Bemarista... vol.2

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Dxa
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw R 80 Rt

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Dxa » Su Elo 24, 2014 10:36 pm

Saatiin eilen myytyä keulaputket. Bemari jäi tälläisenä odottamaan talliin.

Kuva


Tänään sitten rahat taskussa katsomaan Kawasaki ZX-9R USD-keulaa. Tutkittiin keula nopeasti läpi, tuloksena rahat myyjälle käteen ja keula kyytiin.

Kuva


Sitten jatkettiin purkamista ja sai siinä hetken pähkäillä muutamissa kohdissa, kuten kaasuvaijerin irroittaminen kahvasta. Piti eka irroittaa kaasuvaijerin "kansi" kahvasta ja sitten erottaa jarrusyliteri+säiliö kahvasta, jolloin vaijeri irtosi.

Suunnitteila olisi nyt ensin saada uusi keula paikoilleen ja rullaavaksi, samalla yrittää haalia mahdollisimman paljon osia. Tekisi mieli Urban etulyhty, kun ei oikein tee mieli normi pyöreää lyhtyä.

Kuva


Osalista:
- Akku (Sorai LiFePo -akku?)
- Etulyhty (Urban?)
- "Ohjaus" (Fatbar, cliparit tai dragbar)
- Mini vilkut
- Mittari (Koso Rx1N, DB-03R tai DB-02R)
- Takalyhty
- 3-puolainen K1100 takavanne

Saa nähdä mihin osiin lopuksi päädytään, mutta nämä olisi tällä hetkellä mielessä.

_retukari_
Viestit: 1
Liittynyt: Su Loka 03, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw r100rs

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja _retukari_ » Su Elo 24, 2014 11:57 pm

Hyvä sohvanmodausprojekti! Täydelliseen aikaan vielä, kun itsellä alkamassa samankaltainen projekti talven aikana r100rs aihiona. Innolla seurailen ja inspiraatiota kasvattelen! Onnea projektiin!

Avatar
Dxa
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw R 80 Rt

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Dxa » La Loka 04, 2014 10:08 pm

Juu, nää bemarit on hyviä aihioita vaikka minkäläisiin projekteihin. Kiitos retukari ja myös onnea omallesi projektillesi!


Pikku hiljaa edetään projektissa.

Keula ollut kohteena. Sorvattiin emäputken sisäputki. Keulan sovitus paikoilleen kesti kauemmin mitä oli aluperin tarkoitus, kun eka kappale meni piloille eli prässättiin putkea ala t-palaan, niin t-palasta lohkesi pieni palanen. Eikun uusi ala t-pala tilaukseen ja tällä kertaa opittiin virheistä, joten sorvattiin kunnolllinen vastekappale ala t-palalle. Tällä kertaa onnistui ja saatiin vihdoikin keula paikoilleen. Mitä opimme = Tee aina kunnolliset työkalut, vaikka olisi kuinka pieni ja helppo homma, näin säästät aikaa, rahaa ja hermoja.

Keula paikoillaan

Kuva


Posti kuljetti leveämmän takavanteen, 4,5" ja tähän saadaan jo jumalatoman kokoinen läskinakki, 160mm :firing: Tää on jo sikalevee meidän mittapuussa. :lol:

Kuva


Kuva

Kuva


Päätettiin, että unohdetaan cliparit ja mennään fatbar tangolla. Kokeiltiin miltä näyttäisi pyörä fatbarilla ja pyöreällä lampulla. Mitäs olette mieltä pyöreä lamppu vai etitäänkö jotain modernimpaa? Kuten LsL Urban.

Kuva

teemu87
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2013 7:10 am
Paikkakunta: pc25

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja teemu87 » Su Loka 05, 2014 7:58 am

Jos pyöreetä lamppuu, niin itte sovittelisin pienemmällä halkaisijalla olevan.

Avatar
Oni
Viestit: 602
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 12:00 am
Paikkakunta: KTM 690 SMC-R 2012

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Oni » Su Loka 12, 2014 5:07 pm

Tässä vaiheessa vähän vaikea sanoa tuosta pyöreästä, mutta jotenkin toi fatbar ei iske ainakana omaan silmään tässä tapauksessa. Asia voi tietty muuttua, kun saadaan enemmän kokonaisuutta kasaan. Noissa aikaisemmissa visioissa itse pidin eniten siitä cafen ja fighterin yhdistelmästä.
Nopeat Elävät Kuolleet Eivät!

Kuva

jutila
Viestit: 1278
Liittynyt: To Huhti 02, 2009 12:00 am
Paikkakunta: Muutama i/ö, gsx, dr, turbo katana, 380gt & muutama pv

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja jutila » Su Loka 12, 2014 8:37 pm

Mää taas laittasin isomman valon, 8" tai 9" ja cliparit ehottomasti.
"Can't feel the beating, can't beat the feeling"

Avatar
Dxa
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw R 80 Rt

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Dxa » La Loka 25, 2014 5:40 pm

Suunnitelmat muuttuneet ja jätetään tällä kertaa cafe racer -tyyli pois ja rakennetaan, mikä omaan silmään sopii parhaiten. Jos pitäisi joku suunta mitä suurinpiirtein rakennetaan olisi se "maltillisempaa" fighteria.

Raisereita tehty, hiukan purettu ja suunniteltu. Raisereita alettiin työstämään alumiini tangosta.

Ensimmäinen vaihe/sorvaus:
Kuva

Toinen vaihe/jyrsintä:
Kuva

Kolmas vaihe/valmis:
Kuva

Kun oli aika laittaa paikoilleen huomattiin, että oli pieni mittavirhe. Kun fatbarin mitat aina ilmoitetaan 28mm, kun se on noin 28,5mm, niin raisereiden reiät ovat hiukan pienet. Pitää suurentaa ensiviikolla.

Kuva

Kuva

Kun sais alakerran putsattua ja mopon valmiiksi, niin sais bemmin sinne ja voitaisiin siihen keskittyä täysin. Nyt mennään hiukan hitaammalla tahdilla etiäpäin.

Avatar
-Makke-
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 29, 2001 1:00 am
Paikkakunta: SpeedIII

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja -Makke- » Ma Loka 27, 2014 11:37 pm

Hienot tuli. :)

Avatar
Dxa
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw R 80 Rt

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Dxa » La Marras 15, 2014 9:15 pm

Kiitos, Makke.

Raiserien reiät suurennettu. Nyt menee fatbar paikoilleen. Bemaria purettu lisää ja vaihdettiin tuleva vanne hetkeksi paikoilleen. Ilme muuttuu huomattavasti. Huomattiin, että vanne ei ole samassa linjassa etupyörän kanssa, vaan n.5mm vasemmassa reunassa. Pitää vielä tarkemmin mitata, mutta eikös tuo jo vaikuta hiukan ajossa? Voi olla, että swingissä on sen verran varaa siirtää oikealle päin.

Kuva

Kuva


Jalkatappirunkoja suunnniteltu ja tehty vanerista mallirungot, joilla kokeiltu jalkatappien paikat. Seuraavaksi olisi tarkoitus suunnitella loppuun ja tehdä lopulliset mallit, jonka jälkeen pääsee tekemään rungot, jalkatapit ja polkimet alumiinistä. Sitten tarvis vihdoikin tilata tavaraa stormilta: lyhty, akku ja mittari.

Avatar
Dxa
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2010 12:00 am
Paikkakunta: Bmw R 80 Rt

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja Dxa » Ma Tammi 05, 2015 7:31 pm

Jalkatappirungot jyrsittiin alumiinista ja myös toinen jalkatappi saatiin tehtyä ennen, kuin lomat alkoivat. Pitää vielä hiukan runkoja viimeistellä, kunhan saadaan tehtyä polkimet ja muuten ovat valmiina. Ensiviikolla olisi taas tarkoitus alkaa työstämään jalkatappeja ja mahdollisesti polkimet. Tuli myös takajarrun työsylinteri hakittua jostain kawasakista, kun tuon bemarin oman työsylinterin kanssa olisi ollut hankala toteuttaa jarrupoljin.

Kuva

Kuva


Stormilta haettiin LSL Urban, Shorai lifepo-akku ja Koso mittari. Mittarille tehtiin alumiinilevystä kiinnike ja ylä t-palaan tehtiin 2 6mm jenkaa, joihinn saadaan mittarin kiinnitettyä.

Kuva

Kuva


Rälläkällä lyhennettiin takahäkkiä. Vielä tarvii siistiä ja kiinnikkeitä ruksia, kunhan saadaan muuten suunniteltua ja pyörä purettua.

Kuva

Kuva


Kun takahäkki oli lyhennetty, niin oli huomattavasti helpompi alkaa visioimaan ja tekemään pahvimallia takakatteesta. Kun saatiin silmää mielettyvä pahvimalli tehtyä, haettiin 0,6mm neliön kokoinen peltipala. Siihen piirrustukset ja rälläkällä leikkaamaan, sit heppailemaan kasaan.

Kuva


Sit hiukan kuvia tämän hetkisestä tilanteesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Seuraavaksi pitäisi hioa takahäkin hitsisaumat ja takalyhdyn ja kilven kiinnikkeitä tehdä. Sen jälkeen lyhentää edestä takakatetta, jotta saadaa hiukan laskettua katetta ja runko jää sopivasti katteen alle, sen jälkeen suunnittelemaan ja tekemään takahäkin kiinnitykset runkoon ja penkki. Ensiviikolla etulyhdyn kiinnikkeitä ja jalkatappia työstämään. Tankista loput maalit pois. Näiden jälkeen ollaan jo aika pitkällä projektissa ja mietitään mitä sit ois tarvetta tehdä.

mtuitto
Viestit: 7
Liittynyt: To Elo 01, 2013 11:48 pm

Re: Bemarista... vol.2

Viesti Kirjoittaja mtuitto » Ke Tammi 21, 2015 1:47 am

Tuosta rengaslinjasta; mulla on tuo samanlainen takavanne muutenkin samanlaisessa pyörässä 170mm kumilla. Juuri ja juuri mahtuu pyörimään, voi olla että kaikkien valmistajien 170 mm leveä ei edes mahdu... Anyway, takafillari on tosiaan silminnähden keskilinjan vasemmalla puolella, mutta en ole huomannut sen vaikuttavan ajaessa mihinkään. Itsekin tuota sovitellessani mietin, mutta kokemus osoitti murehtimisen olleen turhaa.

Kiva projekti, hyvin saman suuntainen kun mulla...

Vastaa Viestiin