Rieskan mopo(t), tonnin FZR ja 250 WR

Valvojat: ESKIL, btseppo

_rieska_
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 Enduro

Rieskan mopo(t), tonnin FZR ja 250 WR

Viesti Kirjoittaja _rieska_ » Ke Loka 23, 2013 3:56 pm

En jaksa keksiä uusia turinoita viime kesän alussa hankitulle pyörälle, joten laitan tänne saman pätkän mikä löytyy jo toiselta foorumilta:

Prätkäkuume oli koko kevään aivan hirveä, kuolasin jokaista isompaa pyörää joka ohi meni, selailin kuumeisesti nettimotoa yrittäen bongata sieltä jonkin hyvällä hinta-laatusuhteella varustetun härvelin. Kävin koeajamassa 600cc fzr:n joka tuntui potkivan kuin pieni eläin ja olin ihan varma ettei sen hurjempaa laitetta maa päällään kanna. Hinnasta ei päästy yhteisymmärrykseen, joten päätin unohtaa koko laitteen ja ottaa uutta kiikariin. Löytyi uusi pyörä eräänä lauantaina, samanlainen kusiais fatseri kuin aiempikin, mitä se nyt oli pari vuotta uudempi ja vähemmän ajettu, hintakin oli monta sataa halvempi. Viivyttelin myyjälle soiton kanssa sunnuntai iltapäivään, jolloin selvisi että mopo oli jo myyty. Harmittelin menetystäni ja jatkoin nettimoton selausta, sitten se löytyi: halpa pyörä läheltä, hyvillä kulutusosilla ja pienellä vialla, siitä enemmän tuonnempana ja kuvissa pyörä näytti tosi ruoskalta. Soitto myyjälle ja siinä semmoisen 10-15 minuuttia rupattelimme, jonka jälkeen ilmoitin että voisin tulla sitä katsomaan samana iltana. Hyvin pian olinkin jo koeajamassa tuota litraista leikkikalua, jossa käsite tehokkuus sai aivan uuden merkityksen, kytkin ei irrottanut kunnolla, joten vaihteenvaihto vaati oikean tekniikan eikä vapaata meinannut käynnissä löytää. Pyörä näytti paremmalta livenä ja koska yleisilme oli siisti, hinta neuvoteltiin hyväksi ja ajoin mopon kotio. Tässä pari kuvaa omasta uudesta pyörästä:

Kyseessä on siis -89 1000cc yamaha fzr exup pakosarjasäätimellä.

KuvaKuvaKuvaKuva

Kytkimen toimintaa koitin parantaa ilmauksella ja öljyjen vaihdolla, ei vaikutusta... Eli siis levyt luultavasti lopussa, n. 100e maksaa uudet massalevyt ja hiukan vakiota jäykemmät jouset. Laitan tilaukseen, kunhan pelimerkit riittävät. Kytkimessä ei ollut isoa hakkaumaa eikä muutakaan isompaa sanomista.

Pyörä on aika mahtava ajaa kun vertaa piikkiseen ja tehoa löytyy kuin pienestä kylästä (tehdas lupaa 145hp koneelta). Katteen puuttumisen vuoksi on kovat nopeudet aika rankkoja ajaa kovan tuulen vuoksi :D Muuten pyörä istuu lapaseen aika nätisti, eritoten ajoasento on melko miellyttävä tuolla krossitangolla.

Pyörä olis tarkotus tänä kesänä laittaa siistiin ajokuntoon (kytkin kuntoon ja muiden pikkuvikojen fiksaus), ulkonäköön ja konepuoleen saattaa hyvinkin tulla päivitystä ens talven aikana... Tällä hetkellä pyörä on aika rujosti laitettu, esim. noi ritilöiden tilalle kehittelen jotku fiksumman näköiset suojat, eikä etuvaloa ja vilkkujakaan voi kauniiksi haukkua :D
Viimeksi muokannut _rieska_, Ma Tammi 27, 2014 11:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

_rieska_
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 Enduro

Re: Rieskan mopo(t), tonnin FZR

Viesti Kirjoittaja _rieska_ » Ke Loka 23, 2013 4:08 pm

Ajokausi meni jotakuinkin niin että jakoketjua vaihtaessa koneessa lähti liikkeelle tollanen ylimääräinen pultti (löytyi pakonokan rattaan vierestä):
Kuva
Tiedossa on siis kansiremppa ja kun kerran tuo kone aukastaan niin tarkotus olis vähän kutitella samalla! Harmikseni kannesta ei nyt löydy enempää kuvia, mihinköhän lie ovat kadonneett...

Sitten takaisin tähän päivään:
Elikkäs hankittuna/hankinnassa on yzf 750 R kone ja toinen 1000 fzr kone. Yhteensä siis kolme konetta joista sitten ois tarkotus kasata ainakin yks ehjä litranen kone.

Elikkä näillä näkymin tuohon koneeseen vaihdetaan ainakin seuraavat osat:
-750 6-vaihteinen laatikko
-750 jyrkemmät nokat, joilla toivottavasti saa huipputehon nostettua ylemmäs
-uudet kytkimenkulutusosat: barnett tai ebc; massalevyt, välilevyt, jouset
-kytkimen öljynkierron parantaminen
-huonojen osien vaihto uusiin
-tiivistesarja tietysti

Jarrut on mielestäni sangen hyvät noinkin vanhoiksi, edestä löytyy jo teräspunosletkut ja taakse on tarkoitus laittaa. Suurin heikkous alustassa on ollut keula, joka on lötkö. Siihen on tarkoitus hankkia uudet jouset ja varmaan samalla kertaa laittaa ne korjaussarjat molempiin pumppuihin.

Kyllähän tämä näyttää wanhalta, eli ulkokuori tulee saamaan hiukan huomiota osakseen. Tarkempia suunnitelmia ei vielä sen osalta ole.

Sitten hiukan kuvia eiliseltä:

KuvaKuvaKuva

KuvaKuvaKuva

Koneesta pari kuvaa:
KuvaKuvaKuva

Testasin soodapuhallusta öljypohjaan:
Kuva

Tuli muuten todella kirkas tuosta :eek: Tarkoitus olis kuitenkin maalata noi moottorin ulkopinnat, niin eivät ime paskaa itteensä niin helposti ja pysyvät siistimpinä...

Tosiaan aloitin opiskelut toisella paikkakunnalla, joten pitää vaan toivoa että aika riittää ja pyörä on taas baanalla ens kesänä! Yrittäkäähän muutkin isompien pyörien omistajat rikkoa ne laitteenne nyt loppukesästä ja sitten synnyttää uudelleen talven aikana ;)

_rieska_
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 Enduro

Re: Rieskan mopo(t), tonnin FZR

Viesti Kirjoittaja _rieska_ » Ke Loka 23, 2013 4:12 pm

Elikkäs kävin eilen hakemassa sen 750 koneen ja tietysti avasin sen ihan uteliaisuuttani. Se vaikutti olevan ihan fiksussa kunnossa, kierteet ym. oli ihan ehjät. Tässä vielä yleiskuva koneesta:
Kuva

Pikaisen purkamisen jälkeen sieltä paljastui tämmöinen näky:
Kuva

Sangen näppärästi sieltä hyppäsi syliin tommoset:
Kuva

Noissa on tuommoset jäljet, niinku ois ollu voitelunpuutetta tjsp. laakeripinnoilla, vaikkei noi jäljet edes tunnu sormella kokeillessa... Pitää kävästä jonku pron luona visiitillä ja kysästä mielipide noista!

750 on tuommonen panta kytkinkruunussa, kun taas 1000 ei ole:
KuvaKuva

Sitten pitikin kiireellä laittaa romut tallinnurkkaan odottelemaan jatkotoimia ja lähteä takas koulutyön pariin.

Kunhan tokenen järkytyksestä (rahanmenosta), niin laitan tilaukseen noita vaadittavia osia konetta varten. Siis kaikki muut paitsi koneen stefat ja venttiilinosat, tiivistesarjan mukana tulee venttiilinvarren kumit ym. joten ne löytyykin sitten jo valmiiksi. Esim. keulaan on tarkoitus laittaa korjaussarjat ja uudet jouset, jolloin tuon wanhan pomppukepin pitäs alkaa olemaan jo edes lähellä nykykriteerejä (takuulla parempi kuin loppuunajettu usd-wanhus).

Kytkimen osiksi taitaa tulla ebc:tä (joku racesarja, että saapi kunnon sormijumpan kytkintä painaessa), kun ei barnettia näy suomenmaalta saavan ja ulkomailta tilatessa hinta nousee em. kalliimmaksi...

_rieska_
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 Enduro

Re: Rieskan mopo(t), tonnin FZR

Viesti Kirjoittaja _rieska_ » Ke Loka 23, 2013 4:13 pm

Osatilaus tuli joskus hyvän aikaa sitten. Sieltä löytyi keulaan uudet korjaussarjat molempiin putkiin, uudet jouset, moottorin tiivistesatsi, race kytkinpaketti ym. pientä sälää.
Kuva

Eilen purin yzf 750 r koneen osiksi. Sieltä löytyi hyväkuntoinen kytkin ja hyväkuntoinen 6-vaihteinen aski. Olin muuten ensimmäinen kys. koneen avannut, hyvä niin!
Kuva
Jäi vähän arvotukseksi miten tuo starttiketju ois tarkotus irrottaa? Muuta en keksinyt kuin sen katkaisemisen :eek:

Tänään aloitin hommat kytkimen parissa. 750 kytkimen sais sovitettua tonniseen vaihtamalla sen ison kruunun takana olevan rattaan tonnisesta. Ajattelin jättää väliin ja vaihtaa sen sitten jos tuo vakiokytkin ei kestä. Nuo öljynkiertoa parantavat modit tein kuitenkin, eli lisäreikiä sisäkruunuun ja öljyurat sinne kruunun alle. Nuo urat on vielä viimeistelemättä, kun ei löytynyt sopivaa terää vinkuun/remeliin. Molemmissa oikealla puolen vakiokuntoinen kruunu:
KuvaKuva

Nyt aloittelin venojen läppäystä. Jospa ne tovin kestäisivät, kuitenkin imuvenat on ihan hyväkuntosia ja pakovenoistakin suurin osa. Raportoin sitten miltä alkaa näyttämään. Kantena tulee siis toimimaan toisesta fzr koneesta otettu kansi, ei se mikä koki imuvenojen kieroutumisen. Neljä venaa jo läppäsin ja niistä tuli kyllä hyvät, ei hävettänyt kattoa luupin läpikään ;)

Tästä viestistä alkaen loppuu tuo pikakelaus, elikkäs nyt on otettu kiinni koko kesän verran liibalaabaa :wavey:

Avatar
JooJooMies
Viestit: 1442
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2010 1:00 am
Paikkakunta: Jamaha + Honda

Re: Rieskan mopo(t), tonnin FZR

Viesti Kirjoittaja JooJooMies » Ke Loka 23, 2013 4:40 pm

Seuraillaan :wavey:
Kaikki mitä sanon tai lupaan toteutuu SÄÄVARAUKSELLA!!!!

_rieska_
Viestit: 85
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 Enduro

Re: Rieskan mopo(t), tonnin FZR

Viesti Kirjoittaja _rieska_ » Ma Tammi 27, 2014 11:28 pm

Olin jo ihan unohtanut tämän topikin olemassaolon! No päivitellääs tännekin jotain. Kävin tuossa viikonloppuna hakemassa itelleni vanhan (1988) valkokilpisen husqvarna wr 250:n, joka olis tarkotus ottaa käsittelyyn tässä läheisellä tallilla. Tarpeen vaatiessa FZR:kin sinne kulkeutuu, jos tuntuu että sitä ei muuten ehdi rakennella valmiiksi.

Nyt on saatu maku takasin mopon rassauksen suhteen! FZR on melkolailla tappanut innostuksen pitkän kämppä-talli välimatkan vuoksi, mutta kyllä tämän illan purkusessiot pisti mielen virkeäksi 8)

Jos nyt ensimmäisenä aloittais ihan vaan kunnollisilla kuvilla itse pyörästä:
KuvaKuva

Sitten olikin aika vaihtaa työkengät jalkaan ja aukasta Bilteman työkalupakki:
KuvaKuva
Nopsasti se alkoikin sitten purkaantumaan, niinku enskan kuuluukin!

Tässä ensimmäinen patentti joka tuli vastaan:
Kuva

Sitten kävinkin käsiksi itse sylinteriin ja läppien irrotuksen jälkeen uteliaisuus voitti ja mulla oli pakko kurkata männän kuntoa:
Kuva
Männässä näkyi jonkin verran kiillottumaa, mutta kerrankin myyjän puheet eivät olleet täyttä puuta heinää!

Seuraavaksi lähti kansi ja sieltä löytyi varsin siisti näky:
KuvaKuvaKuva
Niinku palotilasta näkee niin joskus on päässyt konerikko tapahtumaan.

Koitti itse sylinterin vuoro:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Männässä on edelleen tallessa koneistusjäljet joka kielii vähästä tuntimäärästä ja/tai nätistä ajosta. Sylinterissä on melkoisesti kiillottumaa imu- ja pakopuolen seinämissä, liekkö sylinteriputki kulunut soikeaksi... Käyn tässä joku päivä mittauttamassa tuon sylkkäputken ja männän koneistamolla, niin selviää sekin samalla jos plaanauttaisi tuon kannen tiivistepinnan suoraksi. Mieluisinta tietysti olisi jos välys saataisiin pysymään kohtuullisena tuolla männällä ja hoonauksella. Sylinteriputki ei luultavasti ole alkuperäinen, sillä pakoaukon ja parin huuhtelun kohdalla on 1-2mm porrasta enkä millään jaksa uskoa että tehdas olisi sellaisia sylintereitä tehnyt. Joka tapauksessa taitaa olla viisainta ottaa viilauskamppeet esille!

Pyörän harvinaisuudesta johtuen yksi suurimmista jännityksen aiheista oli pyörän kytkin. Myyjä sanoi että kylmänä siinä oli irrottamisongelmia (tulivat tutuiksi jo tuon yamahan kanssa viime kesänä), mutta koneen lämmetessä ne loppuvat. Katselin jo kauhukuvaa pilalle hakkautuneesta kytkinkorista... Kopan takaa kuitenkin paljastui tällainen näky:
KuvaKuva
Ei hakkaumia, eikä mitään muutakaan moittimisen aihetta! Hion noista massalevyistä pahimmat lasittumat pois ja tarpeen mukaan uusin kytkinjouset.

Tuossa vielä pari kuvaa putsatuista osista, puretuista osista ja itse pyörästä:
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Pyörän kunto on paljastunut yllättävän hyväksi, vaikka se noin ulkoisesti hyvin rujolta näyttääkin. Käytän tuon koneen vielä lohkoja myöten auki ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka kiertokangen päästä koetettuna ei välystä tunnukaan ja kankikin näyttää melko tuoreelta. Jos kaikki on niinkuin pitääkin, niin puhdistelen lohkot, sylinterin ja kannen, maalaan ne ja niputan koneen. Jos jostain sattuu löytymään edullinen pulverimaalaus+hiekkapuhallus (tai miksei tätä automaaleillakin vois maalata), niin silloin "kantavat rakenteet" taitaa saada sellaisen niskaansa, muussa tapauksessa tehdään itse mitä voidaan.

Vastaa Viestiin