forum.bomber.fi • Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race! - Sivu 6
Sivu 6/8

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 6:10 pm
Kirjoittaja Tylyttäjä
SMRacing kirjoitti:Itellä taisi paras käyrä olla akran putkella olla 132,5rwhp Dynojetin penkissä, joka vastaa suunnilleen tuota Viaberia. Jos jonnekin Samin penkkiin veisi niin varmasti vähemmän olisi.

Mailillakin tuo 300 ? Mun tietääkseni ei ole kukaan ajanut vakiolla/putkivirillä k3:lla Suomessa tota. Toki jos jarim/tenhulttio luokan kuski on, niin lienee mahdollista jos keli on kohdallaan ja ne perusmodit aerodynamiikkaan tehty.
No 1800m vs maili; tulos noilla tehoilla muutaman km/h korkeampi, ei sen enempää. Täysputkella noista saa muistaakseni joku 160hp renkaalle. Kyllä se näköjään mahdollista on, jos kerran 1800 metrillä on putkiviritteisellä ajettu 312km/h. Varmasti tuloksia kaivelemalla löytyy lisääkin näitä. Tässä jotain listaa 1000cc luokasta:

KULJETTAJA PYÖRÄ (ALLE 1000CC) VM. AJANKOHTA KH/H MUU PAIKKA / MUUTA
Petri Kyllönen Suzuki GSX-R 1000 2007 29.6.2013 324 Halli
Pasi Kaisamatti BMW S 1000 RR 2010 2012 323 Halli (Data Logger)
Jari Määttä Suzuki GSX-R 1000 "Tyly Edition"2005 2.8.2008 322 1070cc
Petri Kyllönen Suzuki GSX-R 1000 2007 9.7.2011 317
Kimmo Koslonen Suzuki GSX-R 1000 2004 2.8.2008 312
Sami Koivisto Suzuki GSX-R 1000 2008 9.7.2011 307
Anssi Valtonen Kawasaki ZX-10R 2005 2.8.2008 307
Pekka Turunen BMW S 1000 RR 2011 9.7.2011 307
Teemu Tenhula Suzuki GSX-R 1000 2008 29.6.2013 307 Halli
Teemu Tenhula Suzuki GSX-R 1000 2008 9.7.2011 306
Timo Viro Yamaha YZF R1 2007 2.8.2008 303
Pasi Kaisamatti BMW S1000RR 2010 21.8.2010 303
Petri Kyllönen Suzuki GSX-R 1000 2007 2.8.2008 303
Pasi Mura Suzuki GSX-R 1000 2005 30.6.2012 302
Teemu Tenhula Kawasaki ZX-10R 2006 30.6.2012 302
Lehto BMW S 1000 RR ? 29.6.2013 302 Halli
Pasi Mura Suzuki GSX-R 1000 2004 2.8.2008 301
Susanna Mäntysalo BMW S 1000 RR 2012 29.6.2013 301 Halli
Adrian Niemelä BMW S 1000 RR 2012 29.6.2013 301 Halli

Tossa on pari 300km/h ylitystä putkiviritteisellä K4:llä. Listasta puuttuu varmasti vielä osa (Pasi on juuri alkanut tuota kasailemaan).
Mä en epäile sun tietämystä asiaan, mutta itse annan painoarvoa noille ajetuille tuloksille enkä spekulaatioille niinkään.
No tässä on niitä ajettuja tuloksia juurikin :)

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ma Heinä 08, 2013 6:26 pm
Kirjoittaja SMRacing
Tunnetko ko. hepun? Jotenkin vähän haiskahtaa ettei kyseessä ole pelkästään putkiviritteinen pyörä. Kyllä niitä enemmän tai vähemmän virigixereitäkin on Suomessa paljon, sellaisia jotka eivät foorumeille kirjoittele. Toisen tiedän noista k4 tapauksista, se muistaakseni putkiviri onkin vain ollut tuo 301 kulkenut. Eli, OK on se mahdollista. Mutta helppoa ei missään tapauksessa.

Se on ollut tiedossa että kaikkien japsimerkkien 04-> kiloset on olleet aika lähellä toisiaan tehossa jos ei uutta crossplane -moottorista Yamahaa lasketa. 03 1000 gsx-r myös lähellä noita. Mut pienetkin erot kyllä ratkasee kun tuolla 300km/h@maili lukemissa jos ollaan tai lähelläkin sitä. Katteen suojaavudeltaan nuo k3/k4 vehkeet on vielä parempia kuin uudet, joka vähän voi kompensoida tehoeroa.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 5:16 am
Kirjoittaja kenny
SMRacing kirjoitti:Itellä taisi paras käyrä olla akran putkella olla 132,5rwhp Dynojetin penkissä, joka vastaa suunnilleen tuota Viaberia. Jos jonnekin Samin penkkiin veisi niin varmasti vähemmän olisi.

Mailillakin tuo 300 ? Mun tietääkseni ei ole kukaan ajanut vakiolla/putkivirillä k3:lla Suomessa tota. Toki jos jarim/tenhulttio luokan kuski on, niin lienee mahdollista jos keli on kohdallaan ja ne perusmodit aerodynamiikkaan tehty.
On mennyt, Pudiksella säätämätön putkiviri K3 laskettuna kenttään ja sifterillä varustettuna 300 tutkaan ja 303.46 kennoihin sit erikerralla. Lujempaakin olis voinut ehkä mennä jos olis ollut piikin/kaks pienempi takarissa paikallaan.. Ja tais siinä Koslosen mopossa olla muutakin tehty ku pelkkä putki, jos nyt en ihan väärin muista.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 8:03 am
Kirjoittaja Tylyttäjä
kenny kirjoitti:
SMRacing kirjoitti:Itellä taisi paras käyrä olla akran putkella olla 132,5rwhp Dynojetin penkissä, joka vastaa suunnilleen tuota Viaberia. Jos jonnekin Samin penkkiin veisi niin varmasti vähemmän olisi.

Mailillakin tuo 300 ? Mun tietääkseni ei ole kukaan ajanut vakiolla/putkivirillä k3:lla Suomessa tota. Toki jos jarim/tenhulttio luokan kuski on, niin lienee mahdollista jos keli on kohdallaan ja ne perusmodit aerodynamiikkaan tehty.
On mennyt, Pudiksella säätämätön putkiviri K3 laskettuna kenttään ja sifterillä varustettuna 300 tutkaan ja 303.46 kennoihin sit erikerralla. Lujempaakin olis voinut ehkä mennä jos olis ollut piikin/kaks pienempi takarissa paikallaan.. Ja tais siinä Koslosen mopossa olla muutakin tehty ku pelkkä putki, jos nyt en ihan väärin muista.
Olikos nämä sun ajamana ja milloin? Oliko tuo toinen kerta (303.46km/h) Pudiksella myös? Pasi kun tosiaan keräilee tuota listaa, jossa 1000cc, 750 ja 600 omissa ryhmissään. Onkohan Pudiksen tuloksia jossain nähtävissä?

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 8:27 am
Kirjoittaja Tylyttäjä
SMRacing kirjoitti: Tiedät varmaan itsekin että se sun "isolohko" oli huippukuskin käsissä, 1,8km kiihdytysmatkalla ja hyvässä myötätuulessa Joensuussa. Noita muuttujia jos vaihdellaan, niin se nopeuskin voi heitellä aika radikaalisti. Putkivirillä vielä tarkempaa kun voimaa ei ole niin paljolti. Niistä lukemista pelkästään paperivertailu putkiviri k3/k4 tehoihin ja olettaminen että 300 ylittyisi, on aika häilyvä.
Toki tiedän. Mutta tiedän myös sen, että se oli Jarin eka lähtö sillä pyörällä, eli todella varovainen liikkellelähtö 1. ja 2. vaihteilla (toki tällä ei niin hirveästi väliä maililla, mutta muutama km/h kuitenkin). Luonnollisesti ei kukaan voi täysin oudolla pyörällä ottaa heti optimilähtöä, ilman yhtään harjoitusvetoa. Tiedän myös sen, että Jari yritti epähuomiossa vaihtaa "seiskalla" yli 300km/h vauhdista, jonka johdosta vauhti putosi yli 5km/h. Silti ehti nousta takaisin sen 5km/h pudotuksen ja vielä 322km/h ja rajoittajalle juuri ennen maalia. Elikäs hyvällä lähdöllä ja hieman pidemmällä välityksellä potentiaalia oli jopa hieman enemmän (ehkäpä sinne lähelle 330km/h PBox käyrien perusteella). Tuo siis niissä Joensuun 2008 todella hyvissä olosuhteissa. Jossain muissa olosuhteissa 320km/h olisi voinut tehdä tiukkaa optimilähdölläkin ja ilman "vaihdemissiä".

Tässä on nyt laitettu todellisia tuloksia ja todettu, että sekä R1 että K3/K4 pääsee yli 300km/h pikkumuutoksilla maililla. Kerroit, että ei ole mahdollista. Mutta näyttäisi kuitenkin olevan.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 12:44 pm
Kirjoittaja TSAKI
Missä on fakta että r1 kelaa maililla yli 300 putkivirinä? Saa olla kyllä melkoset myötäiset ja alamäki :) Itellä ollu -08 ja ei se mun alla menny mihinkään.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 1:31 pm
Kirjoittaja speedmaster
TSAKI kirjoitti:Missä on fakta että r1 kelaa maililla yli 300 putkivirinä? Saa olla kyllä melkoset myötäiset ja alamäki :) Itellä ollu -08 ja ei se mun alla menny mihinkään.
Aika hiljasta on ollut ainakin lehtien testiajoissa. Jotkut lehdet testaavat putkitettuina ja vakioina (esim Fast Bikes). Yamahat, Hondat ja Ducatit pysähtyvät kuin seinään siinä 280 kohdallaa vaikka olisi opetettu kääpiö ajamassa.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 1:33 pm
Kirjoittaja Tylyttäjä
TSAKI kirjoitti:Missä on fakta että r1 kelaa maililla yli 300 putkivirinä? Saa olla kyllä melkoset myötäiset ja alamäki :) Itellä ollu -08 ja ei se mun alla menny mihinkään.
R-Club Finlandin forumilta:
"Tuo on Joensuussa otettu yli 300:n tulos on kyllä kova lukema, melkein vakiomopolle"

Tässä hyvä vinkki ja selitys siihen, että miksi raimoykkösten nopeudet ovat pääosin aika vaatimattomia:
Useimmissa vakiossa 07-08 rykkösissä huipputeho tulee jo 11500rpm kohdalla. Tämä on 265km/h vakioväleillä. 12500rpm kohdassa teho ei ole yleensä vielä tippunut pahasti, joten takarengas kelaa yleensä helposti sen mukaisen tason 288km/h, mutta muutaman prosentin luiston vuoksi todellinen nopeus jää tuonne 280km/h tai vähän päälle. Mikäli oikeasti haluaa hyviä lukemia mailille, niin välityksiä kannattaa pidentää - vähintään -2p taakse. Tällöin 12500rpm riittää 300km/h takarengasnopeuteen.

Näin siis vakiolla. Viritetyissä voi huipputeho tulla hyvinkin lähempänä 13k, joten vakiovälit sopivat vakiokoneista paremmin mailille.
Pätee sekä uudempiin että vanhempiin raimoykkösiin; eli välitykset ovat vakiona liian tiheät kenttähommiin, menee parhasta tehosta yli jo siellä 265km/h (todellisen nopeuden) paikkeilla.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 1:36 pm
Kirjoittaja Tylyttäjä
speedmaster kirjoitti:
TSAKI kirjoitti:Missä on fakta että r1 kelaa maililla yli 300 putkivirinä? Saa olla kyllä melkoset myötäiset ja alamäki :) Itellä ollu -08 ja ei se mun alla menny mihinkään.
Aika hiljasta on ollut ainakin lehtien testiajoissa. Jotkut lehdet testaavat putkitettuina ja vakioina (esim Fast Bikes). Yamahat, Hondat ja Ducatit pysähtyvät kuin seinään siinä 280 kohdallaa vaikka olisi opetettu kääpiö ajamassa.
Katso edellinen vastaukseni. Siitä selviää, että miksi näin yleensä käy. Toki on Suomessakin vedetty raimoilla muutamia yli 285km/h nopeuksia, em. Yammu forumilla raportoitu näitä jonkin verran.

Kyllä sitä kannattaa hieman selvittää perusasioita jos meinaa kentällä saada kunnon tuloksia. Ainakin nyt ne välitykset kohdilleen.. Tietty samalla pieni madallus ja peilien, vilkkujen, kilven yms. karsiminen. Ajoasentoakin kannattaa varmaan vähän funtsia.

Pysähtyy tietty "kuin seinään" jos välitykset ja vetoalue loppuu. Eihän siinä ole silloin muuta vaihtoehtoa.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 2:49 pm
Kirjoittaja SMRacing
Jos yksi niistä kymmenistä tehokkaista 04-> r1:stä on mennyt 300 siinä Joensuun 2008 optimikelissä 1,8kilometrillä, on silti aika hataralla pohjalla sanoa että niillä pääsee yli 300kmh maililla.. Liekkö ainut yli 290 lukema noille, ja putkivirejä on ollut ajamassa pilvin pimein ja varmasti myös erilaisilla välityksillä. Joka vuosi noita näkee ajamassa, ja kyllä suurin osa minunkin mielestä jää niihin 28x lukemiin.

Sitten ne jotka eivät aja asianmukaisesti tai ovat todella isokokoisia, niin lukema voi olla myös 26x tai 27x alkunen. Hallissakin jollain teki tiukkaa 04:lla rikkoa 270kmh. Nahkapuvut oli kuitenkin ja pelit, eikä laulanut rajoittimeen. k1 1000 gixerillä joku veti 259km/h(ei välitys loppunut kesken), eli sitten ne joilla oikeasti se ajaminen hakusessa tai hevosvoimat karanneet paremmille laitumille niin lukemat on vielä heikommat mitä edellämainitut.

http://www.youtube.com/watch?v=7C83XL-lpfs

Tossa Hallin tapahtumasta hyvä video nopeustietoineen, ekasta ryhmästä jossa eniten näitä varsinaisia kenttäharrastajia ajoi.

Toki varmaan huippukuljettaja, huippuyksilöllä, sopivilla modeilla huippuolosuhteissa voi sen 300km/h rikkoa uudehkolla r1llä tai 1000rr cbr:llä maililla, mutta semmosta joka vakiohkona sen menisi kelissä kuin kelissä ei ole. Tai keskiverto harrastelijan käsittelyssä. Firebladeja ei kait ole ainuttakaan joka olisi pikkumodeilla ton 300 rikkonut. 290 pintaan 2011 näin jonkun madalletun putkiviri 04sen ajavan.

Kävikö Tsäki sillä r1llä kentällä kertaakaan? Luulisi vakiohkona/putkivirinä voivan päätellä eron siihen uuteen zetoriin, kun kuski on sama.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 3:04 pm
Kirjoittaja Tylyttäjä
SMRacing kirjoitti:Jos yksi niistä kymmenistä tehokkaista 04-> r1:stä on mennyt 300 siinä Joensuun 2008 optimikelissä 1,8kilometrillä, on silti aika hataralla pohjalla sanoa että niillä pääsee yli 300kmh maililla.. Liekkö ainut yli 290 lukema noille, ja putkivirejä on ollut ajamassa pilvin pimein ja varmasti myös erilaisilla välityksillä. Joka vuosi noita näkee ajamassa, ja kyllä suurin osa minunkin mielestä jää niihin 28x lukemiin.

Sitten ne jotka eivät aja asianmukaisesti tai ovat todella isokokoisia, niin lukema voi olla myös 26x tai 27x alkunen. Hallissakin jollain teki tiukkaa 04:lla rikkoa 270kmh. Nahkapuvut oli kuitenkin ja pelit, eikä laulanut rajoittimeen. k1 1000 gixerillä joku veti 259km/h(ei välitys loppunut kesken), eli sitten ne joilla oikeasti se ajaminen hakusessa tai hevosvoimat karanneet paremmille laitumille niin lukemat on vielä heikommat mitä edellämainitut.

http://www.youtube.com/watch?v=7C83XL-lpfs

Tossa Hallin tapahtumasta hyvä video nopeustietoineen, ekasta ryhmästä jossa eniten näitä varsinaisia kenttäharrastajia ajoi.

Toki varmaan huippukuljettaja, huippuyksilöllä, sopivilla modeilla huippuolosuhteissa voi sen 300km/h rikkoa uudehkolla r1llä tai 1000rr cbr:llä maililla, mutta semmosta joka vakiohkona sen menisi kelissä kuin kelissä ei ole. Tai keskiverto harrastelijan käsittelyssä.
Vilkaisepa niitä aiemmin laittamiani linkkejä Yammu-forumille. Paljon on korkeita 28xkm/h tuloksia. Osa ihan goreilla ajettuja. Ja ainakin yksi yli 290km/h, ja sitten tietty tuo yksi 300km/h ylitys. Uskoisin, että suurin osa näistä on käynyt vetämässä vakiovälityksellä, jolloin se käytännössä stoppaa maximissaan siihen matalaan 280km/h tulokseen. Putkivirillä tehoalue jatkuu vähän pidemmälle, eli lienee korkea 280km/h mahdollinen liian lyhyelläkin välityksellä (vakiovälitys).

Pointtina oli se, että se niilläkin mahdolista ylittää 300km/h pikkumuutoksilla; näinhän se on, tulokset tuon kertovat. Kukaan ei ole väittänyt, että se onnistuisi mitenkään helposti. Eihän ne kaikki pääse Gen2 putkiviritteisellä Busallakaan yli 300km/h, vaikka sen pitäisi olla melko helppoa.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 3:07 pm
Kirjoittaja SMRacing
Goreilla ajettuja korkeita 28x lukemia? Et usko tuota itsekään. Ne gorelukemat noilla pyörillä on ihan jotain muuta.

Ari Vihavainen Yamaha YZF-R1 2005 1 / 30.6.2012 269 277 276 277
Niko Marjola Yamaha YZF-R1 2004 1 / 21.8.2010 264 266 266 266
Peter Hiltula Yamaha YZF-R1 2008 1 / 21.8.2010 274 275 275
Pekka Turunen Yamaha YZF-R1 2009 1 / 25.7.2009 280 281 284 284
Peter Hiltula Yamaha YZF-R1 2008 1 / 25.7.2009 260 270 273 273
Juhani Auvinen Yamaha YZF-R1 1998 1 / 30.6.2012 264 260 261 264
Juhani Auvinen Yamaha YZF-R1 1998 1 / 9.7.2011 261 262 263 263


Tossa nyt Joensuun tuloksista poimittu kaikki r1set mailiaikakaudelta 09-12. Kyllä jos noilla vakiona goret päällä puskee 290 maililla niin heti vaihdettava 12r tollaseen? Mun mielestä keskiarvo on melko kaukana 300:sta. Ei ihan mene 1:1 niitten ~290 gorelukemien kanssa.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 3:15 pm
Kirjoittaja Tylyttäjä
SMRacing kirjoitti:Goreilla ajettuja korkeita 28x lukemia? Et usko tuota itsekään. Ne gorelukemat noilla pyörillä on ihan jotain muuta.
No joo, taisi ne tuonne raportoidut gore-lukemat olla hieman pienempiä :lol:

Tuossa jonkin 291km/h Lpr:ssä ajaneen kommentti (Juss1):
Itsel oli viime vuonna Lappeenrannassa 291 km/h. Nois Jämsän ajois kävin mut en jaksanu odottaa vuoroa ku sanoivat et oli jo reilu 300 ajajaa edel siel kyl olis ehkä voinut pari kolme kilsaa kovemmin mennä ku oli kerran pientä alamäkeä, kun taas Lappeenrannas taitaa olla pien ylämäki ajosuunnassa:) Niin ja pyöränä 04 vuotinen vanhus.
Tuossa toinen kommentti (keppinen):
mä sain menee oman 285. pyörä on vakio 08 r1. viime vuonna meni 287.
Kirjoitit:
Mun mielestä keskiarvo on melko kaukana 300:sta.
Entä sitten? Eihän tässä mistään keskiarvoista ollut kyse. Vaan siitä, että onko rykkösellä mahdollista päästä pikkumuutoksilla 300km/h maililla. Vastaus: on sillä, ja on ajettukin.

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 4:12 pm
Kirjoittaja TSAKI
SMRacing kirjoitti: Kävikö Tsäki sillä r1llä kentällä kertaakaan? Luulisi vakiohkona/putkivirinä voivan päätellä eron siihen uuteen zetoriin, kun kuski on sama.
Kävin Lappeenrannassa kerran ja yhden vedon, ei jaksanut jonottaa enään toista neljää tuntia.
Putkiviri 3/4 Yoshi ja pc3, madallettu ja peilit pois...277km/h. Välityksiä en tarkkaan muista, joko vakiot tai olisko voinu olla jopa hiukan lyhyemmät, rajoittimelle asti ei kuitenkaan jaksanut.
Eli pidemmillä olis saattanut mennä kovempaakin, ehkä. Tehoa oli Dynojetin penkissä 158 takapyörältä,
Prätkäpajan penkissä Hemmopäivillä 179hv :D

Joku sanoi jälkeenpäin mulle että noissa olis joku nopeudenrajoitin, niinkuin suzukeissa?

Onhan tää topicci jo aika lapasesta lähtenyt, mutta edes suurinpiirtein samassa lajissa ollaan :)

Re: Bomber Magazine Fastest Man 2013 Race!

Lähetetty: Ti Heinä 09, 2013 4:55 pm
Kirjoittaja ekkeri69
viewtopic.php?f=22&t=62963 jos vaikka jatkais tuolla.