Jarrujen ilmaus, vinkkejä kaivataan pikaisesti

Valvojat: B1200, John, Bomber#1, ESKIL, Kimmo, ZX-14R, Bomber Magazine, LEQ, btseppo

Jenkkikyttä
Viestit: 304
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2002 1:00 am

Jarrujen ilmaus, vinkkejä kaivataan pikaisesti

Viesti Kirjoittaja Jenkkikyttä » Ke Heinä 30, 2008 1:35 pm

Vaihdoin gikseriin punosletkut eteen ja nyt on jarrut aivan sekaisin. Vaikka pumppaan kahvan kovaksi, niin parin metrin ajon jälkeen kahvan voikin painaa pohjaan. Sama toistuu uudestaan ja uudestaan. Itselläni on semmoinen käsitys, että ilmaa sisältävät jarrut ovat vain pehmeät, mutta tuntuma säilyy samana? Näissä tuntuma vaihtelee mielialan mukaan. :lol:

Kaikki perinteiset ilmausmenetelmät on kokeiltu. Olen pitänyt jopa kahvaa puristettuna yön yli ja aamulla päästänyt "ilmaa" pois. Kirkkaassa letkussa näkyy pelkkää nestettä.

Tonnisessa on radiaalijarrut ja kolme nippaa ilmausta varten, pääasiassa olen käyttänyt "kahvassa" olevaa nippaa, koska voisi kuvitella ilman nousevan ylöspäin. Onko sillä merkitystä mistä nipasta ilmaa koittaa laskea ulos?

About tähän tyyliin olen mielestäni toiminut, mutta ei tunnu auttavan:

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 14;t=13003

Kertokaas vinkkejä pikaisesti. Huomenna pitäisi päästä Alastaroon kiskomaan... :firing:

Avatar
motley
Viestit: 401
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 1:00 am
Paikkakunta: Superduke

Viesti Kirjoittaja motley » Ke Heinä 30, 2008 1:45 pm

Kahva pohjaan ja jarrusatulalta ilmaus ja ennekuin kahva menee pohjaan ilmausruuvvi kiinni.

Avatar
Laiskiainen
Viestit: 909
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 12:00 am
Paikkakunta: Maailman rouhein Honda

Viesti Kirjoittaja Laiskiainen » Ke Heinä 30, 2008 2:07 pm

Varomattomasti voisin heittää tähän, että kannattaa käyttää sitä nippaa,
mikä yleensä löytyy siitä jarrusatulasta letkun öbaut vierestä.

Avatar
-Zone-
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:00 am

Viesti Kirjoittaja -Zone- » Ke Heinä 30, 2008 2:48 pm

Etujarrussa on joskus vaikeutena saada ilma pois, kun sehän pyrkii nousemaan ylös ja pumpattaessa sitä yritetään tunkea alas. Toisinaan käy, että ilma vain liikkuu edestakas. Niissätapauksissa olenkin, jättänyt satulasta ilmauspropun hiukka löysälle ja sitten fillarinpumpulla nesteet takaperin sisään. Ilma poistuu nesteen edellä säiliön kautta. Kun nestepinta on säiliössä oikealla korkeudella ilmausproppu pikapikaa kiinni.

Jos jonnekkin mutkaan kaikesta huolimatta jää ilmakuplia, niin sitten edelliseen jatkona: Säiliön kansi kiinni ja koko pääsylinteri irti tangosta, jotta letkun saa vedettyä aivan suoraksi ja sellaiseen asentoon, että ilma pääsee takuulla ylös. Ilmakuplien nousua voi vielä helpottaa koputtelemalla ruuvvarin kahvalla hiukka letkuja ja liitoksia.

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ke Heinä 30, 2008 2:56 pm

ilmaa kaikista nipoista niin maan perusteellisesti ja koputtele letkuja meisselin perällä. sitten toistat sitä vaan niin kauan kuin homma pelaa, yleensähän tommoseen letkunvaihtoilmaukseen menee noin viikko. :D ensin saa jarrut ihan hyviksi, mutta sitten miettii, että olisko ne ehkä paremmatkin ja vielä löytyy ilmaa, tätä viikko, niin jarrut on kunnossa :wavey:

hae apoteekista semmoinen armottoman kokoinen lääkeruisku, ja kytke se letkuun ja se täyteen jarrunestettä, ja tunge sitä nestettä alanipasta sisään, niin että se tulee säiliöön. sitten toisella ruutalla tyhjentelet sitä säiliötä, ettei mene yli. tämä voi olla nopeampi kuin se viikko. :blah:
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
sir_thomaz
Viestit: 153
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 12:00 am
Paikkakunta: Zephyr 750 -93

Viesti Kirjoittaja sir_thomaz » Ke Heinä 30, 2008 3:58 pm

Retron jarrurempan aikana toimin näin. Ensin ilmasin perinteisellä tavalla niin paljon kuin pystyin ja kun kahva oli edelleen pehmeä, avasin jarrunestesäiliön kannen ja sidoin kahvan pohjaan liinalla. Yön yli kun annoin kahvan olla pohjassa niin johan oli hyvän tuntuinen jarru. Ilmakuplat nousivat yön aikana ylös ja tulivat pois siinä vaiheessa kun varovasti päästin kahvan normaali asentoon. Näin tulen toimimaan jatkossakin.

Avatar
Lazz1
Viestit: 603
Liittynyt: La Syys 15, 2001 12:00 am
Paikkakunta: gsx-r 750 -04 ,ktm sx 250 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lazz1 » Ke Heinä 30, 2008 9:14 pm

Tjaa omassa gixerissä ei meinannu saada millää ilmattua, piti sitten lopulta irrottaa satulat ja pyöritellä niitä eriskummallisissa asennoissa ja ilmailla silleen, molempia satuloita ja välillä kahvaltakin. Ei niitä muuten tununu saavan ilmattua. Satulat irti ja palojen väliin joku about jarrulevyjen paksuinen kappale, joka estää ettei palat painaudu yhteen. Sitten vaan pumppausta ja ilmailua...joku jakkara viereen minkä päälle laittaa vuorotellen satulan ja sit siinä ilmailee..

Make.S
Viestit: 589
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 1:00 am
Paikkakunta: MYYTY!

Viesti Kirjoittaja Make.S » Ke Heinä 30, 2008 9:20 pm

Isolla ruiskulla (apteekista) + silikooniletkulla.
Letku ilmausnippaan, lisäillään nestettä, ja turataan ruutan ja ilmausruuvin kanssa. Nestettä menee mutta hyvä tulee, ainakin 636 kavassa.
Pros don`t need NOS

Avatar
Komentaja
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:00 am
Paikkakunta: suzukeja+hva

Viesti Kirjoittaja Komentaja » Ke Heinä 30, 2008 9:45 pm

Hae jostain autotarvikeliikkeestä sellainen paineilmalla toimiva jarrunilmauskannu. Kannun kumilutsi nippaan kiinni , imu päälle ja nippa auki. Jatka niin kauan että lakkaa ilmakuplat tulemasta (muista nesteen lisäys...) nippa kiinni. It´s magic!! Helpompaa kun RUNKATA jarruvipua n.2000 kertaa. Alaspäästä nesteen painaminen on myös hyvä konsti...
HEI HEI Hanna ja lapset! Isi lähtee taivaaseen...

Avatar
jaket
Viestit: 2709
Liittynyt: Ti Touko 18, 2004 12:00 am
Paikkakunta: SPEED3 1050 & thunderace

Viesti Kirjoittaja jaket » Ke Heinä 30, 2008 10:00 pm

siinä on myös semmoinen juttu, että kun menee hermot ja jarrukahvan pumppaus muodostuu raivokkaaksi, niin se hajottaa ne isot kuplat mikroskooppisiksi ja sitä ei pysty oikein ilmaamaan, ennenkuin se neste on taas isompina ilmakuplina. Jarruneste ei ole kuin vesi, jossa kuplat ovat suuria, vaan ilmakuplat voivat olla niin pieniä, että neste näyttää vain sumuiselta, koska se on täynnä mikroskooppisia kuplia.
Sportbike is a amplifier for stupidity. One bad idea turns into fatality very fast.
------------------

Avatar
JK1.1
Viestit: 587
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 12:00 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JK1.1 » Ke Heinä 30, 2008 10:18 pm

Just ilmattiin ISR:n jarrukahva + suikan satulat, nopeasti!
Eli ensin isolla ruiskulla alakautta kauimmaisena letkuissa olen satulan kautta nesteet järjestelmään. Sitten samaan ilmausruuviin kirkas letku, toinen pää kahvan nestesäiliöön. Sitten vaan pumppausta ja nesteen lisäämistä säiliöön kunnes ilmausruuvista ei tule enää kuplia. Pidä huoli, että kahvasta ei pääse höräämään ilmaa, muuten homma uusiksi.. Saattaa olla että ilmaa nousee vielä ajan kanssa häiritsemään, mutta todella kivuttomasti meni, tuntuma kahvassa on hyvä. Takana oli sama juttu.

J
...alumiinihitsausta, pellinvääntöä yms...
http://koti.mbnet.fi/jk11/tankit.php

Jenkkikyttä
Viestit: 304
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2002 1:00 am

Viesti Kirjoittaja Jenkkikyttä » To Heinä 31, 2008 12:09 am

Parin tunnin tuloksettomat ilmailuyritykset taas takana. Tuli tuommonen lääkeruiskukin hommattua. Koitin tosin ainoastaan imeä sillä nestettä. Avasin nipan satulasta ja painoin kahvan pohjaan. Sitten ruisku letkulla kiinni nippaan ja imua. Kuvittelin, että voisin imeä ilmat pois systeemistä. Kuplia tuli letkuun vaikka millä mitalla, mutta kahva ei jäykentynyt yhtään. Nestesäiliön nestepintaa tuli luonnollisesti vahdattua huolella. Ei vaikuttanut kokeilujen perusteella kovin tehokkaalta.

Aamulla täytyy koittaa vielä tuota tyyliä, että puristaa satulasta nestettä järjestelmään sisään.

Kiitokset porukalle kuitenkin vinkeistä. Katotaan miten homma edistyy...

Avatar
Aparts
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 12:00 am

Viesti Kirjoittaja Aparts » To Heinä 31, 2008 7:05 am

Jenkkikyttä kirjoitti:Parin tunnin tuloksettomat ilmailuyritykset taas takana. Tuli tuommonen lääkeruiskukin hommattua. Koitin tosin ainoastaan imeä sillä nestettä. Avasin nipan satulasta ja painoin kahvan pohjaan. Sitten ruisku letkulla kiinni nippaan ja imua. Kuvittelin, että voisin imeä ilmat pois systeemistä...

Kahva pohjassa poraus ja yhteys jarrusäiliöstä satuloihin katkeaa, neste pääsee läpi ainoastaan kahva ylhäällä :freak:

Arttu
Viestit: 715
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:00 am
Paikkakunta: GSX1100ti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arttu » To Heinä 31, 2008 8:16 am

Pääsylinterin tiivisteet voi myös olla entiset niin, että nestettä ei vuoda mistään ulos, mutta ilmaa menee sisään. Etenkin jos tuntuu, että ilmattaessa tulee koko ajan ilmaa ulos, mutta tuntuma ei parane, niin kyse voi hyvinkin olla tästä.
Arttu

Avatar
Manza
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Loka 05, 2001 12:00 am
Paikkakunta: Tellu S, DR-Z400S, SRAD Fighter Bitch
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Manza » To Heinä 31, 2008 8:52 am

Törmäsin kerran tähän. Kun kahvan vapautti liian nopeasti, tiivisteet päästi ilmaa sisään männän liikkuessa.
-Manza-
Bitch Fighter

Vastaa Viestiin