No en ite siihen saamarin pinnotteeseen luota paskaakaan.. Aina saanu kaivaa niitä sylinterin seinämiltä pois.. Muutenkin viimeistely omasta mielestä aivan perseestä..jupe_e kirjoitti:Ja kokemustahan sulta löytyy lukemattomista Vertexin ja Wisecon männistä, joten on helppo verrata niitä... Itse käyttänyt kahdessa eri 2-t pyörässä jäällä sekä crossissa useampia Vertexejä ja ei valittamista.Mä en sellasiin valuvikasiin luota.. Wiseco ennemmin...
Takomäntä vs "perusmäntä"
Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo
- ZaDi
- Viestit: 930
- Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: -13 450 SMR
-
jupe_e
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ti Heinä 18, 2006 12:00 am
-
Kotarikakara
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:00 am
En väitä kovin hanakasti vastaan, mutta oman piikkikotarin orkkismäntä ei ole Vertex. Mäntä on valuosa, eikä missään hiiskuttu mitenkään että kyseessä olisi Vertexin tuote. Paketissakin lukee joka nurkassa että KTM. Vuosimalli on 2003 ja tykkään päteä turhista asioista.Vantage kirjoitti:Ja ite myös kuulin että kotareissa (ainakin piikeissä) on vakiona vertex ja jos ne kerta olis nii paskoja niin miks KTM niitä käyttäis?
- Vantage
- Viestit: 507
- Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Hva Smr
Oukei.. Ei mullakaan mitään muuta tietoa kuin kaverin puhumiset jolla '02 kotari.Kotarikakara kirjoitti:En väitä kovin hanakasti vastaan, mutta oman piikkikotarin orkkismäntä ei ole Vertex. Mäntä on valuosa, eikä missään hiiskuttu mitenkään että kyseessä olisi Vertexin tuote. Paketissakin lukee joka nurkassa että KTM. Vuosimalli on 2003 ja tykkään päteä turhista asioista.Vantage kirjoitti:Ja ite myös kuulin että kotareissa (ainakin piikeissä) on vakiona vertex ja jos ne kerta olis nii paskoja niin miks KTM niitä käyttäis?
- MXer
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ke Kesä 28, 2006 12:00 am
Ite oon myös ihmetelly tuota kottaraista ja Vertexiä ku on puhuttu että olis orkkiksena paikalla, yhdestäkään kotkasta sellasta en oo vielä löytäny
Itsellä oli Suzukissa Vertex kiinni ennen, mutta vaihdoin Wössneriin joka on paljon kevyempi mutta silti varmasti vahvempi(takonen), on kestänyt jo pitkään ajossa ja ei tunnu väljäksikään vielä vetäneen ku on paukut hyvin tallella (ainakin noin perstuntumalla). Kyllä mä väitän että takomännät on vaan parempia mitä valuset, nää on taas näitä henkimaailman asioita joista kaikilla on omat mielipiteensä. Ei vaan mahdu mun päähän miksei kevyempi ja vahvempi takomäntä olisi parempi kuin raskaampi ja heikompi valunen ? Ei niitä takosia turhaan käytetä rajuissa kilpamoottoreissakaan...
Eli kyllä mä unohtaisin ne vertexit.
Ja joku jutteli Wisecon putkista...eipä se Wiseco mitään omaa sylinteriputkea tarvii, jos syö sylinterin niin ei ole kyllä voitelu kohdallaan...
Eli kyllä mä unohtaisin ne vertexit.
Ja joku jutteli Wisecon putkista...eipä se Wiseco mitään omaa sylinteriputkea tarvii, jos syö sylinterin niin ei ole kyllä voitelu kohdallaan...
-
Kotarikakara
- Viestit: 6
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:00 am
Valumännissä on varmaan perusideana just tää ettei ne kilahda niin herkästi jos lähtee sudittelemaan kylmällä koneella. Itte suosin valumäntiä just tämän takia. Voihan se kyllä olla ettei ne kestä yhtä pitkään kuin oikein käytetyt takomännät...MXer kirjoitti:Ite oon myös ihmetelly tuota kottaraista ja Vertexiä ku on puhuttu että olis orkkiksena paikalla, yhdestäkään kotkasta sellasta en oo vielä löytänyItsellä oli Suzukissa Vertex kiinni ennen, mutta vaihdoin Wössneriin joka on paljon kevyempi mutta silti varmasti vahvempi(takonen), on kestänyt jo pitkään ajossa ja ei tunnu väljäksikään vielä vetäneen ku on paukut hyvin tallella (ainakin noin perstuntumalla). Kyllä mä väitän että takomännät on vaan parempia mitä valuset, nää on taas näitä henkimaailman asioita joista kaikilla on omat mielipiteensä. Ei vaan mahdu mun päähän miksei kevyempi ja vahvempi takomäntä olisi parempi kuin raskaampi ja heikompi valunen ? Ei niitä takosia turhaan käytetä rajuissa kilpamoottoreissakaan...
Eli kyllä mä unohtaisin ne vertexit.
- Entropia
- Viestit: 633
- Liittynyt: To Maalis 02, 2006 1:00 am
- Viesti:
Kuka rääkkää kylmää konetta? eihän se ees toimi silloin?Kotarikakara kirjoitti: Valumännissä on varmaan perusideana just tää ettei ne kilahda niin herkästi jos lähtee sudittelemaan kylmällä koneella. Itte suosin valumäntiä just tämän takia. Voihan se kyllä olla ettei ne kestä yhtä pitkään kuin oikein käytetyt takomännät...![]()
Moneltakohan löytyy kyseiset työkalut autotallistaMXer kirjoitti:Kampeet sen sinne vaan, toi satku on kulunu sun pytystäkin jo
Sylinterimittakello käteen ja mittailemaan pyttyä. Sen jälkeen kaarimikrometri ja mittaat sen männän tarkkaan ja toteat välyksen, helppoa ku mikä![]()
- Vantage
- Viestit: 507
- Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Hva Smr
Tuota vähän epäilinkin että se olisi sen verran väljistynyt että voisi tuon pistää...MXer kirjoitti:Kampeet sen sinne vaan, toi satku on kulunu sun pytystäkin jo
Sylinterimittakello käteen ja mittailemaan pyttyä. Sen jälkeen kaarimikrometri ja mittaat sen männän tarkkaan ja toteat välyksen, helppoa ku mikä![]()
- -Zone-
- Viestit: 336
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am
Samaa mieltä gamma500:n kanssa.
Vaikka jotain mäntää myytäisiinkin esim. koolla 56,75 voi todellinen koko olla jotain muuta. Eri merkkisten mäntien välillä lämpölaajenemiset ovat erilaiset ja se "myynti-mitta" on tarkoitettu helpottamaan valintaa, että mille poraukselle mäntä on tarkoitettu. Asiantunteva poraamo ottaa myös huomioon tarvittavan käyntivälyksen ja poraa sylinterin männänvalmistajan taulukoiden mukaisesti.
Tästä(kin) syystä mäntä olisi hyvä hankkia porauksen yhteydessä.
Mikäli mäntää ei tilata samalla, koneistamosta saamani tiedon mukaan sylinteri porataan suurimman nimittäjän mukaan, eli sen männän jossa on suurin lämpölaajeneminen.
Näin koneistamo pesee kätensä siitä, että sylinteri leikkaisi kiinni heidän virheen vuoksi. Tässä käytännössä voi olla(on varmaankin) poikkeuksia eri koneistamoiden välillä.
Miksi tämä on sitten tärkeää ?
Ajattele, että porautat pytyn ja päätät hankkia männän myöhemmin. Mikäli koneistamo poraa "varman päälle" ja satut hommaamaan vielä männän, jossa lämpölaajeneminen on pienin ko. moottoriin sopivista, on turhia sadasosia käyntivälyksessä.
Sylinteri/mäntäpaketti on siis uutenakin jo miltein väljä.
No ei nyt ihan, mutta tajusitte kuitenkin.
Valmistaja on kyllä tutkinut mikä on männän laajentunut mitta siinä moottorissa, johon se on tehty ja niissä lämpötiloissa joissa ko. moottori pääosin toimii.
Mikäli ei ole ihan varmaa tietoa, on aika riskaa peliä heittää mäntä koneeseen, vaikka se sinne kylmänä mahtuisikin.
Vaikka jotain mäntää myytäisiinkin esim. koolla 56,75 voi todellinen koko olla jotain muuta. Eri merkkisten mäntien välillä lämpölaajenemiset ovat erilaiset ja se "myynti-mitta" on tarkoitettu helpottamaan valintaa, että mille poraukselle mäntä on tarkoitettu. Asiantunteva poraamo ottaa myös huomioon tarvittavan käyntivälyksen ja poraa sylinterin männänvalmistajan taulukoiden mukaisesti.
Tästä(kin) syystä mäntä olisi hyvä hankkia porauksen yhteydessä.
Mikäli mäntää ei tilata samalla, koneistamosta saamani tiedon mukaan sylinteri porataan suurimman nimittäjän mukaan, eli sen männän jossa on suurin lämpölaajeneminen.
Näin koneistamo pesee kätensä siitä, että sylinteri leikkaisi kiinni heidän virheen vuoksi. Tässä käytännössä voi olla(on varmaankin) poikkeuksia eri koneistamoiden välillä.
Miksi tämä on sitten tärkeää ?
Ajattele, että porautat pytyn ja päätät hankkia männän myöhemmin. Mikäli koneistamo poraa "varman päälle" ja satut hommaamaan vielä männän, jossa lämpölaajeneminen on pienin ko. moottoriin sopivista, on turhia sadasosia käyntivälyksessä.
Sylinteri/mäntäpaketti on siis uutenakin jo miltein väljä.
No ei nyt ihan, mutta tajusitte kuitenkin.
Valmistaja on kyllä tutkinut mikä on männän laajentunut mitta siinä moottorissa, johon se on tehty ja niissä lämpötiloissa joissa ko. moottori pääosin toimii.
Mikäli ei ole ihan varmaa tietoa, on aika riskaa peliä heittää mäntä koneeseen, vaikka se sinne kylmänä mahtuisikin.
- Vantage
- Viestit: 507
- Liittynyt: To Maalis 31, 2005 12:00 am
- Paikkakunta: Hva Smr
Mites tuo poraaminen sitten kun jotain juttua olen kuullut että tuossa pytyssä olisi jokin pinnoite.. Olikos se nyt jotain teflonia tms.. Niin mitenkäs se suhtautuu tuohon poraamiseen? Kun olen kuullut et jos esim kone leikkaa kiinni ja yuo pinnoite kärsii niin pitäisi porata ja pinnoittaa uudestaan?
- Entropia
- Viestit: 633
- Liittynyt: To Maalis 02, 2006 1:00 am
- Viesti: