billet nestesäiliöiden muokkaus

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

billet nestesäiliöiden muokkaus

Viesti Kirjoittaja juky2200 » To Elo 27, 2009 8:29 pm

Ostin Alumiinista koneistetut nestesäiliöt Ebaysta (koko setti reilu 40 € kotiovelle)
Setti on yllättävän laadukas ja riittävän hyvin työstetty myös tiivisteiden osalta:
Kuva
Kuva
Kuva

Vahinko vain, että ainakin omaan yamppuuni säiliöiden lähdöt ovat ehkä vähän heikkoon suuntaan ja kiinnikkeistäkin pitäisi tehdä pienet häkkyrät saadakseen säiliöt oikealle korkeudelle..
Päädyin seuraavanlaiseen ratkaisuun, jonka hyvyydestä/hienoudesta voidaan olla montaa mieltä..

Ensiksi suojasin säiliöt naarmuilta teipillä ja mittasin työntömitalla missä kohtaa on säiliön pohja. Tein merkin säiliön kylkeen ja porasin reiän M6:lle kierretapille ja kierteytin reiän:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
juupetti
Viestit: 943
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja juupetti » To Elo 27, 2009 8:34 pm

Propsit kuvasarjasta, nyt tyhmempiki ymmärtää... :deal:
Toi 40e ei oo kyl paha hinta tommosesta. Ite maksoin takanestesäiliöstä nissinin työsylkälle 80e, se oli tyyris :D
Hyvää ei saa halvalla vai miten se meni. :cool:

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » To Elo 27, 2009 8:48 pm

Seuraavaksi otin käsittelyyn hankkimani 8x1,25 kierteellä olevat jarrusatuloiden ilmausnipat. Sahasin, siistin viilalla ja hiekkapaperilla kierreosan sopivan lyhyeksi:
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten raiskasin pohjanipan pois 7 mm terällä. Samalla vedolla tuli siis pohjaan uudelle kiinnityspultille reikä:
Kuva

Jälleen olin päässyt projektissani tähän tuunaajalle tuttuun vaiheeseen, sillä näytti siltä, että näennäisesti halvoista kikkareissa oli tullut kallista romurautaa..
Kuva

Tässä vaiheessa vaadittiin päättäväisiä otteita varsinkin, kun vaimoni oli käynyt tallin ovella pyörittelemässä päätään, että mitäköhän P*skaa se ukko taas innokkaasti viilailee. Kiinnikerautojen teko alkoi rst latasta,josta pätkäisin 2 saman mittaista lätkää:
Kuva

Noin tuntia myöhemmin olin porannut, hionut ja kiillottanut käikäleen lähelle edustuskelpoisuutta, joten oli koekasauksen paikka. Vahinko vain, että paikallisessa autotarvikeliikkeessä oli jäljellä vain nuo kilometrin mittaiset nipat.. Käyn loppuviikosta hakemassa hieman pienemmät, jolloin ulkonäkö paranee:
Kuva

Loppupäätelmät: Kuppien koko on sen verran pieni, eikä tarkastusikkunoista ole kuultukaan, joten taidan turvallisuussyistä laittaa läpinäkyvät letkut lähtemään säiliöistä sylintereihin.. Nipat taidan sinistää tai maalata vielä mustiksi yhtenäisemmän ilmeen aikaansaamiseksi ja kiinnikkeitä joudun ehkä hieman taivuttamaan?!?

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » To Elo 27, 2009 8:52 pm

Ja unohdin sanoa, että kun oikeat osat on saatu kohdilleen, niin kaikki osat liimataan araldiitilla/vastaavalla paikalleen vuotojen välttämiseksi..

Avatar
Liivai
Viestit: 171
Liittynyt: Ma Touko 23, 2005 12:00 am
Paikkakunta: cbr

Viesti Kirjoittaja Liivai » To Elo 27, 2009 9:30 pm

...
Viimeksi muokannut Liivai, La Heinä 27, 2013 10:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
pas1
Viestit: 269
Liittynyt: La Syys 13, 2003 12:00 am
Paikkakunta: MaD DoG

Viesti Kirjoittaja pas1 » To Elo 27, 2009 9:34 pm

Vastaavanlaisen stoorin kun joku jaksais tehdä turbottamisesta, ni jabadabaduu :drin: tarjoaisin kyllä :cheers:
:eyemouth:
Muutama jarrujälki... :silly:

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » To Elo 27, 2009 9:48 pm

Olen suunnitellut talvelle teräspunosletkujen asentamista, jolloin pääsisin huuhtelemaan noi perinteiset nesteet pois ja vaihtaisin ne silikoninesteisiin..
Luulin nesteiden vaihdon perinteinen/silikoni olevan mahdotonta, mutta ulkomailla on ainakin yksi kaveri näin tehnyt MT:hen.. ja hän kertoi huuhtelun olleen helppo operaatio. Nyt hänellä ollut vuoden silikonit sisällä ilman tiivisteiden kiehumista

Tykästyin aikoinaan harrikassa olleisiin silikoninesteisiin (oho! Harrikassa oli jotain hyvääkin :lol:)

Samalla saisin nesteen värin violettiin pyörään sopivaksi.

Ja täältähän noita billet säiliöitä voi tilata: (Huom! käy myyjän sivuilla katsomassa kaikki värivaihtoehdot ja erilaiset kiinnikesysteemit)
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... SA:GB:1123

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » La Syys 05, 2009 1:04 pm

Löysin paikallisesta Puuilo kaupasta PUR-bensiini/öljyletkua, jota mainostetaan kovettumattomaksi..
Laitoin letkut noihin ylipitkiin nippoihin kiinni (olin liian laiska hankkimaan lyhyempiä) ja kiersin nipat aralditilla tiivistettynä säiliöihin paikoilleen. Laitoin nippojen päälle kutistesukat, jottei nipat loistaisi kuuhun asti..
tässä kuva:
Kuva

Testasin säiliöiden pitävyyden saippuavedellä ja lievällä keuhkojen tuomalla ylipaineella..
Nyt toinen säiliö on täytettynä jarrunesteellä ja letkun pää on tukittuna --> testaan tuon PUR-letkun toiminnan jarrunesteen kanssa

Onko muuten kenelläkään kokemuksia ko. letkumateriaalista jarrunesteen kanssa?

Avatar
juky2200
Viestit: 439
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 1:00 am
Paikkakunta: MT-01

Viesti Kirjoittaja juky2200 » Su Syys 06, 2009 4:08 pm

Tänään sain asennettua kytkinnestesäiliön paikalleen.. Vahinko vain, että tuo ostamani 5,5 mm letku on auttamatta liian ohutta, joten täytyy käydä ostamassa isompaa letkua joku päivä.. Käännän sitten säiliön jolloin letku menee suoraan säiliöstä kahvalle..

Joten älkää naurako :)
Kuva
Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin