Takomäntä vs "perusmäntä"

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Avatar
ZaDi
Viestit: 930
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
Paikkakunta: -13 450 SMR

Viesti Kirjoittaja ZaDi » Pe Heinä 21, 2006 11:43 pm

jupe_e kirjoitti:
Mä en sellasiin valuvikasiin luota.. Wiseco ennemmin...
Ja kokemustahan sulta löytyy lukemattomista Vertexin ja Wisecon männistä, joten on helppo verrata niitä... Itse käyttänyt kahdessa eri 2-t pyörässä jäällä sekä crossissa useampia Vertexejä ja ei valittamista.
No en ite siihen saamarin pinnotteeseen luota paskaakaan.. Aina saanu kaivaa niitä sylinterin seinämiltä pois.. Muutenkin viimeistely omasta mielestä aivan perseestä..

jupe_e
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jupe_e » Ma Heinä 24, 2006 8:14 pm

Aina saanu kaivaa niitä sylinterin seinämiltä pois..
Ei helvetti... Ja se ei varmaan ollu yhtään kiinni omasta kädettömyydestä?! Kaikki männät saa sulatettua sylinteriin kiinni, jos ei osaa... Kerran oon saanu raapia Vertexiä irti, kun tulpan maapiikin katkeaminen sulatti männän.

Kotarikakara
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Kotarikakara » Ke Heinä 26, 2006 7:28 pm

Vantage kirjoitti:Ja ite myös kuulin että kotareissa (ainakin piikeissä) on vakiona vertex ja jos ne kerta olis nii paskoja niin miks KTM niitä käyttäis?
En väitä kovin hanakasti vastaan, mutta oman piikkikotarin orkkismäntä ei ole Vertex. Mäntä on valuosa, eikä missään hiiskuttu mitenkään että kyseessä olisi Vertexin tuote. Paketissakin lukee joka nurkassa että KTM. Vuosimalli on 2003 ja tykkään päteä turhista asioista.

Avatar
Vantage
Viestit: 507
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hva Smr

Viesti Kirjoittaja Vantage » Ke Heinä 26, 2006 7:37 pm

Kotarikakara kirjoitti:
Vantage kirjoitti:Ja ite myös kuulin että kotareissa (ainakin piikeissä) on vakiona vertex ja jos ne kerta olis nii paskoja niin miks KTM niitä käyttäis?
En väitä kovin hanakasti vastaan, mutta oman piikkikotarin orkkismäntä ei ole Vertex. Mäntä on valuosa, eikä missään hiiskuttu mitenkään että kyseessä olisi Vertexin tuote. Paketissakin lukee joka nurkassa että KTM. Vuosimalli on 2003 ja tykkään päteä turhista asioista.
Oukei.. Ei mullakaan mitään muuta tietoa kuin kaverin puhumiset jolla '02 kotari.

Avatar
MXer
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja MXer » To Heinä 27, 2006 12:14 pm

Ite oon myös ihmetelly tuota kottaraista ja Vertexiä ku on puhuttu että olis orkkiksena paikalla, yhdestäkään kotkasta sellasta en oo vielä löytäny :-? Itsellä oli Suzukissa Vertex kiinni ennen, mutta vaihdoin Wössneriin joka on paljon kevyempi mutta silti varmasti vahvempi(takonen), on kestänyt jo pitkään ajossa ja ei tunnu väljäksikään vielä vetäneen ku on paukut hyvin tallella (ainakin noin perstuntumalla). Kyllä mä väitän että takomännät on vaan parempia mitä valuset, nää on taas näitä henkimaailman asioita joista kaikilla on omat mielipiteensä. Ei vaan mahdu mun päähän miksei kevyempi ja vahvempi takomäntä olisi parempi kuin raskaampi ja heikompi valunen ? Ei niitä takosia turhaan käytetä rajuissa kilpamoottoreissakaan...

Eli kyllä mä unohtaisin ne vertexit.

Ja joku jutteli Wisecon putkista...eipä se Wiseco mitään omaa sylinteriputkea tarvii, jos syö sylinterin niin ei ole kyllä voitelu kohdallaan...

Kotarikakara
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Kotarikakara » Su Heinä 30, 2006 10:30 pm

MXer kirjoitti:Ite oon myös ihmetelly tuota kottaraista ja Vertexiä ku on puhuttu että olis orkkiksena paikalla, yhdestäkään kotkasta sellasta en oo vielä löytäny :-? Itsellä oli Suzukissa Vertex kiinni ennen, mutta vaihdoin Wössneriin joka on paljon kevyempi mutta silti varmasti vahvempi(takonen), on kestänyt jo pitkään ajossa ja ei tunnu väljäksikään vielä vetäneen ku on paukut hyvin tallella (ainakin noin perstuntumalla). Kyllä mä väitän että takomännät on vaan parempia mitä valuset, nää on taas näitä henkimaailman asioita joista kaikilla on omat mielipiteensä. Ei vaan mahdu mun päähän miksei kevyempi ja vahvempi takomäntä olisi parempi kuin raskaampi ja heikompi valunen ? Ei niitä takosia turhaan käytetä rajuissa kilpamoottoreissakaan...

Eli kyllä mä unohtaisin ne vertexit.
Valumännissä on varmaan perusideana just tää ettei ne kilahda niin herkästi jos lähtee sudittelemaan kylmällä koneella. Itte suosin valumäntiä just tämän takia. Voihan se kyllä olla ettei ne kestä yhtä pitkään kuin oikein käytetyt takomännät... :freak2:

Avatar
Vantage
Viestit: 507
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hva Smr

Viesti Kirjoittaja Vantage » Ke Elo 02, 2006 1:56 pm

Seuraava ongelma koskien mäntiä..

Sain nyt postista tun vertexin joka piti olla koko A eli 53,94, mutta belgian pojat olikin pistänyt B koon eli 53,95. Uskaltaakos tuon B:n laittaa 12tkm rullattuun pyttyyn?

Avatar
MXer
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja MXer » Ke Elo 02, 2006 2:56 pm

Kampeet sen sinne vaan, toi satku on kulunu sun pytystäkin jo :grayyes:

Sylinterimittakello käteen ja mittailemaan pyttyä. Sen jälkeen kaarimikrometri ja mittaat sen männän tarkkaan ja toteat välyksen, helppoa ku mikä :reyes:

Avatar
Entropia
Viestit: 633
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 1:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Entropia » Ke Elo 02, 2006 3:02 pm

Kotarikakara kirjoitti: Valumännissä on varmaan perusideana just tää ettei ne kilahda niin herkästi jos lähtee sudittelemaan kylmällä koneella. Itte suosin valumäntiä just tämän takia. Voihan se kyllä olla ettei ne kestä yhtä pitkään kuin oikein käytetyt takomännät... :freak2:
Kuka rääkkää kylmää konetta? eihän se ees toimi silloin? :freak2:
MXer kirjoitti:Kampeet sen sinne vaan, toi satku on kulunu sun pytystäkin jo :grayyes:

Sylinterimittakello käteen ja mittailemaan pyttyä. Sen jälkeen kaarimikrometri ja mittaat sen männän tarkkaan ja toteat välyksen, helppoa ku mikä :reyes:
Moneltakohan löytyy kyseiset työkalut autotallista :upto:

Avatar
Vantage
Viestit: 507
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hva Smr

Viesti Kirjoittaja Vantage » Ke Elo 02, 2006 3:03 pm

MXer kirjoitti:Kampeet sen sinne vaan, toi satku on kulunu sun pytystäkin jo :grayyes:

Sylinterimittakello käteen ja mittailemaan pyttyä. Sen jälkeen kaarimikrometri ja mittaat sen männän tarkkaan ja toteat välyksen, helppoa ku mikä :reyes:
Tuota vähän epäilinkin että se olisi sen verran väljistynyt että voisi tuon pistää...

GAMMA500
Viestit: 51
Liittynyt: To Touko 01, 2003 12:00 am

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 » Ti Elo 08, 2006 8:35 pm

Ei kai niitä mäntiä sinne mutuna heitellä? Mittausta ennen asennusta, onpa niitä kulumattomiakin käytettyjä sylintereitä näkynyt... Ja toisaalta se voi ihan hyvin olla jo liian pienikin vaikka satkun isompi onkin :freak:

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ti Elo 08, 2006 11:12 pm

Samaa mieltä gamma500:n kanssa.
Vaikka jotain mäntää myytäisiinkin esim. koolla 56,75 voi todellinen koko olla jotain muuta. Eri merkkisten mäntien välillä lämpölaajenemiset ovat erilaiset ja se "myynti-mitta" on tarkoitettu helpottamaan valintaa, että mille poraukselle mäntä on tarkoitettu. Asiantunteva poraamo ottaa myös huomioon tarvittavan käyntivälyksen ja poraa sylinterin männänvalmistajan taulukoiden mukaisesti.

Tästä(kin) syystä mäntä olisi hyvä hankkia porauksen yhteydessä.
Mikäli mäntää ei tilata samalla, koneistamosta saamani tiedon mukaan sylinteri porataan suurimman nimittäjän mukaan, eli sen männän jossa on suurin lämpölaajeneminen.
Näin koneistamo pesee kätensä siitä, että sylinteri leikkaisi kiinni heidän virheen vuoksi. Tässä käytännössä voi olla(on varmaankin) poikkeuksia eri koneistamoiden välillä.

Miksi tämä on sitten tärkeää ?
Ajattele, että porautat pytyn ja päätät hankkia männän myöhemmin. Mikäli koneistamo poraa "varman päälle" ja satut hommaamaan vielä männän, jossa lämpölaajeneminen on pienin ko. moottoriin sopivista, on turhia sadasosia käyntivälyksessä.
Sylinteri/mäntäpaketti on siis uutenakin jo miltein väljä.
No ei nyt ihan, mutta tajusitte kuitenkin.

Valmistaja on kyllä tutkinut mikä on männän laajentunut mitta siinä moottorissa, johon se on tehty ja niissä lämpötiloissa joissa ko. moottori pääosin toimii.

Mikäli ei ole ihan varmaa tietoa, on aika riskaa peliä heittää mäntä koneeseen, vaikka se sinne kylmänä mahtuisikin.

Avatar
Vantage
Viestit: 507
Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Hva Smr

Viesti Kirjoittaja Vantage » Ke Elo 09, 2006 12:27 am

Mites tuo poraaminen sitten kun jotain juttua olen kuullut että tuossa pytyssä olisi jokin pinnoite.. Olikos se nyt jotain teflonia tms.. Niin mitenkäs se suhtautuu tuohon poraamiseen? Kun olen kuullut et jos esim kone leikkaa kiinni ja yuo pinnoite kärsii niin pitäisi porata ja pinnoittaa uudestaan?

Avatar
Entropia
Viestit: 633
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 1:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Entropia » Ke Elo 09, 2006 12:46 am

ne poraa sen pinnoitteen pois, mutta kukaan ei tietääkseni pinnoita pyttyjä suomessa, mutta ratkaisu on uusi sylinterin putki n. 150€ wiseco laatua.

jupe_e
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jupe_e » Ke Elo 09, 2006 9:55 am

Tässä ois suitzamanin hinnastoa 125cc:
-wisecon putki+työt 270€
-power seal pinnoite 220€

Ennemmin pinnoitus, ku valurauta putkitus...

Vastaa Viestiin