Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?

Valvojat: ESKIL, btseppo

Paras tai Nopein DR-Tekniikka

Vapari
11
25%
NOS
3
7%
Turbo
30
68%
 
Ääniä yhteensä: 44

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 22, 2011 12:53 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaparikuski
Viestit: 122
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti

Viesti Kirjoittaja vaparikuski » La Loka 22, 2011 3:17 pm

nomatter kirjoitti:
vaparikuski kirjoitti:Vai oisko helpoin sponssata Sami maailmalle testaileen niiden ennätysmoottorit paikan päällä. Ikuinen kysymys miten tehot muuttuu kun mitataan jenkeissä dynojetin penkissä ja sitten tuodaan Samille. Jotkut sanoo että todellinen teho näkyy tuloksissa, vartin lopareista tahi mailin maaliviivalla. Paljo mul mahtoi oikeesti olla kaakkeja kun paras vartti on ollu 9,5s/248kmh ? Vissii alle 200hv.
jos tuo on busalla ajettu veikaan 200 hp. paska aika mutta loparit on 10 päälle .
On mulle sanottukin että tuolla busalla pitäis mennä jonkun matkaa kasin puolelle. Hienoja laskelmia on tehty mutta pitää muistaa että tekniikan suomat mahkut pystyy huono kuski ryssimään. Ja alusta ei ole ihan DR tasoa, madalluksen ja muun suhteen, jos täs ny jotain pitäis selitellä.
En ois uskonu että 375hv vaparissa olis noin vähä ruttua. Täs olis sitte jotain toivoa pieneen parannukseenkin vielä :)

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » La Loka 22, 2011 6:32 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
J-R
Viestit: 429
Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am

Viesti Kirjoittaja J-R » Su Loka 23, 2011 10:29 am

Moottoriteho lasketaan kaavalla: Teho = Vääntö × Kulmanopeus
Kulmanopeus taasen kaavalla ω = 2π n

Moottorin tehoa ei voida mitata, vaan sen sijaan vääntö ja pyärimisnopeus pystytään mittaamaan.

Edelleen pohdin teoreettisella tasolla ison 1400-1800cc 2-T moottorin asentamista DR-pyörään... liekkö siitä ainakaan Suomessa käytännön kokemuksia?

Kuski 280kg + pyörä (220kg) = 248km/h antaa edellä mainitulla nettilaskurilla 314.8hp
Mutta oletan kuitenkin että kuski+pyörä yhdistelmän painoksi oli tarkoitettu tuo 280kg ? :D

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Su Loka 23, 2011 11:25 am

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaparikuski
Viestit: 122
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti

Viesti Kirjoittaja vaparikuski » Su Loka 23, 2011 12:10 pm

Pyörä 230kg+kuski 76kg+ajovarusteet 9kg=315kg

Eikö 30m/s männän nopeudella tule ongelmia kestävyydessä, männän rakenteissa ja öljykalvon kanssa ?
Minkä tyyppiset nokat nostaisi huipputehon tuolle alueelle 16v kannen kanssa ?

Avatar
JaniP
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 12:00 am

Viesti Kirjoittaja JaniP » Su Loka 23, 2011 2:59 pm

Nyt uus versio menee jo sitten turbottamisen puolelle... tarkoitus hakea 2.8-3.0bar ahtoja :firing:[/quote]
jos saa olla utelias niin mikä mosa ja millaisella kokoonpanolla
60feet 1,647 330feet 4,154/152,14 660feet 6,106/210,53 1000feet 7,734/244,66 1320feet 9,116/261km/h

tenhulttio
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am

Viesti Kirjoittaja tenhulttio » Su Loka 23, 2011 3:42 pm

ruuvi kirjoitti:Tehollisella keskipaineella 14.3 bar ja männän nopeudella 30 m/s (14200 rpm)1299 cc busan koneesta lähtee konetehoa 300 hp. Kansi virtaamaan tarpeeksi (300 hp) ja kierrosalue ylös nokilla. 84 mm männillä vastaavasti 320 hp/ 14200 rpm. Puristussuhteen nostaminen lisää häviöitä. 14000 rpm puristuminen tapahtuu aika lyhyessä ajassa. Sylinteritapahtumat on vähän erilaisia samoilla puristuksilla 7000 rpm ja 14000 rpm. Eiköhän nuo puristukset ole hierottu kohdalleen ihan kokeilemalla ja isolla rahalla...

Teho näkyy loppunopeudessa ei ajassa.
F1 moottoreissa iskunpituus 39.7mm ja max kierrokset 18000r/min. Tekee keskimääräisenä männänopeutena 23.8m/s. Kun koneet oli vielä V10 mallia, isku oli sama ja kierrosnopeudelle ei rajoitusta. Sillon lienee eniten kiersi BMW, 19200r/min. Tekee männänopeudeksi 25.4m/s (lähde wikipedia)
Tiettyhän busa on niin paljon parempi, että 30m/s männänopeudet on piece of cake :cool:
Eli kyllä minusta olis mukava nähdä niitä V&H moottorien vertailukelpoisia penkkituloksia. Saattaa olla muutama mustangi siirtynyt kesälaitumille ameriikan ja Suomen välillä :blah:
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Su Loka 23, 2011 7:32 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaparikuski
Viestit: 122
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti

Viesti Kirjoittaja vaparikuski » Su Loka 23, 2011 9:06 pm

Millä kierroksilla olis busan koneella 5mm stroukilla (68mm) ja 119.5mm veivillä siinä 10000g:n lukemissa ?
Ainakaan LSR koneita ei paljo rakenneta yli 25m/s männän nopeuksiin. Tai siis sellasta mitä ei heti haluta purkaa ja korjata.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Loka 25, 2011 6:40 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaparikuski
Viestit: 122
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti

Viesti Kirjoittaja vaparikuski » Ti Loka 25, 2011 7:14 pm

Jaa ettei veivin pituus vaikuta g-voimiin tuon enempää. Onko liioiteltua suositella pidempää veiviä stroukkikoneisiin ?
Arrowin 8,5mm stroukkiakselin mukana kaupataan 4,25mm vakioo lyhyempiä veivejä, toimii kuulemma aivan hyvin radicalin pellin alla. Luulis että veivikulma aiheuttaa, jos ei muuta niin ennenaikaista kulumista.

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Loka 25, 2011 7:20 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tenhulttio
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am

Viesti Kirjoittaja tenhulttio » Ti Loka 25, 2011 8:07 pm

Sroker kampi ja jatketut veivit tekee monet jutut jo aika hankalaksi jos meinaa vielä katukäyttöä harkita. Jo 2.5mm korotuslevy vaatii poraamaan rungosta yläpään kiinnitysreiät isommiksi (busa). 6.5mm pidemmät veivit ja 6mm stroker vaatiikin sitten reiät n.9mm eri paikkaan. Helpoin vissiin hitsata kannen korvakot uuteen paikkaan. Sitten seuraavaksi varmaankin menee pakosarjat malliin muokkaa itse (sidewinger varmaan passaa niin hyvin/huonosti ku normaalistikin?).
DR piireissä yleensäkin yksi muutos johtaa toiseen jne. Saapahan harrastaa :drin:
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski

ruuvi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Marras 13, 2003 1:00 am

Viesti Kirjoittaja ruuvi » Ti Loka 25, 2011 9:18 pm

.
Viimeksi muokannut ruuvi, To Maalis 21, 2013 2:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin