GSXR ohjauslaakeri kysymys.
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- SunGod
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vihti
GSXR ohjauslaakeri kysymys.
Olen antanut itseni ymmärtää, että Giksereiden usd keulat saa ohjauslaakerin vaihtamista lukuunottamatta "heittämällä" vanhempiin malleihin.
Mulla on tulossa ´87 750 Ärrään 90 luvun lopun (en muista tarkkan) SRAD mallin keula. Huomasin tuossa osia mallaillessani, että laakerit on eri kokoiset noissa pyörissä. Eli vanhan mallisia kartiolaakereita en ainakaan saa uuden mallin ohjausakseliin (sisähalkaisija ylemmässä laakerissa on eri)
Näyttäis ainakin siltä, että uudemmassa mallissa molemmat laakerit on saman kokoisia ja vanhassa ylälaakeri on pienempi.
Minkä mallin laakerit mun täytyy hankkia, että saan keulan sopimaan runkoon? Vai pitääkö noita satseja jotenki sekottaa?
Kiitos etukäteen!
Olli
Mulla on tulossa ´87 750 Ärrään 90 luvun lopun (en muista tarkkan) SRAD mallin keula. Huomasin tuossa osia mallaillessani, että laakerit on eri kokoiset noissa pyörissä. Eli vanhan mallisia kartiolaakereita en ainakaan saa uuden mallin ohjausakseliin (sisähalkaisija ylemmässä laakerissa on eri)
Näyttäis ainakin siltä, että uudemmassa mallissa molemmat laakerit on saman kokoisia ja vanhassa ylälaakeri on pienempi.
Minkä mallin laakerit mun täytyy hankkia, että saan keulan sopimaan runkoon? Vai pitääkö noita satseja jotenki sekottaa?
Kiitos etukäteen!
Olli
Vastarinta on luvallista, jopa suotavaa!!!
-
- Viestit: 770
- Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: tuoli
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: GSX1100ti
- Viesti:
Muistaakseni juuri tuossa SRAD:in kohdalla menee raja, josta uudemmissa on erilaiset laakerit. Ja tietääkseni millään normaalilaakereilla ei saa sopimaan vanhempaan runkoon.
Yleensä noihin vaihdetaan ohjausakseli tai sovelletaan jotkut vanhemmat kolmiopalat. Lisäksi olen jossain nettikaupassa nähnyt erikoislaakereita, joilla homman pitäisi onnistua. En vaan nyt onnistunut löytämään mistään. Ko. erikoislaakereita myytiin SV650:n keulan päivitykseen, mistä tiedosta voi olla apua etsinnässä.
Edit: löytypäs sittenkin:
http://www.twfracing.com/zparts.html
Yleensä noihin vaihdetaan ohjausakseli tai sovelletaan jotkut vanhemmat kolmiopalat. Lisäksi olen jossain nettikaupassa nähnyt erikoislaakereita, joilla homman pitäisi onnistua. En vaan nyt onnistunut löytämään mistään. Ko. erikoislaakereita myytiin SV650:n keulan päivitykseen, mistä tiedosta voi olla apua etsinnässä.
Edit: löytypäs sittenkin:
http://www.twfracing.com/zparts.html
Arttu
- mixer
- Viestit: 200
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: onhan noita
vaihdat sen ohjausakselin siitä vanhemmasta pyörästä siihen uudemman keulan alakolmioon. Tolla tavalla se toimii helpoiten, silloin käy sun vanhat ohjauslaakerit ja uusi keula sopii täydellisesti.
En tiedä on vanhan mallin 750:ssa sama kuin omassa -86 1100:ssa eli alkuperäinen ohjausakseli on 3 kymmenystä liian ohut uudemman suzukin alakolmioon, mutta siitä selviää vaihtamalla se ohjausakseli 88-96 malliseen tai sitten paksuntamalla vanhaa.
En tiedä on vanhan mallin 750:ssa sama kuin omassa -86 1100:ssa eli alkuperäinen ohjausakseli on 3 kymmenystä liian ohut uudemman suzukin alakolmioon, mutta siitä selviää vaihtamalla se ohjausakseli 88-96 malliseen tai sitten paksuntamalla vanhaa.
- SunGod
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vihti
Just tulin tallista mittailemasta ja tossa vanhassa seiskapätkässä on myös se akseli pienempi halkaisijaltaan, kuin uudessa.
Tuntuis jotenki helpommalta käyttää sitä vanhaa akselia, mut sen "paksuntaminen" on ongelma. Pitäis varmaan sorvauttaa siihen sopiva holkki väliin.
Tästä päästäänkin sopivasti seuraavaan ongelmaan, eli miten se akseli on kiinni alakolmiossa. Saako sen prässäämällä irti vai onko siellä kierteet. 87 mallissa näyttäis olevan metalli tappi läpi alakolmiosta ja akselista, mutta mulla on myös 89 seiskapätkän alakolmio jossa ei tappia ole.
Tuntuis jotenki helpommalta käyttää sitä vanhaa akselia, mut sen "paksuntaminen" on ongelma. Pitäis varmaan sorvauttaa siihen sopiva holkki väliin.
Tästä päästäänkin sopivasti seuraavaan ongelmaan, eli miten se akseli on kiinni alakolmiossa. Saako sen prässäämällä irti vai onko siellä kierteet. 87 mallissa näyttäis olevan metalli tappi läpi alakolmiosta ja akselista, mutta mulla on myös 89 seiskapätkän alakolmio jossa ei tappia ole.
Vastarinta on luvallista, jopa suotavaa!!!
- mixer
- Viestit: 200
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: onhan noita
vanhemmissa on tosiaan se tappi, mutta ei muuta kuin poraa käteen ja prässillä akseli pois. Uudemmissa ei ole tappia, joten prässillä vaan. Kannattaa antaa ehkä vähän lämpöä ennen prässäystä.
Laita sitten se -89 akseli siihen sradin kolmioon, niin käy yhä sun alkuperäiset laakerit.
edit: typoja pois
Laita sitten se -89 akseli siihen sradin kolmioon, niin käy yhä sun alkuperäiset laakerit.
edit: typoja pois
- SunGod
- Viestit: 54
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Vihti
Mulla on ollu nyt paikallaan se 89 750 keula, ja siinäkin on pari kymmenystä ohuempi se akseli, eli taitaa olla eri, ku 1100. Tuolla oldskoolsuzukin sivuilla sanoivat, et sv650 laakerit sopis, niinku Arttu tossa jo ehdottikin. Pitää vaan ottaa vielä selvää, et käykö vakiot vai pitäiskö tilata tuolta Artun laittamasta linkistä spesiaalit.mixer kirjoitti:vanhemmissa on tosiaan se tappi, mutta ei muuta kuin poraa käteen ja prässillä akseli pois. Uudemmissa ei ole tappia, joten prässillä vaan. Kannattaa antaa ehkä vähän lämpöä ennen prässäystä.
Laita sitten se -89 akseli siihen sradin kolmioon, niin käy yhä sun alkuperäiset laakerit.
Vastarinta on luvallista, jopa suotavaa!!!