Kannen pulttien jälkikiristys?

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

mika_u

Kannen pulttien jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja mika_u » Su Heinä 06, 2014 10:58 pm

Mitä ihmiset on mieltä ton jälkikiristyksen tarpeellisuudesta? Nyt on koneella rempan jälkeen ajettu 350km ja ens perjantaina ois dynoon menossa säädettäväksi. Ruttuja 13.5:1 ja kansipahvina Wisecon (Cometic?) 3-kerroksinen MLS teräspahvi (spring steel). Hondan manuaali ei ainakaan asiasta mitään puhu?
Viimeksi muokannut mika_u, Ma Heinä 07, 2014 11:53 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kaihola

Re: Kannen pulttien jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Kaihola » Ma Heinä 07, 2014 9:09 am

En ainakaan itse ole metallitiivisteiden kanssa harrastanut jälkikiristyksiä. Niihinhän ei vaikuta lämpö samalla tavalla kuin massatiivisteisiin. Eivät anna lämmetessään periksi ja painu kasaan. Joten hieman hyödytöntä hommaa se on.
Massatiivisteet on sitten eri juttu, mutta niitä on harvemmin mopoissa.

Arttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ma Heinä 07, 2014 10:19 pm

Mulla alkoi Cometicin terästiiviste vuotamaan kovemmilla ahdoilla parin kuukauden päästä koneen kasaamisesta. Ennen kannen aukaisua kokeilin vielä kiristellä pultteja ja yllättäen ne kiristyivätkin luokkaa puoli kierrosta ihan samalla momentilla mihin ne oli kasatessa vedetty. Onnekkaasti vuotokin asettui tuolla.

En sitten tiedä mistä tuossa oli kyse, kun ymmärtääkseni terästiivisteiden ei tosiaan pitäisi vaatia jälkikiristelyä. Yksi teoria on, että pinnapulttien kiinnityksessä käytetty kierrelukite oli pehmennyt ja pultit asettuneet kierteillä vähän ylemmäs.
Arttu

mika_u

Viesti Kirjoittaja mika_u » Ma Heinä 07, 2014 11:17 pm

No tossa on ihan orkkispultit. Ei pinnapultteja. Kiristysmomentti tais olla 59nm ja 9mm pultti. Ja en laittanut mitään kuparispraytä/liimaa kun pakkauksessa luki asennus kuivana puhtaille pinnoille tjs. vaikka ehkä olisi pitänyt laittaa??? En viittinyt kiristää yli tehtaan momenttien vaikka sitäkin kuulemma ihan yleisesti tehdään. Joutuisi purkumaan muistaakseni nokat pois tieltä, että pääsisi uudestaan kiristelemään. Kannattaako tolle nyt mitään tehdä ellei rupea jostain tihkumaan/falskaamaan? Ahtoja tosiaankaan tässä laitteessa ei ole eikä tule :D Ja taitaa noi Wisecon nimen alla myytävät tiivisteet olla Cometicin tiivisteitä myöskin.

Arttu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ti Heinä 08, 2014 2:51 pm

mika_u kirjoitti: Kannattaako tolle nyt mitään tehdä ellei rupea jostain tihkumaan/falskaamaan?
Noilla tiedoilla itse en varmaan tekisi mitään. Siis jos ei korjausmanuskakaan ohjeista jälkikiristelemään. Tuo mun tapauksessa kyseessä oleva GSX:n konekaan ei tarvitse manuaalin mukaan varsinaista jälkikiristystä avaamisen jälkeen, mutta kannen mutterien kiristely kuuluu määräaikaishuoltoihin, olikohan joka toisen venojen säädön yhteydessä. Eli ilmeisesti noissa on jotain elämistaipumusta havaittu tehtaallakin.
Arttu

mika_u

Viesti Kirjoittaja mika_u » Ti Heinä 08, 2014 8:39 pm

Arttu kirjoitti:Noilla tiedoilla itse en varmaan tekisi mitään. Siis jos ei korjausmanuskakaan ohjeista jälkikiristelemään. Tuo mun tapauksessa kyseessä oleva GSX:n konekaan ei tarvitse manuaalin mukaan varsinaista jälkikiristystä avaamisen jälkeen, mutta kannen mutterien kiristely kuuluu määräaikaishuoltoihin, olikohan joka toisen venojen säädön yhteydessä. Eli ilmeisesti noissa on jotain elämistaipumusta havaittu tehtaallakin.
Kiitos jälleen kerran! Bensalinjatkin tuntuu toimivan :)

Vastaa Viestiin