Tilletsonin tellu

Valvojat: ESKIL, btseppo

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Pe Tammi 30, 2015 2:34 pm

Tilletson kirjoitti:
NehRt kirjoitti:Ei todellakaan kuulu päästä bensan palotilan puolelle(muutakun venttiili auki) :deal:
venat vuotaa jos näin on..
Näinhän se taitaa olla. Katoin lampun kanssa niin kyllähän sieltä valokin paisto läpittes pakoventtiileistä.
Kannet meni toiseen paikkaan koneistukseen ja olis nyt sieltä haettavissa remontoituina.
Koneistaja puheli, että edellisen koneistuksen jäljiltä oli jäänyt kokonaan koneistamatta pakoventtiilit, kannen seetit oli koneistettu muttei itse venttiileille oltu tehty mitään. Ja imuventtiilejä oli läpätty hitusen muttei niin että ne pitäisi + hiomatahnat jätetty väliin.
Että tämmöstä... :nono:

ceemen
Viestit: 116
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 12:59 am
Paikkakunta: 1216 iö -92

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja ceemen » Pe Tammi 30, 2015 7:28 pm

Ootko vetäny sprayllä nuo pumput?

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Pe Tammi 30, 2015 9:57 pm

ceemen kirjoitti:Ootko vetäny sprayllä nuo pumput?
En kun ruiskulla.

koomake
Viestit: 315
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TL1040 Hybrid

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja koomake » La Tammi 31, 2015 12:57 pm

Tilletson kirjoitti:
Tilletson kirjoitti:
NehRt kirjoitti:Ei todellakaan kuulu päästä bensan palotilan puolelle(muutakun venttiili auki) :deal:
venat vuotaa jos näin on..
Näinhän se taitaa olla. Katoin lampun kanssa niin kyllähän sieltä valokin paisto läpittes pakoventtiileistä.
Kannet meni toiseen paikkaan koneistukseen ja olis nyt sieltä haettavissa remontoituina.
Koneistaja puheli, että edellisen koneistuksen jäljiltä oli jäänyt kokonaan koneistamatta pakoventtiilit, kannen seetit oli koneistettu muttei itse venttiileille oltu tehty mitään. Ja imuventtiilejä oli läpätty hitusen muttei niin että ne pitäisi + hiomatahnat jätetty väliin.
Että tämmöstä... :nono:
pakovenat telluista ensimmäisenä alkaa vuotamaan. omasta kannesta vuoti kuin seula kun rakentelin koneen. onpa hyvällä koneistajalla ollut kun itse sain kannet pitämään akkuporakoneella ja hiomatahnalla ohivuotomittauksessa 4% sisään venttiilit.

tee tälläinen köyhän miehen testi jossei ole viimesen päälle mittalaitteita.
5mm läpinäkyvää pleksia tms... teet keskelle reiän autonventtiilille ja kansipahvi ja kansi pleksiin kiinni pulteilla. sitte vaa huoltsikalle ilmaa sisään ja kattoo värähtääkö viisari! saippua liuoksella voi vielä katsoa ettei vuoda kansipahvista :wink:

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ke Helmi 11, 2015 12:10 am

Tilletson kirjoitti:
koomake kirjoitti:Jos jako mennyt pieleen niin tässä ohjeet:

kun ketjut ja idle gearit asennettu ja ketjun kiristimet homman pitäs näyttää tältä.
Kuva

seuraavaks 1 sylinterin nokat paikoilleen ja nokkapukit kiinni mäntä TDC asennossa ja FT merkki reiässä homman pitäs näyttää tältä:
Kuva

Nyt 17mm hylsy käteen ja kampiakselia pyöritetään 360astetta niin että FT merkki tulee reikään, homman pitäs näyttää taka sylinteriss tältä:
idle gearin merkki on 180astetta piilossa alhaalla
Kuva

seuraavaks taka sylinterin nokat kiinni ja nokka pukit homman pitäs näyttää tältä:
Kuva

sitten 17mm hylsy käteen ja väännetään kampiakselia 360astetta ja homman pitäs näyttää tältä:
jos ei näytä niin jotain on mennyt pieleen. ja homma aloitettava alusta.
Kuva


Kantsii ainaki tulpat vaihtaa ja akku ladata täyteen, sekä tulpan johdot vaihtaa uusiin. jos johdot vedetty oikeen niin pitäs puolien johdot olla oikeen päin koska ne on just mitoitettu oikein.
Taas on moottori siinä vaiheessa, että jakoa lauantaina aloin laitteleen.
Näiden ohjeiden mukaan aloin laitteleen ja kaikki meni hyvin siihen asti, mutta kun katsoo kuvasta noiden nokka-akseleiden limppujen asentoa niin kaikki muut on ok paitsi etummaisen sylinterin imunokka. Akselin päässä olevat viivat täysin kohdillaan, mutta limput eri asennossa mitä kuvassa.

Näin silmämääräisesti ehkä 10-20 astetta kiinnipäin (kuvassa nokan pää sojottaa vähän ylempänä kuin kannen yläreuna mutta mulla nokan limpun pää sojottaa vähän reunan alle), eli ei paina kunnolla kuppia alaspäin mutta niin kiinni ettei mahdu mitään väliin (0,03mm rakotulkki).
Tietääkseni ei ole nuo nokkapyörät ollut irti, muutakuin ne uloimmat ohuet otin pois ennen nitraukseen lähettämistä ja nokkien koneistajakaan niitä ei irti ollut ottanut puheittensa mukaan.


Toinen asia: Nokka-akseleiden molemmissa rattaissa on reiät. Ne molemmat reiäthän kuuluu olla samassa paikassa eivätkä vastakkaisilla puolilla, eikö näin? Tosin jos ne vastakkaisilla puolilla olis niin silloin ne "E"-merkinnätkin olis väärässä paikassa.
Tosiaan tässä kuvassa näkyy nokkien oikea asento painetilassa eli silloin kun FT-merkki näkyy vauhtipyörästä ja kampiakselin merkki kohdillaan. Hieman ehkä eri asento tässä kuvassa kuin ylläolevissa kuvissa:
Kuva

Tässä ottamani kuva magneeton puolelta samasta tilanteesta(vas. pako, oik. imu):
Kuva

Kuva samasta tilanteesta kytkimenpuolelta:
Kuva

Ja lopuksi laitoin merkeistä välittämättä nokan suurinpiirtein kuvaa vastaavaan asentoon(muistaakseni viisi hammasta eri kohtaan):
Kuva


Pohdiskelun jälkeen en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin, että ratas on pyörähtänyt väärään asentoon, koska kaikki nuo ajoitusmerkithän on rattaassa/rattaissa kiinni eikä mitään merkkejä ole itse akselissa.
Jos tämä pitää paikkansa niin epäilisin nokkien materiaalin epäsopivuutta nitraamiseen. Muistinvirkistykseksi aiemmin tapahtunutta: Asentotunnistimen tappi sinkoutunut irti takapytyn imunokasta, takapytyn pakonokasta tippunut päädyn tulppa ja nokkien halkaisijan suureneminen käsittelyn jälkeen (ei mahtuneet pyörimään pukeissaan).

Mutta nyt! Etsitään tositarkoituksella kaveria joka sais otettua tellun nokista samantyylisiä kuvia(punaiset viivat ovat nuo vastakkaiset ajoitusviivat jotka näkyvät nokan toisessa päässä, lappujen teksteistä ei kannata välittää):
Kuva
Kuva
Kuva
Kuvat siis ykkösen imusta. Mieluiten ainakin siitä jos kuvan jostain sais ja jos siinä ilmenee erinäisyyksiä niin hyvä ois muistakin akseleista saada! :wavey:

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ke Huhti 01, 2015 10:09 pm

No moromoro.

Uudet nokat sain ostettua käytettynä ebayn kautta etupyttyyn ja takapyttyyn suomen tl-guru koomakelta :wavey:
Takapytyn vanhat nokat oli ok, eli eivät olleet silminnähden pyörähtäneet rattaat akselilla. Mutta Edessä imupuolen ratas oli pyörähtänyt noin 5-6 hamppia ja pakopuolelta 2-3 hammasta.
Koneen löin pyttyjen osalta kasaan ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa niiden saralta.
Kytkintä availin ja tarkoitus hitsata ne keskiosat kiinni toisiinsa jostai taisi olla joitain sivuja taaksepäin puhetta, myös metalliset välilevyt puhaltelin lasikuulalla.

Kuva
Kytkimen hitsattavat palikat. Sorvailen vielä jigin, kun saan mitattua tarkkaan mihin korkeuteen keskiosa tulee ulko-osaa nähden. Tulee myös sitten kunnon jigillä suoraan ja keskelle varmasti.

Kuva
Välilevyt ennen puhallusta.

Kuva
Ja jälkeen.

Kuva
Puhalsin myös koneenposket lasilla. Sitten maalasin mastonin ryppymaalilla. Maalasin ohjeiden mukaan, mutta vituiks meni. Tuntui että maali kuivui ilmassa ja laskeutui vain osan päälle eikä kiinnittynyt.

Kuva
Putsasin osat ja koitin uudestaan. Lähempää, paksumpaa kerrosta ja lämmitin kappaleita ennen maalaamista ja hieman jälkeen. Tulos myös paska.
Putsasin taas osat ja maalasin mattamustaksi.

Kuva
Rupesin laittamaan moottoria runkoon takaisin kiinni, ruho riippumaan kattoon ja hommiin.

Kuva
Muutamien tuntien äheltämisen jälkeen taas näyttää joltain.

jonzaboi
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Helmi 16, 2010 1:00 am

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja jonzaboi » To Huhti 02, 2015 2:40 am

Itse ainakin onnistuin Bilteman ryppymaalilla siten, että koko ajan lämmitti osaa kuumailmapuhaltimella ja sellaisia pieniä suihkaisuja vähän väliä. Oisko lie toiminut kans tuon mastonin kanssa.

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ti Huhti 07, 2015 7:45 pm

Kuva
Kytkimen sisäosa hitsattuna.


Kuva
Starttirele.
Joku entinen omistaja kun oli korvannut pistokkeen pienillä lattapäisillä apikoilla, joten näinhän siinä käy kun kosteus ja paska pääsee tonne ja johdot heiluessaan väsyttää noita pinnejä.

Mistä löytäis tommosen pistokkeen? Autovaraosaliikkeet kolpattu, paikalliset prätkäkorjaamot kolpattu ja käyty elektroniikkaliikkeessä.
Oiskohan jossain prätkässä/autossa tommosta?

d0ggie
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja d0ggie » Ti Huhti 07, 2015 8:21 pm

Olisiko Furukawa 4P RFW, löytyy mm. Eastern-Beaver:n kautta. Tulee parhaimmillaan päivässä tuolta jaappanilasta tavara perille; krimppityökalun voi tilata samasta paikkaa.

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ke Huhti 08, 2015 11:00 pm

d0ggie kirjoitti:Olisiko Furukawa 4P RFW, löytyy mm. Eastern-Beaver:n kautta. Tulee parhaimmillaan päivässä tuolta jaappanilasta tavara perille; krimppityökalun voi tilata samasta paikkaa.
Stäänks! :wavey:

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ti Touko 12, 2015 10:07 pm

Kyllähän se mopo käy jo ja vielä molemmilla sylintereillä. Ei oo oikeen mitään kerrottavaa, kasaamista vaan.

https://www.facebook.com/33084814702320 ... =1&theater
Tuli tonnekkin ilmottauduttua, onneks on toinenkin mopo jos telluska pillit pussiin ennenaikaisesti.

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Su Touko 17, 2015 3:26 pm

Osaan näköjään kirjoittaakkin kun lukasin edellisen postauksen.

Koeajo tehty ja pari katteen palaa lähti kaverille muovihitsaukseen.

Kuva

Tilletson
Viestit: 411
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Tellu & exc

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Tilletson » Ma Kesä 08, 2015 11:38 pm

Laite taas kuosissa.
Ensin oli koeponnistus penkissä ja sen jälkeen 1/8 mailin katukisat, toimii vieläkin. Penkissä ei hajonnut muutakuin starttirele, ei se kiinalainen 10€ malli kauaa kestänyt.
Kytkin tuntui ton modauksen jälkeen loistavalta luistattaessa, hieman jäykempi käyttää tosin.

Kuva
Kuva

Avatar
Kkallioj
Viestit: 855
Liittynyt: Su Helmi 19, 2006 1:00 am
Paikkakunta: origiSRAD, minisuper-Honda ja minimoto

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja Kkallioj » Ti Kesä 09, 2015 10:15 am

Täydellinen.

jap1
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 31, 2010 12:00 am
Paikkakunta: nakkikoppimopo

Re: Tilletsonin tellu

Viesti Kirjoittaja jap1 » Ke Kesä 10, 2015 4:58 pm

On hieno !

Vastaa Viestiin