Lommon oikaisu tankista...
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 12:00 am
Lommon oikaisu tankista...
Hei.
Onko kellään kokemuksia tankin lommon oikaisusta kotikonstein? Ammattiapua on (olikohan Automiracle tai jokin), mutta niitä ei ihan tästä nurkilta löydy...
Googlettelin ja hommaan on käytetty mm. kuumennusta/hiilihappojäätä, imukuppia, kuumaliimapuikkoa ja jopa kaiuttimen magneettia. Miten hyvin mahtanevat toimia ja onko joku täällä keksinyt vielä parempia ratkaisuja. Maalipinnan säilyminen tietty suotavaa ellei jopa vaadittavaa.
Gixxerin tankki ainakin sen verran jämäkkä, että aika tiukka imukuppi saa olla saati sitten kaiuttimen magneetti...
-Jari-
Onko kellään kokemuksia tankin lommon oikaisusta kotikonstein? Ammattiapua on (olikohan Automiracle tai jokin), mutta niitä ei ihan tästä nurkilta löydy...
Googlettelin ja hommaan on käytetty mm. kuumennusta/hiilihappojäätä, imukuppia, kuumaliimapuikkoa ja jopa kaiuttimen magneettia. Miten hyvin mahtanevat toimia ja onko joku täällä keksinyt vielä parempia ratkaisuja. Maalipinnan säilyminen tietty suotavaa ellei jopa vaadittavaa.
Gixxerin tankki ainakin sen verran jämäkkä, että aika tiukka imukuppi saa olla saati sitten kaiuttimen magneetti...
-Jari-
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ma Heinä 17, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: kaksi
Riippuu lommon muodosta, koosta ja paikasta. Omassa tankissa oli kämmenen kokoinen teräväreunainen 2 cm syvä lommo kyljessä keskellä kanttia, reunat oli koholla eli pakkelilla ei saanut korjattua.
Maalin hioin pois ja kuumailmapuhaltimella lämmitin ja veteen kastetulla rätillä jäähdytin yhden paikan kerrallaan, hitaasti paikka kutistui ja kohollaan olevat reunat painui ja keskikohta nousi. Vasaralla naputtelin kevyesti reunoja myös. Pakkelilla kuntoon ja maalia pintaan.
Hiilihappojää toimii paremmin kun on kylmempää kun vesi joka lämpenee touhutessa.
Maalin hioin pois ja kuumailmapuhaltimella lämmitin ja veteen kastetulla rätillä jäähdytin yhden paikan kerrallaan, hitaasti paikka kutistui ja kohollaan olevat reunat painui ja keskikohta nousi. Vasaralla naputtelin kevyesti reunoja myös. Pakkelilla kuntoon ja maalia pintaan.
Hiilihappojää toimii paremmin kun on kylmempää kun vesi joka lämpenee touhutessa.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 12:00 am
-
- Viestit: 884
- Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:00 am
- Paikkakunta: VeTuRi - Jälleen
Tuo kuumennus/ jäähdytys toimii lähinnä "pyöreäreunaisiin" lommoihin, jotka on suht tuoreita. Toisin sanoen... jos on kovin vanha lommo, niin pelti on jo väsynyt uuteen muotoon eikä pellin jännitys jaksa palauttaa alkuperäistä muotoa takaisin enää lämpökikkailulla. Tai sama asia jos vekki on kovin terävä/syvä.
Itse olen tuolla kuumennus/jäähdytys-menetelmällä onnistunut pullauttamaan lommon suoraksi niin prätkän tankista, (kuin isosta kivestä tulleesta lommosta) auton konepellistä.
Kuumailmapuhaltimella kuumennus- ja perään kylmäspray!!
Ei vahingoita maalipintaa, kunhan on sen kuumennuksen kanssa huolellinen (ettei polta esim lakkapintaa)
Itse olen tuolla kuumennus/jäähdytys-menetelmällä onnistunut pullauttamaan lommon suoraksi niin prätkän tankista, (kuin isosta kivestä tulleesta lommosta) auton konepellistä.
Kuumailmapuhaltimella kuumennus- ja perään kylmäspray!!
Ei vahingoita maalipintaa, kunhan on sen kuumennuksen kanssa huolellinen (ettei polta esim lakkapintaa)
Säästä luontoa - Aja takapyörällä
EXÄT: VTR1000F Fighter, CBR600F "TOXIC", KAWA636b "StuntFighter", CBR900rr "Live Evil"
EXÄT: VTR1000F Fighter, CBR600F "TOXIC", KAWA636b "StuntFighter", CBR900rr "Live Evil"
- j-beam
- Viestit: 1056
- Liittynyt: La Elo 16, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: Dösä, jos toinenkin...
- Viesti:
- joukahainen-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: SC57, PC25, Z50
- Dogma
- Viestit: 63
- Liittynyt: Pe Loka 13, 2006 12:00 am
- Paikkakunta: GSX-R 850 88' TBO
- Helkku
- Viestit: 401
- Liittynyt: La Touko 22, 2004 12:00 am
- Paikkakunta: pieni mutta pistävä
- Jampe69
- Viestit: 394
- Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 12:00 am
- Paikkakunta: ATV..
ideasta tai sen toimivuudesta en tiedä mutta kun viime talvena oikaistiin emon pärrästä tankki niin se veden saaminen tankista meinasi muodostua isoimmaksi ongelmaksijoukahainen- kirjoitti:Toimisko tankin pumppaaminen täyteen vettä + pakastimeen? ainakin jotku sällit on pakoputkia pullistanu tolla menetelmällä..
siinä oli kantin kohdalla terävä ruttu ja tappi siihen hitsattiin ja vedettiin suoremmaks sitten pakelliitilla loput
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 1:00 am
- Paikkakunta: Made in Japan
Piikkiaikoina tuli tankin lommo oikaistua paineilmalla. Kyseessä oli lähes uusi pyörä ja tankki. Tiiviiksi vuoltu puutappi jossa paineilmapistoolin mentävä reikä keskellä tankin täyttöaukkoon ja paineilmaa tankkiin. Kevyttä naputtelua lommon reunoihin. Oman pärrän tankin loiva lommo oikesi helposti. Ei ole kaikkein turvallisin keino, joten jokainen kokeilkoon OMALLA VASTUULLA.. Muuten.. jos joku tankin sauma on heikompaa laatua, saattaa kyseinen korjausmenetelmä poikia lisäjumppaa tankin paikkauksen muodossa. Varoitettu on.. Jos tankin kunnosta ei ole takuita, ÄLÄ KOKEILE TÄTÄ KONSTIA.
- joukahainen-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: SC57, PC25, Z50
Noo kyllä sen sieltä pois saa, laittaa vaikka saunomaan pariksi tunniksi.. Tossahan on kyllä vaarana jos vesi laajenee liikaa niin mahdollisesti alkaa saumat paukkumaan..Jampe69 kirjoitti: viime talvena oikaistiin emon pärrästä tankki niin se veden saaminen tankista meinasi muodostua isoimmaksi ongelmaksi