Oletko ajatellut jos varustaisi jonkun valmiin merikelpoisen aluksen tuolla aurinkovoimalla vai
pitääkö olla kokonaan omaa tuotantoa ? Tee sitten pyörällekkin paikka niin voi lähteä
suoraan satamasta naaraita kyyditsemään
Jos tuon prätkän rakentamiseen verrataan niin tälläisen veneen rakentaa paljonkin nopeammin. Konstruktio on erittäin yksinkertainen.Zippaaja kirjoitti:Notta töttöröö.
Himoa tehdä ja yrittää kyllä löytyy. Jospa joku noista vedoksista vielä onnistuis ihan sopusuhtaisesti. Aikamoisen urakan meinasit ottaa tekeille, mutta pitäähän sitä olla tavoitteita.
Ohuilla ponttooneilla päästään pieneen vesivastukseen. Tähän kuvaan (http://1.bp.blogspot.com/-wy-XlRxeYfA/U ... oressa.jpg) olen yrittänyt kerätä noita tärkeitä tietoja. Syväys on noin 62 cm:ä ja ponttooneista jää veden pinnan päälle tyynellä noin 45 cm:ä. Kantavuus on pelkillä ponttooneilla 4980 kg, kun kokonaispaino on noin 2850 kg.thelittleone kirjoitti:Mielenkiintoinen suunnitelma. Merikelpoisuudesta ja suunnitelmasta yleensä en tiedä sanoa muuta kun että puun käyttö saattaa olla parempi vaihtoehto kun jäykkä metallirunko.
Toinen mikä tuli mieleen on että nuo ponttoonit näyttää hiukka ohuilta mahdolliseen painoon nähden. Miten syvällä tuo "ui"?
Ja jos totta puhutaan niin tuohon 20000€ bubjettiin saa varmaan lyödä toisen mokoman lisää...nälkähän yleensä kasvaa syödessä kun jotain rakentelee.![]()
Ahaa nyt alkaa selviämään tuo ajatus.TSK kirjoitti:Ohuilla ponttooneilla päästään pieneen vesivastukseen. Tähän kuvaan (http://1.bp.blogspot.com/-wy-XlRxeYfA/U ... oressa.jpg) olen yrittänyt kerätä noita tärkeitä tietoja. Syväys on noin 62 cm:ä ja ponttooneista jää veden pinnan päälle tyynellä noin 45 cm:ä. Kantavuus on pelkillä ponttooneilla 4980 kg, kun kokonaispaino on noin 2850 kg.thelittleone kirjoitti:Mielenkiintoinen suunnitelma. Merikelpoisuudesta ja suunnitelmasta yleensä en tiedä sanoa muuta kun että puun käyttö saattaa olla parempi vaihtoehto kun jäykkä metallirunko.
Toinen mikä tuli mieleen on että nuo ponttoonit näyttää hiukka ohuilta mahdolliseen painoon nähden. Miten syvällä tuo "ui"?
Ja jos totta puhutaan niin tuohon 20000€ bubjettiin saa varmaan lyödä toisen mokoman lisää...nälkähän yleensä kasvaa syödessä kun jotain rakentelee.![]()
"Do, or do not... There is no try."TSK kirjoitti:Heh... Kiitokset kolmesta ensimmäisestä! Jälkimmäisistä kolmesta tulee mieleen jotain tälläistä:
"To avoid criticism do nothing, say nothing, be nothing." - Elbert Hubbard
"You will never reach your destination if you stop and throw stones at every dog that barks." - Winston S. Churchill
Itse tässä nyt syyllistyin tosin tuohon jälkimmäiseen... =)
Painopisteen näkeekin tästä kuvasta (http://4.bp.blogspot.com/-RWylHkbEHiU/U ... 113-09.JPG). "Lautalattia" eli runko painaa sen verran, että metacentrinen piste on myös kohtuullisen matalalla. Ponttooneissa on noin 600x8000 veden alla olevaa sivupintaa, joka toivottavasti vesivastuksen kautta pitää suurimmat ajelehtimiset kurissa.sradder kirjoitti:Suunnitelmia on, hyvä niin, tekemällä oppii ja niin edelleen.
Koskaan en purkin purkkia ole väkästellyt mutta näin maakrapuna kehoittaisin kiinnittämään muutamiin kohtiin huomiota:
* Sivupinta-ala on kuvista katsottuna kohtuullisen suuri, oletko ajatellut, että merellä saattaa olla sellainen puhuri tai sivuaallokko, että kaatuu koko hökötys? Varsinkin, kun köliä ei ole. Metacentrinen korkeus voisi olla hyvä laskeskella ainakin suunnilleen kohdalleen.
* Tee koko runko ristikoksi eikä vain sivuja ja yläosaa. Tulee varmasti vahvemmaksi raknteeltaan. Voihan tarvittavat osat sitten peittää haluamallasi materiaalilla.
* Mitenhän tuo Finnfoam suhtautuu tuleen?
* Ankkureiden kiinnityspaikat? Lähteeköhän täkkärit irti?