Honda cbr PC25 - Projektipäiväkirja

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
MustaSurma
Viestit: 567
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 12:00 am
Paikkakunta: GSX 1700 - työn alla, GS 450 - työn alla, "Bomberi" - myyty...

Viesti Kirjoittaja MustaSurma » Ti Maalis 27, 2012 11:07 pm

Joo, yks krossi oli ja mäkin luulin että se on Pommikoneen mut toi edellinen kirjottaja tunnisti sen omakseen (no ainakin väitti tunnistavansa - mullahan ei niin tarkkaa hajua ole kenen mopot tuola tallissa on :D )

Toivottavasti mopo löytyy... ...kenens muun talliin niitä työnnettiin osa?
**ttuile vaan..
Historia kirjoitti:...Musta surma vaati arviolta 25 miljoonaa kuolonuhria Euroopassa...
Iltalehti kirjoitti:Musta surma tappanut jo 40 al-Qaida-terroristia
..kokeillaanko?

Avatar
Orccu
Viestit: 360
Liittynyt: To Marras 04, 2004 1:00 am
Paikkakunta: TT600 & 954

Viesti Kirjoittaja Orccu » Ke Maalis 28, 2012 9:24 am

Oliskohan Temolla jemmassa?

noze1975
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja noze1975 » Ke Maalis 28, 2012 10:07 am

Temolla on ainakin mun kawa. :D Ja surmalle tosiaan jäi vielä se mun tuulen nopee crossi. :lol: Mä en oikein tiedä mihin kaikkialle niitä vehkeitä oikein vietiin ku mä makasin meksikossa biitsillä sillä aikaa! :lol: Mut eiköhän kaikki vielä kotiin löydä. :D
Kyllä lääkäri korjaa rikkinäiset luut. ;)

Avatar
Temo
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R1100 i/ö, Honda CBR 600 pc25

Viesti Kirjoittaja Temo » Ke Maalis 28, 2012 2:10 pm

Käyn tänään vilkasemassa että majaileeko se kadonnut minikrossi masalassa. Tosiaan ainakin pari kawaa, pommikoneen suzukin motti ja tää topickin pc25 vietiin sinne, jos en ny ihan väärin muista.

Avatar
Temo
Viestit: 51
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:00 am
Paikkakunta: Suzuki GSX-R1100 i/ö, Honda CBR 600 pc25

Viesti Kirjoittaja Temo » Ke Maalis 28, 2012 6:51 pm

Eipä ollut sielläkään. :(

Zippaaja
Viestit: 844
Liittynyt: Ti Loka 04, 2005 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Zippaaja » To Maalis 29, 2012 12:26 pm

Tekis mieli todeta, että menee mahdottoman hyvin, kun on pyörät hukassa :D

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ma Huhti 09, 2012 9:12 pm

En tiedä että onko minimopoa löytynyt vieläkään, mutta uudet tilat on nyt saatu väliaikaiseen järjestykseen, joten hommat jatkuu kolmen kuukauden tauon jälkeen! Üüüüüü!! :firing:

Uudella tallilla tilaa on aivan eri malliin kuin vanhalla, ja esimerkiksi kattoon pystyy pulttaamaan kiinni koukkuja! Vanhalla tallilla tämmöisistä pystyi kyllä haaveilemaan, mutta siihen se sitten jäikin.

Eli ekana mopo kuormaliinalla kattoon kiinni ja purkamaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Noin. Tarkoitus oli että haetaan pyörästä vain linkku malliksi uuden valmistamista varten. Tarkoituksena oli että nyt tehdään VAIN pakolliset muutokset että pyörän saa mahdollisimman nopeasti liikkeelle. Kai siinä sitten ajatus harhaili ja mopo meni kokonaan osiksi. Sillon kun pyörä haettiin tallille Porista, ainoat viat olivat puuttuva takavanne ja kierot keulaputket. Nyt muutoslistalla tälle kesälle on uusi tankki, koko keula ja takahäkki. Toki kourallinen pikkujuttuja siinä sivussa niinkuin näissä nyt aina tulee. Swingi pysyy vakiona ensi talveen asti. Ainoat muutokset sinne tulee olemaan mun omasta pyörästä lainattu leveämpi takavanne ja perän madallus pidemmällä linkulla.

Elintenluovuttajaksi valikoitui luonnollisesti toi MUN OMA Hondan raato joka on telakalla ensi syksyyn tai talveen asti. Siitä irroitettiin malliksi viime kesän aikana tehty SÄÄDETTÄVÄ LINKKU. Mun mopoon tulee orkkispituinen kikkare takaisin, tähän pc25:seen tehdään pidempi malli ja toi säädettävä yksilö menee "unohdetut romut" laatikkoon, kunhan siitä ensin otetaan laakerit tuohon uuteen kikkareeseen.

Keulaan siis tulee ihan uudet alumiinista koneistetut kolmiot. Ohjausakselia mä en ala tekemään tyhjästä, vaan se otetaan PC31:SEN ORKKIS ALAKOLMIOSTA.
Hanurin muotoa haetaan Hayabusaan tarkoitetusta PERÄBOKSIN TELINEESTÄ jonka noze1979 hylkäsi vanhalle tallille. :P

Tähän loppuun pienenä huomiona. Mä en itse ole koskenut tohon pyörään vielä tähän mennesä juuri ollenkaan muuten kuin avustajan roolissa. Kaiken likaisen työn on hoitanut pyörän omistaja, eli neiti Twinkie itse. :) Koneistukset ja hitsaushommat tulee sitten mun hoidettavaksi kun niiden aika koittaa. Eli toivottavasti mahdollisimman nopeasti! Jos vain mahdollista, niin linkun ja keulan kolmioiden työstö alkaa jo tällä viikolla.

Tästä eteenpäin päivitykset tulevat vähän ripeämmällä tahdilla! :deal:
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

jusu2
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 12:00 am

Viesti Kirjoittaja jusu2 » Ma Huhti 09, 2012 9:21 pm

jes kiva seurata kun projektit etenee :firing: :wavey:

Makk
Viestit: 64
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 12:00 am
Paikkakunta: honda

Viesti Kirjoittaja Makk » Ma Huhti 09, 2012 9:44 pm

Noi rengaskasat. :eek: :eek: :firing:

noze1975
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja noze1975 » Ma Huhti 09, 2012 9:46 pm

Ape näköjään purki mun iästäkin samalla 4v. pois... :lol:
Kyllä lääkäri korjaa rikkinäiset luut. ;)

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ti Huhti 10, 2012 7:25 am

jusu2 kirjoitti:...jes kiva seurata kun projektit etenee...
Kiva jos kiinnostaa! Mä tykkään ite taas tehdä näitä. Mukavaa ajanvietettä ja se lisää motivaatiotakin. :)
-Ape- kirjoitti:Hanurin muotoa haetaan Hayabusaan tarkoitetusta peräboksin telineestä jonka noze1991 hylkäsi vanhalle tallille...
En jaksanut tarkistaa niin menin rouhealla arvauksella. :D Parempi nyt?
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

noze1975
Viestit: 311
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 12:00 am

Viesti Kirjoittaja noze1975 » Ti Huhti 10, 2012 1:19 pm

Paljon parempi. Osui oikeaan sen henkisen iän kanssa. :P
Kyllä lääkäri korjaa rikkinäiset luut. ;)

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Su Huhti 15, 2012 10:06 pm

Tavoitteet tämän viikon tekemisistä ei ihan täyttyneet, mutta tässä loppumetreillä tuli sentään edistystä. Peräpään hommia, eli mopon madallus swingin alla olevaa linkkua / koiranluuta pidentämällä.

Malliksi lähtivät vanhemmat seniorit, eli ORKKIS SEKÄ SÄÄDETTÄVÄ KIKKARE. Orkkiksen reikäväli on 100mm ja tuon säädettävän reikäväli on pienimmillään 108mm, jolla hanuri putosi noin 50-60mm. Uusi koiranluu tuli tehtyä ihan vaan siksi että tommonen yksi kiinteä kikkare on paljon coolimpi kuin toi säädettävä aivopieruräpellys. Lyhyen kuskin takia uudesta koiranluusta päätettiin tehdä vielä hitusen lisää madaltava, joten reikäväliksi pistettiin 115mm.

Mitat pöllittiin suoraan vanhasta linkusta, ainoastaan reikäväli kasvoi. Joten kaikki orkkishilut passaa tähän sitten suoraan. TÄSSÄ tarkistetaan laakerien reikien halkaisijaa. Tähtäimessä oli 23,98mm.

Ropaus NARSISMIA viimeistelemään palikka. Signature kamaa. :wink:

Tossa vertailussa ORKKIS, SÄÄDETTÄVÄ JA UUSIN MALLI.

Vielä laakerit kiinni ja ei muuta kuin bolt-on.

Kuva

Tämän mopon kanssa jatketaan seuraavaksi silpomalla runkoa ja swingiä. Myös keulan kolmiot akseleineen pitää ottaa työn alle.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ma Huhti 16, 2012 11:29 pm

-Ape- kirjoitti:Tämän mopon kanssa jatketaan seuraavaksi silpomalla runkoa ja swingiä. Myös keulan kolmiot akseleineen pitää ottaa työn alle.
Näillä eväillä tänään. Rungon silpomien on ehkä vähän turhan tuhti sana, sheivaaminen on paljon lähempänä totuutta. Mutta aloitetaan ensin siitä toisesta, eli ohjausakselista.

Tällä kertaa en alkanut tekemään ohjausakselia tyhjästä, vaan aihiona käytin pc31:sen orkkisakselia. Sama lopputulos huomattavasti pienemmällä vaivalla. Ensin otin MITAN akselin päästä alakolmion yläpintaan. Sama mitta pitää saada sitten uuteen alakolmio/akseli komboon, niin kolmiot menevät Hondan runkoon heittämällä orkkis laakereilla ja holkeilla ilman ongelmia. Tyhmää näitä olisi alkaa uudestaan arpomaan kun alkuperäisetkin toimivat.
20 vuotta sitten Hondan tehtaalla joku päätti että akseli HITSATAAN alakolmioon kiinni tuolta alapuolelta. Pysyypä ainakin tiukasti! Hitsaukset purkautui näppärästi nauhahiomakoneella jonka jälkeen koko paketti PURKAANTUI prässillä suostuttelemalla. Akselin pään mä SORVASIN SUORAKSI ja tein siihen sopivan teräksisen holkin kaulukseksi. Teräksinen holkki JÄMÄHTI AKSELIN PÄÄHÄN uuden ystäväni Kempomatin avustuksella. Pikku heppaukset riittävät näin aluksi. Myöhemmin otan tuon harjoituskappaleeksi kun alan treenaamaan toisen uuden ystäväni, MasterTigin kanssa. :)

Eli akseli on siltä osin valmis. Alakolmio lensi roskiin ja työpöydälle nousi SWINGI. Sille suoritettiin hieman siistimistä ylimääräisistä kiinnikkeistä, laakerien PUHDISTUS JA RASVAUS, sekä yhden uuden KIERRENIITIN asennus vanhan tuhoutuneen tilalle. Vanha meni huonoksi kun ketjulaahari ei irronnut tavallisilla työkaluilla, vaan pultti piti porata irti. Tuppaa jotkut osat olemaan aika tiukkaan kiinni kun ne on kaksikymmentä vuotta olleet paikallaan. :) Tätä pyörää tuskin on ikinä purettu kokonaan valmistuksen jälkeen. Onneksi kuitenkin laakerit ja holkit olivat vielä välttävässä kunnossa, joten kunnon vaseliinikylvyllä ne menevät yhden kesän. Kamat läjään ja swingi oli uutta ketjulaaharia ja maalia vaille
VALMIS.

Sitten vielä samat kuviot RUNGOLLE. Pari hetkeä laikan kanssa kevensi runkoa TURHISTA KIINNIKKEISTÄ ja päivitti ulkoasua kulahtaneesta ysärirungosta hyväksi aihioksi. Tossa KEULASTA, josta poistui miljardi kiloa katteiden kiinnikkeitä ja ohjauslukon kilkkeitä. PERÄPÄÄSTÄ poistui takarungon pätkät viimeistäkin saumaa myöten. Mun mielestä noi vanhat pc25:set ja pc31:set onnistutaan pilaamaan kerta toisensa jälkeen kahdella yleisesti toistuvalla jutulla. Ensimmäinen on vakiokeula. Se on niin sairaan näköinen rimpula chopperikeula ettei missään toisessa yleisessä rakenteluaihiossa ole samanlaista. Toinen juttu on takahäkit. Tarkemmin orkkis takahäkin lähtöpisteet ja se niiden väliin jäävä tila. Ne alkuperäiset takahäkin tyngät on hölmössä asennossa ja paikassa, joten ne tekee häkistä aina tyhmän näköisen. Lisäksi ne on rumat ihan yleisestikkin. Sitten vielä boonuksena on tietty toi orkkistankki joka on aika urpon näköinen. Tähän mopoon ei tule noista mitään. :)

Ja kyllä, mun omassa mopossa on ollut noi kaikki. :D Takahäkin alkutyngät on edelleenkin.

Seuraavaksi tämän kanssa pitäisi varmaankin aloittaa keulan kolmioita että saadaan peli rullaavaksi! :firing:
Viimeksi muokannut -Ape-, Ke Huhti 18, 2012 10:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Avatar
-Ape-
Viestit: 2153
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 1:00 am
Paikkakunta: Läjä romuja.

Viesti Kirjoittaja -Ape- » Ti Huhti 17, 2012 10:04 pm

Päivitys tämän päivän kahvitauolta.
-Ape- kirjoitti:Tuppaa jotkut osat olemaan aika tiukkaan kiinni kun ne on kaksikymmentä vuotta olleet paikallaan. :) Tätä pyörää tuskin on ikinä purettu kokonaan valmistuksen jälkeen.
Yksi näistä kiinni tarranneista osista on rungon oikealla puolella oleva KIRISTYSPULTTI/HOLKKI. Tosta menee yksi koneen kiinnitysakseleista läpi ja sillä kiristetään yksi holkki kohdilleen.
Koskaan ei ole tullut vastaan noin tiukassa olevaa pulttia prätkässä. Vanhat autot on asia erikseen. Perus työkaluilla käsivoimin vääntämällä ja pikkutöhöttimellä kuumentamalla tuo ei lähtenyt, vaan pultista meni kanta pyöreäksi. Iskin sisään 12mm kuusiokoloavaimen ja hitsasin sen KIINNI pultin kantaan. Heti perään annoin vähän vauhtia isolla lekalla ja parin kunnon iskun jälkeen alkoi pultti antautumaan. Jouduin hakkaamaan pulttia auki kolmen kierroksen verran lekan kanssa ennen kuin se alkoi löystymään ja lopulta IRTOSI. Rungossa olevan kierteen AVASIN KIERRETAPILLA, kokona M20x1,5. Tiukaksi oli reikä mennyt ja ruosteista höttöä irtosi reilu satsi.

Vika lause kuullostaa ihan panohommilta. :freak:
Viimeksi muokannut -Ape-, Ke Huhti 18, 2012 10:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kun lopulta kuolen, toivon että elämästäni saisi tehtyä todella viihdyttävän kirjan tai elokuvan."

Vastaa Viestiin