billet nestesäiliöiden muokkaus
- juky2200
- Viestit: 439
- Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
- Paikkakunta: MT-01
billet nestesäiliöiden muokkaus
Ostin Alumiinista koneistetut nestesäiliöt Ebaysta (koko setti reilu 40 € kotiovelle)
Setti on yllättävän laadukas ja riittävän hyvin työstetty myös tiivisteiden osalta:
Vahinko vain, että ainakin omaan yamppuuni säiliöiden lähdöt ovat ehkä vähän heikkoon suuntaan ja kiinnikkeistäkin pitäisi tehdä pienet häkkyrät saadakseen säiliöt oikealle korkeudelle..
Päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun, jonka hyvyydestä/hienoudesta voidaan olla montaa mieltä..
Ensiksi suojasin säiliöt naarmuilta teipillä ja mittasin työntömitalla missä kohtaa on säiliön pohja. Tein merkin säiliön kylkeen ja porasin reiän M6:lle kierretapille ja kierteytin reiän:
Setti on yllättävän laadukas ja riittävän hyvin työstetty myös tiivisteiden osalta:
Vahinko vain, että ainakin omaan yamppuuni säiliöiden lähdöt ovat ehkä vähän heikkoon suuntaan ja kiinnikkeistäkin pitäisi tehdä pienet häkkyrät saadakseen säiliöt oikealle korkeudelle..
Päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun, jonka hyvyydestä/hienoudesta voidaan olla montaa mieltä..
Ensiksi suojasin säiliöt naarmuilta teipillä ja mittasin työntömitalla missä kohtaa on säiliön pohja. Tein merkin säiliön kylkeen ja porasin reiän M6:lle kierretapille ja kierteytin reiän:
- juky2200
- Viestit: 439
- Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
- Paikkakunta: MT-01
Seuraavaksi otin käsittelyyn hankkimani 8x1,25 kierteellä olevat jarrusatuloiden ilmausnipat. Sahasin, siistin viilalla ja hiekkapaperilla kierreosan sopivan lyhyeksi:
Sitten raiskasin pohjanipan pois 7 mm terällä. Samalla vedolla tuli siis pohjaan uudelle kiinnityspultille reikä:
Jälleen olin päässyt projektissani tähän tuunaajalle tuttuun vaiheeseen, sillä näytti siltä, että näennäisesti halvoista kikkareissa oli tullut kallista romurautaa..
Tässä vaiheessa vaadittiin päättäväisiä otteita varsinkin, kun vaimoni oli käynyt tallin ovella pyörittelemässä päätään, että mitäköhän P*skaa se ukko taas innokkaasti viilailee. Kiinnikerautojen teko alkoi rst latasta,josta pätkäisin 2 saman mittaista lätkää:
Noin tuntia myöhemmin olin porannut, hionut ja kiillottanut käikäleen lähelle edustuskelpoisuutta, joten oli koekasauksen paikka. Vahinko vain, että paikallisessa autotarvikeliikkeessä oli jäljellä vain nuo kilometrin mittaiset nipat.. Käyn loppuviikosta hakemassa hieman pienemmät, jolloin ulkonäkö paranee:
Loppupäätelmät: Kuppien koko on sen verran pieni, eikä tarkastusikkunoista ole kuultukaan, joten taidan turvallisuussyistä laittaa läpinäkyvät letkut lähtemään säiliöistä sylintereihin.. Nipat taidan sinistää tai maalata vielä mustiksi yhtenäisemmän ilmeen aikaansaamiseksi ja kiinnikkeitä joudun ehkä hieman taivuttamaan?!?
Sitten raiskasin pohjanipan pois 7 mm terällä. Samalla vedolla tuli siis pohjaan uudelle kiinnityspultille reikä:
Jälleen olin päässyt projektissani tähän tuunaajalle tuttuun vaiheeseen, sillä näytti siltä, että näennäisesti halvoista kikkareissa oli tullut kallista romurautaa..
Tässä vaiheessa vaadittiin päättäväisiä otteita varsinkin, kun vaimoni oli käynyt tallin ovella pyörittelemässä päätään, että mitäköhän P*skaa se ukko taas innokkaasti viilailee. Kiinnikerautojen teko alkoi rst latasta,josta pätkäisin 2 saman mittaista lätkää:
Noin tuntia myöhemmin olin porannut, hionut ja kiillottanut käikäleen lähelle edustuskelpoisuutta, joten oli koekasauksen paikka. Vahinko vain, että paikallisessa autotarvikeliikkeessä oli jäljellä vain nuo kilometrin mittaiset nipat.. Käyn loppuviikosta hakemassa hieman pienemmät, jolloin ulkonäkö paranee:
Loppupäätelmät: Kuppien koko on sen verran pieni, eikä tarkastusikkunoista ole kuultukaan, joten taidan turvallisuussyistä laittaa läpinäkyvät letkut lähtemään säiliöistä sylintereihin.. Nipat taidan sinistää tai maalata vielä mustiksi yhtenäisemmän ilmeen aikaansaamiseksi ja kiinnikkeitä joudun ehkä hieman taivuttamaan?!?
- juky2200
- Viestit: 439
- Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
- Paikkakunta: MT-01
Olen suunnitellut talvelle teräspunosletkujen asentamista, jolloin pääsisin huuhtelemaan noi perinteiset nesteet pois ja vaihtaisin ne silikoninesteisiin..
Luulin nesteiden vaihdon perinteinen/silikoni olevan mahdotonta, mutta ulkomailla on ainakin yksi kaveri näin tehnyt MT:hen.. ja hän kertoi huuhtelun olleen helppo operaatio. Nyt hänellä ollut vuoden silikonit sisällä ilman tiivisteiden kiehumista
Tykästyin aikoinaan harrikassa olleisiin silikoninesteisiin (oho! Harrikassa oli jotain hyvääkin )
Samalla saisin nesteen värin violettiin pyörään sopivaksi.
Ja täältähän noita billet säiliöitä voi tilata: (Huom! käy myyjän sivuilla katsomassa kaikki värivaihtoehdot ja erilaiset kiinnikesysteemit)
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... SA:GB:1123
Luulin nesteiden vaihdon perinteinen/silikoni olevan mahdotonta, mutta ulkomailla on ainakin yksi kaveri näin tehnyt MT:hen.. ja hän kertoi huuhtelun olleen helppo operaatio. Nyt hänellä ollut vuoden silikonit sisällä ilman tiivisteiden kiehumista
Tykästyin aikoinaan harrikassa olleisiin silikoninesteisiin (oho! Harrikassa oli jotain hyvääkin )
Samalla saisin nesteen värin violettiin pyörään sopivaksi.
Ja täältähän noita billet säiliöitä voi tilata: (Huom! käy myyjän sivuilla katsomassa kaikki värivaihtoehdot ja erilaiset kiinnikesysteemit)
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... SA:GB:1123
- juky2200
- Viestit: 439
- Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
- Paikkakunta: MT-01
Löysin paikallisesta Puuilo kaupasta PUR-bensiini/öljyletkua, jota mainostetaan kovettumattomaksi..
Laitoin letkut noihin ylipitkiin nippoihin kiinni (olin liian laiska hankkimaan lyhyempiä) ja kiersin nipat aralditilla tiivistettynä säiliöihin paikoilleen. Laitoin nippojen päälle kutistesukat, jottei nipat loistaisi kuuhun asti..
tässä kuva:
Testasin säiliöiden pitävyyden saippuavedellä ja lievällä keuhkojen tuomalla ylipaineella..
Nyt toinen säiliö on täytettynä jarrunesteellä ja letkun pää on tukittuna --> testaan tuon PUR-letkun toiminnan jarrunesteen kanssa
Onko muuten kenelläkään kokemuksia ko. letkumateriaalista jarrunesteen kanssa?
Laitoin letkut noihin ylipitkiin nippoihin kiinni (olin liian laiska hankkimaan lyhyempiä) ja kiersin nipat aralditilla tiivistettynä säiliöihin paikoilleen. Laitoin nippojen päälle kutistesukat, jottei nipat loistaisi kuuhun asti..
tässä kuva:
Testasin säiliöiden pitävyyden saippuavedellä ja lievällä keuhkojen tuomalla ylipaineella..
Nyt toinen säiliö on täytettynä jarrunesteellä ja letkun pää on tukittuna --> testaan tuon PUR-letkun toiminnan jarrunesteen kanssa
Onko muuten kenelläkään kokemuksia ko. letkumateriaalista jarrunesteen kanssa?
- juky2200
- Viestit: 439
- Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
- Paikkakunta: MT-01