Fzr 600 projekti

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Fzr 600 projekti

Viesti Kirjoittaja eetula » Ke Tammi 16, 2008 6:17 pm

Kuvat aukeavat klikkaamalla suuremmiksi. Pahoittelen kuvien surkeaa laatua. digikamera lopetti sopimuksen, joten jouduin napsimaan kännykällä kuvia..


Vuosi sitten keväällä tuli ostettua tollainen -93 vuotinen fzr:rä. Orkkiskunnossa pyörästä ei ole lainkaan kuvaa, koska katteet lähti heti kauppojen teon jälkeen samana iltana.

Stonga ja raiserit tuli hankittua silloin ja raisereille tarvitsi tehdä vielä pienet korotuspalat, koska etuputket tulevat niin paljon yli t-palan.
Kuva
Huomaa tarkka koneistuksen jälki (rälläkällä):D täytyy varmaan noille jotain tehdä talven mittaan..

Tein myös t-palan alle alumiinista vahvistelätkät, koska oli niin heppoisen oloinen tuo t-pala
Kuva

Motonetistä keulalle halvin e-kirjaimella varustettu lyhty ja näillä eväin ajettiin sitten eka kesä.
Kuva

Sitten aloitettiin tallikausi purkamisella
Kuva

Pienen metsästämisen jälkeen löytyi sopiva svingi & uusi vanne. Svingi on peräisin 600 fzs fazerista muistaakseni vm-00 ja vanne(5"x17") thunderacesta..

Svingi oli kiinnityspäästä liian leveä, joten kaverin isä koneisti sieltä hiukan pois molemmilta puolilta. Siellä oli neulalaakereiden "upotusta" pitemmälle kuin missä laakeri oli, joten laakereita saatiin lyötyä syvemmälle ja sen jälkeen vain tavaraa pois laakerin edestä.. kuvia ei sattunut otettua tuosta vaiheesta lainkaan. Myös rungolle sai vähäsen näyttää hieman rälläkkää, että svingi mahtui paikalleen. Tämä siksi koska svingistä otettiin vain sen verran pois, mitä laakereita oli varaa lyödä sisäänpäin.

vanteesta joutui vetopakasta sorvaamaan hieman pois rattaan alta, jotta ketjulinja osuisi kohdalleen..
Kuva

Pultit, joilla ratas on kiinni vetopakassa lähti helposti irti, kun antoi niille hieman lämpöä ja hirtti 2 mutteria päällekkäin toisiinsa kiinni ja väänsi niillä kierretangot pois.

vanteen mukana tullutta holkkia kun hieman kavensi ja porasi alkuperäiseen "takajarrusatulanpitimeen" suuremman reijän, koska uusi akseli on paksumpi kuin orkkis niin vanne istui nätisti paikalleen..
Kuva
takaratas on myös käännetty väärinpäin ketjulinjan vuoksi(samassa myös vähän uuden takakatteen mallailua)

Seuraavaksi sitten rälläkkä kauniiseen käteen ja pilkkomaan takahäkkiä. Säästin kuitenkin aikapaljon alkuperäistä, koska välttyäkseni perhekriiseiltä ym pyörästä tulee 2-paikkainen, joten alkuperäiset takajalkatappien kiinnityspaikat säästin.
Kuva

Sitten takakatetta tuhoamaan:
Kuva
Kuva
Kuva
pyöreät reunat sahasin rautasahalla ja suorat osuudet ohuella laikalla rälläkällä.

Uuden takahäkin muodostumista:
Kuva
ja kuskin penkille paikka

Pelkääjänpaikan penkin/kuvun kiinnitysmekanismi ja tapit, jotka sopivat lukitushärdelliin:
Kuva
Kuva

tappeihin hitsasin vielä varmuuden vuoksi mutterit estämään sen, että lukon salpa joutuisi ottamaan painoa vastaan:
Kuva

tällaisetkin on odottamassa asennusta:
Kuva
mutta näistä myöhemmin..

tämmöstä tällä kertaa. jatkan taas joskus, kun jotain olen saanut aikaseksi (ja muistanut napata jotain kuvia)
Selälleen.com

SpeedFreak
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Heinä 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: tulossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SpeedFreak » Ke Tammi 16, 2008 6:20 pm

Eipä toimi noi kuvat kauhee hyvin :P
Ei oo häpee olla nopee<br>

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » Ke Tammi 16, 2008 6:24 pm

no mikähän perhana siinä on, ku mulla näkyy kyllä. näkyykö kenelläkään muulla?
Selälleen.com

ileh
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ileh » Ke Tammi 16, 2008 6:36 pm

Näkyyhän nuo. Hyvältä vaikuttaa, pistä lisää kuvia, kun projekti etenee.

Hevimies
Viestit: 1818
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 1:00 am
Paikkakunta: honbmwasauktmphzuki -945, K2 kilone

Viesti Kirjoittaja Hevimies » To Tammi 17, 2008 7:46 pm

perkele. kovin yleinen tullu tuosta maskista, korvaa kohta mgm666:sen. eipä se mitään, komee laite tulossa.

Avatar
enriikke
Viestit: 356
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1000 k7

Viesti Kirjoittaja enriikke » To Tammi 17, 2008 8:36 pm

hyvin näkyy kuvat!

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » To Tammi 17, 2008 10:12 pm

Hevimies kirjoitti:perkele. kovin yleinen tullu tuosta maskista, korvaa kohta mgm666:sen. eipä se mitään, komee laite tulossa.
samaa oon kanssa vähän tuskaillu..
kiitoksia
Selälleen.com

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » Ti Tammi 29, 2008 7:09 pm

jotain tullut taas vähän nysvättyä:
Kuva
etulokari sai vähän rälläkkää ja mielestäni siitä tuli sirompi ja persoonallisemman näköinen, kuin ennen.

sitten on tullut vähän aloitettua kuidutuksia:
Kuva
eli tollaiset pienet liuskat ensin kuidutin erikseen lankun päälle ja siitä leikkasin irti.. fiksua sinänsä, koska hartsi osittain imeytyi lankkuun ja oli sen jälkeen kuitumatto aika tiukassa siinä.

sitten liimasin liuskat kontaktiliimalla vähän pysymään aloillaan ja lopuksi kuidutin ne kiinni.

ja nyt kun laskee takakatteen kuvun paikalleen, niin se jää oikealle korkeudelle.

...jatkuu taas joskus
Selälleen.com

pohjoisen poromies
Viestit: 552
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki gsx 1100 fatass

joo

Viesti Kirjoittaja pohjoisen poromies » Ti Tammi 29, 2008 7:42 pm

Kuvat näkyy ja hyvältä näyttää.. tosin olen aikas samaa mieltä tosta maskista mut voithan modata sitä kuidulla vielä " oman " näköiseksi :D
never drive faster than your guardian angel can fly

Avatar
Ghost Slider
Viestit: 259
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Husqwarna SMR 510

Viesti Kirjoittaja Ghost Slider » Ti Tammi 29, 2008 7:56 pm

Asiallista settiä, en malta venata että nään ton kesällä toimissa. Meinaaks sä tehdä jotain rautaa takahäksään ottamaan keuloja vastaan kun sen kerran kokonaan uusiks teet? Voisin kuvitella että tarvetta olis :P

Jatka hyvää työtä.

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » Su Helmi 03, 2008 4:47 pm

Ghost Slider kirjoitti:Asiallista settiä, en malta venata että nään ton kesällä toimissa. Meinaaks sä tehdä jotain rautaa takahäksään ottamaan keuloja vastaan kun sen kerran kokonaan uusiks teet? Voisin kuvitella että tarvetta olis :P

Jatka hyvää työtä.
ei oo rautaa tulossa muutakuin kaatumaraudat näillä näkymin.. saahan sitä sitten sellaisen lisättyä perään, jos joskus tulee niin pro olo, että sellaiselle jotain käyttöä tulee
Selälleen.com

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » Ke Helmi 13, 2008 11:15 pm

pientä edistystä taas tapahtunut:

Kuva
tuollainen takapenkin pohja tuli tehtyä. erikoinen muoto siksi, että penkin istuma-osa tulisi suuripiirtein vaakatasoon, eikä muistuttaisi liukumäkeä.. kumitatteja tuli 4kpl, joiden varassa matkustajan paino on.

Kuva
ja tankin päälle purkki uretaania. saas nähdä miten käy tuon kanssa..
Selälleen.com

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » La Maalis 15, 2008 12:42 am

Uretaania on vuoltu ja pakkelia levitelty ja hiottu. Alkaa tankki pikkuhiljaa näyttämään sellaiselta, kuin halusin:
KuvaKuva
Toisessa kuvassa näkyy myös Bilteman :eek: Fatbaari hiottuna (oli kultainen)..

Hitsailin entiset ilmanottoreijät rungosta umpeen:
Kuva

Penkin pohjaa alottelin, mutta sitä ei pääse jatkamaan ennen kuin tankki on valmis, jotta se istuisi täysin sen muotoihin.
Kuva
Viimeksi muokannut eetula, Su Maalis 16, 2008 5:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Selälleen.com

Avatar
ZaDi
Viestit: 930
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 12:00 am
Paikkakunta: -13 450 SMR

Viesti Kirjoittaja ZaDi » La Maalis 15, 2008 1:57 am

Tuota kai teet nuo tankin kohokuvioinnit sitten lasikuidusta ;)

Ajattelin että et vaan satu tekemään, kuten useat ammattikoulun autopuolen kaverit. Eli uretaania, ja kittiä päälle. Ja sitten maali niskaa = vituiksihan se menee

Tollaseen on helppo kuitenkin kuidutella päälle lasikuitu (kevralta saa sitten punottua mattoa, jota saa todella ohkaisena 160g/m2)
Taipuu hyvin jyrkkiin mutkiin.

Avatar
eetula
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 12:00 am
Paikkakunta: fzr 600, 110

Viesti Kirjoittaja eetula » La Maalis 15, 2008 2:30 am

juu tottakai. tuosta olis tarkotus tehdä ensin kuidusta muotti ja sitten vasta valmis tankinkuori.. varmaan joutuu vetämään muotin keskeltä halki tai jotain. näkee ny miten käy, ku en oo enne tehny muotin kanssa kuituhommia..
Selälleen.com

Vastaa Viestiin