Tusina GSX-R

Valvojat: ESKIL, btseppo

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » Su Joulu 30, 2012 5:02 pm

Aattelin ens viikolla hakea teräspunosjarruletkut ja samalla vaihtaa jarrupalat uusiin. Vaihanko perusjarrupalat http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... upalat-47/ vai sintteriset http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... upalat-29/ ? Laulakaas kokemuksia sintteripaloista.

Onko takajarrun ilmauksessa mitään erikoista kun satulassa näyttäisi olevan kaksi nippaa?

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » Ma Joulu 31, 2012 2:40 pm

Kävin ruuvaamassa vanhat jarruletkut irti ja marssin ne kädessäni Hydromarkettiin. Siellä jannu teki uudet jarruletkut teräspunosletkusta, jonka sisus on teflonia ja letkujen päällä on kirkas hankausta suojaava nylon-pinta. Ostin myös uudet kuparitiivisteet banjoille.

Kuva

Ei muuta kun letkut kiinni pyörään. En kerennyt ilmata jarruja ku oli kiire päästä kaljottelemaan. Hyvät uudet vuodet kaikille :cheers:

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » Ke Tammi 02, 2013 8:19 pm

Etujarrun sain ilmattua kivuttomasti. Oli jarrunestesäiliön pohjalla kunnon kerros siirappimaista mössöä, joten nesteiden vaihto tuli hyvään saumaan. Erikoista oli myös se, että kahvassa on säätö ykkösestä neloseen (1=kahva liikkuu mahdollisimman vähän ja 4=kahva liikkuu mahdollisimman paljon). Ennen säätö oli meinaan kakkosessa ja nyt piti laittaa neloseen eikä kahva edes liiku paljoa ja vaan palat nappaavat samoin tein kiinni...

Takajarrua en saanu ilmattua, en sitten millään perkele :angry: Liitokset ovat pitäviä eikä näin ollen pääse vetämään mistään ilmaa järjestelmään. Tosiaan niin kuin aiemmin jo mainitsin, satulassa on kaksi nippaa. Koitin ilmata molemmista mutta ei niin ei. En tiedä oonko vaan niin vitun tyhmä vai mikä tossa mättää. Apuja?

Eikö muka kellään ole kokemuksia sintteripaloista. Eli laitanko perus- vai sintteripalat? Ihme yksin kirjoittelua täällä kun kaikki tuntuvat pitävänsä turpansa kiinni.

Vielä offtopikkia, myöhästynyt joululahja emännältä. Oi-joi-joi, oi-joi-joi-joi, oi-joi-joi-joi-joi-joi-joi-joi :firing:

Kuva

Lopponen
Viestit: 119
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 12:00 am
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Lopponen » Ke Tammi 02, 2013 8:44 pm

Kannattaa kokeille sen takajarrun kanssa, et otat sen pois paikaltaan ja ilmaat irtaallaa (laitat jotain palojen väliin) Myös mäntien puristelu sisäänpäin saattaa työntää edeltään ilmakuplat.

OR_90
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2012 1:00 am

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja OR_90 » Ke Tammi 02, 2013 9:06 pm

Varmistat ilmaus hommassa että on letkussa koko ajan alamäkkee satulaan päin, otat vaikka satulan irti ja puotet lattialle niin päin tietty että ilmausruuvit on ylös päin.. Voihan sulla olla myös esim pääsylinterin tiivisteet paskana= tuntuu kun olis ilmaa ;) ja laita toki sintterit, jos vaan perse kestää, pitemmän päälle tuskin sen kalliimmat kun tavalliset, kestäävät pitempään ja pitävät paremmin :)

Avatar
ingle
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 12:00 am
Paikkakunta: Briggs & Stratton

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja ingle » To Tammi 03, 2013 2:14 am

Mulla ainakin kesti ihan käsittämättömän kauan pumpata, että alko jarrupoljin jäykistyä... pumppaa pumppaa
Omena anuksessa pitää homot loitolla...

Avatar
thelittleone
Viestit: 1482
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 12:00 am
Paikkakunta: 1040cc jossa ahdin määrää tahdin

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja thelittleone » To Tammi 03, 2013 11:31 am

OR_90 kirjoitti:Varmistat ilmaus hommassa että on letkussa koko ajan alamäkkee satulaan päin, otat vaikka satulan irti ja puotet lattialle niin päin tietty että ilmausruuvit on ylös päin..
Kaasut (ilmakuplat) nousevat nesteessä (jarruneste) fysiikan lakien mukaan ylöspäin. :freak:
Nosta se satula reilusti työsylinterin yläpuolelle ja kiilaa vaikka isoilla ruuvimeisseleillä ne jarrupalat "tappiinsa auki" -> pienempi nestetila satulassa -> helpompi saada ilmat pois järjestelmästä.

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » To Tammi 03, 2013 7:16 pm

Kokeilin kaikkia antamianne neuvoja, mutta ei auttanu! :angry: Haen huomenna tippakannun ja koitan ilmata alhaalta ylöspäin. Eli letku tippakannun ja ilmausnipan väliin ja pumppaan nesteet alhaalta ylöspäin. Sen jälkeen loppuu niksit.. Ihme kun etujarrun ilmaus suju ongelmitta, mutta yks vitun prätkän takajarrun ilmaus ottaa näin koville. No onneksi nyt on talvi eikä mee kallista ajokautta hukkaan.

Avatar
tenu
Viestit: 1631
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2005 1:00 am

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja tenu » To Tammi 03, 2013 7:32 pm

Ilmeisesti toimi ennen letkun vaihtoa. Hae kunnon lääkeruisku ennemmin, siinä näät samalla ettet työnnä ilmaa ihan itte sinne :deal:

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » To Tammi 03, 2013 8:01 pm

tenu kirjoitti:Ilmeisesti toimi ennen letkun vaihtoa. Hae kunnon lääkeruisku ennemmin, siinä näät samalla ettet työnnä ilmaa ihan itte sinne :deal:
Toimi ennen letkun vaihtoa eli pääsylinterin tiivisteet on kunnossa. Näkeehän tippakannullakin ilmakuplat kun laittaa kirkkaan letkun siihen kiinni.

Avatar
clawfinger
Viestit: 588
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 1:00 am
Paikkakunta: R1-T

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja clawfinger » To Tammi 03, 2013 8:12 pm

Alipaine vaan siihen nippaan, nii ei montaa painallusta tarvii tehdä...

OR_90
Viestit: 187
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2012 1:00 am

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja OR_90 » To Tammi 03, 2013 9:47 pm

thelittleone kirjoitti:
OR_90 kirjoitti:Varmistat ilmaus hommassa että on letkussa koko ajan alamäkkee satulaan päin, otat vaikka satulan irti ja puotat lattialle niin päin tietty että ilmausruuvit on ylös päin..
Kaasut (ilmakuplat) nousevat nesteessä (jarruneste) fysiikan lakien mukaan ylöspäin. :freak:
Nosta se satula reilusti työsylinterin yläpuolelle ja kiilaa vaikka isoilla ruuvimeisseleillä ne jarrupalat "tappiinsa auki" -> pienempi nestetila satulassa -> helpompi saada ilmat pois järjestelmästä.
Ossaa se ilma katsos nousta sinne säiliöön :freak:

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » Pe Tammi 04, 2013 9:00 pm

No nyt pelittää :gunsfiring: Pumppasin tippakannulla nesteet ilmausnipasta sisään. Silti poljin jäi löysäksi, joten ilmaa oli jossain ja tuossa muuta vaihtoehtoa ollut kun letkun ylin kohta eli pääsylinterin yläosa. Avasin siitä hieman banjoa, jolloin ilmat rutis pois järjestelmästä. Ilmeisesti ilmalukko ollut siellä eikä pumppaamisesta oo ollut hyötyä kun ilma on vain liikkunut edestakaisin sylkässä. Tietääpähän jatkossa. Oli takajarrun nestesäiliön pohjallakin tuota siirappimaista mössöä aikalailla, tiedä sitten että miten vanhat nesteet on ollu sisässä...

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » La Tammi 05, 2013 8:02 pm

Tuli hommattua öljyntäyttökorkin tilalle öljynlämpömittari. Tieto lisää tuskaa :deal:

Kuva

Avatar
Sortaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 11:27 pm
Paikkakunta: KTM 625 SMC

Re: Tusina GSX-R

Viesti Kirjoittaja Sortaja » Ma Tammi 07, 2013 11:55 pm

Oon miettiny, että laittasko sitä belly-katetta lainkaan, mutta jos jollain on tallin nurkissa toho sopivan näköne alakate ni voisin ostaa pois kuleksimasta.

Vastaa Viestiin