Eli..Alko kesällä tuntumaan, että on liikaa pyöriä tallissa joten seiskapuokki i/ö valikoitu myyntiin laitettavaksi, ja ehottomasti rahalla vaan, tai ainaki korkeintaan jotain työstökoneita vaihossa...
Noo, siinä sitten tuli kuitenki vähän turhan houkutteleva vaihtotarjous kun turun suunnalta tarjottiin -82 turbo katanaa vaihossa. Pitkällisen puhelinkeskustelun jälkeen kaupat sovittiin ja käytiin jyväskylässä vaihtamassa mopottimia.
Tämmönen kuvankaunis yksilö sieltä sitte tarttu matkaan.

Osia tuli KIAn täydeltä matkaan. Kun sain osaläjän inventoitua, nakkelin vähän katteita lihalaatikosta hollille ja näytti jo tutummalta.

Pyörä tuli siis lievänä projektina, enkä o vielä päässy testaamaan esim. lähteekö se käyntiin, mutta semmonen oletus ois kuitenki. Tuotu -08 ruottista, penkitetty prätkäpajalla x-paineilla 190 heppaa sillon. Ahdin ja välijäähy otteessa, paineet tosin merkattu kans (0,3)
Perimätiedon mukaan turbosarja ois mcxpressin tekeleitä? Vähän epäilyttää. Pakosarja on ainaki ihan jouhean olonen ja siististi tehty, myöhemmin kylläki paikkailtu ja halki. Painekotelo on vähintäänkin mielenkiintosen mallinen ja cuulerissaki on vähän semmosta kyläseppämeininkiä. Turbon öljynpaluu on järjestetty siten, että ahtimen paluupuolelle on pultattu kiinni välisäiliö, josta mekaaninen kampuran päästä voimansa ottava pumppu pumppaa ne takasi lohkojen sisuksiin. Jossain hurrien rojekteissa oon nähny vastaavaa, en kyllä muualla.


Suht reilun paksunen korokelevy näkys olevan ryhmän alla.

Pitäähän turbomopossa myös kunnon sähköt olla..

On tuossa kyllä työnsarkaa illaksi ellei pariksi. Tarkotus ois ensin laittaa kone käyntikuntoon ja käydä sitte rungon kimppuun. Tuohon kun on tehty "yoshimura"-mallin vahvistuksia, ilmeisesti jo ruottin vuosina. Hitsauksissa on vähän toivomisen varaa...



Sanokaapas nyt ammamiehet, onko toivoakaan tigillä lämmittää saumoja uusiksi vai kiehuneeko vaan? Viisain raapia kaikki tai ainaki pahimmat irti ja hitsata uusiksi?
Olihan tuossa sentään jotain positiivistäki. Mukaan sain mm. uuden innovaten laajakaistan, shorain li-po akun, dominon uudet kahvasähköt, kierros uusia punosletkuja, pari tiivistesatsia, jännitteensäätimiä ym.
Niinku varmaan kuvistaki hoksaa, niin tuo ajokorkeus ei o oikeen ihanteellinen tuon 750 iiöön keulan kanssa. En tiiä onko sillä tuossa kunnossa ajettukkaan, toivottavasti ei ku ohjausrajottiminaki toimi vaan öljyjäähy. Ilmeisesti maahantuodessa on ollu paikallaan vanhan iiöön vanteet kun on vaihtoehtosina renkaina 18/18 renkaat.
Tilaukseen lähti siis gen1 busan keula, jonka pitäs saapua toivottavasti ens viikolla. Siihen tuli jo haalittua nämä.

Etuvanteeksi toki kans busalainen tai vastaava. Takapäähän kaivoinki tallin perukoilta tämmösen.

Swingiksi haaveilin TLR:n swingiä tuon rautasen bandiitin swingin tilalle. Semmonenki pitäs olla jossain tulossa tallia kohti.. Varasuunitelmana on kuitenki 1100 iiöön swingi, joka on vähän pitempi ku rosvon, ja alumiiniä.

Mittaristoksi ravistelin miljoonalaatikosta jonku koson, luultavasti tuon r1:N

Vinosilmiltä ois tulossa yleismallin sääjettävää jalkatappisarjaa, billetticliparia, K1 loksua ym...
Kierrätys on päivän sana, niin nuista jämäosista aattelin alkaa kasaileen jonkunlaista modernia kahvilakikseriä tuohon tallin kattokoristeen ympärille.

Summa summarum, vituksi siis meni seki kakspyörästen vähennysyritys. Romun määrä ei ainakaan vähentyny.