K3 Turbo

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Ma Loka 14, 2013 10:38 pm

Noniin täällähän on heräilty :)

Ihan hyvä tietää noista danmoton clipareista mielipiteitä katotaanny laitetaanko nuo vaiko jotaki muuta.

Mitä noihin sähköihin tulee niin tota korjattavaa löytyy jonkiverra mutta työkseen kun sähkön kanssa näpräilee niin ei siinä nyt mitään varsinaista ongelmaa ole lähinnä vaan vituttaa kun on tärvelty alkuperänen johtosarja paskoilla liitoksilla ja vielä silleen liittimen läheltä tms. ettei sitä voi kovin siististi tehdä.

Tuun projektin myötä ehkä turhaaki hifisteleen linjojen ja sähköjen kanssa mutta simppeli on kaunista.

Tässä nyt makaa projekti taas odotellessa osia..

Avatar
tenu
Viestit: 1631
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja tenu » Ma Loka 14, 2013 11:49 pm

Miten mulla on kutina, jotta muinoin piti välttää tinaamista. Ennemmin surrattu/sukitettu jatkos. Tinatut tuppaa tärinästä murtumaan, jonka jälkeen satunnainen pätkiminen enempi ku arseesta ettiä :tardmaker:

Avatar
pommikone
Viestit: 1522
Liittynyt: Su Huhti 16, 2006 12:00 am
Paikkakunta: ni sutii

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja pommikone » Ti Loka 15, 2013 8:03 am

Mullakin sellainen muistikuva että joku joskus sanoi että ei saisi kolvailla noita mopossa olevia liitoksia kun tuppaa tärinästä murtumaan. Joka tapauksessa olen itse kolvaillut ja kyllä ne mulla on pysynyt läjässä!
Arbeit macht frei

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Ti Loka 15, 2013 10:34 am

Tossa oli semmosia kolvattuja liitoksia mitä heiluttelemalla sai johdot irtoamaan.

JOS jotakin pitää jatkaa niin suosin melkeinpä kutistesukalla varustettua abikoa.
Kuva

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Arttu » Ti Loka 15, 2013 12:33 pm

Periaatteessa puristusliitos on juotosta parempi näin ajoneuvokäytössä ja muissa tärisevissä kohteissa. Käytännössä molemmat ovat kunnolla tehtyinä varsin hyviä ja luotettavia.

Juotoksen ongelma on tosiaan tuo murtuminen tärinästä heti juotoksen vierestä kun juotos jäykistää monisäikeisen johdon. Tinan hapettumisesta ja syöpymisestä kuulee myös puhuttavan ja teoriassa voi ehkä pitääkin paikkansa, mutta käytännössä ongelmien syntyminen taitaa vaatia niin paljon aikaa ja paskat olosuhteet, ettei siinä muutkaan liitostavat sen paremmin pärjää. Olennaisin juttu luotettavien johtojuotoksien teossa on tukea piuha jollakin juotoksen vierestä niin, ettei taivuttelu ja tärinä pääse rasittamaan juotosta. Useimmissa tapauksissa jonkun matkaa juotoksen ulkopuolelle jatkuva kutistesukka on varsin toimiva. Lisäksi kolvaus kannattaa tehdä kohtuullisen nopeasti, ettei tina ehdi imeytymään turhan pitkälle johdon säikeiden väliin.

Onnistuneeseen puristusliitokseen taas vaaditaan kunnolliset liittimet ja niille sopivat hyvät työkalut. Tuo työkalupuoli on harrastajalle vähän ongelmallinen kun melkein jokaiselle liitintyypille pitäisi olla omat pihtinsä, jotka yleensä maksavat mansikoita. Jotain yleismallisiakin toki löytyy, joilla pääsee kohtuulliseen tulokseen useampienkin tyyppien kanssa. Esimerkiksi Bilteman eristämättömille liittimille tarkoitetut "räikkäpihdit" on olleet aika monikäyttöiset. Siitä huolimatta itse varmistan useimmat liittimet puristuksen jälkeen varovaisella tinauksella. Eristetyt "abikot" on myös olleet yllättävän päteviä kunnollisilla räikkäpihdeillä puristeetuna, mutta silti suhtaudun niihin vähän epäillen ja pyrin välttämään mikäli mahdollista.
Arttu

Avatar
NehRt
Viestit: 1105
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 1:00 am
Paikkakunta: RateReducer

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja NehRt » Pe Loka 18, 2013 7:45 pm

Komppaan :wavey: Näin ne liittimet + muut kamat ovat alkup. sähköissäkin siis puristamalla.
Itse teen sähköt puristamalla ja jos haluaa varmistua kosteus-suojasta niin se kutiste siihen päälle.
Toki niinkuin mainittu tarvii oikeesti olla oikeat työkalut jotta liitokset ovat 100varmoja. :)
Motoilut motoiltu, ei ne rahat ny kaikkeen riitä!
Kuva

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Ke Loka 30, 2013 6:43 pm

Sitten abikoista projektiin

Eipä ole osia vieläkään maailmalta kuulunut joten projekti on junnanut paikallaan kun ei oikein mitään konkreettista pääse tekemään.

Eniveis, orginaali bensapumppu tai oikeestaan vaan sen runko oli jätetty pyörään paikalleen joten se saa häipyä viemästä alapuoleltaan tilaa.
Kuva

Joten ei muutakun 1,5mm rosterilevystä tekoon pyöreä lätkä johon tullaan hitsaamaan an-lähtö pa-pumpulle.
Kiinnitysreikien paikat eio mitenkään symmetriset, hetken tuumailun jälkeen päätin tehdä sopivan tiivisteen jota voin käyttää vanhasta pohjasta sabluunana ja piirrellä siihen reikien paikat ja siitä sitten pyöräyttää ne levyyn.
Kuva

Pohjalevy valmiina odottelee an-liitintä hitsattavaks.
Kuva

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Komentaja » To Loka 31, 2013 12:04 pm

Fella kirjoitti:Sitten abikoista projektiin

Eipä ole osia vieläkään maailmalta kuulunut joten projekti on junnanut paikallaan kun ei oikein mitään konkreettista pääse tekemään.

Eniveis, orginaali bensapumppu tai oikeestaan vaan sen runko oli jätetty pyörään paikalleen joten se saa häipyä viemästä alapuoleltaan tilaa.
Kuva

Joten ei muutakun 1,5mm rosterilevystä tekoon pyöreä lätkä johon tullaan hitsaamaan an-lähtö pa-pumpulle.
Kiinnitysreikien paikat eio mitenkään symmetriset, hetken tuumailun jälkeen päätin tehdä sopivan tiivisteen jota voin käyttää vanhasta pohjasta sabluunana ja piirrellä siihen reikien paikat ja siitä sitten pyöräyttää ne levyyn.
Kuva

Pohjalevy valmiina odottelee an-liitintä hitsattavaks.
Kuva
jääkö sulla toi vanha pumpun runko ylimääräiseksi ? Olis tarvetta... Voisin jopa maksaa siitä :wink: :wavey:
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » To Loka 31, 2013 12:22 pm

Tuli tossa eilen laippaa tuumailtua päätin et teen kaks liitintä meno ja paluulinjoille sitte pitää paluun liittimeen tehä putken pätkä tankin sisuksiin.

Tällee saan kaikki painepuolenlinjat an:llä.

Avatar
Plaaf
Viestit: 1936
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Ei se ikinä ole valmis..
Viesti:

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Plaaf » La Marras 09, 2013 8:02 pm

Hölööömö... Se prkl pumppu sinne tankin sisään niin ei tarvitse tehdä tuommoisia turhakkeita!

Ja kyllä olen humalassa, mistä näinkin jyrkkä kirjottaminen.

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Komentaja » La Marras 09, 2013 8:51 pm

Plaaf kirjoitti:Hölööömö... Se prkl pumppu sinne tankin sisään niin ei tarvitse tehdä tuommoisia turhakkeita!

Ja kyllä olen humalassa, mistä näinkin jyrkkä kirjottaminen.
ihmettelin kanssa miksi ulkopuolinen asennus... Enkä ollut edes humalassa...
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » La Marras 09, 2013 11:47 pm

Kyllä mun alunperin pitikin laittaa tankin sisälle. Mutta kun kerran on valmiina tehokkaampi ulkonen ni säästetään nyt se muutama euro tässä välissä :)

ps. En ole humalassa :upto:

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Pe Marras 15, 2013 7:45 pm

Jees,
Eli tankin pohjaan tuli töräytettyä 2 an-lähtöä tykkäsitte tai ette. :wink2:
Paluulle tulee 20cm pitkä rosteritanko tankin sisälle.
Kuva

Sitten postiin pärähti 480cc suuttimet Holeshotilta
Kuva

Tästä intoutuneena suutinsatsin "johtosarja" pöydälle ja suuttimien liittimet vaihtoon.
Kuva

Samalla jatkoin toisioläppiä ohjaavaa servon johtoja että saa servon pörisemään jonnekkin pyörän perän sisuksiin ilman että sytyttelee FI valoja (rungoista on toisioläpät poistettu jo aikaisemmin). Sekä sitten imulämmön anturin johdot sai vähän mittaa itseensä.

Ja hetken kuluttua hieman valmiinpana, tästä vielä puuttuu musta sukka johtosarjan päältä.
Kuva

Homma nyt ei menny ihan kuin elokuvissa sillä tilaamani suuttimet ei mene paikalleen. Joko ne on väärät tai sitten vaatii suutinreikien modausta suuremmiks. Katotaanny ku saan selviteltyä mitä mulle on tullu et vaihtuuko suuttimet vai pitääkö alkaa rakenteleen noille lisää tilaa. :freak2:

No sitten tuli hukkaportinputki työtoverin avustuksella saatua yhtymään pakosarjaan.
Vielä kun saan ahtimelle uuden öljyn tulo letkun ja hitsaillaan lambdalle paikka putkeen niin sitten saakin alkaa satsia sovitteleen pyörään takaisin kiinni. :grayyes:
Kuva

Avatar
Fella
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 12:00 am

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja Fella » Pe Marras 15, 2013 8:04 pm

Niin ja pientä siistimistä ja parsimista venojen tsekkausta on tullu touhuttua enään oikeestaan puuttuu bensa ja öljylinjoja ja sitten moottorinohjausta pitää tuumailla.

Näillä näkymin PC3 jää pyörään mutta saa kaverikseen multi function hudin johon saa mapin sitten kiinni.
Vai onko muita parempia ns. Budjettiratkaisua tohon? Budjettiratkaisulla lähinnä tarkoitan etten mitään yli 600e moottorinohjauksia meinaa ostella

Josko sitä pääsis jo joulukuussa kiljuuttaan penkissä :)

Avatar
lappis
Viestit: 725
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 1:00 am
Paikkakunta: K3 1000 Fighter

Re: K3 Turbo

Viesti Kirjoittaja lappis » To Tammi 02, 2014 2:37 pm

Fella kirjoitti:
Josko sitä pääsis jo joulukuussa kiljuuttaan penkissä :)
Joulukuu meni jo, päivityksiä ja kuvia...

Vastaa Viestiin