Fazeri 600

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Juise
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 12:00 am

Fazeri 600

Viesti Kirjoittaja Juise » Ti Kesä 05, 2012 9:55 pm

Vähemmän on tullut vastaan laiteltuja Yamahan Fzs 600:a, joten laitetaan piruuttaan juttua, miten muokkasin omaani.

Oman pyörän ulkonäkö on häirinnyt jo sen seittemän vuotta, mitä pyörä on mulla ollut. Eniten silmään on ottanut orkkismittaristo, jolle tein heti pyörän ostettuani tilapäiskiinnikkeen, jossa on samassa tuplavalot (puolikate siis heivattu mäkeen). Tän näköisenä ajelin siis 7 kesää, ennen kuin motivaatio vihdoin löysi tiensä verstaalle saakka.
http://kuvablogi.com/nayta/3565961/

Projektin asteelle Fasu päätyi kuitenkin vasta tänä keväänä, kun satuin huomaamaan myynnissä aiemmin talvella vastaavan mopon, johon oli modattu uudemman R1:n (yllätys!) takakate. R1:n katetta olin itsekkin suunnitellut aikaajoin, mutta nyt kun joku sellaisen (ilmeisesti 04-06 vuotisen) oli jo istuttanut, päätin itsekkin tilailla valmiiksi osia muutosta varten. Löysin 07-mallisen rykkösen takakatteen ja siihen vuotta nuoremman punaiset penkit. Punaset penkit ja tuon värinen mopo, joku vielä vaihtanee siis väriä.

Ensitöinä piti purkaa ylimääräiset osat takahäkin ympäriltä. Fasuhan on ilman takakatetta tämän näköinen.
http://kuvablogi.com/nayta/3565962/

Purkaminen on tunnetusti helppoa, joten uudet osat saivat pölyttyä hyllyllä vielä tovin ennenkuin sain rälläkän laulamaan. Parissa minuutissa oli ylimääräiset pois.
http://kuvablogi.com/nayta/3565969/

Yksi ilta meni suunnitellessa kuinka uuden katteen saisi sovitettua omilla penkeillään paikoilleen ja sain kaksi putken pätkää takarungon aihioksi.
http://kuvablogi.com/nayta/3565970/

Kun putket oli paikoillaan tein kiinnikkeet katteelle ja mallailin myös istuimia kohilleen.
http://kuvablogi.com/nayta/3565971/

Näyttää valmiilta, vaan paljon tavaraa puuttuu vielä putkien päältä. Jatkuu toisella kertaa, kuvia ei näemmy välittynyt kännykältä enempää koneelle..

Sanzu
Viestit: 133
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Monta kasaa paskaa

Viesti Kirjoittaja Sanzu » Ti Kesä 05, 2012 11:01 pm

Älä rakenna. Mitään tingentangelia ei löydy hyllystä, vaan kaiken joutuu ite sähläämään. Mulla on tollanen jonkun verran rakennettuna ja voin sanoa, että ois pitäny ostaa joku tusinamopo.

Hevimies
Viestit: 1818
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 1:00 am
Paikkakunta: honbmwasauktmphzuki -945, K2 kilone

Viesti Kirjoittaja Hevimies » Ke Kesä 06, 2012 7:03 pm

Sanzu kirjoitti:Älä rakenna. Mitään tingentangelia ei löydy hyllystä, vaan kaiken joutuu ite sähläämään. Mulla on tollanen jonkun verran rakennettuna ja voin sanoa, että ois pitäny ostaa joku tusinamopo.
ei kaikki halua kamoja suoraa hyllystä :deal: . aina kannattaa rakentaa

ja itse rojektiin... kauheen pitkä toi perä :eek:

Sanzu
Viestit: 133
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Monta kasaa paskaa

Viesti Kirjoittaja Sanzu » Ke Kesä 06, 2012 9:54 pm

Hevimies kirjoitti:
Sanzu kirjoitti:Älä rakenna. Mitään tingentangelia ei löydy hyllystä, vaan kaiken joutuu ite sähläämään. Mulla on tollanen jonkun verran rakennettuna ja voin sanoa, että ois pitäny ostaa joku tusinamopo.
ei kaikki halua kamoja suoraa hyllystä :deal: . aina kannattaa rakentaa

ja itse rojektiin... kauheen pitkä toi perä :eek:
Siis tohon ei esim saa jalkatappisarjoja, kun gillesin mansikoita ja hunajaa maksavasta mallisarjasta. Valinnan varaa ei oikeen ole.

Jos nyt et ole koko häkkiä tehnyt, niin muutama rakentava kommentti sitä koskien.
Jätä kaikki ilmaboksin kiinnikkeet paikalleen ja jätä tilaa sitä varten että ilmaboksi mahtuu liikkumaan siellä(!!!!) Tosi vittumaista laittaa kaasaripatteria paikalleen, kun siellä on milli tilaa patterilla liikkua. Jos noi penkin alla olevat kolmion muotoset katteet jää paikalleen, niin saat kaikki sähköt jemmaan niitten taakse eikä niitä tartte alkaa asentelemaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Sytkäboksi kannattaa laittaa sinne häkin takaosaan, missä on vakionakin.

Paras ajoasento mitä tällänen 180/75 jantteri sai tolla pyörällä oli orkkisraisereilla ja 22mm lsl stongalla. Fätbarin ja suorien raiserien kanssa mulla menee niska aika nätisti jumiin.

Avatar
Juise
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Juise » Ke Kesä 06, 2012 10:12 pm

Oletuksenahan ei ollutkaan, että ihan vaan heittämällä nuokaan osat tuohon sopisi. Melkein heittämällä kuitenkin:roll:Kuljettajan penkin ja tankin väliin tosin nyt jäi rako, etureuna pitää jossain vaiheessa muotoilla sopivammaksi.

Perä on nykytyylin vastaisesti pitkähkö, mutta kuitenkin alkuperäistä sirompi. Lyhyemmäksi tuota kokonaisuutta olisi saanut kuskin istuinta radikaalisti lyhentämällä, jota en halunnut tehdä, ei sillä nytkään liikaa mittaa ole.

Lisää kuvatuksia. Putkihässäkkä sai lisävahvistuksia ja kiinnikkeet istuimille. Takaistuimesta tein lukolla irrotettavan (alkuperäinen lukon vaijeri riitti juuri), vaikkei sen alle juuri säilytystilaa jäänytkään. Etupenkki on parilla pultilla takaa kiinni, etureuna alkuperäisellä liukukidalla.
http://kuvablogi.com/nayta/3574148/

Alapuolelle muotoilin pellistä tuollaiset lipareet, peittämään katteen reunoja. Takavaloksi ostin yleismaailmallisen ledvalon, jolle siis tuo kolmion muotoinen potero.
http://kuvablogi.com/nayta/3574203/

Muutama palanen 1,5 mm:n pelliä ja takarunko on maalia vaille valmis. Alapuolen pellityksistähän ei mitn täysin silopintaisia tullut tässä kiireessä, mutta tehdään kuiduttamalla viimeistellympi versio ajan kanssa (ensi talvena?). Pellitys tosiaan loppuu tuohon takarenkaan keskelle, koska näppärästi käytin alkuperäistä muovilokarin pätkää alussa, jolloin säästyin mm. akkukotelon tekemiseltä. Sekin saattaa lähteä seuraavassa isommassa huollossa.
http://kuvablogi.com/nayta/3574204/
http://kuvablogi.com/nayta/3574205/
http://kuvablogi.com/nayta/3574221/

Avatar
Juise
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Juise » Ke Kesä 06, 2012 10:31 pm

Sanzu kirjoitti: Siis tohon ei esim saa jalkatappisarjoja, kun gillesin mansikoita ja hunajaa maksavasta mallisarjasta. Valinnan varaa ei oikeen ole.

Jos nyt et ole koko häkkiä tehnyt, niin muutama rakentava kommentti sitä koskien.
Jätä kaikki ilmaboksin kiinnikkeet paikalleen ja jätä tilaa sitä varten että ilmaboksi mahtuu liikkumaan siellä(!!!!) Tosi vittumaista laittaa kaasaripatteria paikalleen, kun siellä on milli tilaa patterilla liikkua. Jos noi penkin alla olevat kolmion muotoset katteet jää paikalleen, niin saat kaikki sähköt jemmaan niitten taakse eikä niitä tartte alkaa asentelemaan mitä ihmeellisempiin paikkoihin. Sytkäboksi kannattaa laittaa sinne häkin takaosaan, missä on vakionakin.

Paras ajoasento mitä tällänen 180/75 jantteri sai tolla pyörällä oli orkkisraisereilla ja 22mm lsl stongalla. Fätbarin ja suorien raiserien kanssa mulla menee niska aika nätisti jumiin.

Oho, kerkes kommenttia tulemaan kun kirjoittelin äsken. Kiitosta asiallisesta palautteesta.

Kyllä tuo ilmanputsarikotelo pitäis mahtua irtoamaan. Tosin siitä on muutama vuosi, kun vaihdoin kaasareitten kummikurkut, joten olishan sen voinut vielä kokeilla ennen lopullista hitsausta. Noh, siinä seuraavas pitkäs huollos sitte..

Katteen sovitin juurikin niin, että nuo alkuperäiset kolmiomuovit jäävät tuohon ja sai myös penkin lukon jätettyä paikoilleen. Sähkäjohdothan menee muuten alkuperäisen kaltaisesti, kun käytin tuota muovilokarin pätkää akulta taaksepäin. Sytkäboksi on kummijupukoilla mukavasti penkkien välillä.

Hyvä, kun otit tuon ajoasennon esille. Ei tosiaan parantunut noilla bilteman fatbar-raisereilla ja matalalla tangolla. Edellinen tanko alkuperäisillä kiinnikkeillä olis muuten käynyt, mutta oli mallia crossi ylimääräisellä poikkituella ja maalattu joksikin hiilikuitulookalikeksi. Nyt on tanko siis liian edessä. Koitan kyl hienosäätää sitä viel taaemmaksi, joka vaatii pitempää etujarruletkua.

Avatar
Juise
Viestit: 4
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Juise » Su Kesä 10, 2012 12:20 pm

Mopo on jo kasassa, mutta maalaushommat jäi odottaan kiireettömämpiä aikoja.
Mittaristolle tein tuollaisen rosterikiinnikkeen. Piti alunperin laittaa se tangon etupuolelle, mutta virtalukolle olis jääny turhan vähän tilaa. Tankin irrotuksessa joutuu nyt löysäämään tuon kiinnityksen, muuten sopii tuohon.
http://kuvablogi.com/nayta/3565972/

Öljynpaineen( tai -tason), vapaan ja ylilämpenemisen merkkivalot korvasin ledeillä, kun en jaksanut pähkäillä kuinka ne olis saanu toimiin tuosta mittaristosta. Plussa ja miinus siis olis pitäny saada jotenki käännettyä.
http://kuvablogi.com/nayta/3565973/

Etuvaloksi hommasin urbanin, johon värkkäsin niinikään rosterista kiinnikkeet. Jotakin kevennystä tuolle pellin kappaleelle vielä tarttis tehdä.
http://kuvablogi.com/nayta/3565979/

latexi
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 12:00 am
Paikkakunta: yzf 750/1000r

Viesti Kirjoittaja latexi » Su Kesä 10, 2012 1:42 pm

Peilit vaihtoon? Melkoset tuntosarvet :D

Vastaa Viestiin