Ikuisuusprojektiksi karannut GSX-R
- -Ape-
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Läjä romuja.
Ikuisuusprojektiksi karannut GSX-R
Toiselle projektille tuli kirjailtua hetki sitten jatkoa, nyt tulee toiselle. Tai kolmannelle oikeastaan. Honda siis seisoo telakalla ainakin syksyyn asti, mutta ilman pyörää ei VOI olla. Joten mä kunnostan nyt Twinkien ostaman ikälopun tonnisatkun ja ajan sillä kesän.
Pyörä on ostettu kilvellisenä ja toimivana, mutta viime syksynä siitä vietiin kilpi konttorille etten mä ajaisi sillä ennen kuin saisin kortin fyysisesti taskuun, ja käynnissä se ei ole ollut viime tallikekkereiden jälkeen.
Lähtökohta on varsin... ööm... ruma?
Kun mopo oli seissyt tarpeeksi kauan tallin nurkassa, päätin aloittaa purkamisen ja pistää sen valmiiksi kevättä varten. Heti purkamisen jälkeen sattui vanhan tallin tulipalo, joten hommat jäivät seisomaan. Nyt kun tavaroita siirrettin väliaikaisesta salapiilosta uudelle tallille, vanha gixxerin raato hinattiin samalla mun työpaikalle takahäkin valmistamista varten. Sinne kun juuri on tullut hitsauskoppi ja torvenväännin, niin puitteet takahäkin tekemiseen on enemmän kuin kohdillaan!
Lisää kuvia tämän hetken aihiosta:
SIVULTA - Itseasiassa nyt kun perä on purettu pois niin mä pidän tästä aika paljon. Jotenkin se on helvetin irstas oikealla tavalla.
VÄHÄN RUNKATUN NÄKÖINEN? - Mopon päällä on tulipalon jäljiltä hyvä satsi palokunnan sammutusvettä ja pihkaa.
PÄIVITETTY KEULAOSASTO - Joku edellinen omistaja on onneksi päivittänyt keulaa tuoreemmilla pampuilla ja vanteella. Taaksekkin on vaihtunut vanne uudemmasta pelistä.
ALIPAINEKAASARIT JA SUORAVETOPUTSARIT - Joka kerta yhtä toimiva yhdistelmä. Viime kesänä ajettavuus oli huipussaan kun kone toimi tasaisesti pelkästään kiihdyttäessä.
VAIMENNIN - Tätä ei tarvitse vaihtaa, kunhan paikkaa muuttaa hitusen.
VÄHÄN KÖYHÄ "TEHOKEINO" - Muuten mustassa mopossa on kaksi punaista osaa molemmin puolin.
MASKI JA LOKARI - Upeita molemmat. Maski on klassista Bilteman mallistoa ja lokari on tommonen dinosauruksen jalasta muotoiltu lapio.
MITTARISTO! - En muista että yhdessäkään pyörässä olisi ollut toimivaa mittaristoa. Tää taitaa olla eka!
OHJAUSISKARI - Ei mitään hajua merkistä ja mallista.
Hommat jatkuu, tai paremminkin alkaa, heti kun suinkin mahdollista. Toivottavasti tällä viikolla. Näyttää siltä että ajokelit on jo suurinpiirtein alkaneet... On se kumma kun ikinä ei pääse aloittamaan ajokautta heti kun tiet sulaa.
Pyörä on ostettu kilvellisenä ja toimivana, mutta viime syksynä siitä vietiin kilpi konttorille etten mä ajaisi sillä ennen kuin saisin kortin fyysisesti taskuun, ja käynnissä se ei ole ollut viime tallikekkereiden jälkeen.
Lähtökohta on varsin... ööm... ruma?
Kun mopo oli seissyt tarpeeksi kauan tallin nurkassa, päätin aloittaa purkamisen ja pistää sen valmiiksi kevättä varten. Heti purkamisen jälkeen sattui vanhan tallin tulipalo, joten hommat jäivät seisomaan. Nyt kun tavaroita siirrettin väliaikaisesta salapiilosta uudelle tallille, vanha gixxerin raato hinattiin samalla mun työpaikalle takahäkin valmistamista varten. Sinne kun juuri on tullut hitsauskoppi ja torvenväännin, niin puitteet takahäkin tekemiseen on enemmän kuin kohdillaan!
Lisää kuvia tämän hetken aihiosta:
SIVULTA - Itseasiassa nyt kun perä on purettu pois niin mä pidän tästä aika paljon. Jotenkin se on helvetin irstas oikealla tavalla.
VÄHÄN RUNKATUN NÄKÖINEN? - Mopon päällä on tulipalon jäljiltä hyvä satsi palokunnan sammutusvettä ja pihkaa.
PÄIVITETTY KEULAOSASTO - Joku edellinen omistaja on onneksi päivittänyt keulaa tuoreemmilla pampuilla ja vanteella. Taaksekkin on vaihtunut vanne uudemmasta pelistä.
ALIPAINEKAASARIT JA SUORAVETOPUTSARIT - Joka kerta yhtä toimiva yhdistelmä. Viime kesänä ajettavuus oli huipussaan kun kone toimi tasaisesti pelkästään kiihdyttäessä.
VAIMENNIN - Tätä ei tarvitse vaihtaa, kunhan paikkaa muuttaa hitusen.
VÄHÄN KÖYHÄ "TEHOKEINO" - Muuten mustassa mopossa on kaksi punaista osaa molemmin puolin.
MASKI JA LOKARI - Upeita molemmat. Maski on klassista Bilteman mallistoa ja lokari on tommonen dinosauruksen jalasta muotoiltu lapio.
MITTARISTO! - En muista että yhdessäkään pyörässä olisi ollut toimivaa mittaristoa. Tää taitaa olla eka!
OHJAUSISKARI - Ei mitään hajua merkistä ja mallista.
Hommat jatkuu, tai paremminkin alkaa, heti kun suinkin mahdollista. Toivottavasti tällä viikolla. Näyttää siltä että ajokelit on jo suurinpiirtein alkaneet... On se kumma kun ikinä ei pääse aloittamaan ajokautta heti kun tiet sulaa.
Viimeksi muokannut -Ape-, Ma Elo 05, 2013 8:23 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
- alastonkostaja
- Viestit: 265
- Liittynyt: To Kesä 01, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: golden shower
- -Ape-
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Läjä romuja.
Katos, vähän venähti tää vastaaminen. Haha, loistavaa! Mopon vanha omistaja. Osaatko sanoa kuka tän on rakentanut tähän nykyiseen kuosiin? Ja kyllä, hengissä se sitkeästi on vaikkakin vähän rampana!alastonkostaja kirjoitti:Vieläkö tuo huussi on hengissä, huh huh. Myin tuon pois joskus 8vuotta sitten. Sehän on lekendaarisen mitrusen vanha pyörä:)
Nyt kun sain Twinkien mopon keulaprojektista oman osuuteni suoritettua, niin seuraavaksi onkin aikaa taas tälle malmikasalle! Ihan ekana piti hieroa jonkinnäköinen aihio takahäkistä työpaikalla. Aloitin tämän homman purkamalla pyörästä turhat pois ja samalla tarkastin ja ehostin vähän joka nurkkaa ettei kesällä tule ylläreitä. Duunipaikalla kun on työkalut hieman paremmat kuin tallilla, niin esimerkiksi TÄMÄNLAISET puhkinussitut kiinnileikanneet pultit oli hyvä uusia nyt kun se oli helppoa.
ILMANPUTSARIT - Osaako joku sanoa että onko noi putsarit tarkoitettu alipainekaasareille? Sen tiedän että kiinnitys kuuluisi tehdä vähän tukevammin kuin vetämällä VITTU NIPPUSIDE kaasareiden ympäri!? *Nips* sivuleikkureilla nippari poikki ja ilmanputsari putosi lattialle. Ai saatana...
LOISTOKASTA SÄHKÖTYÖTÄ - Tää maadoitus oli vielä parhaasta päästä tässä mopossa...
LISÄÄ KÄSITYÖN HELMIÄ - Tässä mopossa ei ole jesseteippiä ja nippusiteitä säästelty!
TULPANJOHDOT - Kaipaavat ehkä uusimista. Osa tulpanhatuista ei pysy kiinni ollenkaan ja yhdestä irtosi tulpanjohto heti kun siihen vähän koski.
Purkamisen yhteydessä tarkastin kaasarit. KUVA ENNEN PURKUA. Osaako joku sanoa että miksi tuo vasemmalla oleva lyhyt letku on tukittu? Ja miksi vasemmalta kaksi ensimmäistä kaasaria on yhdistetty letkulla toisiinsa, mutta kaksi seuraavaa ei? Niiden letku on poikki ja tukittu. Jotain alipaineeseen liittyviä letkuja nuo ovat, kai? Yksi kaasareista oli kasattu niin että kalvo OLI JÄÄNYT KANNEN VÄLIIN, eikä siis ollut päässyt liikkumaan kunnolla.
Yhteenvetona: yksi kalvo joka ei toimi oikein, epämääräiset letkujen vedot ja ei-mitenkään-kiinnitetyt ilmanputsarit alipainekaasareissa. Ei nyt mikään ihme että käynti oli melko epämääräistä? Uudet kalvot sain Sudittelijalta, kiitos niistä isosti! Putsasin ja tsekkasin joka paikan, kasasin uusilla kalvoilla ja letkuilla ja heitin ne hyllylle odottamaan.
Seuraavaksi piuhasatsi. Voi vittu sentään sitä johtohelvettiä! Näin paskasti kasattuja sähköjä mä en ole IKINÄ purkanut pyörästä. Nippusiteitä oli valehtelematta käytetty iso perhepaketillinen, niitä helvetin apico-liittimiä oli joka paikassa, rosvoliittimillä jatkettuja johtoja ja muuta "peruskamaa". Johtoja joutui vetämään poikki joka paikasta että piuhasatsin ylipäätänsä sai pyörästä irti. Johdot kun oli vedetty ympäri runkoa solmuun. En pysty kuvailemaan niitä tarpeeksi. Thyi saatana mitkä sähköt. Niiden tekijä saa kyllä hävetä, ei kannata tunnustaa jos se olit sinä. TOSSA koko satsi irroitettuna. Oikeasti meni kauan että ne sieltä irtosi.
Sitten sen häkin kimppuun. Rungon peräpäähän on joku edellinen omistaja hitsauttanut kiinnikkeet takahäkkiin. Pyörän muun rakentamisen tason takia noi hitsaukset vähän hirvittää, mutta jos se on kestänyt tähänkin asti kaksipaikkaisena, niin ehkä niihin voi luottaa. Ei nuo tehtaan ALKUPERÄISETKÄÄN saumat mitään karkkia ole. Jälkeenpäin tehdyt kiinnikkeet näyttää TÄLTÄ. Kai niistä jotain saa?
Olin pistänyt tätä nimenomaista häkkiä varten sivuun kolme metriä 25mm teräsputkea 2mm seinämällä. Pätkin siitä nipun SOPIVIA TORVIA. Mittasin toisesta päästä 35mm ja pistin PRÄSSILLÄ 15 tonnia painetta putken päälle. Alapuolella oli hieman leveämpi pala, joten putki kääntyi hieman KULMAAN. Sama homma joka putkelle, ja pöydällä oli valmiina NELJÄ passelia putkea. Sorvissa pyöräytin pari HOLKKIA. Pistin tigin kanssa holkit neljästä nurkasta näpyillä KIINNI putkien päihin. Tässä kohtaa muotoilin putkien päät nauhahiomakoneella ja hitsasin holkit, sekä putkien reunat KUNNOLLA KIINNI. Lopuksi porasin holkin, sekä putken läpi 8,5mm reiän ja vedin perään M10 kierteen. Noista takahäkki tulee runkoon kiinni.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2012 1:00 am
Nuihin kaikkiin nippoihin vaan lyöt semmoset tulpat,etteivät vuoda. Alipaine nipat ovat tuossa siis kaasarien syncroomista varten, helppo tökätä niihin mittari kiinni-Ape- kirjoitti: Purkamisen yhteydessä tarkastin kaasarit. KUVA ENNEN PURKUA. Osaako joku sanoa että miksi tuo vasemmalla oleva lyhyt letku on tukittu? Ja miksi vasemmalta kaksi ensimmäistä kaasaria on yhdistetty letkulla toisiinsa, mutta kaksi seuraavaa ei? Niiden letku on poikki ja tukittu. Jotain alipaineeseen liittyviä letkuja nuo ovat, kai?
- Kaenmuro
- Viestit: 196
- Liittynyt: Ke Marras 13, 2002 1:00 am
- Paikkakunta: Triumph Speed-Triple
- alastonkostaja
- Viestit: 265
- Liittynyt: To Kesä 01, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: golden shower
nykykuosista ei ole kyllä hajua. tuossa oli joskus jonkun uudehkon kawan katteetkin kiinni. ai että mikä peli-Ape- kirjoitti:Katos, vähän venähti tää vastaaminen. Haha, loistavaa! Mopon vanha omistaja. Osaatko sanoa kuka tän on rakentanut tähän nykyiseen kuosiin? Ja kyllä, hengissä se sitkeästi on vaikkakin vähän rampana!alastonkostaja kirjoitti:Vieläkö tuo huussi on hengissä, huh huh. Myin tuon pois joskus 8vuotta sitten. Sehän on lekendaarisen mitrusen vanha pyörä:)
- MustaSurma
- Viestit: 567
- Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...
Re: Ajopyörä kesäksi 2012 // Vanha 1100 Gixxer
Ei se ohjausiskarinkaan asennus ollut ihan vimpan päälle. Sieltä tallista kun sitä koitti sovitella ulos niin toisessa asennossa nahisti ja toisella puolella otti maskiin kiinni... ...oikea helmi...-Ape- kirjoitti:OHJAUSISKARI - Ei mitään hajua merkistä ja mallista.
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
..kokeillaanko?Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
-
- Viestit: 187
- Liittynyt: Ti Tammi 24, 2012 1:00 am
- -Ape-
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Läjä romuja.
Oho, tuli pieni tauko. Kummasti se mielenkiinto ropaamiseen katosi kun tuli lainapyöriä alle ja pääsi ajamaan. ISO kiitos herra Mustasurmalle Kawasakin lainasta! Iso kiitos myös Temolle gixxerin lainasta ja anteeksi sen rikkomisesta.
Kiitti kaikille vastauksista noiden kaasareiden kanssa. Toi alipainehana oli selvä kun vain otti silmän käteen ja katsoi bensahanaa. Toiset nipat kaasareissa on synkkaamista varten. Selkee homma!
Btw, kuvablogi.com on ollut jo jonkun aikaa pimeänä, joten tästä postista eteenpäin kuvat on aijaa.comissa. Vanhat kuvat ei enää toimi, enkä mä jaksa ladata niitä uudestaan ellei joku välttämättä niin halua.
Viimeksi homma jäi siihen että sain tehtyä neljä kappaletta putkia ja niiden päihin passelit MÖLLYKÄT kiinnitystä varten. Homma siis jatkui siitä. Putket KIINNI ja mallaamaan. Tarkoitus oli laittaa neljä putkea jotka lähtevät kiinnityspisteistä suoraan kaikki samaan nippuun niin että niistä muodostuu yksi paksu pötkö. Itseasiassa samalla kun kirjoitin tuon edellisen lauseen niin päähän tuli visio siitä miten se olisi pitänyt tehdä... pahus! No, näin se kuitenkin tuli tehtyä:
VÄÄNTELYÄ
SOVITTAMISTA
LISÄÄ TORVIA
PÄTKIMISTÄ
MIEHISIÄ TYÖKALUJA
MUOVAAMISTA
VIELÄ LISÄÄ TORVIA...
..JA HAPPOINEN KYHÄELMÄ ALKAA SAADA MUOTOAAN
TOVERI KEMPPI PÄÄLLE
VIKAT SOVITUKSET
PUTKET KIINNI TOISIINSA
SAUMAT LÄHEMPÄÄ
LAIKALLA YLIMÄÄRÄISET POIS
Noin. Häkin päärunko on valmis. Täytyy sanoa että tuli vähän outo, mutta eipähän ole samasta muotista kuin muut. Joskus se on hyvä juttu, joskus taas ei. Katsotaan mitä tästä tulee.
Leikkasin pahvista jonkunnäköisen MALLIN tulevaa istuinta varten. Tussilla raapustelin 3mm peltiin VASTINEEN ja leikkasin sen vannesahalla irti. PARI KANTTIA ja se riitti siltä päivältä. Häkistä nyt ei ehkä tullut ihan sitä mitä mä aluksi ajattelin, joten pitää muuttaa vähän suunnitelmia ja tehdä jonkunnäköistä katetta tohon hanurin päälle.
Tohon jäi. Katsotaan että miten se jatkuu. Tää menee aikalailla improvisoimalla.
Kiitti kaikille vastauksista noiden kaasareiden kanssa. Toi alipainehana oli selvä kun vain otti silmän käteen ja katsoi bensahanaa. Toiset nipat kaasareissa on synkkaamista varten. Selkee homma!
Btw, kuvablogi.com on ollut jo jonkun aikaa pimeänä, joten tästä postista eteenpäin kuvat on aijaa.comissa. Vanhat kuvat ei enää toimi, enkä mä jaksa ladata niitä uudestaan ellei joku välttämättä niin halua.
Viimeksi homma jäi siihen että sain tehtyä neljä kappaletta putkia ja niiden päihin passelit MÖLLYKÄT kiinnitystä varten. Homma siis jatkui siitä. Putket KIINNI ja mallaamaan. Tarkoitus oli laittaa neljä putkea jotka lähtevät kiinnityspisteistä suoraan kaikki samaan nippuun niin että niistä muodostuu yksi paksu pötkö. Itseasiassa samalla kun kirjoitin tuon edellisen lauseen niin päähän tuli visio siitä miten se olisi pitänyt tehdä... pahus! No, näin se kuitenkin tuli tehtyä:
VÄÄNTELYÄ
SOVITTAMISTA
LISÄÄ TORVIA
PÄTKIMISTÄ
MIEHISIÄ TYÖKALUJA
MUOVAAMISTA
VIELÄ LISÄÄ TORVIA...
..JA HAPPOINEN KYHÄELMÄ ALKAA SAADA MUOTOAAN
TOVERI KEMPPI PÄÄLLE
VIKAT SOVITUKSET
PUTKET KIINNI TOISIINSA
SAUMAT LÄHEMPÄÄ
LAIKALLA YLIMÄÄRÄISET POIS
Noin. Häkin päärunko on valmis. Täytyy sanoa että tuli vähän outo, mutta eipähän ole samasta muotista kuin muut. Joskus se on hyvä juttu, joskus taas ei. Katsotaan mitä tästä tulee.
Leikkasin pahvista jonkunnäköisen MALLIN tulevaa istuinta varten. Tussilla raapustelin 3mm peltiin VASTINEEN ja leikkasin sen vannesahalla irti. PARI KANTTIA ja se riitti siltä päivältä. Häkistä nyt ei ehkä tullut ihan sitä mitä mä aluksi ajattelin, joten pitää muuttaa vähän suunnitelmia ja tehdä jonkunnäköistä katetta tohon hanurin päälle.
Tohon jäi. Katsotaan että miten se jatkuu. Tää menee aikalailla improvisoimalla.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
- -Ape-
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
- Paikkakunta: Läjä romuja.
Kiitoksia vinkistä! Voisikin siirtyä tonne. Näyttää ainakin hyvältä.jonzaboi kirjoitti:Kannattaa ruveta käyttää kuvat.fi:tä, ite oon ainaki tykänny.
Mennään nyt tämän mopon kanssa vielä tossa aijaa.comissa kuitenkin.
Tein eilen LÄTYN kilpeä varten. Jotain sattumanvaraista teräslevyä käteen, mitat suoraan rekisterikilvestä tussilla levyyn ja rälläkällä irti. Niittimutterit vielä perään.
Hanuria pohtiessa heitin sen toissapäivänä leikatun lätyn roskiin. Jotain muuta piti keksiä. Pyörittelin materiaalihyllyä ja kierretankojen kohdalla "loistava" ajatus iski. Ja kun ajatus kerran tuli, niin eihän sitä enää voinut hylätä. Vähän kierretankoa, pari mutteria ja vielä pehmusteeksi pari putkea.
Noooooin... TOSSA lähempää. Katsotaan mitä että mitä tulee seuraavaksi. En oikein itsekkään tiedä kun homma saattaa muuttua yhden työvaiheen aikana helposti neljäkin kertaa. Se nyt on varma että kromi, sydämmet ja glitter ei taida olla tän pyörän juttu.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."
- Kavionaama
- Viestit: 112
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: Pc-25