Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?

Valvojat: ESKIL, btseppo

Paras tai Nopein DR-Tekniikka

Vapari
11
25%
NOS
3
7%
Turbo
30
68%
 
Ääniä yhteensä: 44

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja J-R » Ke Loka 12, 2011 9:39 pm

No niin, aloitetaanpa uusi topiikki, joka myös vaihteeksi oikeasti kuuluu tänne DragRacing osioon :D

Eli kun eletään näin talvea vasten ja kun hemmot rakentavat/päivittävät ja/tai suunnittelevat "kuumeisesti" uutta kisakalustoa kaudelle 2012, niin aihe on myös ehkäpä ajankohtainen...

Jos erotellaan sitten "Wheelari pyörät" ja muut luokat sitten erikseen, OK?

Tästäpä keskustelun avaus:
Luin jokunen vuosi sitten jonkin Saksalaisen Moottoripyörälehden, jossa oli kolme GEN1 Busaa vertailussa.
1. Vapari jonka oli joku Saksalainen viripaja tehnyt ja oli joukon kallein laite.
2. NOS jossa oli muistaakseni WET-tyyppinen Ilokaasu sarja, muuten
siis vakio ja joukon halvin ratkaisu.
3. Turbo jonka tarkempia speksejä en valitettasti muista, mutta hinta oli Vaparin ja NOS pyörän väliltä.

Pyörillä ajettiin erillaisia testejä, mm. 0-400m kiihtyvyys.
Muistaakseni (korjatkaa jos muistan väärin)
1. NOS oli nopein
2. Vapari heti sen kintereillä
3. Turbo vaikeasta ajettavuudesta johtuen hännänhuippuna.

Myös Dyno-testi oli tehty ja siinä ehdoton kunkku oli Turbo, NOS pyörässä oli myös huomattava tehonlisäys orkkis pyörään verrattuna ja isolla rahalla vapariviritetyssä tehonlisäys oli pienehkö, siis verrattuna noihin edellä mainituihin tekniikoihin.

Nythän Schnitz nuorempi päräytti NOS-GEN2:lla Jenkkien Pro Street Motorcycle luokassa entyksellisen 6.9s ajan...

hannuansas
Viestit: 28
Liittynyt: To Marras 21, 2002 1:00 am
Paikkakunta: mito125

Viesti Kirjoittaja hannuansas » To Loka 13, 2011 4:16 am

Sillä ei taida olla suuresti väliä. Silloin kun se laite toimii ja työntää, niin kyllä se omansa ottaa. Mitä näin sivusta katsellut olen.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Re: Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Loka 13, 2011 9:12 am

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 3:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Re: Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?

Viesti Kirjoittaja J-R » To Loka 13, 2011 9:42 am

ruuvi kirjoitti:
J-R kirjoitti: Jos erotellaan sitten "Wheelari pyörät" ja muut luokat sitten erikseen, OK?
Siis mitä tässä äänestetään? Nopein=paras on teknisesti remmiahdettu rivi 4 nitro. Svenssonien billettikone (+veljekset säätämässä) on luotettava, mutta ei nopein. Salakarin twini pumppaa ilmaa suunnilleen saman verran ja on kilpailukykyinen. Lisäksi twinin kapeus mahdollistaa kytkimen laittamisen akselin päähän suoravetona. Ahdettu rivi 2 laatikolla olisi mun mielestä kustannustehokkain, jos vielä TF autojen männät/kanget sopisi suoraan tai otetaan TF autosta 2 pyttyä...
Kyllä, nopein DR-MP laite on remmi-nitro Top-Fuel bike ja taitanee muukin Wheelie Bars pyörät olla nopeampia, kuin ilman niitä olevat pyörät...

Eli siksi tuossa äänestyksessä ei ole Nitro-Remmi vaihtoehtoa, mutta kaikkien DR pyörien teknisistä eroista ja paremmuudesta oli just tarkoitus keskustella...
Kait kuitenkin sen Remmi-Nitro äänen voi tuonne Turbon alle laittaa, ahdettu mikä ahdettu :)

Itse olen miettinyt lähinnä tuon NOS vs. Turbo tekniikan "paremmuutta" kun Jenkkipojat ajavat noilla NOS pyärillä lujaa ja Sami V. ajoi aikoinaa myös erittäin lujaa PSB:ssä NOS pyörällä.

Overlap
Viestit: 78
Liittynyt: Su Helmi 01, 2009 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Overlap » To Loka 13, 2011 12:39 pm

Jos sen verran saa osallistua, luulisin arvaavani nuo mainitsemasi testissä olleet mopot, samaa vertailua käyty aikanaan
(2000-luvun alussa) lähes jokaisessa natsimopolehdessä.
Turpo oli muistaakseni McXpress:in asiakkaalleen tekemä, aikas katusairas laite. Olisiko paukkua ollut n. 300-320hv?
Tehty vain ja ainoastaan tehokkaaksi, ei niinkään nopeaksi.
Nossimopo taas oli aika basic, wettisatsilla vakio, täysin bolt-on.
Vapari taas vähän huono vertailuun ainakin tässä yhteydessä, jos kyseessä on ollut tuo kuuluisa Nölte:n virityspajan tekemä (asiakkaan lukuun).
En oikein tajunnut aikanaan, mitä siltä vessalta on haettu, moottori kun ei loppujen lopuksi ollut kovinkaan ihmeellinen/ HC.
Kaikkeen muuhun taas fyrkkaa oli upotettu täysin sumeilematta.
(alusta, jarrut, vanteet jne.)

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » To Loka 13, 2011 3:47 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 3:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

nomatter
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Marras 05, 2007 1:00 am

Viesti Kirjoittaja nomatter » To Loka 13, 2011 6:02 pm

nuo 300 hepan pikkumotit ei kyllä kestä kaasua enää paljo paskaakaan.ja jos puhutaan soomi vehkeistä nii ei taija olla vaparina (siis ei tehonlisääjää) kellään 300 polee, siis ilman barseja (psb).
ruotsin greenspeed swemo on kieltäny ilokaasun nii kaise ainoo valinta on tuo ahettu ko vaparit ei pärjää enää kö 1/8

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J-R » Pe Loka 14, 2011 9:29 pm

Overlap:lle kiitos! Se oli just Nölte:n tekemä vapari, joka oli tosiaan joku hippo-hippo-osa ihmevärkki... varmaan ainut pyörän rakentamisen ohjenuora oli ollut tehdä siitä mahdollisimman kallis :D

Komppaan kyllä Nomatteria... ilman todellista isolohkoa, ei vapari motista irtoa helposti 300 hp:tä. Ainakaan täällä meillä härmässä!
Sitten jos vaparista puristetaan 300hp tai enemmän ulos, niin onko siinä enää sellaiset puristukset, joilla pystyy merkittävästi kaasuttamaan :upto:

Avatar
The_Hooligan
Viestit: 2270
Liittynyt: Ti Loka 15, 2002 12:00 am
Paikkakunta: GSXR x2, H-D ja Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The_Hooligan » La Loka 15, 2011 12:29 am

J-R kirjoitti:Komppaan kyllä Nomatteria... ilman todellista isolohkoa, ei vapari motista irtoa helposti 300 hp:tä. Ainakaan täällä meillä härmässä!
Perusmeininkiä, luovutetaan yrittämättä.
Onneksi meitä on moneksi.

Omasta puolestani en puhu vapari/kaasu virittämisestä, mutta uskon että vielä nousee suomipojkakin silläkin saralla.
Jenkki on vain eurooppalaisten jälkikasvu kaukana-kaukana idässä. Ei niillä mitään supervoimia ole, vaikka kuinka sitä ovat yrittäneet maailmalle uskotella.
Tahallaan paska.

Älä vaan klikkaa: ANY10 Dragrace & Landspeed Team

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J-R » La Loka 15, 2011 9:39 am

The_Hooligan kirjoitti:
J-R kirjoitti:Komppaan kyllä Nomatteria... ilman todellista isolohkoa, ei vapari motista irtoa helposti 300 hp:tä. Ainakaan täällä meillä härmässä!
Perusmeininkiä, luovutetaan yrittämättä.
Onneksi meitä on moneksi.
Jep, mutta onhan tuota vapari virittämistä Suomessakin harrastettu jo iät ja ajat...
Eikö se sanota mennyt jotenkin näin "Virirys on onnistunut, jos teho virityksen jälkeen on laskenut vain 20%" :D

Viime talvena oli Powerking Challenge dynopenkki kisa ja vapariluokan voitti Mr. Syren, koneteholla 260hp@9871rpm / 204Nm.
Pyörä oli Busa vm.2000 (1609cc) ja takapyörästä tehoa 231hp /192Nm

Mielestäni kova tulos ja onnittelut Mr, Syren;lle!

Mutta 260hp tarvitaan vielä noin 15.4% lisää tehoa, jotta 300hp tulee todeksi ja tuossakin em. pyörässä oli siis jo 1609cc :deal:

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 15, 2011 9:41 am

..
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 3:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 15, 2011 9:54 am

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 3:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J-R » La Loka 15, 2011 10:05 am

Complete Turnkey Suzuki Pro Mod Motorcycle by Star Racing with Performance Guarantee
“Pro Mod Suzuki Guaranteed To Run 4.20’s”

Onkohan tuo "rahat takaisin" takuu ? :D

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 15, 2011 9:00 pm

Siinä ne pari konetta ja halvempaa kuin turbottaminen (vaikka Katana-SSB):

Suz PS engine 1640 cc 2 valve Vortex/Gann, 6 speed Liberty been 7,31/184 here and 7,02/190 in USA: 9000 E

Suz PS engine 1508 cc V&H, 5 speed been 7,60/179 here and 7,20/184 in USA: 6000 E

All parts in good condition

Mail roosracing@gmail.com or call 0046-73-0253922 for info.

regards H

www.gabbiracing.com

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J-R » Pe Loka 21, 2011 12:24 pm

Hienoja motteja nuot Vance&Hines ja Vortex...

Eli Prostock 8 venttiili rivi 4:nen saa olla 1655cc
ja 16V saa olla 1500cc

Ovat mm. ZX-14 eli ZZR1400 moottorista myös rakentaneet kilpailukykyisiä laitteita Prostock luokkaan, kait ? :)

Mutta, mutta... mitenhän tuota Prostock pataa pystyy enää kaasuttamaan, veikkaisin että puristuksia noissa pannuissa jo 15-16bar, joten ei varmaan nuot padat kestä enää merkittävää NOS-shottia ?

Oliko esim. Mr, Syrenillä Busassa kampikammiot alipainestettu... eli olisko tuossa yksi "pikkujuttu", jolla vois kuroa Jenkkien tehoeroja vapari-puolella kiinni... :upto:

Vastaa Viestiin