Katteen korjaus (ABS-muovin hitsaus)

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

-Jake-

Katteen korjaus (ABS-muovin hitsaus)

Viesti Kirjoittaja -Jake- » La Heinä 23, 2005 7:03 pm

Kokemuksia haluaisin siitä miten olette onnistuneet korjaamaan rikkinäisiä katteita? Toimiiko halkeamien korjauksessa jokin 2K liima? Entäpä tekeekö kuumailmapuhaltimiin saatavilla muovinhitsausvälineillä mitään? Mites asetonin käyttö? Missä ensikertalainen mokaa yleensä?

Minkä hintaista on viedä ammattimiehelle muovit? Helpolla pääsis kun veisi, mutta halua ois itsekkin kokeilla tuota. Ei se niin vaikeaa voi olla. Vai onko? :upto:

Kerberos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kerberos » La Heinä 23, 2005 10:27 pm

Ite korjasin kolvilla, Ihan tavallinen tinakolvi, ei mielellään mitään tod. isoa. Ei muutaku sulattaa halkeaman reunat toisiinsa kiinni, jos puuttuu paloja välistä, niin sitte vuolee slaisseja jostaki kohtaa mikä ei näy eikä haittaa vaikka vähä ottaa lastua.

Joku voi ehkä väittää, että osien pitäs olla puhtaita, mutta en mä ainakaan jaksanu rapata maaleja pois, kuhan tietenki teipit ottaa pois. Hyvin on tämän kesän kestäny...

Ja vieläkö muistaa molemmin puolin sulatella, niin ainaki kestää.
Matkija on vain hieman myöhästynyt edelläkävijä.

Kerberos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kerberos » La Heinä 23, 2005 10:32 pm

Bai the vei. Liimaa ei kannata etes harkita, ite en ainakaan oo vielä semmosta liimaa löytäny mikä kestäs, voihan ne vähäaikaa kestää liimalla, mutta vituttaahan se joka viikko liimailla uudestaan :angry: (liimaakin oon haistell... eiku kokeillu) :freak: :freak:

r0k

Viesti Kirjoittaja r0k » La Heinä 23, 2005 10:34 pm

Juu se on kyllä ihan totta ettei sen liiman kanssa kannata mennä pelleileen, koska ei se vaan toimi.

Tuo kolvi on aika kätevä kyllä juu.
<br><div>Saatanallisuutta.</div>

JK1.1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » La Heinä 23, 2005 11:35 pm

Kannattaa kyllä hioa maali pois. Itekin jätin hiomisen vähän puolitiehen ja tuhraamista oli. Kun on maali pois ja riittävän iso kolvi niin hyvin sujuu.
Ensin painoin saumaan kuumalla kolvilla kuopan, "hitsaus" jotta sulaa läpi saakka ja sitten sulattelin samasta (puhdistetusta) muovista leikattuja siivuja railon täyteen. Hyvä tuli. Reunat kannattaa tehdä huolella, siitähän se yleensä lähtee halkeamaan. Ja tosiaan molemmat puolet kannattaa kolvata. Mulla on takakate ihan siivuista tehty ja hyvin on kestänyt tän kesän :freak:

Tosta asetonista sen verran: Kokeilin sulattaa katemuovia (jälleen maalit poistettu) asetooniin. Siitä saa liimaa, mutta en ehtiny kokeileen kun olin jo kolvannu kaikki. Luulisin että saattais toimia. Jos esim sivelis sauman molemmat puolet ensin asetonilla, jotta pinta hiukan sulaa ja sitten levittäis siihen sen liiman. Tää on sitten ihan MUTU:a, mutta voishan sitä johkin palaan testata..

J

Ai niin, käry ei oo sitten kai oikeen terveellistä. Jos ei muuten niin vit***aa sitä haistella... Tuuletettu paikka on :tardmaker:
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

Kerberos
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kerberos » La Heinä 23, 2005 11:56 pm

JK1.1 kirjoitti: Ai niin, käry ei oo sitten kai oikeen terveellistä. Jos ei muuten niin vit***aa sitä haistella... Tuuletettu paikka on :tardmaker:
Joo tuuletettu paikka ois ollu hyvä :freak:
Sen huomasin että kun en sitä maalia viitsiny rapata pois, niin silmiä kirveli enemmän kun sitä maalia käryytti...

Hengityssuojain ois kans varmaan ollu ihan hyvä, ei tuo muovinkäry varmaan mitään terveellistä oo. :cigar:

jaket

Viesti Kirjoittaja jaket » Su Heinä 24, 2005 11:57 am

Itse vedin kuumailmapuhaltimella, semmoisella jossa on diginäyttö, niin voi heittää tauluun abs:n vaatiman 350 astetta, sitten hitsaussuulake kiinni ja juotinlankaa.

Lueskelin netistä, että hitsaaminen vaatii painetta, eli lankaa on painettava kohteeseen parin kilon voimalla 90 asteen kulmassa. ja lämmitettävä sitä kohtaa missä lanka osuu pintaan(uraan). Hitsattavan kohteen takana kannattaa pitää tukea, koska lämmettyään muovikate taipuu kuopalle, välillä ihan hyvä efekti, koska sitten jää pakkelille tilaa.
Kunnon uraan on helpompi hitsata.

Muovi pitää olla juuri samaa kuin kate, eli juote ei toimi jos on vähänkin väärää, siksi vanhasta katteesta leikattu soiro on parasta.

Yhteenveto: muovihommat on hanurista, paklaaminen on hanurista ja maalaaminen myös. käytä hengityssuojaa, siis aktiivihiiltä, muuten voi olla oksettava
olo illalla(älä kysy mistä tiedän).

Mitä vähemmän pyörässä on muovia, sitä parempi. muovi haisee pahalle ja on kypsää ainetta kaiken puolin. :freak2:

Ai niin unohdinko sanoa, että paklaaminen on kypsää hommaa kanssa. :freak2:
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Pakoputki

Viesti Kirjoittaja Pakoputki » Ti Heinä 26, 2005 7:12 pm

Itelläni ihan hyviä kokemuksia 2k mömmöistä...

Loksuja oon kaasukolvilla korjaillut..kannattaa ettii samaa matskua oleva "lisä-aine" palikka jos näin tekee...

Repa

Viesti Kirjoittaja Repa » Ke Heinä 27, 2005 8:38 pm

Mää oon yleensä korjanu muoviosat lasikuidulla :upto:
lasikuitua sisäpuolella ni hyvin on kestäny!

r0k

Viesti Kirjoittaja r0k » Ke Heinä 27, 2005 8:47 pm

Repa kirjoitti:Mää oon yleensä korjanu muoviosat lasikuidulla :upto:
lasikuitua sisäpuolella ni hyvin on kestäny!
No käyhän se noinkin, ei tuokaan mikään huonompi tapa :)
<br><div>Saatanallisuutta.</div>

-Jake-

Viesti Kirjoittaja -Jake- » Ke Heinä 27, 2005 9:57 pm

Nyt on vaan niin että tässä kohtaa lasikuitua ei voi käyttää. Muovihitsaus näköjään taitaa olla paras tapa.

Kokemuksia liikkeista ja niiden hinnoista. Tarkoitus edelleen itse korjata nuo, mutta mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko liikkeet ottavat.

JK1.1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » Ke Heinä 27, 2005 9:58 pm

Joo, lasikuidulla onnistuu jos kappale joka korjataan ei jousta. Lasikuitu on kovempaa kuin abs joten jos osa jostain syystä taipuu, sauma tulee esiin.

J
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

pamper

Viesti Kirjoittaja pamper » Su Heinä 31, 2005 7:31 am

Mites muuten saako noita muovikatteita kiiltämään enää sen jälkeen jos kiilto on lähtenyt pois.. Esim mulla oli pakko hioa katetta ja tuntuu ettei sitä saa kiiltämään enää millään, tasaiseksi kyllä saatu.

Ps*

Viesti Kirjoittaja Ps* » Su Heinä 31, 2005 12:13 pm

pamper kirjoitti:Mites muuten saako noita muovikatteita kiiltämään enää sen jälkeen jos kiilto on lähtenyt pois.. Esim mulla oli pakko hioa katetta ja tuntuu ettei sitä saa kiiltämään enää millään, tasaiseksi kyllä saatu.
maalaamalla?

Vastaa Viestiin