullilla saa koneeseen kierroksia ennen lähtöä ja se on tehoalueella eli nokka nousee, tai sit ei.

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » Ke Kesä 18, 2008 1:28 pm

No niin. eli vakioksi halusin sen takia, että saan aeroxiin kilvet.

KILVET ON VIHDOINKIN SAATU ! kiitoksia kaikille neuvoista.

Pienensin kulkua laittamalla lisää prikkaa etuvariaattoriin ja hitsaamalla pakoputken alkukäyrään prikan jossa noin 10mm reikä. En tiedä onko mopossa joku tehomäntä tai sylinteri koska kierroksia ei mikään rajoita. nyt lisäprikalla kulkee sen 45 mutta alamäkeen vielä kovempaa ja ylikierroksille mennään ja kovaa, kone huuttaa kun hammaslääkärin pora, eli kierroksia ei ole itse moottorin sisällä rajoitettu mitenkään, ei hyvä.

En halua laittaa pienenpiä painoja etuvariaattoriin koska sehän tarkoittaisi sitä että mennään kokoajan "pienemmällä vaihteella" ei hyvä. käsittääkseni mopo ei tee sitä, että vetää välityksen heti suureksi ja sen takia ei jaksa lähteä.
kierrokset on korkealla ja mopo ikäänkuin lähtee kytkin luistaen liikkeelle.

Tuo kytkimen hiominen kuulostaa hyvältä rarkaisulta, voiko sinne kytkimeen vaihtaa jotain jousia tms.

UUSI KYSYMYS: Mikä vaikuttaa kytkimen tarraamis kierroslukuun ja siihen kuinka jouheasti kytkin tarraa ?

tahtoisin että kytkin ei luistaisi niin paljoa vaan tarraisi melko alhaisilla kierroksilla ja kerralla kunnolla.
En halua muuttaa etuvariaattorin painoja koska se muuttaa koko välitys suhdetta joka on mielestäni ihan ok.

ja mopo pysyy vakiona, mutta siitä olis tarkotus saada sellainen että sillä on mukava ajaa, mutta pystyy kuitenkin keulimaan ja tosiaan täysin lain edellyttämässä kunnossa kokoajan.

Avatar
Maestro
Viestit: 323
Liittynyt: La Marras 18, 2006 1:00 am
Paikkakunta: Myynnissä!

Viesti Kirjoittaja Maestro » Ke Kesä 18, 2008 3:29 pm

Tosta huutamisesta tulee mieleen että kävis laihalla..? Isompaa suutinta kehiin..

Tosiaan "kytkinrumpu" kannattaa hio/lasikuulapuhaltaa. sekä puhdistaa osat ja kulutuspalat vaihtaa jos ovat lasittuneet tms.

Kytkinjousia saa ainakin joistain nettikaupoista, yleensä lähinnä jäykempiä..

Jäykempi vastapainejousi voisi auttaa keulimiseen..


En ole tosin skootterivariaattoreihin hirveästi perehtynyt muutaman purkanut ja kasannut, mutta ymmärtääkseni/kuulopuheiden perusteella näin. Joku skootteristunttari tietää?!?!
Niin käy joskus...

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ke Kesä 18, 2008 4:47 pm

kawa6r kirjoitti:...UUSI KYSYMYS: Mikä vaikuttaa kytkimen tarraamis kierroslukuun ja siihen kuinka jouheasti kytkin tarraa ?...
Kytkinhän on keskipakotyyppinen. Kytkimen sisäosien massaa vastustaa kytkimen jousten jäykkyys. Kun kierrosluvusta johtuva keskipakovoima voittaa jousien vetovoiman alkaa kitkapinnat ottamaan kytkinrumpuun kiinni ja mopo alkaa lähteä liikkeelle.
Mutta se rakenteesta.

Eli ensin olisi löydettävä sopiva jousivoima, jolla kytkin ei ota vielä tyhjäkäynnillä kiinni, mutta esim 500 rpm suuremmat kierrokset saavat kytkimen aukeamaan jo niin paljon, että kitkapinnat ottavat rumpuun kunnolla kiinni. Se kuinka hyvin kytkin tässä vaiheessa "tarraa" luistamatta riippuu paljolti kytkimen kitkapintojen materiaalista, sisäosien massasta ja pitäisi tietty huomioida koko ajoneuvon painokin kuljettajineen. Jos massaa kytkimeen lisätään vaikuttaa se taas vaadittaviin jousiinkin, joten loppupeleissä kytkimen "tarraamista" on käsittääkseni aika vaikea säädellä.

Näin maalaisjärjellä asiaa pikaiseen mietittynä.

Avatar
kawa6r
Viestit: 1623
Liittynyt: To Huhti 04, 2002 12:00 am
Paikkakunta: 2-kilpinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawa6r » To Kesä 19, 2008 3:41 pm

-Zone- kirjoitti:
kawa6r kirjoitti:...UUSI KYSYMYS: Mikä vaikuttaa kytkimen tarraamis kierroslukuun ja siihen kuinka jouheasti kytkin tarraa ?...
Kytkinhän on keskipakotyyppinen. Kytkimen sisäosien massaa vastustaa kytkimen jousten jäykkyys. Kun kierrosluvusta johtuva keskipakovoima voittaa jousien vetovoiman alkaa kitkapinnat ottamaan kytkinrumpuun kiinni ja mopo alkaa lähteä liikkeelle.
Mutta se rakenteesta.

Eli ensin olisi löydettävä sopiva jousivoima, jolla kytkin ei ota vielä tyhjäkäynnillä kiinni, mutta esim 500 rpm suuremmat kierrokset saavat kytkimen aukeamaan jo niin paljon, että kitkapinnat ottavat rumpuun kunnolla kiinni. Se kuinka hyvin kytkin tässä vaiheessa "tarraa" luistamatta riippuu paljolti kytkimen kitkapintojen materiaalista, sisäosien massasta ja pitäisi tietty huomioida koko ajoneuvon painokin kuljettajineen. Jos massaa kytkimeen lisätään vaikuttaa se taas vaadittaviin jousiinkin, joten loppupeleissä kytkimen "tarraamista" on käsittääkseni aika vaikea säädellä.

Näin maalaisjärjellä asiaa pikaiseen mietittynä.
Mutta tässähän tulikin jo paljon, ja paljolti samalla linjalla olen itsekkin ajatellut. Eli kytkin jousia heikentämällä tarrais aikaisemmin ja jäykentämällä myöhemmin. Ajoitus tässä nyt ei ole niin tärkeä vaan se että se ei luistaisi, taitaa olla kytkin kenkien osto edessä. Prkles... vddu... Onko siellä kytkimen päässä vielä jotain punnuksia joita pystyy vaihtamaan.

Ja käsittääkseni noilla skootteri stunttareilla on kaikilla sen verran tehoa ettei ole ton kytkimen kanssa ihan niin tarkkaa.
itse en tehoa halua, enkä ääntä.

Vastaa Viestiin