Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta, "TKD-FZ6&quot

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
gsxraptor
Viestit: 862
Liittynyt: Ma Touko 04, 2009 12:00 am

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja gsxraptor » To Tammi 03, 2013 11:12 pm

Teehän oman projekti topic katamaraanista niin päästään "neuvomaan" kunnolla.. :)

Oletko ajatellut jos varustaisi jonkun valmiin merikelpoisen aluksen tuolla aurinkovoimalla vai
pitääkö olla kokonaan omaa tuotantoa ? Tee sitten pyörällekkin paikka niin voi lähteä
suoraan satamasta naaraita kyyditsemään :firing:

Zippaaja
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja Zippaaja » To Tammi 03, 2013 11:13 pm

Notta töttöröö.

Himoa tehdä ja yrittää kyllä löytyy. Jospa joku noista vedoksista vielä onnistuis ihan sopusuhtaisesti. Aikamoisen urakan meinasit ottaa tekeille, mutta pitäähän sitä olla tavoitteita.

TSK
Viestit: 94
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 12:00 am
Paikkakunta: FZ6

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja TSK » To Tammi 03, 2013 11:22 pm

Valmis merikelpoinen tarkoitukseen soveltuva alus olisi erittäin kallis. Tässä on mm. erittäin pieni vesivastus, joka mahdollistaa liikkumisen aurinkovoimalla.

TSK
Viestit: 94
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 12:00 am
Paikkakunta: FZ6

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja TSK » To Tammi 03, 2013 11:24 pm

Zippaaja kirjoitti:Notta töttöröö.

Himoa tehdä ja yrittää kyllä löytyy. Jospa joku noista vedoksista vielä onnistuis ihan sopusuhtaisesti. Aikamoisen urakan meinasit ottaa tekeille, mutta pitäähän sitä olla tavoitteita.
Jos tuon prätkän rakentamiseen verrataan niin tälläisen veneen rakentaa paljonkin nopeammin. Konstruktio on erittäin yksinkertainen.

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja thelittleone » To Tammi 03, 2013 11:28 pm

Mielenkiintoinen suunnitelma. Merikelpoisuudesta ja suunnitelmasta yleensä en tiedä sanoa muuta kun että puun käyttö saattaa olla parempi vaihtoehto kun jäykkä metallirunko.
Toinen mikä tuli mieleen on että nuo ponttoonit näyttää hiukka ohuilta mahdolliseen painoon nähden. Miten syvällä tuo "ui"?
Ja jos totta puhutaan niin tuohon 20000€ bubjettiin saa varmaan lyödä toisen mokoman lisää...nälkähän yleensä kasvaa syödessä kun jotain rakentelee. :deal:

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja thelittleone » To Tammi 03, 2013 11:32 pm

Tiedän yhdellä sukellusfirmalla olevan hiukka samalla periaatteella toteutetun "tukialuksen" mutta siinä oli ihan alumiiniponttoonit, puulattia ja katos/tuulensuojaseinät.

Bourne
Viestit: 169
Liittynyt: Ke Elo 29, 2012 12:00 am
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja Bourne » To Tammi 03, 2013 11:32 pm

tuollahan tuo lukee, että syväys ois 62cm
sc57 blade :upto:

Avatar
skyline
Viestit: 1439
Liittynyt: Ma Syys 10, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Kona!

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja skyline » To Tammi 03, 2013 11:33 pm

Keskittyisit yhteen projektiin kerralla että saisit selvittyä edes siitä. Mitään hurraa-vastaanottoa ei saanut sun vene-suunnitelmakaan.

http://www.moottorivene.info/keskustelu ... s-t6143/0/
Olennaista on, että pelkoa ei tunneta - tai myönnetä.

TSK
Viestit: 94
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 12:00 am
Paikkakunta: FZ6

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja TSK » To Tammi 03, 2013 11:35 pm

thelittleone kirjoitti:Mielenkiintoinen suunnitelma. Merikelpoisuudesta ja suunnitelmasta yleensä en tiedä sanoa muuta kun että puun käyttö saattaa olla parempi vaihtoehto kun jäykkä metallirunko.
Toinen mikä tuli mieleen on että nuo ponttoonit näyttää hiukka ohuilta mahdolliseen painoon nähden. Miten syvällä tuo "ui"?
Ja jos totta puhutaan niin tuohon 20000€ bubjettiin saa varmaan lyödä toisen mokoman lisää...nälkähän yleensä kasvaa syödessä kun jotain rakentelee. :deal:
Ohuilla ponttooneilla päästään pieneen vesivastukseen. Tähän kuvaan (http://1.bp.blogspot.com/-wy-XlRxeYfA/U ... oressa.jpg) olen yrittänyt kerätä noita tärkeitä tietoja. Syväys on noin 62 cm:ä ja ponttooneista jää veden pinnan päälle tyynellä noin 45 cm:ä. Kantavuus on pelkillä ponttooneilla 4980 kg, kun kokonaispaino on noin 2850 kg.

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja thelittleone » To Tammi 03, 2013 11:52 pm

TSK kirjoitti:
thelittleone kirjoitti:Mielenkiintoinen suunnitelma. Merikelpoisuudesta ja suunnitelmasta yleensä en tiedä sanoa muuta kun että puun käyttö saattaa olla parempi vaihtoehto kun jäykkä metallirunko.
Toinen mikä tuli mieleen on että nuo ponttoonit näyttää hiukka ohuilta mahdolliseen painoon nähden. Miten syvällä tuo "ui"?
Ja jos totta puhutaan niin tuohon 20000€ bubjettiin saa varmaan lyödä toisen mokoman lisää...nälkähän yleensä kasvaa syödessä kun jotain rakentelee. :deal:
Ohuilla ponttooneilla päästään pieneen vesivastukseen. Tähän kuvaan (http://1.bp.blogspot.com/-wy-XlRxeYfA/U ... oressa.jpg) olen yrittänyt kerätä noita tärkeitä tietoja. Syväys on noin 62 cm:ä ja ponttooneista jää veden pinnan päälle tyynellä noin 45 cm:ä. Kantavuus on pelkillä ponttooneilla 4980 kg, kun kokonaispaino on noin 2850 kg.
Ahaa nyt alkaa selviämään tuo ajatus.
Itse olen joskus ollut vaarini/isäni kanssa merellä tuollaisessa hiukka kovemmassa aallokossa/tuulessa ja silloin jo tuli selväksi että pienikin vene ollakseen merikelpoinen tarvitsee vahvan-/isonkoneen jotta siellä pärjätään.
Ts. hiukka yli 5 metrinen tarvitsee yli 30kw ollakseen sitä.
Maallikkona ajatellen tuo sinun suunnitelmasi ei jaksa mennä edes eteenpäin pienessä vastatuulessa ja ristiaallokossa.

Itse siis en ole mikään merenkävijä mutta sellaisilla reissuilla ollut mukana että melkein oli jännäkakka housussa kun ekoja kertoja verkkoja mentiin nostamaan etteivät sotkeennu pilalle.

E:Ruotsinlaivan kannelta ne 2 metriset aallot + 15m/s tuuli vaikuttavat pieniltä mutta kun itse olin 10-vuotiaana verkoilla vaarin kanssa tuollaisessa aallokossa niin kyllä siellä sitä jännäkakkaa taisi hiukan olla housuissa olla.

E2:Tulikin tuolta venefoorumilta muutama asia selväksi.

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Pe Tammi 04, 2013 12:10 am

TSK kirjoitti:Heh... Kiitokset kolmesta ensimmäisestä! Jälkimmäisistä kolmesta tulee mieleen jotain tälläistä:

"To avoid criticism do nothing, say nothing, be nothing." - Elbert Hubbard

"You will never reach your destination if you stop and throw stones at every dog that barks." - Winston S. Churchill

Itse tässä nyt syyllistyin tosin tuohon jälkimmäiseen... =)
"Do, or do not... There is no try."
-Yoda, The Empire Strikes Back
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja thelittleone » Pe Tammi 04, 2013 12:26 am

Täytyy kyllä jollain lailla tämän luovan "hulluuden" edessä nostaa hattua mutta oli se sitten moottoripyöräily/autoilu/veneily niin hakisin kumminkin hiukka kokemuksia muutaman vuoden ennen kun lähtisin yltiöpäisiin suorituksiin...

Niissä lähtee hosumalla/taitonsa ylittämälllä yleensä henki ja ihan turhan takia. :deal:

sradder
Viestit: 421
Liittynyt: Ma Syys 17, 2001 12:00 am
Paikkakunta: 675 Daytona kadulle, K5 radalle ja GSXRi naftassa.

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja sradder » Pe Tammi 04, 2013 12:34 pm

Suunnitelmia on, hyvä niin, tekemällä oppii ja niin edelleen.

Koskaan en purkin purkkia ole väkästellyt mutta näin maakrapuna kehoittaisin kiinnittämään muutamiin kohtiin huomiota:

* Sivupinta-ala on kuvista katsottuna kohtuullisen suuri, oletko ajatellut, että merellä saattaa olla sellainen puhuri tai sivuaallokko, että kaatuu koko hökötys? Varsinkin, kun köliä ei ole. Metacentrinen korkeus voisi olla hyvä laskeskella ainakin suunnilleen kohdalleen.
* Tee koko runko ristikoksi eikä vain sivuja ja yläosaa. Tulee varmasti vahvemmaksi raknteeltaan. Voihan tarvittavat osat sitten peittää haluamallasi materiaalilla.
* Mitenhän tuo Finnfoam suhtautuu tuleen?
* Ankkureiden kiinnityspaikat? Lähteeköhän täkkärit irti?
I don't need Google. My wife knows everything.

TSK
Viestit: 94
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 12:00 am
Paikkakunta: FZ6

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja TSK » Pe Tammi 04, 2013 12:49 pm

sradder kirjoitti:Suunnitelmia on, hyvä niin, tekemällä oppii ja niin edelleen.

Koskaan en purkin purkkia ole väkästellyt mutta näin maakrapuna kehoittaisin kiinnittämään muutamiin kohtiin huomiota:

* Sivupinta-ala on kuvista katsottuna kohtuullisen suuri, oletko ajatellut, että merellä saattaa olla sellainen puhuri tai sivuaallokko, että kaatuu koko hökötys? Varsinkin, kun köliä ei ole. Metacentrinen korkeus voisi olla hyvä laskeskella ainakin suunnilleen kohdalleen.
* Tee koko runko ristikoksi eikä vain sivuja ja yläosaa. Tulee varmasti vahvemmaksi raknteeltaan. Voihan tarvittavat osat sitten peittää haluamallasi materiaalilla.
* Mitenhän tuo Finnfoam suhtautuu tuleen?
* Ankkureiden kiinnityspaikat? Lähteeköhän täkkärit irti?
Painopisteen näkeekin tästä kuvasta (http://4.bp.blogspot.com/-RWylHkbEHiU/U ... 113-09.JPG). "Lautalattia" eli runko painaa sen verran, että metacentrinen piste on myös kohtuullisen matalalla. Ponttooneissa on noin 600x8000 veden alla olevaa sivupintaa, joka toivottavasti vesivastuksen kautta pitää suurimmat ajelehtimiset kurissa.

Ristikkorakennetta olen miettinyt ja mietin vieläkin vakavasti, mutta haluasin runkoon joustoa, koska näin se ottaisi paremmin vastaan myrskyssä tulevia monimutkaisia rasituksia.

Finnfoamin syttymislämpötila on yli 300 astetta ja itsestään syttymislämpötila yli 400 astetta.

Ankkurit voisi kiinnittää tässä suunnitelmassa runkoon esim. lattarautojen avulla, jotka menee monen rungon laudan yli.

Avatar
golgamech
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Fireblade

Re: Kuvakertomus Yamaha FZ6:n rakentamisesta,

Viesti Kirjoittaja golgamech » Pe Tammi 04, 2013 2:44 pm

Aikaisempien viestiesi perusteella et varsinaisesti ota vinkkejä porukalta vastaan, joten en ala tarkemmin kommentoimaan tekemiäsi ratkaisuja tuossa hahmotelmassasi.

Suosittelen kuitenkin, että ennen kuin rakennat tuon kipon ja lähdet sillä avomerelle, ainakin teet pienemmän mallin ja kokeilet miten tuo purkki käyttäytyy. Skaalauskertoimet kondikseen ja silleen ensin tietysti. Tulee halvemmaksi kuin upottaa ~20k€ johonkin, jota et voi käyttää.

Tietysti hienoa ja ennakkoluulotonta että tuollaista projektia teet (vähän tulee Spede Pasanen mieleen), mutta ainakin tässä vaiheessa näyttää siltä, että aika monet asiat ovat vahvasti hakusessa. Kannattaa tutkia esim. luokituslaitosten (NBS, DNV, Lloyd's, GL, jne.) sääntökirjallisuutta niin saa vähän kuvaa, mitä yleensä kaupallisilta veneiltä vaaditaan. Noita vaatimuksia on hyvä pitää myös mittapuuna omalle laitoksellesi. Lisäksi kannattaa imeä muuta veneiden rakentamiseen keskittyvää kirjallisuutta. Myös julkaistuja mallikoe/koeraportteja kannattaa metsästää, koska veneiden rungot melko usein kehitetään vahvasti kokemuksen ja kokeiden pohjalta (toisin kuin laivat, joiden koon takia on halvempaa ja helpompaa tehdä laskelmia ja mallikokeita.) Suomen oman Trafinkin sivuilta varmaan löytyy tietoa.

Suomessahan saa omaan käyttöön periaatteessa rakennella aika vapaasti purkkia, mutta kannattaa tarkistaa, että riittääkö muiden maiden alueilla se, että sanot "Ite tein" jos miliisit tulee kyselemään perään. Siis jos tosissaan meinasit rantaa pidemmälle tuolla lähteä.

PS. Ei mitenkään pahalla, mutta itse en lähtisi tuon näköisellä vehkeellä kovin pitkälle laiturista. Pelkästään ponttoonien suhde kansimökkiin on melko pelottavan näköinen.

Vastaa Viestiin