Triumph T595 Projekti

Valvojat: ESKIL, btseppo

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » Su Syys 06, 2015 3:01 pm

Eli tuollainen tuli projektiksi hommattua. Päivitellään tänne, kun tulee jotain tehtyäkin.
Pyörä tuli purettua aika hyvin jo ostosta seuraavana päivänä osiin. Ensimmäisenä rakennetaan pyörä valmiiksi ja sitten vasta moottori.
Homma aloitetaan takavanteesta, auton vanne orkkiksen tilalle. Hondan VFR:n 800 ja 750 napojen välillä on tullut pähkäiltyä, jotta saadaan se 4x100 jako napaan. Hetken mittailun ja googlettelun jälkeen 750cc napa osoittautui paremmaksi aihioksi. Seuraavaksi mittailaan, millanen vanne tuonne on mahdollista leveyden puolesta sovittaa ja mikä ET vanteessa tulisi olla ym asiat. Laakereita olen sen verran ehtinyt vertailla hondan ja triumphin välillä, niin toisiovedon puoleiset kaksi laakeria ovat ainakin saman kokoiset. Jatketaan hommaa myöhemmin...

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » Pe Loka 09, 2015 12:43 pm

Tarinoidaan taas vähän... Pyörään on tullut vähän palikkaa hankittua. Foorumin kautta löytyi K4 Suzukin täydellinen keula. Keula oli ymmärtääkseni sovitettu aikaisemmin 1200cc Bandittiin, joka ei tietenkään heittämällä sovi Triumphin runkoon. Alkuun meinasin ruveta alkuperäisestä ala t-kappaleesta prässäämään ohjausakselin pois ja sovittamaan sitä K4:sen ala t-kappaleeseen. Lisää mittailua ja totesin, että kaveri saa töissä jyrsiä ohjausakselin mitoilleen. Ohjausakseli on nyt kierrettä vaille valmis. Seuraavaksi täytyy etsiä kierrepakka, jolla saisi tuohon M22x1.25 hienokierteen.
Takahaarukkaan löytyi VFR:n 750cc taka-akseli, joka mahdollistaa auton vanteen kiinnityksen. Suunnitteilla on 1" leveämpi takavanne. Tuosta akselista sen verran vielä, että siitä laipan puoleisesta laakeripinnasta täytyy ottaa 5mm halkaisijasta pois, jotta akseli sopii Triumphin keskiöön.

Jatketaan taas, kun ollaan edistytty.

Avatar
Smokie
Viestit: 3037
Liittynyt: La Touko 28, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Vanha mutta paska

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Loka 09, 2015 3:05 pm

Miksei sitä kierrettä voi sorvata?
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » To Loka 15, 2015 6:45 pm

Smokie kirjoitti:Miksei sitä kierrettä voi sorvata?
Alunperin oli tarkoitus tehdä kierrepakalla kierre, mutta hetken kyselyn jälkeen suurimmassa osassa puljuista löytyi M22x1.5 kierrepakkoja ainoastaan ja uuden hintaa oli sen verran suolainen, että en rupea kyllä itselle ostamaan, kun ei tuollaista kierrettä toiste tarvitse. Tänään vein kaverille kyseisen osan kierteytettäväksi.
Moto-osilta löytyi vielä VFR:n keskiö taka-akselille kaveriksi, niin ei tarvi ruveta sitä taka-akselia sorvaamaan. Keskiö menee heittämällä paikalleen Triumphin haarukkaan. Ainoastaan yksi mitta heittää, joka saadaan kuntoon ostamalla 1mm paksu shimmilevy 75mm reijällä. Vanteen kiinnityskohta muuttuu uudella akselilla 3mm ulommaksi, eli ET "kasvaa". Alkuperäinen vanne mitattuna ET 7, nyt siis vanteen pitää olla ET 10, jotta osutaan keskilinjaan.
Äsken tulikin tilattua vanne ja speiceri Vannetukusta. Vanteeksi tulee siis 7x17" ET 35 25mm pulttikiinnitteisellä speicerillä.
Päivitellään seuraavaksi kuvien kera.

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja Fella » To Loka 15, 2015 11:01 pm

Riku, nyt sitten ostat puhelimen missä on kamera. Otat sillä kuvia ja laitat tänne näytille :blah:

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » Pe Loka 23, 2015 8:15 pm

Sommittelu kuva. Vanne, runko, takahaarukka ja t-kappaleet maalataan mustaksi. Takakate ja tankki saa pysyä alkuperäisenä ja omassa värissään. Pikku virheitä on, mutta ne saa ensimmäisen kesän mennä noin. Takarengas ei ole kuvanotto puolelta noussut vanteelle ja ei siis ole ilmaa sisällä, siksi vähän hassun näköinen.

Kuva

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » Pe Marras 13, 2015 8:47 pm

Päivitellään taas hieman. Pyörä on purettu taas lihalaatikkoon ja maanantaina menossa osat puhallettavaksi ja pulveriin. Väriä ei tarvinnut oikeastaan miettiä, musta väri rungossa ym. osissa oli selvillä jo pyörää ostaessa. Osat saa kuulemma hakea 1-2viikon päästä. Pyörää purettaessa uudestaan tuli laakerit otettua irti ja tarkemmin tarkasteltua tuli huomattua, että linkussa ja takahaarukassa oli muutama laakeri todella surkeassa kunnossa. Ihmetystä herätti lähinnä laakereiden todella epätasainen kunto. Ehkä osa stefoista ei olleet enään hoitaneet tehtäväänsä ja päästänyt kosteutta laakereihin.
Jatketaan taas, kun osat on maalissa.

zeby
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 1:00 am

Re: Triumph T595 Projekti

Viesti Kirjoittaja zeby » Ti Tammi 05, 2016 12:16 am

Kirjoitellaas taas ja yritetään saada niitä kuviakin lisättyä lähipäivinä.
Eli pyörän osat saapuivat pulverista ajallaan ja olen varsin tyytyväinen laatuun.
Jokunen päivä osia pyöritellessä ruvettiin sitten laakerijumppaan ja oikeastaan jokainen laakeri ja stefa meni vaihtoon. Aika hyvin laakereita löytyikin yllätykseksi perus laakeriliikkeistä suoraan muutamaa laakeria lukuunottamatta.
Jarrusatulat purin ja putsasin jarrutomut pois ja paineilmalla männät pihalle ja takaisin jarrurasvan kera. Johan rupesi männät liikkumaan.
Takavanteelle väännettiin Shinko 190/55 rengas, joka osottautui ihan passeliksi tolle 7" vanteelle. Eteen perus Michelin Pilot Power.
Sitten pyörää nippuun ja lopuksi kun pyörä oli rullaavana niin laittelin vielä johtosarjan paikalleen.(tunnin putsaamisen jälkeen) :D
No tuli toi ala t-kappale kiilloitettua ym myös.
Pyörä odotaa siis seuraavaksi ylä t-kappaleen kiilloittamista ja tangon asentamista.
Noiden jälkeen voikin jo seuraavan kuvan räpsiä.

Jos jollain on muuten daytonan t595 motti ylimääräisenä niin ilmoitusta numeroon

Vastaa Viestiin