Suihkumoottoria tai jälkipoltinta prätkään?

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Suihkumoottoria tai jälkipoltinta prätkään?

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ke Helmi 04, 2009 12:58 pm

Onko joku sovittanut maakulkuvälineisiin omatekoista, tai lennokista lainattua lisäpuhallinta showmielessä tai tosissaan?

Joku omatekoinen jälkipoltin sovitettuna mopon putkeen saattaisi antaa toivotun lisäpotkun tiukan paikan tullen ja tehdä lähtemättömän vaikutuksen perskärpäsiin. :upto:

Avatar
Santtu
Viestit: 130
Liittynyt: To Kesä 06, 2002 12:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu » Ke Helmi 04, 2009 1:08 pm

Googletappa sanoilla Eunuch ja Tampereen suihkuseurapiiri... Mainitut muistaakseni 80-90-luvun vaihteesta.

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ke Helmi 04, 2009 2:29 pm

Tuolla Eunuch II:lla on tullut jopa suoritettua koeajo 90-luvun lopulla :) Äänipuoli oli todella vakuuttava, suorituskyky sen sijaan aika vaatimaton. Tosin normaaliin mopoon verrattuna kiihtyvyys oli aika veikeän luonteista. Normaalisti kun on tottunut siihen, että jos laite lähtee paikaltaan liikkeelle verkkaisesti, niin nopeuden kasvaessa kiihtyvyys vain pienenee. Tuossa taas kiihtyvyys pysyi koko ajan suunnilleen vakiona.
Arttu

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ke Helmi 04, 2009 3:07 pm

Mikäs sen vauhdin hyydytti? Eikös tuollaisella polttoaineenkulutuksella pitäisi jo hiukan liikahtaa?
Netissä näytti olevan pienoismoottoreita max 1000N työntövoimalla. Niillä todennäköisesti ainakin kevyempi laite saisi jo mukavasti lisäpotkua.
Arttu kirjoitti:Tuolla Eunuch II:lla on tullut jopa suoritettua koeajo 90-luvun lopulla :) Äänipuoli oli todella vakuuttava, suorituskyky sen sijaan aika vaatimaton. Tosin normaaliin mopoon verrattuna kiihtyvyys oli aika veikeän luonteista. Normaalisti kun on tottunut siihen, että jos laite lähtee paikaltaan liikkeelle verkkaisesti, niin nopeuden kasvaessa kiihtyvyys vain pienenee. Tuossa taas kiihtyvyys pysyi koko ajan suunnilleen vakiona.

MrB
Viestit: 77
Liittynyt: To Marras 10, 2005 1:00 am

Viesti Kirjoittaja MrB » Ke Helmi 04, 2009 4:13 pm

Koodi: Valitse kaikki

v = a*t+u
a = f/m

f = 1kN
m = 300kg
t = 10s

v = 10s * 1kN/300kg + 0 = 33.3m/s ~ 120km/h
meniköhän oikein. 10 sekunnin poltolla 1kN raketti periaatteessa pukkais 300 kilon bomberi + fighteri -combon moottoritienopeuteen. Luokkahuonefysiikassa näin - oikeassa elämässä liikevastukset vaikuttaa isosti tulokseen. Kyllä kai tolla vois varttimaililla saada mitattavissa olevan eron aikaan (edellyttäen ettei tossa laskussa oo käpyä)

Pitihän tota googlata vähän =) Maailmalla noita harrasteraketin moottoreita myydään luokiteltuina impulssin mukaan ja yksikkönä Newtonsekunti - eli yo laskun mukainen raketti olisi 10kNs M-luokan kynttilä. Noissa on polttoaineena joku kiinteä + ilokaasu. Nossipullolle uutta käyttöä...
-- Backman

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » Ke Helmi 04, 2009 5:04 pm

Jep. Toimii! :deal:

Kuulosuojaimet ovat kai syystäkin päässä.

Kuva

Osoitteessa http://aardvark.co.nz/pjet/

Avatar
Jampe69
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: ATV..

Viesti Kirjoittaja Jampe69 » Ke Helmi 04, 2009 5:05 pm

joskus katoin jimiltä ohjelmaa kun jenkit on kait alottanu sarjatuotannon...on jo rikkailla..esim jay lenolla.. ja jos en väärin kooklannu niin http://www.marineturbine.com/motorcycles.asp
ois linkki..noihin mopoihin tulee elektroninen varoituskyltti taakse kun on tuopakoilma aikasta lämmintä..sekä taustapeili on etukatteen sisään integroitu 7" näyttö ettei tarvii niskojaan venäyttää..
mönkijä ja isorosmo

Avatar
Jampe69
Viestit: 394
Liittynyt: Ti Heinä 03, 2007 12:00 am
Paikkakunta: ATV..

Viesti Kirjoittaja Jampe69 » Ke Helmi 04, 2009 5:07 pm

ja specsit

MTT Turbine SUPERBIKE™
Engine: Rolls Royce Allison, 250 series gas turbine
Power: 320-hp @ 52,000-rpm, (286-hp @ rear wheel)
Torque: 425-ft/lbs @ 2,000-rpm

Transmission: 2-speed, automatic
Lubrication: dry-sump/3.5-qts turbine oil
Frame: aluminum alloy

Weight: 500-lbs Output
RPM: 6,000-rpm
Compressor Speed: 54,000-rpm

Fairings: carbon fiber
Rake: 27 degrees
Colors: infinite custom colors

Fuel: diesel, kerosene
Fuel Capacity: 8.5-gal (34-liters)
Reserve Tank: 1.5-gal (6-liters)

Wheels: 17-in carbon fiber, Dymag
Wheel Base: 68-in
Tires: Front- 120 60ZR17, Pirelli
Rear- 200 50ZR17, Pirelli

Fuel: diesel, kerosene
Fuel Capacity: 8.5-gal (34-liters)
Reserve Tank: 1.5-gal (6-liters)

Wheels: 17-in carbon fiber, Dymag
Wheel Base: 68-in
Tires: Front- 120 60ZR17, Pirelli
Rear- 200 50ZR17, Pirelli
mönkijä ja isorosmo

storbacka
Viestit: 1081
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 12:00 am
Paikkakunta: Homo'O'sohva

Viesti Kirjoittaja storbacka » Ke Helmi 04, 2009 7:16 pm

Jampe69 kirjoitti:joskus katoin jimiltä ohjelmaa kun jenkit on kait alottanu sarjatuotannon...on jo rikkailla..esim jay lenolla.. ja jos en väärin kooklannu niin http://www.marineturbine.com/motorcycles.asp
ois linkki..noihin mopoihin tulee elektroninen varoituskyltti taakse kun on tuopakoilma aikasta lämmintä..sekä taustapeili on etukatteen sisään integroitu 7" näyttö ettei tarvii niskojaan venäyttää..
Noi vehkeet on rakennettu sellasista suihkumoottoreista missä on voiman mekaaninen ulosotto. Eli turboshaft koneista, esim helikoptereissa käytetään noita.

Avatar
Bull Terrier
Viestit: 335
Liittynyt: Su Touko 27, 2007 12:00 am
Paikkakunta: Coming soon

Viesti Kirjoittaja Bull Terrier » Ke Helmi 04, 2009 8:18 pm

Stunt Warsseissa oli 1100 gixxeriin ympätty Harrierin kones.Joitain kuviakin siitä tuli näpsittyä.Laitan esille jahka löydän ne 3000 muun kuvan joukosta..
Vitullako vihellät kun huuli on halki

Väkivalta lopettaa vittuilun

Ei ole sellaista vikaa mitä ei jeesusteipillä korjaisi

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ke Helmi 04, 2009 10:37 pm

speedmaster kirjoitti:Jep. Toimii! :deal:

Kuulosuojaimet ovat kai syystäkin päässä.

Kuva

Osoitteessa http://aardvark.co.nz/pjet/

tuossa autossa näyttää olevan kaksi pulsejettiä, siitä kivoja, että niissä ei ole mitään liikkuvia osia. pelkkä putki, joka värähtelee.

http://www.youtube.com/watch?v=4P0xfhjBNUM

hyötysuhde on noissa melko huono, mutta ääntä löytyy ainakin. aika uskomaton juttu, että tommonen käy.

hyötysuhde on pieni kaiketi siksi, että puristussuhde on pieni. oikeassa turbiinisuihkumoottorissa ahdinpyörä tekee kunnon puristuksen, joka parantaa hyötysuhdetta. sama kuin mäntämoottoreissa, jos olis joku 1:5 puristus, niin eipä siitä paljoa hyötysuhdetta lähtis. 1:13 lähtee jo paremmin.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Helmi 05, 2009 9:35 am

speedmaster kirjoitti:Mikäs sen vauhdin hyydytti? Eikös tuollaisella polttoaineenkulutuksella pitäisi jo hiukan liikahtaa?
Netissä näytti olevan pienoismoottoreita max 1000N työntövoimalla. Niillä todennäköisesti ainakin kevyempi laite saisi jo mukavasti lisäpotkua.
No muistaakseni olivat mittailleet tuosta moottorista vähän päälle 100N työntövoimaa. Eli reilun 100kg painoiselle mopon ja kuskin yhdistelmälle saadaan kiihtyvyydeksi alle 0,1 G. Hyötysuhde tuollaisessa turbon ympärille kasatussa moottorissa jää väkisinkin aika heikoksi. Äkkiseltään veikkaisin suurimmaksi pullonkaulaksi tuon radiaaliturbiinin. Myöskin maksimipaineet jää aika vaatimattomiksi yhdellä radiaalikompressoriasteella. Näin knoppitietona tuollaisia turbon tyylisiä radiaalikompressoreita käytettiin oikeissakin suihkumoottoreissa joskus 50-luvulla. Mutta niisäkin taisi yleensä olla peräkkäin kaksi ahdinastetta samalla akselilla pyörimässä.

Olisko linkkiä tuohon 1000N moottoriin? Äkkiä veikkaisin kyseessä olevan rakettimoottorin, näppituntumalla arvioiden tuon tehoinen suihkumoottori on väkisinkin aika iso möhkäle.
Arttu

Avatar
speedmaster
Viestit: 222
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja speedmaster » To Helmi 05, 2009 10:24 am

Saattoi olla, en enää löytänyt tuota moottoria. Tuolla risteilyohjushemmolla näytti olevan 500N viemäriputki myynnissä:

http://aardvark.co.nz/pjet/pjet100.shtml

Noissahan on se erittäin hyvä puoli, että työntövoima joko lisääntyy tai pysyy samana, kun nopeus kasvaa. Prätkässähän käy niin, että tiehen siirtyvä voima pienenee sitä mukaan kun vaihteita kelaa isommalle. Jos teho on nopeus x voima, tarkoittaisi 50 m/s nopeudessa tuo putki noin 25 kW lisätehoa "takarenkaalta"? Ei tunnu juuri isossa pyörässä, mutta mopossa tai piikissä voisi tehdä terävää.
Arttu kirjoitti: Olisko linkkiä tuohon 1000N moottoriin? Äkkiä veikkaisin kyseessä olevan rakettimoottorin, näppituntumalla arvioiden tuon tehoinen suihkumoottori on väkisinkin aika iso möhkäle.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Helmi 05, 2009 11:34 am


Avatar
Epelius
Viestit: 5
Liittynyt: La Marras 22, 2008 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Epelius » Su Maalis 01, 2009 4:42 pm


Vastaa Viestiin