Kokemuksia turbopyöristä ei ollut etukäteen, joten ajattelin lähteä liikkeelle (helpoimman) kautta eli hankkia välmiiksi ahdetun pelin ensimmäiseksi harjoittelun kohteeksi. Tarkoituksena oli hankkia rakenteluprojekti, jonka tekniikka olisi suurin piirtein kunnossa. Nettimotosta löytyi viime kesänä omasta mielestäni kiinnostava vaihtoehto kawasaki GPZ1100-9R turbo. Sama pyörä on esitelty Bomber Magazinessa 4/2003 s.46-47 ostikon "Idän alaston ihme" alla.
Vanhaa GPZ:taa pyörässä oli ainoastaan rungon ja tankin verran. Takahaarukka, vanne, iskunvaimennin, moottori, etupää vanteineen oli lainattu myyjän mukaan vm.1999 ZX-9R kawasta. Etupää osoittautui kuitenkin Kawasaki ZXR750 1991-> keulaksi virheellisten keulaputkistefaostoksien yhteydessä.
Tiedustelun yhteydessä selvisi myös että pyörä on täysin kunnossa ja vikoja ei suuremmin olisi. Uuttahan en tietysti ollut hakemassakaan, mutta tekniikan toimivuus kiinnosti minua kovasti.
Hinta oli omasta mielestäni suurin piirtein kohdallaan hiekkatiellä suoritetun koeajelun jälkeen, joten kaupat syntyivät. Pyörä kyytiin, hymy korviin ja kotia kohti!


Innokkaalla uuden pyörän omistajalla taisivat liinojen kiristysvaiheessa olla muut asiat mielessä sillä Ouluun kahville pysähdyttäessä pyörä rumahti kyljelleen transportterin kontissa. Tuloksena takavalonlasin irtoaminen!
Ostopäivänä pääsin vielä suorittamaan uuden koeajon pitävällä alustalla. Mukavaahan se oli niinkuin odotella saattoi! Mutta sitten...
Parin vedon jälkeen huomasin, että viidesvaihde ei pysy päällä ollenkaan heti kun se joutuu kuormitukselle kunnolla.
Muistin kysyneeni koneen öljyvuodoista ja tutkineeni myös moottoria ulkopäin ostotilanteessa. En tullut kysyneeksi mitään mahdollisista huohotusongelmista yms. Ensimmäisen kunnon ajelun jälkeen tallinlattia oli seuraavan näköinen

Sen siitä saa kun laitta mölöpojan pyöräostoksille.
Öljyä näytti työntyvän oikein urakalla ulos koneesta ja sekös pisti uuden omistajan hermot tiukalle! Seuraavana päivänä tutkiessani huomasin, että moottorin päällä olevasta huohottimesta puuttuu letku, josta öljy ampuu koneen päälle oikein kunnon töhinällä. Kaikesta päätellen kyseessä oli sittenkin mukavan väljä luputin, joka toimi kuitenkin ajossa jotakuinkin oikein. Siispä päätin iloita ja paukutella loppukesän näillä mitä oli tässä vaiheessa tarjolla.
Kesä meni sitemmin öljynlisäilyn ja ajelun merkeissä, sen minkä pyörällä tuossa kunnossa pystyi ajamaan. Päätös tulevasta projektista kehittyi kesän aikana ja syksyn saapuessa aloin purkaa pyörää projektointia varten. Purkamisen myötä selvisi myös vikoja joita ulkonäön muuttamisen lisäksi tullaan korjaamaan:
- Moottoriin tulee: uudet männät, pakoventtiilit, kiertokangenlaakerit, tiivisteet, vaihteisto tai sen hajonneet osat ja turbo käy huollossa.
- Ulkonäkö muuttuu ainakin etuvanteen, etuvalon, värin, tangon ja takapää suhteen.
Loppuun vielä muutama kuva missä ollaan menossa tällä hetkellä projektin suhteen.




Yritän päivitellä projektia mahdollisuuksien mukaan kevään kuluessa!







