Vapari - NOS - Turbo -- Mikä paras DR-tekniikka?
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti
On mulle sanottukin että tuolla busalla pitäis mennä jonkun matkaa kasin puolelle. Hienoja laskelmia on tehty mutta pitää muistaa että tekniikan suomat mahkut pystyy huono kuski ryssimään. Ja alusta ei ole ihan DR tasoa, madalluksen ja muun suhteen, jos täs ny jotain pitäis selitellä.nomatter kirjoitti:jos tuo on busalla ajettu veikaan 200 hp. paska aika mutta loparit on 10 päälle .vaparikuski kirjoitti:Vai oisko helpoin sponssata Sami maailmalle testaileen niiden ennätysmoottorit paikan päällä. Ikuinen kysymys miten tehot muuttuu kun mitataan jenkeissä dynojetin penkissä ja sitten tuodaan Samille. Jotkut sanoo että todellinen teho näkyy tuloksissa, vartin lopareista tahi mailin maaliviivalla. Paljo mul mahtoi oikeesti olla kaakkeja kun paras vartti on ollu 9,5s/248kmh ? Vissii alle 200hv.
En ois uskonu että 375hv vaparissa olis noin vähä ruttua. Täs olis sitte jotain toivoa pieneen parannukseenkin vielä
- J-R
- Viestit: 429
- Liittynyt: Su Elo 20, 2006 12:00 am
Moottoriteho lasketaan kaavalla: Teho = Vääntö × Kulmanopeus
Kulmanopeus taasen kaavalla ω = 2π n
Moottorin tehoa ei voida mitata, vaan sen sijaan vääntö ja pyärimisnopeus pystytään mittaamaan.
Edelleen pohdin teoreettisella tasolla ison 1400-1800cc 2-T moottorin asentamista DR-pyörään... liekkö siitä ainakaan Suomessa käytännön kokemuksia?
Kuski 280kg + pyörä (220kg) = 248km/h antaa edellä mainitulla nettilaskurilla 314.8hp
Mutta oletan kuitenkin että kuski+pyörä yhdistelmän painoksi oli tarkoitettu tuo 280kg ?
Kulmanopeus taasen kaavalla ω = 2π n
Moottorin tehoa ei voida mitata, vaan sen sijaan vääntö ja pyärimisnopeus pystytään mittaamaan.
Edelleen pohdin teoreettisella tasolla ison 1400-1800cc 2-T moottorin asentamista DR-pyörään... liekkö siitä ainakaan Suomessa käytännön kokemuksia?
Kuski 280kg + pyörä (220kg) = 248km/h antaa edellä mainitulla nettilaskurilla 314.8hp
Mutta oletan kuitenkin että kuski+pyörä yhdistelmän painoksi oli tarkoitettu tuo 280kg ?
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti
- JaniP
- Viestit: 111
- Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 12:00 am
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am
F1 moottoreissa iskunpituus 39.7mm ja max kierrokset 18000r/min. Tekee keskimääräisenä männänopeutena 23.8m/s. Kun koneet oli vielä V10 mallia, isku oli sama ja kierrosnopeudelle ei rajoitusta. Sillon lienee eniten kiersi BMW, 19200r/min. Tekee männänopeudeksi 25.4m/s (lähde wikipedia)ruuvi kirjoitti:Tehollisella keskipaineella 14.3 bar ja männän nopeudella 30 m/s (14200 rpm)1299 cc busan koneesta lähtee konetehoa 300 hp. Kansi virtaamaan tarpeeksi (300 hp) ja kierrosalue ylös nokilla. 84 mm männillä vastaavasti 320 hp/ 14200 rpm. Puristussuhteen nostaminen lisää häviöitä. 14000 rpm puristuminen tapahtuu aika lyhyessä ajassa. Sylinteritapahtumat on vähän erilaisia samoilla puristuksilla 7000 rpm ja 14000 rpm. Eiköhän nuo puristukset ole hierottu kohdalleen ihan kokeilemalla ja isolla rahalla...
Teho näkyy loppunopeudessa ei ajassa.
Tiettyhän busa on niin paljon parempi, että 30m/s männänopeudet on piece of cake
Eli kyllä minusta olis mukava nähdä niitä V&H moottorien vertailukelpoisia penkkituloksia. Saattaa olla muutama mustangi siirtynyt kesälaitumille ameriikan ja Suomen välillä
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Su Loka 19, 2008 12:00 am
- Paikkakunta: hayabusa - tappajatalitintti
Jaa ettei veivin pituus vaikuta g-voimiin tuon enempää. Onko liioiteltua suositella pidempää veiviä stroukkikoneisiin ?
Arrowin 8,5mm stroukkiakselin mukana kaupataan 4,25mm vakioo lyhyempiä veivejä, toimii kuulemma aivan hyvin radicalin pellin alla. Luulis että veivikulma aiheuttaa, jos ei muuta niin ennenaikaista kulumista.
Arrowin 8,5mm stroukkiakselin mukana kaupataan 4,25mm vakioo lyhyempiä veivejä, toimii kuulemma aivan hyvin radicalin pellin alla. Luulis että veivikulma aiheuttaa, jos ei muuta niin ennenaikaista kulumista.
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 1:00 am
Sroker kampi ja jatketut veivit tekee monet jutut jo aika hankalaksi jos meinaa vielä katukäyttöä harkita. Jo 2.5mm korotuslevy vaatii poraamaan rungosta yläpään kiinnitysreiät isommiksi (busa). 6.5mm pidemmät veivit ja 6mm stroker vaatiikin sitten reiät n.9mm eri paikkaan. Helpoin vissiin hitsata kannen korvakot uuteen paikkaan. Sitten seuraavaksi varmaankin menee pakosarjat malliin muokkaa itse (sidewinger varmaan passaa niin hyvin/huonosti ku normaalistikin?).
DR piireissä yleensäkin yksi muutos johtaa toiseen jne. Saapahan harrastaa
DR piireissä yleensäkin yksi muutos johtaa toiseen jne. Saapahan harrastaa
Suomen hitain ja ensimmäinen +240mph kuski