HeeboR1 kirjoitti:
Pentti_Einari kirjoitti:
HeeboR1 kirjoitti:
Ei jaksa kiinnostaa. Kyseisessä lajissa ratkaisee kalusto, ei kuljettaja.
Erimieltä.
Eipä silti, kyllähän Esson baarissakin tiedetään apinan ajavan suoralla kovaa, muttei mutkatiellä. En silti löisi kovinkaan kummoisesta summasta vetoa, että ajaisin ghost riderin turbobusalla _edes suoralla_ kovempaa mitä herra itse.
Kun kalusto on molemmilla sama, syntyy ero kuljettajien välillä. Jos pyörää käskytetään +300km/h nopeudessa, niin taidolla kait sitä pyörää ohjastetaan.
Tavallisesti taitaa mennä niin, ettei taidoton vauhtiveikko aja todella nopealla pyörällä maksimaalista vauhtia, tai väkisin taitonsa ylittäessään poistuu paikalta muovipussissa.
Rata-ajo vaatii monipuolista pyöränhallintaa. Taito eikä kokemukseni riitä sillä saralla tässä vaiheessa.
Eri mieltä? Eli kaluston osuus on vähäisempi suoralla kovaa ajettaessa kuin kuljettajan? No tuohan voidaan testata mainiosti. Itse ajoin radalla nopeammin 600 CBR:llä (vakio) kuin kaksi muuta sankaria uusilla R1:llä ja 10R:llä. Jos kerran kuljettaja ratkaisee myös suoraa ajettaessa enemmän kuin kalusto niin pyydätkö sen Ghostraiderin hyppäämään tuon CBR:n puikkoihin ja minä onneton hyppään vaikka oman R1:n puikkoihin. Otetaan 3 km suora ja katsotaan minkä lukeman aaveratsastaja saa cebarille. Ihmeellinen mies on jos tulittaa +290 lukemia sillä vakiokusiaisella, itse lupaan tehdä sen omalla mopollani. Pyörien erot kuitenkin vielä kohtuulliset, joten ei oteta tuohon vertailuun vielä ahdettua Busaa ja Derbiä.
Uskaltaisin väittää ajavani prosentuaalisesti paremmin myös MotoGP-pyörällä suoralla tiellä maailman parhainta eniten suoralla-kuskia vastaan kuin vaikkapa radalla Rossia vastaan. Suoralla ihan vitusti ajoa minulla on muutaman kilometrin verran kokemusta, rata-ajokokemusta kymmeniä tuhansia kilometrejä, joten hurja kokemuskaan ei selittäne sitä, että saattaisin päästä suhteellisesti parempaan aikaan suoralla kuin radalla.
Yritäpä nyt uudelleen argumentoida väitteesi siitä, että kuljettaja ratkaisee suora-ajossa enemmän kuin ajoneuvo. Uskaltaisin jopa epäillä, että herra aaveratsastaja ajaa suoralla hiljempaa kuristetulla Gymgolla kuin koskaan moottoripyörällä ajamaton unto urpo minun R1:llä. Jahka urpo saadaan vain pyörän päälle ja työnnetään vauhtiin, niin kyllä se saa sillä kakkosvaihteella tuon mopon liikkumaan nopeudella 150 km/h, Ghostin pitää olla aikamoinen peräsmies jos pierullaan puskee kiinan ihmeen noihin nopeuksiin.
Mikäli vertailumuodot eivät ole vielä hallussa, niin sitten suosittelisin kertaamaan niitä.
Jokamiesluokan kilpailussa vaikkapa Ahvenistolla Rossi pesisi tauno taviksen kuristetulla piikillä vaikka tauno ajaisi MotoGP-pyörällä. Ongelma vain on siinä, etteivät säännöt mahdollista kilpailua Ahvenistolla, eikä Rossin osallistumista. Tässä tapauksessa Rossi on eri henkilö kuin kilpailun lääkärinä toiminut Rossi.
Aivan aluksi pyydän anteeksi etten kyennyt ilmaisemaan asioita sinulle riittävän selkeästi suomen kielellä. Vertailumuodoissa voi olla kertaamisen tarvetta, mutta vaikka kuinka luen omia kirjoituksiani, niin en pysty ymmärtämään vastauksiesi ajatuksen juoksua. Olen ilmeisesti vain aivan VITUN tyhmä.
Tarkoituksenani ei ole ollut missään vaiheessa väittää, enkä tätä ole myöskään väittänyt, että CBR 600 kulkisi kenenkään ohjastamana suoralla kovempaa kuin 1000rr. Tehokkaammalla pyörällä pystyy ajamaan kovempaa suoralla. Tähän asiaan en ole aiemmin kantaa ottanut, enkä pyri nyttenkään terävää havaintoasi kumoamaan.
Pidän erikseen mainitsemattakin itsestään selvänä, että kaksi kuljettajaa ajavat halutessaan tutkaan lähes tulkoon yhtä lujaa Honda Monkey:llä. Sen sijaan kuljettajasta riippuu huomattavasti enemmän kumpi ajaa lujempaa, kun ajetaan SAMALLA esim. 400 hevosvoimaisella turbobusalla. Toinen menettää hallinnan, tai toinen löysää kaasua ennen toista, kun nopeus ylittää tietyn rajan. Kuljettajan taito ja myös tylyttäjän mainitsema uskallus ratkaisevat sen, kumpi kykenee kuljettamaan moottoripyörää hallitusti kovempaa. Ja täsmennetään nyt vielä sen verran että kysymyksessä oli siis tehokas pyörä. Ei esim. vakio CBR 600. Sellaisella nyt ajaa täysiä, vaikka maistissa ja "laput silmillä"..
Jos puhutaan banaanista, niin silloin ei välttämättä tarvitse vertailla banaania ja omenaa, jotta saadaan selkeä käsitys banaanista.
Kysymys oli alunperin YHDESTÄ ja SAMASTA TURBOPYÖRÄSTÄ, jolla kisa olisi ajettu. Sillä ei liene mitään merkitystä miksi olin sinua alunperin haastamasssa joten tämäpä tästä.