Gsxr 1000 k5 ei starttaa * Ongelma ratkaistu *
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Gsxr 1000 k5 ei starttaa * Ongelma ratkaistu *
Eli tänään ei lähtenykkään pyörä käyntiin. Mittaristo tekee melkein normi temput avaimesta kääntäessä, mutta esim. Nollan (0) siasta vaihdenäytössä viiva (-) ja check teksti alanurkassa lämpötilan paikalla. N palaa kyllä. Bensapumppu ei pidä ääntä. Aika paljon jo asiaa kerkesin tutkimaan esim. Sulakkeet ja monet liitokset. Löytyykö vinkkiä?
Edit: Ratkaisu
Varashälyttimen liitin kannattaa tarkistaa myös muista pyöristä, jos samanlaista ongelmaa tulee vastaan. Varsinkin siinä tapauksessa, jos pyörässä on OLLUT varashälytin!
http://www.streetfighters.com.au/forum/ ... -CHEC-code
Edit: Ratkaisu
Varashälyttimen liitin kannattaa tarkistaa myös muista pyöristä, jos samanlaista ongelmaa tulee vastaan. Varsinkin siinä tapauksessa, jos pyörässä on OLLUT varashälytin!
http://www.streetfighters.com.au/forum/ ... -CHEC-code
Viimeksi muokannut ceepra, Pe Kesä 15, 2018 11:24 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Niin ja siis tulpat vaihdoin ennen käynnistyksen yrittämistä, mut ne liittimet letkut tarkastettu ainakin viidesti
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
ECU tai Suzuki-kielellä ECM ei saa sähköä ja/tai ei kommunikoi mittariston kanssa 5 sek aikana. Arvaan myös, etteivät ruiskurungon toisioläpät tai EXCVA kääntyile eivätkä muutoinkaan mitkään ECU:n ohjaamat laitteet sano mitään.
Tyypillisimmät "viat" ovat sivujalka-, vaihdeanturi tai tappokytkin. Veikkaan siis tässä tapauksessa jälkimmäistä, voihan se olla joku oikeakin vika, mutta harvemmit nyt tulppia vaihdettaessa ECU sanoo sopimuksensa irti kun sulakkeetkin ovat ehjät.
Tyypillisimmät "viat" ovat sivujalka-, vaihdeanturi tai tappokytkin. Veikkaan siis tässä tapauksessa jälkimmäistä, voihan se olla joku oikeakin vika, mutta harvemmit nyt tulppia vaihdettaessa ECU sanoo sopimuksensa irti kun sulakkeetkin ovat ehjät.
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
jalka on kyllä vähän vittuillu et on joutunu aina ennen liikkelle lähtöä potkaseen seisontatukea ylöspäin. Onko sitten niin et ecu ei tiedä sen asentoa? Ku kyllähän tuokin jalka alhaalla normisti käynnistyy
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Noin ajatuksen tasolla ECU pystyy päättelemään, onko sivujalka ylhäällä vai ei (en tiedä tekeekö se näin), mutta se ei sinällään ole mielenkiintoista -- sivujalka vetää sivujalan relettä (vilkkurele / sivujalan rele on yhtenä pakettina, 38610-03F00; tuossa on myös kaksi diodia matkassa, jotka sinällään voivat nekin vioittua), jonka takana on mm. startin rele, bensapumpun rele, suuttimet ja yksi ECUn virransyötöistä. Kun sivujalka on ylhäällä, sivujalan kytkin kytkeytyy maihin. Kun sivujalan releen ohjaus näkee maan, kytkeytyy rele puolestaan päälle, siis vetää. Sivujalan kytkimen sisällä on myös (maata vasten myötäsuuntaan oleva) diodi, eli kytkimen tarkastamiseen tarvitaan yleismittari, jossa on dioditesteri tai pieni virtalähde diodin kynnysjännitteen voittamiseksi. Pelkällä vastus- tai jatkuvuusmittauksella yksinään ei pärjää, sillä tällöin kytkin näyttäytyy aina aukiolevana, mikä ei vältämättä ole totta.
Tappokytkin on ennen noita, eli vaikka sivujalan rele olisi vetävänä, niin silti em. osat jäävät sähköittä eikä ECU:kaan ole hengissä (so. "CHEC" teksti).
Oikeastaan sivujalan releen vetää joko itse sivujalka tai vaihdeanturi. Mikäli vaihdeanturi on vapaalla, anturin kolmas piuha kytkeytyy maata vasten (joka on myös kytkettynä sivujalan releen ohjaukseen) ja sivujalan releen tulisi vetää. Tämä vaihdeanturin katkoma maa kytkee myös päälle ja pois vapaan merkkivalon. Teoriassa on mahdollista, että vaihdeanturi on sen verran likainen, että sen läpi kulkee ainoastaan niin vähän virtaa, että vapaan merkkivalo syttyy, mutta kuitenkin niin vähän, ettei sivujalan rele jaksa vetää. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa tähän ja tällöin myös sivujalan kytkimen tulisi olla viallinen.
Kuten sanottua, huolimatta siitä, että onko sivujalka ja/tai vaihdeanturi oikeassa asennossa, estää tappokytkin kuitenkin käynnistymisen ja ECUn virransaannin. Tästä syystä epäilen vahvasti juurikin tuota tappokytkintä. Vaihtoehtoisesti sivujalan rele on elinkaarensa päässä. En kuitenkaan usko, että vika olisi (ainoastaan) sivujalan kytkimessä.
Suosittelen hankkimaan Suzukin oman huoltomanuaalin (ei näitä Haynes tms. "oppaita") joko sähköisenä tai ihan paperilla (painetun hinta uutena n. 40~50€), niin näet heti kaikki sähkökaaviot ja yksiselitteiset tavat, millä voit lähestyä tätäkin ongelmaa.
Tappokytkin on ennen noita, eli vaikka sivujalan rele olisi vetävänä, niin silti em. osat jäävät sähköittä eikä ECU:kaan ole hengissä (so. "CHEC" teksti).
Oikeastaan sivujalan releen vetää joko itse sivujalka tai vaihdeanturi. Mikäli vaihdeanturi on vapaalla, anturin kolmas piuha kytkeytyy maata vasten (joka on myös kytkettynä sivujalan releen ohjaukseen) ja sivujalan releen tulisi vetää. Tämä vaihdeanturin katkoma maa kytkee myös päälle ja pois vapaan merkkivalon. Teoriassa on mahdollista, että vaihdeanturi on sen verran likainen, että sen läpi kulkee ainoastaan niin vähän virtaa, että vapaan merkkivalo syttyy, mutta kuitenkin niin vähän, ettei sivujalan rele jaksa vetää. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa tähän ja tällöin myös sivujalan kytkimen tulisi olla viallinen.
Kuten sanottua, huolimatta siitä, että onko sivujalka ja/tai vaihdeanturi oikeassa asennossa, estää tappokytkin kuitenkin käynnistymisen ja ECUn virransaannin. Tästä syystä epäilen vahvasti juurikin tuota tappokytkintä. Vaihtoehtoisesti sivujalan rele on elinkaarensa päässä. En kuitenkaan usko, että vika olisi (ainoastaan) sivujalan kytkimessä.
Suosittelen hankkimaan Suzukin oman huoltomanuaalin (ei näitä Haynes tms. "oppaita") joko sähköisenä tai ihan paperilla (painetun hinta uutena n. 40~50€), niin näet heti kaikki sähkökaaviot ja yksiselitteiset tavat, millä voit lähestyä tätäkin ongelmaa.
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Tapon testasin jo yleismittarilla (piipillä) ja toimii. Jalka ja sen asento tuntuu todella oudolta syyltä, kun normisti mopo kuitenkin käynnistyis vaikka jalka on alhaalla, siis vaihteen pitää tietysti olla vapaalla.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- mikzu
- Viestit: 173
- Liittynyt: To Tammi 10, 2013 7:45 pm
- Paikkakunta: 954rr Blade -03, Suzuki RM 125 -97, Ex Yamaha FZR 1000 -93
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Eri pyörä, eikä hajua onko sähköt kuinka erillailla rakenneltu, mutta omassa firebladessa oli viime kesänä samaa ongelmaa. Itsellä ei etuvalot syttynyt(takana toimi) ja mittaristo pimeänä, vaikka numerot näkyi ja bensapumppu ei toiminut. Syynä oli etupäähän menevien sähköjen maadoituksessa. Helppo testata kun maadoitti esim.etuvalo polttimon maan runkoon niin heräsi itsellä henkiin.
-naukuva nippon-
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Joo jotain tällästä täytyy alkaa selvitteleen, itellä tuntus kaikki kuitenkin muuten pelittävän valot yms. Kosteus/korroosio on yks jota kans epäilen. Löytyykö tietoo mistä sitä märkää kannattaa lähtee gsxrssä ehtiin?
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Edit: kokeilin tubes löytämääni Pinni kikkaa vikakoodin etsimiseen, mut ei näyttäny mitään.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 11:52 pm
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Sillä ongelma on se, ettei ECU herää henkiin niin et voi lukea vikakoodejakaan, kun ne tulevat sieltä ECUlta. Se dealer mode on siis hyödytön tässä tapauksessa.
ECUn sähkönsyöttö on vielä kerrattuna akku - pääsulake - virta-avain - käynnistyssulake (ignition) - sivujalan rele (jota ohjaa sivujalka ja/tai vaihdeanturi) ja tappokytkin. Tässä vaiheessahan käytännössä kaikki muut on tarkistettu, paitsi itse rele.
Sillä tappokytkin tulee suoraan releeltä ja tuo 11.6V on kyllä liian alhainen, voi olla, että rele on entinen tai sen ohjaus on heikko. Se ei tietenkään ole ainoa mahdollisuus, vaan joku kontakti voi olla huono, kenties akku mennyttä tai vaikka tuo mainittu maadoitus heikolla hapella, jolloin todellinen ongelma olisi ns. toisella puolella sähköjä.
Jos pyörä on kuitenkin oirehtinut aiemminkin ja korjauksena on toiminut sivujalan heiluttelu, ts. releen ohjauksen rassaaminen, lähtisin itse liikkeelle kuitenkin tässä tapauksessa helpoimmasta eli siitä releestä ja kaikista johdoista sekä liittimistä, jotka ovat suoraan yhteydessä em. releeseen.
Sivujalan releen jalat ovat ylärivistä oikealta vasempaan (vastapäivään) lähtien A, B, C, D ja alarivi vasemmalta oikealle (edelleen vastapäivään) E, F ja G. Huoltomanuaalissa 99500-39270-01E on tästä hyvä piirros, siellä on myös kaksi diodia joukossa (C->A ja B->A jalkojen välissä).
A: Maa, vaihdeanturin kautta (sininen)
B: Vapaavalon tulo (sininen/musta)
C: Maa, sivujalan kytkimen kautta (vihreä)
D: +12V syöttö (orassi/keltainen)
E: +12V ohjattuna (oranssi/musta)
F: Vilkkureleen maa (vaaleansininen)
G: Vilkkureleen +12V syöttö (ruskea)
Sivujalan releen ohjaus on siis D-C tai D-A jalkojen välissä. Jos on seikkailumieltä, voit testata releen vaikka paikallaan. Kytkemällä jalat C tai A maihin, releen pitäisi vetää. Vastaavasti, oikosulkemalla jalat D-E rele ohjauksineen on ohitettu. Ilman relettä voit oikosulkea myös samat nastat, eli oranssi/keltainen ja oranssi/musta johdot. Tällöin, mikäli vika on releessä tai sen ohjauksessa, ECUn pitäisi herätä. Tietysti turvallisin tapa on testata rele erikseen, mikä on se virallinen tapa.
Jos vika ei ole tuossa, ainoa järkevä tapa edetä lienee hankkia tuo huoltomanuaali ja systemaattisesti edeten testata mihin välille sähkö jää. Jos se ei jää mihinkään, niin sitten itse ECU voi olla rikki. Tätä enempää en kyllä osaa olla avuksi.
ECUn sähkönsyöttö on vielä kerrattuna akku - pääsulake - virta-avain - käynnistyssulake (ignition) - sivujalan rele (jota ohjaa sivujalka ja/tai vaihdeanturi) ja tappokytkin. Tässä vaiheessahan käytännössä kaikki muut on tarkistettu, paitsi itse rele.
Sillä tappokytkin tulee suoraan releeltä ja tuo 11.6V on kyllä liian alhainen, voi olla, että rele on entinen tai sen ohjaus on heikko. Se ei tietenkään ole ainoa mahdollisuus, vaan joku kontakti voi olla huono, kenties akku mennyttä tai vaikka tuo mainittu maadoitus heikolla hapella, jolloin todellinen ongelma olisi ns. toisella puolella sähköjä.
Jos pyörä on kuitenkin oirehtinut aiemminkin ja korjauksena on toiminut sivujalan heiluttelu, ts. releen ohjauksen rassaaminen, lähtisin itse liikkeelle kuitenkin tässä tapauksessa helpoimmasta eli siitä releestä ja kaikista johdoista sekä liittimistä, jotka ovat suoraan yhteydessä em. releeseen.
Sivujalan releen jalat ovat ylärivistä oikealta vasempaan (vastapäivään) lähtien A, B, C, D ja alarivi vasemmalta oikealle (edelleen vastapäivään) E, F ja G. Huoltomanuaalissa 99500-39270-01E on tästä hyvä piirros, siellä on myös kaksi diodia joukossa (C->A ja B->A jalkojen välissä).
A: Maa, vaihdeanturin kautta (sininen)
B: Vapaavalon tulo (sininen/musta)
C: Maa, sivujalan kytkimen kautta (vihreä)
D: +12V syöttö (orassi/keltainen)
E: +12V ohjattuna (oranssi/musta)
F: Vilkkureleen maa (vaaleansininen)
G: Vilkkureleen +12V syöttö (ruskea)
Sivujalan releen ohjaus on siis D-C tai D-A jalkojen välissä. Jos on seikkailumieltä, voit testata releen vaikka paikallaan. Kytkemällä jalat C tai A maihin, releen pitäisi vetää. Vastaavasti, oikosulkemalla jalat D-E rele ohjauksineen on ohitettu. Ilman relettä voit oikosulkea myös samat nastat, eli oranssi/keltainen ja oranssi/musta johdot. Tällöin, mikäli vika on releessä tai sen ohjauksessa, ECUn pitäisi herätä. Tietysti turvallisin tapa on testata rele erikseen, mikä on se virallinen tapa.
Jos vika ei ole tuossa, ainoa järkevä tapa edetä lienee hankkia tuo huoltomanuaali ja systemaattisesti edeten testata mihin välille sähkö jää. Jos se ei jää mihinkään, niin sitten itse ECU voi olla rikki. Tätä enempää en kyllä osaa olla avuksi.
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Kiitos! Tänään lisää testiä, kun eilen oli vaan tuntin aikaa raapia päätä suizan vieressä.
Päivitellään tänne, kun jotain uutta tulee vastaan.
Päivitellään tänne, kun jotain uutta tulee vastaan.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Voi vittu jätkät! Vika vois kuitenkin olla paskassa akussa, joka on alle vuoden vanha ja talvehtinu loisto oloissa. Nyt latauksessa ja mittari näyttää latausjännitteeks 12.9v. Toivottavasti vika olis tässä.
Miten helvetti se näytti pyörässä ollessaan yli 12.5v eikä suostunu pelittään??
Miten helvetti se näytti pyörässä ollessaan yli 12.5v eikä suostunu pelittään??
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
B-c mitattuna jalka ylhäällä 10.5v
B-a 10.5v
A-d 11.6v
A-e 11.6
Akun- - B 11.6v
Akku nyt ladattuja päälle 12v
Ladatessa näytti lopussa latausjännitteeks ~14v
Perhana olisko tää kuitenkin maa hommia?
Edit: releen maat - akun + 12.6v
Eli jossain ainakin katoo pari volttia
B-a 10.5v
A-d 11.6v
A-e 11.6
Akun- - B 11.6v
Akku nyt ladattuja päälle 12v
Ladatessa näytti lopussa latausjännitteeks ~14v
Perhana olisko tää kuitenkin maa hommia?
Edit: releen maat - akun + 12.6v
Eli jossain ainakin katoo pari volttia
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Olisko se kuitenkin sit tuo rele paskana ku napsahtaa vaan sillon ku kääntää virrat pois päältä. En uskaltanu alkaa jumppaan mitään, ku sunnuntaina tulee mies kattoon paikallisesta suzuki huollosta.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
- ceepra
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su Heinä 27, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: KTM SD
Re: Gsxr 1000 k5 ei starttaa
Hei tämmönen tuli vastaan http://www.streetfighters.com.au/forum/ ... -CHEC-code
Mitäs tuo liitin pitää sisällää, vastuksen, vai pelkän hyppylangan? Vois hyvinkin olla samaa vikaa omassa, mut pääsen vasta huomenna kattoon.
Mitäs tuo liitin pitää sisällää, vastuksen, vai pelkän hyppylangan? Vois hyvinkin olla samaa vikaa omassa, mut pääsen vasta huomenna kattoon.
╔═══════╗
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝
║♪ ♫║
║ ♠
║♫ ♪║
╚═══════╝