stefoista

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

simppask4

stefoista

Viesti Kirjoittaja simppask4 » La Huhti 07, 2007 12:06 pm

Nyt kun luultavasti taaaas kerran joudun vaihtamaan kampiakselin stefat niin kertokaapas jotain vinkkejä millä saisin ne kestämään vähän paremmin?.. olen kuullut jotain sellaista että jotkut keittävät stefat ensiksi ja pistävät ne 1mm isompaan putkeen venytykseen??

rupee epäilyttää kun noi ei mulla tunnu kestävän että voiko vuotaminen johtua siitä että ne olis laitettu liian syvälle tai päinvastoin?

kuminpoltossa tuntuu nuo stefat mulla menevän.. joten kuminpoltto loppu tähän tämän pyörän kanssa :blah:

ja pyörähän on 2t ktm exc

ja vastauksia mielummin henkilöiltä jotka asiasta oikeasti jotain tietävät :wavey:

simppask4

Viesti Kirjoittaja simppask4 » La Huhti 07, 2007 6:21 pm

justiisa olis kone auki, niin ois mukava saada jotain infoa pikasesti... :freak:

Wilpertti

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » La Huhti 07, 2007 6:33 pm

Kuulostaa oudolta jos uudet stefat alkaa tosiaan heti vuotamaan. Mieleen tulee asennusvirhe tai kampuran kierous tai epätasapaino.

Ja en muista kotarista millainen stefa siinä on, että löytyiskö laakeriliikkeestä jotain vaihtoehtoa. Paremmin toimivaa saman kokoista siis.

villeh

Re: stefoista

Viesti Kirjoittaja villeh » La Huhti 07, 2007 6:50 pm

tottahan oot muistanu öljytä stefan, kun oot paikallee laittanu??
simppaska kirjoitti:Nyt kun luultavasti taaaas kerran joudun vaihtamaan kampiakselin stefat niin kertokaapas jotain vinkkejä millä saisin ne kestämään vähän paremmin?.. olen kuullut jotain sellaista että jotkut keittävät stefat ensiksi ja pistävät ne 1mm isompaan putkeen venytykseen??

rupee epäilyttää kun noi ei mulla tunnu kestävän että voiko vuotaminen johtua siitä että ne olis laitettu liian syvälle tai päinvastoin?

kuminpoltossa tuntuu nuo stefat mulla menevän.. joten kuminpoltto loppu tähän tämän pyörän kanssa :blah:

ja pyörähän on 2t ktm exc

ja vastauksia mielummin henkilöiltä jotka asiasta oikeasti jotain tietävät :wavey:

simppask4

Viesti Kirjoittaja simppask4 » La Huhti 07, 2007 7:38 pm

siinä on yksi syy miksi on voinu ruveta vuotaan kun ei ole öljytty toisenpuolen stefaa. mut kaveri läks just saunaa ja kun tulee takas ni tuo vaseliinia... laakeri liikkeistä saa stefoja mutta sanoivat ettei ne kestä crossipyörissä...
Viimeksi muokannut simppask4, To Huhti 19, 2007 9:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » La Huhti 07, 2007 8:31 pm

simppaska kirjoitti:siinä on yksi syy miksi on voinu ruveta vuotaan kun ei ole öljytty toisenpuolen stefaa. mut kaveri läks just saunaa ja kun tulee takas ni tuo vaseliinia... laakeri liikkeistä saa stefoja mutta sanoivat ettei ne kestä crossipyörissä...
Jaa tarvit kaveris kanssa vaseliiniä saunas :lol: Se on varmaan jotain vesiliukoista eikä oo kovin hyvä stefaan :P

Noi tarvikestefat on yleensä 1-huulisia, eli tiivistää vaan yhteen suuntaan, 2-tahtisessa tarvii aina olla tivis yli- ja alipaineella.. Kattot vaan että se kammen kaula on kiiltävä siitä stefan kohdalta ja laakerit tietty kunnossa kans.
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

JariKoo

Viesti Kirjoittaja JariKoo » La Huhti 07, 2007 9:52 pm

vaikken tiiäkkään, niin silti..

Kuminpoltossa, enempi kierroksia? vapinaa, nykimistä? josta kampuralle hankalaa liikettä?

simppask4

Viesti Kirjoittaja simppask4 » La Huhti 07, 2007 11:03 pm

joo pitäähän sitä vaseliinia leikeissä aina mukana olla :D

saatii vaihettuu magneeton puolen stefa mut eipä auttanu.. noh huomen tai ylihuomen kytkin puolen viel... äähh.. on tää niin rasittavaa puuhaa :nono: nyt ainakii putsasin öljysin ja jotain vaseliinii survasin.. toivottavast se magneeton puolen stefa nyt ainakii sit tulee kestämää..

juu eikös se kuminpoltto ole kaikkein raskainta koneelle? ainakin kytkimelle.. ja kierroksethan tollases 2t kotaris käy aika korkealla

Tribe

Viesti Kirjoittaja Tribe » Ma Huhti 09, 2007 12:06 am

Joo kyllä kytkin ainakin kärsii ja paljon, mutta eihän tuo KTM kone muutenkaan ole mikään maailman kestävin tehojensa takia.
Voi kun joskus turbon saisin.

Jäsen-J-

Viesti Kirjoittaja Jäsen-J- » Ma Huhti 16, 2007 10:27 pm

vuotaako ulkokehältä? jos vuotaa niin laita tepan ulkoreunaan laakeri lukitetta ... ja pitää varmasti :deal:
ja onko kappiakselissa sellaset kuluneet urat siinä tepan luona :freak2:

simppask4

Viesti Kirjoittaja simppask4 » To Huhti 19, 2007 9:33 pm

ulkokehältä tuskin vuotaa.. mitä meinaat "kampiakselin luona"? siinähän on vielä kampiakselin ja stefan välissä se holkki(siis kytkin puolen).. ja holkissa tuntuu pienet urat olevan?! tiedä sitten kuuluuko siinä ollakkin.. koska (tuskin) kuminen stefa tekee mitään uria metalliseen holkkiin? vaiko?........ :-?

molemman puolen stefat vaihettu mutta ongelmat eivät hävinny..taino toimi se n.5min SUHT normaalisti. nyt ei ota piikkiä ollenkaan. rupee vaan röpäämää ja pätkimää just ku pitäis lähtä. alakierroksilla toimii normaalisti. pakoaukonsäätimen oon tsekannu ja tulppaa vaihettu/säädelty välyksiä yms yms... pitää kai kaikki käydä läpi taas ja purkaa kertaalleen että sais pikkuhiljaa jotain tolkkua tähän hommaan.. vielä en anna periks hittovie :P

ONKO KELLÄÄN MITÄÄN IDEOITA MISTÄ VOISI JOHTUA??!!

Maestro

Viesti Kirjoittaja Maestro » Pe Huhti 20, 2007 3:01 pm

minä mistään mitään tiedä mutta kaasarin putsaaminen vois auttaa :freak2:

Ja sit kannattaa kattoa et läpät toimii kunnolla

Muuta ei tuu mielee jos noi pakoaukonsäätimet oot jo kattonu

Edit: missä kunnossa kiertarin laakerit? ja yhdistääkö tulpanhattu kunnolla ja onko tulpanjohto ok?
Viimeksi muokannut Maestro, Pe Huhti 20, 2007 5:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Wilpertti

Viesti Kirjoittaja Wilpertti » Pe Huhti 20, 2007 4:52 pm

Jos tosiaan noin pahan käyntivamman takia niitä kampuran stefoja vaihtelet, niin aika metässä taidat olla. Kyllä sieltä stefasta saa hiiriä ja hillereitä tulla sisään ennen kun tappaa koko mopedin.

Niin yksinkertasia laitteita kun nuo onkin, niin jos huolella on tietämätön temmeltäny sen parissa, niin voi olla mitä vaan poskellaan. Eli ehkä etenisin ton kanssa niin että etit siihen apuun jonkun joka oikeasti tietää mitä tekee, ja käytte perus asiat läpi. Stendipuolen toiminta ja karppiksen säädöt. Pakoaukon säätimen asentajiakin oon kymmeniä nähnyt tässä maailmassa. Ja niin usein vituilleen. Vaikkei tuo vaadi kun maalaisjärkeä.

Ja jos ei ammattiapua ole saatavilla, niin toinen samanmoinen pyörä viereen, ja siitä kaasari ja sytkäjaos vuorotellen kiinni. Ja tosiaan ammattimies on eri juttu kun amiksen kovin jätkä joka saa seitskyyt heppaa piikkisestä gammasta.....No tsemppiä kuitenkin ja toivotaan et se vamma sieltä joskus löytyy. Ettei tarvi hylätä pyörää tollasen takia.

Viljo

Smokie

Viesti Kirjoittaja Smokie » Pe Huhti 20, 2007 11:59 pm

Ei kannata suinpäin mennä laukomaan paskaa....

Itte omasta ja äireen mielestä tiedän jo ihan liikaakin 2-tahtisista. Silti onnistun hämyttämään itseäni mm. sillä ettei huonot kampiakselin stefat voi haitata jos vehje muuten on kuosissaan.

Takavuosina kun vielä äärimmäisen paniikin ja hirvittävän kusihädän omaisessa tilassa rakensin paniikissa näitä härveleitä oltiin lähdössä mopo-endurance kisaan. Työjuhtana oli vanha ja luotettava Suzukimopo joka alkoi temppuilemaan just ennen kisaa. Tuli siinä torstai illasta lauantaiaamuun mennessä purettua (lohkojen halkaisemista myöten) ja koottua kone 2 kertaa, kokeiltua 3 eri sylinteriä + kahta - kolmea eri pakoputkea ja kaasutinta, synnytyksessäkin olin mukana yhden illan.

Mittavan 100m metrin testiajon jälkeen mopo mukamas toimi, jolloin vehje lyötiin pakuun ja heti kisaan suoraan starttiin. Kas kummaa eipä toiminutkaan kuin ehkä reteällä 11500-12000 kierrosalueella, boonuksena kytkinvaijerikin hirtti kiinni heti vettä nähtyään. Vedettiin sitten menemään kakkonen silmässä kierrokset tapissa... Suoralla väkeä meni molemmin puolin ohi mutta mutkissa ei ohittelijoita juurikaan näkynyt :P Eniwei, muuten samoilla osilla mutta uusilla kampiakselin stefoilla koottuna sama moottori toimi kuin junan vessa. Sama se, meitsille paljon tärkeämpi juttu oli edellisenä päivänä tienattu "GangstaDaddy" lippis :D Nyttemmin vaan rötvään tai puuhaan jonkun ihan muun parissa ja ihmettelen kun ei ole enää kunnon kisavehkeitä. Emmä jaksa enää...

Nykyään muuten voi olla vaikeeta löytää innokas ammattimies kun 2-tahtisista puhutaan. Ja mulle topickin pyörän ongelmat on jotakuinkin hepreaa.... Ilmeisesti kaikkein ilmeisin eli uusi tulppa on jo kokeiltu? Enkä myöskään keksi miksi kuminpoltto tai mikään muukaan rääkkäys kierroksista huolimatta hajottaisi stefoja, mutta tästähän ehkä vois siirtyä lukemaan viestiäni uudestaa :freak2:
Pidäppä mun kaljaa ja kato tätä!!

simppask4

Viesti Kirjoittaja simppask4 » La Huhti 21, 2007 12:48 am

joo wilpertti: en väitäkkään että tietäisin mitään näistä laitteista.. mutta jotain on tässä muutamassa vuodessa kumminkin tullu opittua.. monia kertoja on kone ollut auki ja aina saatu kuntoon.. räjäytys kuvat ensimmäisillä kerroilla tietysti ollut apuna että en nyt ihan kumminkaan sillä tasolla ole että "mikähän tää on. no laitetaa tohon"

ja tästä kommentista "Kyllä sieltä stefasta saa hiiriä ja hillereitä tulla sisään ennen kun tappaa koko mopedin".

ymmärtääkseni kyse ei olekkaan siitä mitä kampikammioon pääsee vaan siitä että kampikammiosta pääsee paineet pois jonka takia rupee röpeltää ennen tehopiikkiä.. mutta nyt tosin pätkii ja röpää eikä ota ollenkaan piikkia joten (tuskin) enää johtuu stefoista.. joo ja tulppa on vaihettu parikin kertaa, testailtiin toisia ajotuksia mutta ei oikein auttanu..
kaasarin putsasin, läpät katoin ja lappia ei kyllä kampiakselissa tuntunu olevan ja viimeks kun laakerit katottu ni kunnossa on ollu.. kyllä alkaa tuntumaan nyt siltä että vika saattaisi löytyy sytytyksen puolelta.. :freak2:

saatoin ja varmaan puhuinkin täyttä paskaa.. mutta noin minä olen asian aatellut :P

te kumminkin tiedätte about 150x enemmän näistä kun minä ni en viitti hirveemmin ruveta pätemään muttakun teiltäkin näyttää hieman eriäviä mielipiteitä asiasta tulevan :wavey:

Vastaa Viestiin